Review: Bach BPJ-02 precision bas

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Review: Bach BPJ-02 precision bas

Bericht door Heinz »

Afbeelding

Merk en type: Bach BPJ-02 | Prijs: 279 euro

Aanschaf
Ik zocht al een tijdje naar een goedkope eenvoudige bas voor erbij. Na diverse Squier modellen zoals de Vintage Modified en Classic Vibe series uitgeprobeerd te hebben werd mijn interesse gewekt door de bassen van het Tsjechische merk Bach. Ik had op het forum diverse lovende woorden gelezen over de bassen van dit merk, en wilde deze wel eens uitproberen.
Bach bassen zijn online te bestellen, o.a. hier op het forum, maar ik kon zelf op afspraak bij instrumenstonline.nl in Nieuw-Vennep een aantal modellen uitproberen om te kijken of deze voldeden aan de verwachtingen.

Ik heb ongeveer 5 verschillende Bach bassen uitgeprobeerd, waaronder de reliced jazz modellen, de shortscale telebasjes en de thunderbird modellen. Met name de reliced jazz met blockinlays was een uitstekende bas voor het geld, maar met 5 kilo echt veel te zwaar voor mij. Uiteindelijk viel mijn keuze op een Precision model met extra humbucker en blockinlays, en een zeer redelijke prijs van 279 euro. Dit model heet de Bach BPJ-02.

Uiterlijk, bouwkwaliteit en afwerking
Wat gelijk opvalt aan deze bas is dat vorm en uiterlijk wel heel erg geïnspireerd zijn op de Sandberg VM4. De pickup combinatie, de blockinlays zonder binding en zelfs de vorm van de headstock zijn vrijwel indentiek aan de VM4. De bas ziet er heel strak en stoer uit, met de tort slagplaat, blockinlays en matching headstock.

Het gebruikte hout is goed voor een bas in deze prijsklasse. De body is gemaakt van Caroline, een mij onbekende houtsoort, de neck is van Canadees maple. Het geheel weegt ongeveer 4,5 kilo. Geen lichtgewicht dus, maar nog net goed te doen. De body is behoorlijk resonant, wat te merken is als je de bas onversterkt bespeelt. Een goed teken!

Bij de nadere inspectie zijn er wel wat kleine dingetjes aan te merken op de afwerking. Zo had mijn exemplaar wat verfvlekjes aan de zijkant van de matching headstock, was de nut wat slordig ingevijld en was er één fret die net een fractie te hoog was, wat fretbuzz op de G-snaar tot gevolg had. Gelukkig allemaal dingen die makkelijk te verhelpen zijn als je een beetje handig bent, dus met wat polijsten waren de vlekjes snel weg en de muitende fret was na een beetje vijlen en polijsten ook zo weer op perfecte hoogte gebracht.

Bespeelbaarheid en klank
Hoewel de BPJ eruit ziet als een Precision, is de nek 100% Jazz. Met een breedte van 38 mm bij de topkam en een vrij plat en slank profiel is het een snelle, makkelijke hals, die zich na een goede afstelling prima laat bespelen.

Ik had verwacht dat de pickups niet heel goed zouden zijn op zo'n goedkope bas, maar het tegendeel is waar! Standaard klonk de bas al heel aardig, zelfs met de slechte en doffe fabriekssnaren erop. Na vervanging van de snaren door een nieuw setje en een goede setup van de trussrod en brugzadels kwam de bas pas echt goed tot leven.

De precision pickup geeft precies de goede ronk en zware beuk die je verwacht van een goede P en de alnico humbucker in de brugpositie klinkt lekker strak en helder. Het klankpalet van deze bas is vrij breed, je kunt er net zo makkelijk een oude klassiek P-sound uit halen als een meer Music Man achtige toon, al wordt het nooit een echt Stingray vanwege de positie van de humbucker die meer naar de brug toe staat. Het upgraden van de pickups is absoluut niet nodig bij deze bas.

De bas heeft een 2-bands preamp met een bass en treble boost/cut. Deze werkt in de praktijk prima, al heeft de preamp standaard wel een enorm hoge output, dat is iets om rekening mee te houden. De gebruikte pots en elektronica zien er allemaal wel wat goedkoop uit, maar werken prima.

