stagg fretless

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Didi 1.0

stagg fretless

Bericht door Didi 1.0 »

Na twintig jaar basloos te zijn geweest wilde ik de draad weer oppakken en schafte me een stagg fretless aan om er eerst weer eens een beetje in te komen. Hoewel ik het fantastisch vindt om weer fretless te gaan vind ik 'm toch vrij zwaar spelen. Ik heb er Ernie Ball roundwounds op gezet. Misschien heeft dat er iets mee van doen ?
Binnenkort wil ik weer een klasse beter aanschaffen maar dan een fretloze die iets lichter speelt. Heeft iemand een goede tip. Prijs klasse tot ongeveer 500 euro.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Fender Jazz fretloos (mexicaans).
Yamaha en Cort schijnen ook wel goed te zijn voor het geld.
Verder wordt Stagg nooit echt in verband gebracht met kwaliteit. Dus je zult sowieso 10 stappen vooruit gaan bij het aanschaffen van een vervangende bas!

https://www.bassmatters.nl/nl/assortiment/b4fl.htm
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

o.k bedankt squire , die cort ziet er goed uit.
Wat betekent dat eigenlijk als ze zeggen dat de electronica actief is of passief ?
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Dit is ook een goede keuze. Is niet te vergelijken met de brandhout dat zich Stagg noemt.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Inderdaad. Misschien is deze nog te koop!
Klik!!
Er zijn globaal gezien 2 types basgitaar: actief en passief. Het verschil is dat een actieve bas een ingebouwde voorversterker heeft. Wat een voorversterker juist doet, kom ik later nog op terug, maar wat hier belangrijk om weten, is dat hij ruwweg 10x versterkt. Je 50mV signaaltje wat je elementen genereren worden dus opgekrikt tot een robuuster 500mV. Dit maakt het signaal dus minder gevoelig voor storingen en maakt een actieve toonregeling mogelijk. Met een actieve toonregeling kun je bepaalde frequenties (eigenlijk frequentiebanden) versterken en verzwakken. Bij een passieve toonregeling alleen verzwakken. Een passieve toonregeling heeft ook geen "neutrale" stand. Nadeel van dit alles is dat er een batterij nodig is, die het op de meest onverwachte momenten laat afweten.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Didi 1.0

Bericht door Didi 1.0 »

dat is een mooi basje daar uit groningen.Zal ik maar eens op bieden.
Na twintig jaar ben ik niet veel meer gewend en kan het na die stagg alleen maar meevallen.Ik vindt het wel belangrijk dat een instrument veelzijdig is. Knorren als je dicht bij de brug speelt en goed zingen als je meer naar het midden speelt. De pick-ups van die stagg zijn echt beroerd net als de mechanieken hoewel ie niet gauw ontstemt. Toen er nog flatwounds op zaten klonken de E en A echt dood. Ook geeft ie veel noise en dat zal dan ook wel komen omdat ie passief is.
Bedankt voor de tips. Ik ga ook die mexicaanse fender uitproberen.
Plaats reactie