Review: Fender Nate Mendel Precision Bass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Review: Fender Nate Mendel Precision Bass

Bericht door Heinz »

Afbeelding

Allereerst een paar dingen bekennen: Ik had nog nooit van Nate Mendel gehoord, vind signature modellen een beetje onzinnig, ben geen grote fan van relic finishes en candy apple red is niet mijn favoriete kleur. En toch staat hier sinds een maand of vier een Fender Nate Mendel Precision Bass in het rek. Gewoon omdat 'ie zo lekker klinkt en speelt. Tijdens een middagje bassen uitproberen trok ik deze bas uit het rek, en na een kwartiertje wilde ik hem niet meer terugzetten. Leuk voor de winkel, minder leuk voor m’n portemonnee…. Nu de nieuwigheid van de bas af is en hij ondertussen goed is ingespeeld is het hoog tijd voor een korte review.

Bouwkwaliteit en afwerking
Uiterlijk is dit een kopie van een Fender Precision bas uit 1971, losjes gebaseerd op de bas die Mendel zelf al jaren schijnt te bespelen. De bas is voorzien van een dikke Seymour Duncan pick-up (geen Duncan Design) en een zware Bad-ass II brug.
Het hout en de afwerking van dit model is top. Het verbaast me de laatste jaren steeds weer hoe goed de betere Mexicaanse Fender’s tegenwoordig in elkaar gezet worden. Alles voelt goed aan, ziet er goed uit en is tot in detail netjes afgewerkt. De tijd van losse neckpockets, scherpe frets en slecht hout is definitief voorbij lijkt wel.

Meteen als je de bas oppakt ontdek je de eerste troef van deze bas, hij is echt superlicht! Waar de originele `71 bas van Mendel een alder body heeft, is dit model voorzien van een swamp-ash body. Het maakt dat de bas in totaal maar 3,6 kilo weegt, en erg lekker gebalanceerd om je nek hangt. Gek hoeveel dat beetje minder gewicht uitmaakt, maar zelfs een paar uur met deze bas om je nek staan voelt niet echt vermoeiend aan.

De tweede troef van deze bas is het iets slankere halsprofiel. Fender heeft blijkbaar in 1971 een partij Precisions gemaakt met een hals die een stukje slanker was dan normaal, en dat is in dit model exact gekopieerd. Hoewel de nut een breedte heeft van rond de 41 mm voelt de hals net een stukje slanker aan dan de meeste Precision halzen. Een beetje vergelijkbaar met sommige MIJ Fenders van halverwege de jaren `90. De hals is zeker niet zo dun als die van een Jazz Bass, maar het voelt net even wat lekkerder aan dan de standaard Precision hals, die ik altijd wat lomp vind. Het is natuurlijk persoonlijk, maar voor mij is dit echt het ideale profiel, het speelt lekker soepeler. Hout en afwerking van de hals is ook prima, het is een mooi stuk licht gevlamd maple, afgewerkt met vintage tint gloss en een mooie plak rosewood.

Finish
Hoewel de Nate Mendel onderdeel uitmaakt van de Signature series, is het tegelijk ook een „roadworn” bas, door de toegepaste relic. Dat wordt onderstreept door de letters "RDN WORN” die in de body gestampt zijn onder de slagplaat, net bij z’n road worn broertjes. De relic wijkt wel af van de andere road worn bassen in de zin dat deze relatief licht is. Op het eerste gezicht lijkt de relic een beetje onzinnig, omdat van een afstandje er alleen een paar heel kleine butsjes en slijtplekjes zichtbaar zijn op de body, maar van dichtbij bekeken is de relic toch wel goed gedaan. Waar de standaard road worn modellen net wat te veel kunstmatige slijtage van de bandschuurmachine hebben om realistisch te zijn is de relic hier heel spaarzaam toegepast door middel van wat plekjes die door de lak heen gaan en een soort lichte wear van de laklaag over de hele body. Ook de hardware heeft een mooi licht patina, zonder kunstmatige roest. Het blijft wel een vreemde gewoonte van Fender om alle relic plekjes die door de lak heen gaan op het kale hout aan te stippen met transparante lak, zodat ze niet verder slijten. Waar slaat dat nou op?

