Review: Squier Vintage Modified Bass VI

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Hans, het is echt GEWELDIG speelgoed (en het inspireert me ontzettend, ook voor "ahwelullemuziek"), voor het geld is het echt een must-have, zelfs al ben je geen gitarist, of benader je het niet als een gitaar

@Arjen: leuk hé. Is van de nieuwe plaat, die op 22 april uitkomt. Ik kijk er al naar uit (het is naar het schijnt weer eentje die volledig doordrenkt in weemoed, zelfreflectie en melancholie is)
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Vandaag nieuwe snaren ontvangen van de huisdealer (want natuurlijk nergens gewoon te krijgen voor de rest), LaBella rounds voor op de MIJ Bass VI. Wat een verschil (en sjiek met die zwarte sok!), betere snaarspanning, geen rateltjes of wat dan ook, betere intonatie. Verplichte upgrade van elke Bass VI t.o.v. de standaard (te dunne) snaartjes.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

Ik begin die flabber-snaren ook beu te worden, wat moet zo'n setje kosten? :)
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ik zou effe een PBtje doen naar Peter, ze komen op bestelling uit de VS, en de flats zijn weer duurder dan de rounds. Het is dus afhankelijk van de dollar, verzending, flats or rounds, custom set, etc. ;), dus check het effe bij hem.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6138
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Bericht door LemmyNL »

Zou een combikoop voordeliger zijn? Dan doe ik wel mee...
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
arjen
webmaster
Berichten: 5005
Lid geworden op: 19 jun 2007, 12:21

Bericht door arjen »

Sanders schreef: @Arjen: leuk hé. Is van de nieuwe plaat, die op 22 april uitkomt. Ik kijk er al naar uit (het is naar het schijnt weer eentje die volledig doordrenkt in weemoed, zelfreflectie en melancholie is)
Hee weer iets om naar uit te kijken, bedankt!
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

tieleman schreef:Ik zou effe een PBtje doen naar Peter, ze komen op bestelling uit de VS, en de flats zijn weer duurder dan de rounds. Het is dus afhankelijk van de dollar, verzending, flats or rounds, custom set, etc. ;), dus check het effe bij hem.
Vreemd toch, dat die prijs daarvan geheim moet blijven? Ik kan met niet inbeelden dat de prijs voor zo'n setje Labella rounds op korte tijd sterk stijgt of daalt. :mrgreen: Anyway, ik check het wel even bij Peter dan
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Nee hoor, maar LaBella's zijn gewoon dure snaren, en ik wil niks "beloven" terwijl Peter de verkoper is. Reken ergens tussen de €45-€55 (zie je, doe ik het toch). Niet overal meteen samenzweringen zoeken.
Gebruikersavatar
MagicOnion
Berichten: 2905
Lid geworden op: 28 dec 2007, 22:54

Bericht door MagicOnion »

Kalm aan hoor, 't was maar een grapje :wink:
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Na ruim een maand zonder te hebben gezeten ben ik ook weer verenigd met een Bass VI. En ik schreef het een half jaar geleden al, dus de nieuwe kleur is geen verrassing :D.

Afbeelding

Deze VI is qua kwaliteit vergelijkbaar met m'n vorige, ook hier weer prima instrument voor het geld, enkel een slordigheidje bij de binding. Nu nog even een tremoloplaat scoren met lock erop en de mute installeren 8) .
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6138
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Bericht door LemmyNL »

Feli's!
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

Gisteravond weer heerlijk zitten klooien op de BassVI. Er is weinig fijner dan dit soort dingen in mekaar draaien.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=nN3k2IJaBXA[/youtube]
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Klinkt goed :). Zijn dit flatwounds?
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Bericht door we tigers »

Nee nog steeds niet. Ik moet nodig eens naar Gouda...
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Afbeelding

De witte Squier VI van Sanders logeert een tijdje thuis. Eigenlijk heb ik niet veel toe te voegen* aan de bestaande reviews van deze speciale kruising van een bas en een gitaar: best veel ‘bang for the bucks’, prima afgewerkt - die blockinlays, schitterend! -, leuk instrument, al was het maar ‘voor erbij’.

* En toen begon hij een review te schrijven. :facepalm:

Losse opmerkingen vooraf

Het enige esthetische minpuntje vind ik de schildpaddenbraakselkleurige slagplaat, maar dat is persoonlijk. Ikzelf zou meteen een witte slagplaat op de witte body gooien, dat lijkt me een bijzonder smaakvolle oplossing.

