Review: Pigtronix Polysaturator

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Review: Pigtronix Polysaturator

Bericht door SpcMnk »

Deze is vorige week op de deurmat gevallen:
Afbeelding
Hierbij een poging om een korte review op te typen..

In de regel ben ik niet zo van de overdrives/distortions, maar omdat ik een zwak heb voor de pedaaltjes van Pigtronix toch maar eens proberen. Moet zeggen dat het een interessante ervaring is.

Bouw:
Klein, maar niet echt handig. Hij heeft het formaat van een klein MXR pedaaltje, maar dan 90 graden gedraaid. De in en output zitten aan dezelfde korte kant en de power input aan een lange kant. Niet ideaal voor de meeste pedalboards. Het pedaal is wel degelijk gebouwd.
Hij draait op alles van 9 tot 15Volt.

Aanslag gevoeligheid:
Waar alle overdrives die ik tot nu toe kende gewoon aan of uit stonden heeft deze een aanslag gevoelig filter. Hoe harder de input, hoe meer vervorming. Wat dus de mogelijkheid geeft om met een zachte aanslag een 'clean' geluid te hebben en met dezelfde instellingen, en een harde aanslag, een vervormde Sound. Met de Gain knop kun je bepalen hoeveel input er nodig is voor hij begint te scheuren. Voor mij is een stand lager dan 8 uur een cleane sound bij een relatief zachte aanslag en gaat hij steeds meer in overdrive naarmate ik harder aansla.

Vervorming:
Er zitten 4 (!!) JRC4558D's in (dezelfde als in de Tube Screamer). De vervorming is in mijn setup vrij van ruis en andere nare bijgeluiden. Hij pakt elke noot en is goed gedefinieerd (geen brei). De kleur is in grote mate te bepalen met de 3 EQ knoppen.

EQ:
met alles op 12 uur lijkt het pedaal nogal wat laag weg te snoepen, maar met de 'Bass' knop voorbij 3 uur dikt hij het juist flink aan. Ook de mid en high doen daadwerkelijk wat. De EQ heeft invloed op het hele signaal als het pedaal aan staat. Dus ook als je de Gain helemaal uit draait (en je dus alleen vervorming krijgt als je loei en loei hard aanslaat) kleurt de EQ het geluid. wat hem ook 'bruikbaar' maakt als pre-amp.

Pro's en Con's op een rijtje:
+ aanslag gevoelig
+ EQ instelbaar
+ Gedefinieerd dik scheur geluid
+ Klein
+ potentie om als pre-amp te dienen
- Aansluitingen niet handig.
- 15 Volt, voor als je headroom wil hebben
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Zou 18 volt ook nog gaan?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Was ik ook aan het denken, maar om het gewoon maar even uit te proberen doe ik toch liever niet. Met 9V heb ik niet het idee dat ik iets mis, maar zal eens een mailtje naar Pigtronix doen. Dave reageert in de regel vrij snel op vragen.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Muziekschuur schreef:Zou 18 volt ook nog gaan?
Nee, degene die ik binnen had was beperkt tot ongeveer 15V vanwege de ELCO's en zo
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Wat is eigenlijk het voordeel van op 18volt draaien? Gaat het dan minder snel oversturen? Ik heb een CatalinBread tape delay imitatie die zowel op 18 als 9 volt kan, ik weet niet wat het beste is om een iets ranziger (overstuurder) delay geluid te krijgen?
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

analoog = hoe lager hoe vuiler normaal gezien
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

En jup, max 15 Volt... Maar moet zeggen dat ik niet het idee heb dat ik iets mis op 9Volt.

Toch maar eens een foto van de binnenkant van dit ding gemaakt..
Afbeelding
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Plaats reactie