Conclusie
Als ik de kwaliteit zou moeten vergelijken met andere merken dat zou ik zeggen dat de Bach meer waar voor z'n geld biedt dan vergelijkbare Squier modellen. De afwerking is wel wat minder strak dan je tegenwoordig ziet bij Squier, waarschijnlijk ook omdat Bach meer handwerk toepast dan de bijna volledig geautomatiseerde Chinese fabrieken, maar het gebruikte hout en de bouwkwaliteit zijn prima, en de klank en bespeelbaarheid zijn echt uitstekend voor dit geld.
Ik zou deze bas dus zonder meer aanraden, al is het wel verstandig om bij aanschaf goed te letten op details als fretwerk, omdat niet iedereen zelf in staat is om problemen hiermee op te lossen.

Pluspunten:
- lage prijs
- goed hout
- goede elementen
- goede overall klank

Minpunten:
- afwerking niet perfect
- goedkope pots en elektronica


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Heinz op 18 nov 2013, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Mooi basje, hoe zijn de blockinlays? Vindt het alleen niet mooi dat de mm pickup zichbare polen heeft en de Ppickup niet.
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Bericht door Heinz »

aap schreef:Mooi basje, hoe zijn de blockinlays? Vindt het alleen niet mooi dat de mm pickup zichbare polen heeft en de Ppickup niet.
De blockinlays zijn redelijk netjes geplaatst. Niet zo mooi als op m'n Lakland, maar voor de prijsklasse is het heel aardig.
Wat die pickups betreft: klopt, dat heeft Sandberg beter voor elkaar. Ik denk dat Bach gewoon bij elkaar raapt wat ze hebben liggen aan elementen. Maar de kwaliteit van de elementen op zich is eigenlijk wel prima, valt me niets tegen.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Goede review! Lijkt me wel ultiem ronkend, een P en MM in 1 bas.
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22612
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Netjes geschreven :jaaaaa:
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Leuke review, leuke bas :)
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Bericht door Heinz »

Dank voor de positieve comments!
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

En nu.... Maandje later.... Nog steeds tevree?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
gilze
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 jun 2009, 20:57

Bericht door gilze »

Naar aanleiding van de review van Heinz ben ik er ook naar op zoek gegaan. Ons aller Basvarken kon mij er niet meer aan helpen. Bij Instrumentsonline stonden er 2 onder een andere noemer te koop, namelijk Jaybird. 1 had een Maple hals, en de ander was een een Rosewood met matching headstock zoals op bovenstaande foto. Voor deze gekozen. Bij initiële levering bleek er een kleine storing in de elektronica te zitten, deze is netjes kosteloos door Instrumentsonline verholpen.

Mijn bevindingen: mijn exemplaar heeft een iets bruiner fretboard dan die van Heinz, in combinatie met het zwart is zo donker mogelijk het mooist natuurlijk, alhoewel de 2e foto al wat lichter en op mijn exemplaar lijkt. Ook bij mij waren er op de hals wat lichte verfvlekjes zichtbaar. Maar eerlijk is eerlijk, als ik de recensie van Heinz niet had gelezen waren ze mij niet opgevallen. Bij mij geen opmerkingen over de frets. De hals heeft aan de achterzijde een enigszins matte finish, wat ik zelf fijner vind dan hoogglans o.i.d. (dit had ik bij mijn Sterling Sub ook als erg fijn ervaren). De gebruikte pots lijken me inderdaad niet de allerbeste kwaliteit en voeler wat ielig aan, maar doen wat ze moeten doen. Verder niets dan lof over deze bas. Klinkt heerlijk, speelt prima, de setup was zoals ik hem kreeg echt helemaal prima. Voelt solide aan: brug, tuners, bas in zijn geheel. Ik vind het zeker een betere indruk maken dan de Squiers die ik heb gehad (een P (weet niet welke serie) en een "standard" PJ). Ik vind de combinatie van het P element en de MM-HB erg lekker klinken, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Enige esthetische minpuntje vind ik de "dichte" P elementen (of zijn dit enkel kapjes? dan overweeg ik andere... weet iemand hier uitsluitsel over te geven?) in combinatie met de HB met poles, zoals Aap al zei, maar goed, ze klinken prima...

Als ik iemand een bas moest adviseren zou ik deze aanraden, zowel qua looks, kwaliteit als veelzijdige inzetbaarheid.

I'm happy with Bach!
Schecter, Sansamp en Gallien Krueger
Plaats reactie