Sanders heeft er speciale La Bella flatwoundsnaren opgelegd, dus ik weet niet hoe de fabrieksnaren klinken/spelen. Maar met deze snaren klinkt het instrument in ieder geval als bas prima, en ze voelen heel prettig aan - nooit gedacht dat ik ooit een fan zou worden van flatwounds, maar intussen is het zover. Door een gitaarversterker klinken die snaren volgens mij wat minder ‘gitaarachtig’, alsof je een bas (voorzichtig) door een gitaarversterker jaagt: donkerder, beetje dreigend-ingehouden. Maar eigenlijk heeft dat ook wel z’n charmes.

Afbeelding

De tremolo-arm - eigenlijk een vibrato-arm, maar weet Fender/Squier veel - voegt wat mij betreft weinig toe. Je moet er best wel flink mee zwengelen voor je een merkbaar vibrato-effect krijgt. Misschien heeft dat ook met de snaren te maken. Die lenen zich trouwens ook minder voor push-ups en pull-downs.

De Squier VI als bas

Door een basversterker gestuurd houdt de Squier VI prima stand als basgitaar: de lage E-snaar klinkt lekker strak en extra hoge B- en E-snaar vind ik toch wel een leuke toevoeging - interessanter dan een extra lage B-snaar. Zal wel te maken hebben met het feit dat die lagere snaar buiten mijn vertrouwde bas- en gitaaromgeving valt: nooit interesse gehad in een vijfsnaar en de meeste bassisten die ik persoonlijk ken, gebruiken die extra snaar eigenlijk vooral als duimsteun, heb ik gemerkt.

Door m’n oude Roland Bass Cube 100 klinkt de Squier VI even goed als welke van m’n andere bassen dan ook. Door m’n Fender BXR 300C… tjonge, tjonge. Alsof er een container met laag omkantelt en de autoweg voor een paar uur afgesloten moet worden.
:shock:

De stringspacing van dit zessnarige instrument met extra shortscale is vanzelfsprekend wat kleiner dan die van een gewone bas. Toch lukt het me, na een korte periode van gewenning, best wel om er fingerstyle op te spelen. Een aangename verassing.

Afbeelding

De Squier VI als gitaar

Ik vreesde dat m’n Fender Super Champ-lampenversterkertje van 18 W te iel zou klinken om de ‘gitaar’-klank van het instrument goed tot z’n recht te laten komen, maar eigenlijk valt dat heel goed mee. Met de reverb - een analoge, met een veer in een bakje - flink open krijg je bovendien die typische ‘twang’-klank die blijkbaar geassocieerd wordt met de Fender VI. Ik heb de kans gehad om de bas/gitaar ook eens door een belachelijk krachtige Marshall-versterker te sturen - weet niet welk vermogen, maar de amp is van een gitarist die altijd, maar dan ook altijd, veel en veel te luid speelt. Toegegeven, daardoor komt het zware geluid van de verlaagde octaafstemming er wat beter uit, maar zelf vind ik de klank door dat kleine Fenderversterkertje van me zeker niet minderwaardig. Als je het instrument via een gitaarversterker stuurt, is de ‘bass cut’/’strangle’-switch wat mij betreft een nuttige toevoeging: die haalt duidelijk wat van het laagste laag weg en maakt het totaalgeluid meer gedefinieerd.

Volle gitaarakkoorden, zeker lager dan pakweg de vijfde positie, klinken nogal rommelig. Akkoorden over drie snaren is zo’n beetje het maximum. Powerchords over twee snaren - grondnoot + kwint - vind ik super klinken. Als gitaar bespeeld is dit instrument meer iets voor arpeggio’s, riffs en solowerk. Maar dan is het volgens mij ook echt wel aanwezig, om niet te zeggen ‘in your face’. Ik kan me voorstellen dat dit in groepsverband een echte meerwaarde betekent.

Voor de gein heb ik ook geprobeerd om de Squier VI met een bottleneck te bespelen. Dat lukte niet bijster goed, maar dat zal wel meer te maken hebben met mijn - onbestaande - bottleneckskills dan met het instrument zelf.

