Review: Squier Vintage Modified Bass VI

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Review: Squier Vintage Modified Bass VI

Bericht door Len »

Deze review is eigenlijk een bundeling van opvattingen uit diverse BassVI topics maar nu op 1 plek :).

Afbeelding

Eh... wat? Dit is toch een basgitaarforum? Er lijkt behoorlijk wat discussie te zijn over de precieze omschrijving van deze instrumenten. De scale is 30'' waardoor een basstemming mogelijk is: de gitaar is in principe een complete octaaf lager gestemd dan een normale gitaar, van E naar E. Wat krijg je dan? Kort door de bocht; door een basversterker een 6 snarige bas, door een gitaar versterker een omlaag gestemde gitaar.

Het originele model van Fender duikt vaak op in de country-scene (spaghettiwestern, iemand?), blijkbaar moet je als Nashville-muzikant verplicht zo'n BassVI in je arsenaal hebben. Ze werden vroeger dan ook veelal gebruikt om contrabaslijnen mee te dubben (tic-tac) omdat die niet goed op de radio's van toen te horen waren. Maar ik probeer in deze review me niet al te druk te maken over de precieze rol. Wat me persoonlijk al een tijdje aansprak was om naast baslijntjes direct te kunnen switchen naar gitaar-achtige akkoorden, op 1 instrument. Zoals in de demo van Fender. Lijkt me erg geschikt voor loopstation avontuurtjes.

Inmiddels heb ik de Squier BassVI zo'n 1,5 maand. Kort daarvoor had ik een Gretsch Jet Baritone waar ik niet perse snel op uitgekeken was maar toch plek moest maken voor de Squier, die laatste had immers meer geluidsmogelijkheden. Maar belangrijker: een bellycut en armrest. De Gretsch was een slab plank, net als een Les Paul. Met mijn brede bouw heb ik echt profijt van de afgeronde body.

Afbeelding

Qua sound vond ik de Gretsch veel houteriger klinken, waar ik doorgaans de voorkeur aan geef bij basgitaren. Maar de Squier heeft meer geluidsmogelijkheden door alle 3 de pickups afzonderlijk aan en uit te kunnen zetten, en nog een volgens de fabrikant zogeheten 'strangle switch', het 4de schakelaartje op de controlplate. Deze filtert een stuk laag, handig voor akkoordwerk of om evt. een (andere?) bassist in je band tevreden te houden. Had ze graag allebei gehouden maar 2 van dit soort niche instrumenten werd me iets te gortig.

Met alle pickups aan klinkt de BassVI meer jazz-y dan precision-achtig. Ik proef in die stand en het nek element solo het meeste low-end. Ik heb er helaas maar 1x in bandverband mee kunnen spelen maar er was voldoende laag aanwezig om te kunnen overtuigen. Zompige mudbucker-subber-dan-sublaag hoef je niet te verwachten. Het middelste element klinkt punchy, het brug element wat honky-tonky. Toch zijn die laatste twee het meest geschikt voor akkoorden, hoewel alles onder de 5de fret sowieso vrij troebel klinkt.
De (voor een bas) shortscale zorgt ervoor dat de snaren niet superstrak staan, en krijg je een beetje dat elastische gevoel. Heerlijk voor bends vind ik zelf, maar het is wellicht niet iedereen's ding.

Afbeelding

Wat bouw betreft zit het aardig in dezelfde lijn als andere instrumenten uit de VM reeks. Prima waarde voor het geld. Her en der wat schoonheidsfoutjes, met name de zwarte stipjes in de finish zijn ook in mijn exemplaar aanwezig. Op andere fora duiken er langzaam maar zeker een aantal op met behoorlijk vernaggelde topkammen, in vergelijking daarmee is de mijne dik in orde. Zie ook onderstaande foto's. De blocks en binding zijn erg fraai (vooral in deze prijsklasse) en de hals heeft een glossy poly coating. Geen neckdive. De tremolo is in de lage regionen nauwelijks effectief en wordt hogerop pas interessant om te gebruiken. Bij subtiel gebruik blijft alles goed op stemming. De brug is een kruising tussen een jazzmaster en mustang; geen threaded saddles maar wel per zadel in hoogte te verstellen. Wel vrij lastig om de dikke snaren te intoneren, het zadel gaat niet ver genoeg naar achter. De complete brug 180 graden draaien biedt misschien een oplossing, dat moet ik nog proberen. De actie vind ik aan de hoge kant en dat merk ik vooral met akkoorden. Ik kan nog (te) weinig kracht zetten om een akkoord buzz-vrij uit te laten ringen. Maar mijn gitaardocent had daar echter totaal geen problemen mee, die kon over heel de hals fietsen. Hopelijk een kwestie van oefenen dus.

Afbeelding

Conclusie: om de BassVI als fulltime bas te adopteren vind ik een erg puik idee, je betaald waarschijnlijk evenveel voor een leuke hipsterbril dus waarom niet. Qua looks vallen ze op en zorgt vast voor verrassingen als je denkt dat het een gitaar is waar vervolgens een bak laag uit komt! Maar in de realiteit gebruik ik de dunste 2 snaren niet en voor het vlugge vingerwerk grijp ik echter nog steeds naar m'n normale viersnaar. De tremolo voor lage noten vind ik meer een gimmick, voor divebombs moet je elders zoeken. Interessanter wordt het bij gitaar-achtig spel, waar akkoorden wat twinpeakerig aandoen.. een beetje vreemd maar wel lekker zegmaar. Het heeft er dan ook voor gezorgd dat ik op gitaarles ben gegaan.

