Hipshot RIC brug (aluminium)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Hipshot RIC brug (aluminium)

Bericht door Rikkers6 »

Toen ik mijn Rickenbacker nieuwe snaren schonk viel het mij op hoe omslachtig het is om de brug te intoneren. Bovendien
viel mij de enorme tail lift op. Twee eigenschappen die mij hebben laten besluiten om de Hipshot RIC brug erop te zetten.
De montage is eenvoudig zelf te doen.

De sound:

Deze is bijna gelijk. Meer treble en iets meer sustain. De klank is meer uitgesproken. Al met al wel een verbetering.
De RIC sound blijft (gelukkig) sterk aanwezig.

De bespeelbaarheid:

Hier zit de grootste verbetering. Dit is mede doordat de zadels individueel en dus veel lager af te stellen zijn. De imbusjes
zijn omwikkeld met een rode draad ofzoiets om een oude euvel (het lostrillen van de imbusjes) te voorkomen. Het stuiteren
van de zadels is een veel gelezen/gehoorde klacht maar mijn exemplaar heeft hier geen last van.

Het uiterlijk:

Hier verschillen de meningen enorm. Ik vind hem niet mooi, maar dat vind ik eigenlijk ook van het origineel.

Conclusie:

De verbeteringen van bespeelbaarheid en afstelbaarheid alsmede de lichte verbetering van de sound heeft mij doen
concluderen dat dit een geslaagd project is.
DiMarco

Bericht door DiMarco »

De originele brug volgt de radius van de frets dus individueel instelbare zadels voegen wat dat betreft volgens mij niet veel toe tenzij de frets ruk zijn. Intoneren is inderdaad wel een drama op een Ric, maar dat hoef je als het goed is maar 1x in je leven te doen.

De kolossale brug en treble pickup cover maken de bas juist mooier in mijn beleving. Zelfde uitstraling als dikke amerikaanse auto's uit de fifties met veel chroom.

De hipshot brug is een erg goed product maar ziet er net ietsje te recht en hoekig uit, wat de verdere "curvy" look van een Ric niet ten goede komt.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13408
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Tail lift? Op een nieuwe 4003? Dat zouden de nieuwe tailpieces nauwelijks meer mogen doen. Ze worden tegenwoordig aanzienlijk massiever en dikker uitgevoerd dan vroegâh, en met meer schroeven dan de eerste versies. Dit zijn van links naar rechts een '60s, early '80s en huidig tailpiece van onderen gezien. Je kunt bij die rechter zien dat hij duidelijk van dikker materiaal gemaakt is:

Afbeelding

Ik vind die Hipshots cosmetisch geen vooruitgang. Ze zien er wel superdegelijk uit.
Heb je gekozen voor aluminium of voor messing? En waarom?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Header van het topic gelezen LeftyJ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Ik heb geen nieuwe gekocht. Die van mij komt uit 1993.

Messing zou het geluid te donker maken. Ik vind het geluid van een Ric donker genoeg. Bovendien is de brug van origine van Aluminium, dus zit deze Hipshot dichter bij het origineel.
Plaats reactie