Review: Fender Nate Mendel Precision Bass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Review is van anderhalf jaar geleden, dus dat zou zomaar kunnen ja. Afgelopen jaar zijn de prijzen van Amerikaanse instrumenten (en van Amerikaanse bedrijven) behoorlijk omhoog gegaan.
Gebruikersavatar
696Danny
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2014, 10:48

Bericht door 696Danny »

Ik heb een vraag over de quarter pounders. De elementen zitten er als het ware "schreef" in. De afstand tussen de snaar en het element is bij het bovenste blokje bij de E snaar groter dan bij de A snaar. En bij het onderste element groter bij de G snaar dan bij de D. Zie onderstaande foto (geleende foto, niet mijn bas)

Hij is in de fabriek afgesteld, en ik kom meerdere foto's tegen op internet waar de elementen zo zijn afgesteld. Ik denk dus dat het zo hoort.
Mijn basdocent begint er alleen iedere week over dat het niet zo hoort, en dat zijn handen jeuken om hem goed af te stellen.

Weet één van jullie hoe het precies zit, en wat voor dit type elementen de juiste afstelling (ongeveer) is?

Afbeelding
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Je topkam en je brug hebben zo ongeveer dezelfde "bolling" als je hals (of wel de frets).

Dat je pickups zo ingesteld zijn is hetzelfde idee; het loopt met de bolling van je fret/hals mee.
Als je je pickups recht zou zetten dan hebben de A en de D snaar meer afstand tov je polepieces dan de E en de G.

Zoals het nu is klopt het dus gewoon (je kan er eventueel wat mee spelen/verstellen als je vind dat bijvoorbeeld de E minder goed door komt qua volume dan de rest. Dan is het gewoon een kwestie van het schroefje bij de E snaar iets losdraaien zodat de Pickup bij de E zijde iets omhoog komt).
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Vindt ze wel heel schuin staan eigenlijk.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Zo kwam de mijne ook uit doos.
Gebruikersavatar
696Danny
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2014, 10:48

Bericht door 696Danny »

Erelid schreef:Zo kwam de mijne ook uit doos.
En heb je het toen aangepast?


Overigens is bij mij het verschil groter dan de bolling. Ik ga eens kijken wat de verschillen zijn als ik de "buitenkanter" iets hoger ga zetten, zodat de afstand gelijk is met de "binnenkanten"

bedankt voor de reacties!
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Gewoon je oren gebruiken. Ik heb de mijne wel iets vlakker gezet. De bolling van de pickups was erger dan de radius van de bas.
Gebruikersavatar
696Danny
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2014, 10:48

Bericht door 696Danny »

Als ik een hipshot xtender (voor drop D ) op mijn Nate Mendel zou willen hebben, welk type moet ik daar dan voor hebben.
ik kan er niks over vinden op internet, ik hoop dat iemand hier het weet.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Dat wil ik ook wel weten. Ik denk de BT2 maar weet het ook niet zeker.

Edit: ik denk dat Voxhumana data wel weet. Die importeert ze.
Gebruikersavatar
696Danny
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2014, 10:48

Bericht door 696Danny »

Erelid schreef:Dat wil ik ook wel weten. Ik denk de BT2 maar weet het ook niet zeker.

Edit: ik denk dat Voxhumana data wel weet. Die importeert ze.
Erelid, ik zie hier dat het je gelukt is. Welke zijn het uiteindelijk geworden???
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

BT2 voor de Nate Mendel
BT1 voor de Stingray

paste in een keer zonder boren, veilen of wat dan ook.
Gebruikersavatar
696Danny
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2014, 10:48

Bericht door 696Danny »

dank je! :D
RobertG
Berichten: 166
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:32

Re: Review: Fender Nate Mendel Precision Bass

Bericht door RobertG »

Even dit topic opgegraven... ik heb een tweedehands Nate Mendel Precision gekocht, die naar mij is verzonden. Natuurlijk altijd een risico, maar ik dacht dat te kunnen nemen. Anyway: hij is er nu, en totaal tegen mijn verwachting in, vind ik dat hij echt voor geen meter klinkt. Ik heb de snaren (geen idee wat erop lag toen ik 'm kocht) al vervangen door Elixers. Dat helpt wel een beetje, maar nog steeds vind ik het niks. Geluid is niet diep, eerder "nasaal" / erg mid-achtig. Mijn Amerikaanse Fender Jazz klinkt zo enorm veel beter...

Nu zijn er twee mogelijkheden:

1) Dit is mijn eerste P-bas. Ik trek de typische P-sound blijkbaar echt niet... het beste kan ik deze bas weer verkopen en nooit meer een bas kopen zonder te luisteren.

2) Er is iets niet goed met deze bas.

Om optie 2 verder te onderzoeken heb ik wat hulp nodig, aangezien ik van de techniek in de basgitaar geen verstand heb. Hoe zou ik kunnen onderzoeken of de elementen wel goed aangesloten zijn (kunnen ze uit fase staan ten opzichte van elkaar of is dat onzin?), en zijn er andere dingen die ik zou kunnen checken?

Alvast veel dank!!
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Review: Fender Nate Mendel Precision Bass

Bericht door klaasvaak »

Kunnen een keer vergelijken tijdens een minimeet.
Ik moest ook erg wennen en nog af en toe zoeken.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Re: Review: Fender Nate Mendel Precision Bass

Bericht door Asat77 »

Als je het geluid van je bas nu niets vindt, vrees ik dat je het met veranderingen ook niets gaat vinden. De ene P is nu eenmaal de andere niet... Ik zou 'm verkopen. Test verschillende p bassen in een winkel zodat je hoort hoe ze klinken en spelen en of je het wat vindt. En geen bas meer kopen zonder 'm eerst te testen (mits je 'm kunt retourneren).
Plaats reactie