De finish van deze bas is Candy Apple Red, op basis van een zilveren basecoat met daaroverheen een zeer dunne nitrocellulose toplaag. De nitro finish is waarschijnlijk voornamelijk gedaan voor het relicen en voor de marketing, want de dunne zilveren onderlaag lijkt gewone harde lak te zijn en daarom heeft de nitro volgens mij niet echt effect op het geluid. De nitro finish is wel zeer dun en slijt heel makkelijk, want ik na een paar maanden al meteen merk. De relic wordt vanzelf steeds realistischer :-)

Bespeelbaarheid en geluid
De Nate Mendel Precision is voorzien van een pick-up die bekend is onder de rock-bassisten, de Seymour Duncan Quarter Pound SPB-3. Dit is de extra pittige uitvoering van de standaard Precision pick-up met wat meer power en een hoge output. Het is een prima combinatie met de swamp-ash body en het rosewood fingerboard.

Over het geluid kan ik dan ook kort zijn, het is op en top Precision, met wat extra ballen waar nodig. Door de resonantie van body en de massieve brug heeft de bas een prima toon. Gelukkig heeft Fender een echt goede toneregeling in deze bas gestopt, wat de flexibiliteit zeker ten goede komt. Met de tone vol open heb je een enorme dikke, vrij aggressieve rock-tone, die perfect tot z’n recht zal komen bij rock, metal, punk en dergelijke. Draai je de tone een kwartslag dicht, dan heb je de sweet spot te pakken, een mooie volle ronde toon perfect voor bijna alle muziekstijlen. Zodra je de tone verder dicht draait heb je direct een bruikbare Motown sound. Alle agressiviteit verdwijnt meteen en maakt plaats voor warm, donker diep laag. Een stukje schuim onder de snaren en zompen maar.. Deze bas klinkt zoals een goede precision moet klinken.

Conclusie
Zoals je kan opmaken uit het het verhaal hierboven ben ik erg enthousiast over deze Precision. Bij de aanschaf heb ik me echt door de bespeelbaarheid en sound laten leiden, omdat het uiterlijk van deze bas me eigenlijk niet zo aansprak, en ik het idee van een signature bas een beetje flauwekul vind. Het mooie is dat ik dat na 4 maanden nog steeds enthousiast ben, wat me nog met geen enkele andere Precision is gelukt, niet met de USA Fenders die ik heb gehad en zelfs niet met de USA Lakland Jazz/Precision die toch heel erg goed was. Met de relic finish hoef ik me niet druk te maken over butjes en krasjes, en de klank is altijd meteen raak zodra ik inprik. De zwarte slagplaat is ondertussen wel vervangen door een licht gereliced mint exemplaar, wat de bas een stuk mooier maakt vind ik.

Kortom, Fender heeft met dit model een prima bas in de markt gezet, die met een straatprijs van onder de 900 euro ook nog relatief goedkoop ten opzichte is van de road worn series. Volgens mij zou dit model nog beter tot z’n recht komen in andere kleuren en zonder de overbodige "handtekening" van Mendel erop. Gelukkig staat deze achterop de headstock!

Pluspunten:
- laag gewicht
- heerlijk halsprofiel
- goed hout, goede afwerking
- klinkt zoals een Precision moet klinken

Minpunten:
- "handtekening" van Nate Mendel :-)
- nitro finish is beetje een gimmick


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Bericht door Hajvb »

Goeie review! Ik wild e er al een, en nu nog meer!!!
Gebruikersavatar
BlazingRiCO
Berichten: 987
Lid geworden op: 03 aug 2011, 17:19

Bericht door BlazingRiCO »

Ik wil em ook al een tijdje, en nu zeker. Oh god :facepalm:
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Bericht door RedNeckBBQ »

Super review!!!
Ik zal zeker zo'n bas gaan uitproberen als ik er een kans voor krijg.
En wat Nate Mendel betreft moet het wel een goede bas zijn als je tegen 3 gitaristen opmoet ;P

Ik zelf was niet zo'n fan van de looks van mijn pbass, ik had altijd een gevoel van ze zijn zo gewoontjes.
Maar in de tijd dat ik hem heb ben ik er achter gekomen dat ik er niet meer zonder kan
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Gebruikersavatar
Anthony
Berichten: 1374
Lid geworden op: 10 aug 2010, 19:00

Bericht door Anthony »

Leuke review. Ik heb hem zelf ook al een paar maanden...heerlijke Precision. Wel heb ik de pups vervangen voor rio grande muy grande pups...klinkt wat smeriger 8) ben niet zo'n fan van Seymour Duncan. Verder een geweldig instrument. De hals deed het hem vooral voor mij. Speelt heerlijk.