Inmiddels grijp ik voor m'n zolderkamer-loopstation-partijtjes toch naar een reguliere gitaar en gebruik ik een octaver voor baslijntjes om niet van instrument te hoeven wisselen :facepalm: . In die zin stoei ik nog altijd met de concrete toepasbaarheid, maar het is een erg leuk instrument om mee af te wisselen :). Als rasechte bassist heb je waarschijnlijk toch meer aan een 5 of 6 snarige bas om je frequentiespectrum mee te verbreden. Misschien is dat ook wat BGF'er RUIS bedoelde in het BassVI-GAS-draadje, waar ik het voorheen niet echt mee eens was :mrgreen: .

Afbeelding

+ veelzijdig qua klank
+ fingerstyle 'mogelijk' (weliswaar met oefening, zie ook filmpjes onderaan)
+ prijs, minder dan de helft van een fender pawn shop BassVI

+ / - akkoorden, het is toch opletten waar je ze pakt
+ / - ''headturner'' instrument, leuk voor op de koffietafel mocht dat je ding zijn
+ / - toepassing, lastig in een hokje te plaatsen
+ / - tremolo

- los van klank wellicht eerder interessant voor de gitarist dan bassist
- brug
- assortiment snaren, een pakje labello flats kost ruim 60-80 euro om te importeren
- nogal druk uiterlijk met blocks... enkel de witte uitvoering vind ik persoonlijk het meeste in balans
- op het moment van schrijven lastig te verkrijgen

overige foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

filmpjes om een indruk te krijgen, zijn vlak na ontvangst opgenomen
https://www.youtube.com/watch?v=ZMT9zJ1o_v4" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=KkbeVUMA3CM" onclick="window.open(this.href);return false;

loopstation dingetje
https://www.youtube.com/watch?v=3fXkhtth7JU" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Len op 10 okt 2013, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Bericht door Freddy Lee »

Goede review, Len! :jaaaaa:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

Goed verhaal! Ik vind het een tof ding en begeer het.
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Even een update betreft het intonatie-probleem; ik heb de brug 180 graden gedraaid zodat de schroeven nu de andere kant op wijzen en de zadels verder naar achter kunnen (werden geblokkeerd door het ophopen van de veer). De dikke E en A snaar heb ik wat beter kunnen intoneren, enkel de hoge E krijg ik nu niet zuiver :facepalm: ... dus het blijft een beetje kiezen of delen. En dat ook nog eens in combinatie met een plastic topkam waar de snaren vrij strak in de gleuf zitten en een tremolo die niet op slot kan moet ik de afstelling wellicht toch een keer aan een pro over laten.

Merkwaardig genoeg loopt nu de hoge E opeens naast de buitenste polepiece bij de brugpickup, terwijl de zadels kaarsrecht staan. Weird! Dat was eerst niet met de brug andersom. Gelukkig wordt 'ie prima opgepikt door de pup maar helemaal symmetrisch is de brug blijkbaar niet.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

veertjes inkorten ?
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6142
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Bericht door LemmyNL »

Dank voor de update, dan lees ik het verhaal nog eens :P

Blijft van voor naar achter een herkenbare tekst, ik had hetzelfde gezegd.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Len schreef:Even een update betreft het intonatie-probleem; ik heb de brug 180 graden gedraaid zodat de schroeven nu de andere kant op wijzen en de zadels verder naar achter kunnen (werden geblokkeerd door het ophopen van de veer). De dikke E en A snaar heb ik wat beter kunnen intoneren, enkel de hoge E krijg ik nu niet zuiver :facepalm: ... dus het blijft een beetje kiezen of delen. En dat ook nog eens in combinatie met een plastic topkam waar de snaren vrij strak in de gleuf zitten en een tremolo die niet op slot kan moet ik de afstelling wellicht toch een keer aan een pro over laten.

Merkwaardig genoeg loopt nu de hoge E opeens naast de buitenste polepiece bij de brugpickup, terwijl de zadels kaarsrecht staan. Weird! Dat was eerst niet met de brug andersom. Gelukkig wordt 'ie prima opgepikt door de pup maar helemaal symmetrisch is de brug blijkbaar niet.
Heb m bij die van mij ook omgekeerd inderdaad. Ik heb liever de lage snaren goed geïntoneerd dan de hoge E. Maar ik moet het nog even bijstellen. Misschien dat ik 'm helemaal goed krijg op deze manier.

Ik gebruik m niet echt als basgitaar en ook niet als gitaar. Dus hij staat bij mij vooral mooi te zijn tegen de muur.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

Squire schreef: Dus hij staat bij mij vooral mooi te zijn tegen de muur.
:lol:
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Tsja, ik heb hem dus van die Leidense muur gered, en dat ziet en klinkt dus zo:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=R5iJBoVSIn8[/youtube]
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

NICE :D :D :D
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6142
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Bericht door LemmyNL »

Van eigenaar gewisseld ja?
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Yep :)
Bij William duidelijk beter in handen.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6142
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Bericht door LemmyNL »

Nou, als je er spijt van krijgt hoor ik het wel he? Neem jij mijn Gretsch over, kan ik eindelijk shoppen voor een sunburst :mrgreen:

(ik had echt naar die meeting moeten gaan met dat ding... stomstomstom)
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 621
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

Bericht door chaney »

@William: ik zie dat je hem fingerstyle bespeelt. Is dat een beetje goed te doen met die string-spacing, of vergt het erg veel gewenning?
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10780
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Heb het geprobeerd op de meeting, maar fingerstyle lukt mij absoluut niet.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Plaats reactie