Review: Hagstrom Viking bas

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 1222
Lid geworden op: 22 jun 2011, 21:07

Review: Hagstrom Viking bas

Bericht door Berend »

Ik heb 'm nu twee weken in huis en ga proberen een zo objectief mogelijk beeld te geven.
Eerst maar een plaatje, dan weet je over welke bas het gaat:

Afbeelding

Ik heb een Tobacco sunburst, maar deze bas is ook verkrijgbaar in zwart, wit en rood.

Deze bas is gebaseerd op het Concord-model van hetzelfde merk.
Hij is shortscale, 30,75". De body en nek zijn gemaakt van esdoorn.
De breedte van de hals ligt tussen die van een jazz (smal) en een precision (breed) in.

Deze bas is een eye-catcher. Hij valt op door z'n retro-look maar ook door z'n formaat. De body is groter dan een reguliere Fender of Squier.
In het oog springende details zijn het speciale Hagstrom staartstuk, in de vorm van een harp, en de tuners, die een soort gestapelde-golfjesvorm hebben. Ook vallen de f-gaten op, waarvan eer één (de onderste) gedeeltelijk wegvalt onder de slagplaat.
Het gewicht van deze bas is vergelijkbaar (iets meer dan 4 kilo) met een solid-body, dat is natuurlijk te danken aan de holle binnenkant. Hij is overigens niet helemaal hol, door het midden van de bas is een flink blok hout gezet om de boel te verstevigen.
Heb niet de illusie dat je met deze bas onversterkt met een akoestische set mee kunt komen: hij is bedoeld om versterkt te worden. Onversterkt blijft er weinig geluid over.

De bas heeft twee pickups die afzonderlijk in volume en toon af te stellen zijn. Daar zijn de 4 draaiknoppen voor.
Het bijzondere aan deze bas is echter verstopt in de onderste "hoorn"; een 6-standen-chicken head-schakelaar waar je de pickups mee kunt regelen. Je kunt ze enkelspoels of humbucker (dubbelspoels) zetten.
Enkelspoels heb je een iets dunner geluid, dubbelspoels klinkt voller.
Dan heb je dus:
1. hals pickup enkel
2. brug pickup enkel
3. beide pickups enkel
4. hals pickup humbucker
5. brug pickup humbucker
6. beide pickups humbucker

In de praktijk zal 99% van de bassisten waarschijnlijk live spelen met beide pickups op humbucker, want dan heb je écht een vol geluid. Voor opnames en akoestische settings kun je wat subtieler uit de hoek komen met enkelspoels, waarmee je een wat dunner geluid kunt creëren.
Ik heb me verbaasd over het feit dat je écht 6 verschillende geluiden kunt maken met deze schakelaar.

Deze bas heeft wel last van neckdive, maar met een goede stroeve band is dat goed op te lossen.
Waar je vooral aan zult moeten wennen als je deze bas aanschaft zijn de scherpere randen. Ik heb tot nu toe alleen maar op solid-body's gespeeld en die hebben afgeronde zijkanten waar je arm prettig tegenaan ligt.
Deze bas heeft dat niet. Je moet dus meer zoeken naar een manier waarop je arm prettig tegen de bas aan ligt.

Deze bas past - door zijn formaat - niet in een standaard baskoffer of -tas. Voor veilig vervoer zul je er een koffer bij moeten nemen. Deze zijn nieuw te koop voor rond de 100 euro.

Resumerend:
zoek je een bas waarmee je eigenlijk alle kanten op kunt: je hebt 'm gevonden. Hij kan spinnen als een poes maar ook brullen als een leeuw. Van jazz tot blues, van rock tot easy, deze bas is van alle markten thuis.
Voor het ruigere genre lijkt hij me - alleen al vanwege z'n uitstraling - niet geschikt.

De snaren die er vanuit de fabriek op liggen (roundwounds) heb ik er meteen afgegooid en er Tomastik-Infield flatwounds opgezet. Maar dit is natuurlijk heel persoonlijk.
Door de vele afstelmogelijkheden kun je altijd wel je eigen geluid vinden. Hij komt in ieder geval prima door in de mix van de band.
En waar ik best een beetje bang voor was: pikt deze bas z'n eigen signaal op en gaat hij dan rondzingen ? Op volle oorlogssterkte heb ik daar geen last van. Ik durf hier het podium wel mee op !

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=du8Y9wwfYqw[/youtube]
Laatst gewijzigd door Berend op 26 nov 2013, 22:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Fernandes "the Revival" Precision (1982)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennett RLB-2 (2008)
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Prachtige bas, ikzelf vond de rode het mooist . Die body gaat wel wennen. Heb zelf een Classic four van Eastwood gehad en heb er prettig mee gespeeld . Ook optredens van anderhalf uur mee gedaan.
Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13439
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Hoe is, buiten de lichte neckdive, de balans van deze bassen als je staand speelt? Ik heb een Italia Torino gehad, met een vrij bolle achterkant. Die had, als ik staand speelde, nogal de neiging om voorover te kantelen aan mijn strap. Ik loste dat op door de bas wat meer in mijn zij te hangen in plaats van recht voor me, dat werkte prima en speelde vrij comfortabel. Heeft de Hagstrom dat ook?

Prachtige bas, ziet er echt fantastisch uit, en ik ben fan van de rotary pickup switch :)
Als deze bassen eerder op de markt waren gekomen had ik misschien nooit die Italia gekocht. Hagstrom maakt lefties! 8)
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 1222
Lid geworden op: 22 jun 2011, 21:07

Bericht door Berend »

De balans is uitstekend. Geen last van voorover of achterover kantelen. Dat heeft misschien ook te maken met het feit dat de achterkant van de Hagstrom vlakker is dan een Italia. Ik heb ooit op zo'n bas mogen spelen en ik vond van de Torino de bolle achterkant vooral hinderlijk. (Dat heb ik trouwens ook met akoestische gitaren met zo'n bolle achterkant) Daar heb ik met de Hagstrom geen last van.
Fernandes "the Revival" Precision (1982)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennett RLB-2 (2008)
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

hele mooie bas, :D

bij neckdive of het naar voren kantelen van acoestische of hollowbodys is er een oplossing door de strapbutton te verplaatsen.
ik gebuik pos 5 voor mijn bassen, werkt echt goed. de bas kantelt naar je toe :-)

Afbeelding

uit de site van stewmac:
Position #5 is the most popular choice among my customers. With the strap wrapping down under the heel, you'll like the way it pulls the guitar toward you. Surprisingly enough, it isn’t much in the way of your fretting hand either.
Gebruikersavatar
picturit
Berichten: 1497
Lid geworden op: 27 mei 2005, 20:14

Bericht door picturit »

Heb zelf de zwarte, al sinds december 2010. Prachtig ding, fijne klank, speelt lekker.
Alleen de 6-standen schakelaar is overleden. moet 'm nog steeds een keer wegbrengen, kan er zelf niet bij komen.
https://volbeatz.nl
https://rockbassist.nu
[ Brooks EB-RBL, Brooks EB-RBL-Q, Gibson RD, Gibson Thunderbird, Waterstone TP-12 Elite 12-string bass, a.o.
[ Eich T900 + Barefaced Big Twin 2
Plaats reactie