Ook opvallend: ik heb zo’n multi-effectpedaal voor basgitaar, een Boss ME-20B, dat ik eerlijk gezegd alleen maar gebruik als koptelefoonversterkertje, met alle effecten keurig uitgeschakeld. Bas en effecten, voor mij hoeft het blijkbaar niet. Maar ik vind het wel prettig om met die effecten - vooral de distortion - te experimenteren met de Squier VI in gitaarmodus. Dat het daarbij om baseffecten gaat - een stuk bescheidener en subtieler dan de vergelijkbare gitaareffecten, in mijn ervaring - vind ik alleen maar een pluspunt.

Afbeelding

Elektronica en klank

De elementen van de Squier VI hebben van die metalen ‘klauwen’ aan de zijkant. Die heb ik ook al eens gezien bij een Fender Jaguar en me er toen over verbaasd. Blijkbaar zorgen die voor een soort van shielding waardoor de enkelspoelelementen minder ruis produceren. Dat lijkt wel te lukken, want door een koptelefoon beluisterd vind ik dit instrument minder bijgeluiden produceren dan bijvoorbeeld een niet-geshielde passieve Jazz Bass of een Stratocaster.

Door de drie elementen, individueel aan/uit te schakelen via switches, heb je een ruime waaier van klankkleuren ter beschikking. Het brugelement alleen levert de meeste ‘knor’ op, het halselement alleen klinkt - volgens mij - wat zwaarder dan wat ik associeer met de typische P-klank, zonder modderig te gaan klinken. Eigenlijk vind ik dat de klank van het middelste element alleen het meest de klank benadert van het P-element alleen op m’n Daion met PJ-configuratie, maar dat kan liggen aan het feit dat dat niet helemaal overeenkomt met dat van een ‘traditionele’ Precision (tachtigerjarenhoog, EMG-element, beetje andere plaatsing, …).

Het halselement en het brugelement samen inschakelen levert een interessante klank op die ik niet meteen ergens mee kan vergelijken. Het verbaasde me dat het middelste element, dat alleen gebruikt best wel helder en direct klinkt, gecombineerd met de andere elementen een wat zachter, ronder en minder geprononceerd geluid oplevert, meer de klank van een humbucker dan het directe geluid van enkelspoelelementen. Volgens andere reviews is dat middelste element een ‘reverse wound, reverse polarity pick-up’. Ik vermoed dat dit element, samen gebruikt met een of beide andere elementen, inderdaad zorgt voor een soort van humbucker-configuratie met de daarbij horende typische klankkleur annex ruisonderdrukkende werking. Eigenlijk wel een handige oplossing die zorgt voor extra klankmogelijkheden, vind ik.

Afbeelding

Conclusie

Het moge duidelijk zijn: ik vind de Squier VI een geweldig instrument, probleemloos inzetbaar als een bas - door een basversterker - en als een gitaar - door een gitaarversterker -, maar dan wel een gitaar met zoveel meer ballen dan de doorsnee elektrische gitaar. En zeker inspirerend. I like it, I like it a lot. Maar: is het een instrument dat ik per se wil hebben? Moeilijke vraag. Sanders hintte dat ik een bod kon doen als ik daartoe de onweerstaanbare drang zou hebben.

Ik ben een van die mensen die met veel enthousiasme naar de muziekschool blijven gaan - toegegeven, in mijn geval vooral voor de lessen samenspel en ensemble, maar desalniettemin. In het verleden volgde ik al een jaar of acht klassieke gitaar en drie jaar dwarsfluit, tegenwoordig basgitaar. Ik kan nog drie jaar les basgitaar volgen voor ik afstudeer - vier, eventueel - en ik twijfel nog wat ik erna ga doen:

- Ofwel investeer ik in een vijfsnarige Omni Bass van NS Design (EADGB), ga ik lessen volgen om te leren strijken en zoek ik voorzichtig het cello- en viola da gambarepertoire op, terwijl ik toch binnen de mij vertrouwde stemming van gitaar en bas blijf. Lijkt me wel wat.
- Ofwel ga ik les elektrische gitaar volgen. Daar heb ik er een paar van, dat wel, maar het zou ook interessant zijn om daarvoor zo’n Squier VI te gebruiken. En dan vooral omdat die een interessante toevoeging zou zijn aan allerhande jazz-, pop- en rockensembles, kan ik me voorstellen.

Eigenlijk komt de hint van Sanders een jaar of drie te vroeg - en bovendien denk ik dat hij, hoewel hij tijdelijk minder speelt op z’n Squier VI, het instrument toch echt wel zou missen. Maar een aanrader vind ik dit instrument zeker, dus wie weet, ooit…

Afbeelding
--
Maurice Vandebroek
Plaats reactie