Review: Soundmagic E10 in-ear

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Review: Soundmagic E10 in-ear

Bericht door aap »

WAARSCHUWING: Dit is review over oordopjes, mijn ervaring kan anders zijn dan die van jouw!

Casus
Sinds kort repeteren wij met een Jamhub. Goeie oortjes zijn haast een vereiste wil je goed kunnen repeteren met een Jamhub. Mijn Sennheiser HD202, Sennheiser CX685 en Superlux gaven mij geen voldoening. Dus ben ik als echte Hollander op zoek gegaan naar de goedkoopste en beste in-ears. Via Google kwam ik uit bij de Soundmagic E10.

Afbeelding

Prijs: 20 tot 40 euro. Mijne via Ebay voor 22 euro.

Bouw
Erg sollide. Behuizing van metaal en het draad is gedraaid ingepakt. Gewicht 13 gram! Aan het draad kan je nog een klem bevestigen en er zit een schuif om de twee losse uiteinde korter te maken. Persoonlijk vindt ik dit het mooiste in-ear wat ik tot nu heb gezien. Hij ziet er een stuk duurder uit dan dat hij kost.

Geluid
Belangrijkste en ook meteen iets wat moeilijk te omschrijven is en voor ieder persoon anders is. Maar ik ben behoorlijk omver geblazen door dit goedkope apparaat. Het geluid is heel warm en vol (gevoel van een over-ear), vooral het laag is bijzonder goed uit dit apparaat. De muziek leeft de details zijn bijzonder mooi. Hij verslaat al mijn andere headset, oortjes.

Ik heb laatst met de Shure SE215(98,-) en Westone UM pro20 (250,-) geoefend. Ik heb liever de Soundmagic op mijn oren :shock: . Met de Westone is hij niet te vergelijken omdat dit een dual drive is. Maar in verhouding met de Shure is het laag beter en klinkt alles veel warmer en voller. Persoonlijk vindt ik het hoog niet bijzonder, het is er wel maar niet zo mooi als het laag. Als bassist heb ik dit ook niet nodig.

Met hemelvaart toevallig in-ear geprobeerd met de band en daarbij heb ik deze oortjes gebruikt. Mijn basgeluid op de oortjes was mooier/voller dan de Marshall 2*10 die op het podium stond.

Nadelen

Er zijn ook een paar kleine minpunten. Ten eerste kan dit apparaat niet heel heel hard. Ten tweede zitten er 7 meegeleverde dopjes bij en eigenlijk zijn ze voor mijn oren allemaal net niet. Wil je de Soundmagic in doen dan moet je je oren echt omhoog trekken en de oortjes erin rammen als de oortjes niet goed in de oren zitten is het geluid meteen slecht. Ik heb daarom foamtips besteld.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=VOl9EcaeD5Q[/youtube]
Haico

Bericht door Haico »

aap schreef:Met de Westone is hij niet te vergelijken omdat dit een dual drive is.
Dat niet alleen... de Westone is een in-ear met een zogenaamde "balanced armature" luidspreker. De Shure en de Soundmagic hebben gewone "Moving Coil" luidsprekers, dus dit is eigenlijk een soort appels en decoupeerzagen vergelijken.

Over het algemeen worden balanced armature IEM's geprefereerd voor monitoring doeleinden. Ze kunnen knoeperthard en ze hebben een perfecte impulse response, wat de muziek duidelijker maakt. De voorwaarde is wel dat je wel een degelijk koptelefoonversterker nodig hebt om het maximale te halen uit balanced armature IEM's. Een te lage uitgangsimpedantie van de versterker, en je verliest alles onder de 200-250 Hz. En dat wil je niet, als bassist. :D Moving Coil IEM's zijn wat dat betreft veel makkelijker aan te sturen.

Je waarschuwing is zeer terecht. Als het op "oortjes" aankomt, dan is de fit de belangrijkste factor. Zo staat de Shure SE215 bekend een monster te zijn op lage frequenties, maar bij jou kwam dit blijkbaar niet goed uit de verf. Dat gebeurt soms. :) Al met al is het altijd even zoeken naar de juiste earphone. Ze moeten dus goed in je oren passen, goed matchen met de koptelefoonversterker en de gewenste sound signature hebben. Dit zijn erg veel variabelen! :shock:
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Heb zojuist een setje van deze in-ears binnengekregen (besteld aan de hand van deze review) en de eerste indruk is goed! Erg goeie basweergave en, in mijn geval, perfecte fit met de standaard kussentjes. Zal ze morgen op de fiets eens een echte test geven. :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Meowmix schreef:Heb zojuist een setje van deze in-ears binnengekregen (besteld aan de hand van deze review) en de eerste indruk is goed! Erg goeie basweergave en, in mijn geval, perfecte fit met de standaard kussentjes. Zal ze morgen op de fiets eens een echte test geven. :)
Benieuwd naar je bevindingen! Ik ben vooral erg tevreden over de goede bas weergave. De rest is niet heel bijzonder, maar verslaat wel alles in zijn prijsklasse en ver daarboven naar mijn mening.

Ik gebruik hem nu met alles. Binnenkort een tweede bestellen op ebay voor 20 euro is dit een koopje!
Plaats reactie