Mijne slijt ook al aardig...voornamelijk achterzijde body moet eraan geloven...maakt mij weinig uit. Drempel naar "de buurman" is laag :wink: :)
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Goede review...leuk wanneer iemand eens onverwacht voor iets valt, veel plezier ermee !
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
kiwi
Berichten: 641
Lid geworden op: 13 mei 2010, 14:47

Bericht door kiwi »

Leuke review! Ben zelf ook niet van de signatures en 900 euro voor een nieuwe mexicaan
die af fabriek al (bewust) beschadigd is, tja... :roll:
Voor hetzelfde geld koop je een usa is echt roadworn is, maar da's natuurlijk persoonlijk.
Veel plezier met deze gewenst!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Keihard goed interview. Als je een serieuze jonge bassist bent en samen met pa en ma zoek je een instrument uit waar je gewoon goed op kan leren spelen.... Dan heb je wat aan dit verhaal... Cool!! Ook voor dames met wat kleinere handen.... Aanrader...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Bericht door Heinz »

Dank voor de positieve reacties. Leuk om te horen!

@Kiwi: Helemaal eens met de constatering dat je voor dat geld ook een goede tweedehands USA Precision kan kopen, maar ik heb een aantal USA modellen gehad (Standard en American Deluxe) en ik vind deze eigenlijk lekkerder. Niet per sé beter, maar ook zeker niet minder.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Ja, nu weet ik het zeker, zo een komt er :D nog een maand of 2 maand wachten en dan hoop ik dat ik ook wat foto's kan posten! :D
Ik ben ook helemaal weg van de Chris Shiflett Telecaster Deluxe (deze kon ik wel al eens testen, en ook dit is een prachtinstrument!)

Veel plezier ermee! :D
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Ik heb 'm ook een paar maandjes nu en het is zo langzamerhand m'n main bass aan 't worden. Geweldige bas!
Ik heb ook USA exemplaren gehad ( P en J) en ik vind deze echt veel beter.

Dit is een blijvertje :dance:
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Voila hij is binnen :D straks is uitgebreid testen en daarna foto's nemen en reviewtje schrijven :D
Voor de mede-bezitters: is het part of the relic dat de elementen (magneetjes) een beetje grijzig zwart zien? :)

I love this bass! :D
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 559
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Bericht door Joreeeen »

Zo, net terug van een geslaagde repetitie :D morgen of overmorgen mogen jullie een kleine review verwachten :) aan diegenen die ook deze bas hebben (of diegene die ook een bas hebben met nitro lak), hoe zetten jullie deze in een stand? Want hij mag niet overal zomaar instaan... Zou ductape rond een rockstand multistand al helpen? Wat doen jullie er mee?
Sandberg / Dingwall / Quad Cortex
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Joreeeen schreef:Zo, net terug van een geslaagde repetitie :D morgen of overmorgen mogen jullie een kleine review verwachten :) aan diegenen die ook deze bas hebben (of diegene die ook een bas hebben met nitro lak), hoe zetten jullie deze in een stand? Want hij mag niet overal zomaar instaan... Zou ductape rond een rockstand multistand al helpen? Wat doen jullie er mee?
Ik heb ooit een Highway one van Fender gehad, de oudere versie met nitro lak. Ik meen toen eens gelezen te hebben dat duct tape inderdaad een oplossing kan zijn.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Er zijn speciale standaards die geschikt zijn voor Nitrocelluloselak.

Afbeelding
Bij een muziekzaak waar ik dat nagevraagd heb, kwamen ze met bovenstaand K & M model aanzetten.
Er zit dan een sticker op die aangeeft dat de bekleding je nitrocelluloselak niet aantast.
En dat doet het ook niet, terwijl ander rubber witte vlekken geeft.
Plaats reactie