Review: Hartke VXL Bass Attack 60th Anniversary

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Review: Hartke VXL Bass Attack 60th Anniversary

Bericht door WahWow »

Hartke VXL Bass Attack 60th Anniversary is binnen en gisteren wat geprobeerd op m'n Fender P-bass Nate Mendel signature. Leuk speeltje maar moet er nog mee leren omgaan. Veel mogelijkheden. Ik vrees dat hij standaard aan zal staan want zonder de Shape of Harmonics klinkt m'n bas heel flets. Nog proberen met m'n P-bass JV en actieve Yamaha TRB 5-II.

In combi met mn EBS MultiDrive wordt het geluid teveel (met alles aan) maar ik moet nog leren omgaan met de Bass Attack dus dat kan nog meevallen. Er valt mee te werken maar het is voor mij teveel (fuzz(y), en dat is juist waar ik niet van hou). Daar kom ik vast uit.

EQ + level
EQ- en de Level-knop staan altijd aan (niet schakelbaar): twee knoppen: hoog en laag. Klinkt prima. Heel duidelijk het Hartke-geluid. zoals in andere reviews: een knop voor midden mist echt.

On/off-switch
De On/off-switch schakelt de Harmonics-, Brite- en Blend-knop.
De Brite-knop is snel teveel: komt niet voorbij 12u. Vol open is het laag weg en klinkt het heel plat en metaalachtig/nep.
De Harmonics gebruik ik juist vanaf 12u. Ik begreep dat de (originele) zwarte veel sneller clipt. De mijne doet dat pas rond 3u waar naar ik begreep de ander dat al op 11u doet. Het zorgt voor een mooi warm signaal.
De Blend-knop is mooi tussen 12u en vol open, afhankelijk van de hoeveelheid Harmonics.
Er is een volumeboost vanuit de Harmonics maar dat kun je met de Blend-knop compenseren.

Shape-switch
Waar ik heel blij mee ben is de Shape-optie. Vroeger had ik kleine combo van Hartke en deze had die optie maar ik miste de footswitch. Opgelost! Heel fijn maar ik denk niet dat ik hem snel uit zal zetten. Mijn favoriete standje met mn P-bas is 11u-12u. Net dat dikkere geluid in dat frequentiegebied maar ook een kleine volumeboost (is niet erg want is handig voor refrein en solo-momentjes). De hoeveelheid 'boost' binnen dat frequentiegebied is niet te regelen wat een minpuntje is. Een foutje: volgens de cijfers zou hij met de klok mee van laag naar hoog moeten gaan maar dat is in de praktijk andersom. Misschien dat hij daarom bij Thoman €49 was tov de originele zwarte voor €88 bij BAX. :wink:
https://www.thomann.de/nl/hartke_bass_at ... th_ann.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Uitgangen
Er zitten een XLR, line output en paralell output op. Ik gebruik nu alleen de XLR-uitgang waarmee ik het pedaal direct op mijn PC aan heb gesloten. Met koptelefoon op klinkt het vreemd. Ik denk doordat het XLR-signaal wordt verdeeld over links en rechts. Daardoor krijg je niet hetzelfde signaal op beide oren maar een oor 'normaal' en het andere het 'gebalanceerde' signaal (geen idee hoe je dat noemt). Weet iemand hoe je dit oplost?

Overall
+ Fijne looks (zwart heeft mijn voorkeur niet, deze versie is goed te zien)
+ Lage prijs
+ Goede constructie, voelt heel solide
+ Veel controle over geluid

+/- Modern geluid

- Onlogische plaatsing van knoppen (alles staat door elkaar)
- Shape-knop 'werkt verkeerd om'
- geen invloed op de hoeveelheid 'boost' voor de Shape
- Geen Mid-knop
- De draaiweerstand is bij alle knoppen net wat anders

Tot dusver mijn bevindingen. Ik vul en pas 'm aan nadat ik mijn andere bassen met dit pedaal heb laten kennismaken.

(Eerste review van een pedaal, dus als je iets mist of meer wilt weten, geef maar aan)
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Er zitten een XLR, line output en paralell output op. Ik gebruik nu alleen de XLR-uitgang waarmee ik het pedaal direct op mijn PC aan heb gesloten. Met koptelefoon op klinkt het vreemd. Ik denk doordat het XLR-signaal wordt verdeeld over links en rechts. Daardoor krijg je niet hetzelfde signaal op beide oren maar een oor 'normaal' en het andere het 'gebalanceerde' signaal (geen idee hoe je dat noemt). Weet iemand hoe je dit oplost?
Ehm, dat zou niet moeten. Hoe heb je het precies aangesloten? De meeste (externe) geluidskaarten hebben gewoon een gebalanceerde ingang en dan zou het vanzelf goed moeten gaan (je hoort maar één mono-signaal binnen te krijgen).
Tenzij je een XLR -> stereo jack kabel hebt en die rechtstreeks op de (stereo) line-in van je geluidskaart doet ofzo, dan zou je inderdaad twee kanalen kunnen krijgen waarbij links in tegenfase kan staan van rechts.
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Bericht door WahWow »

tieleman schreef: Tenzij je een XLR -> stereo jack kabel hebt en die rechtstreeks op de (stereo) line-in van je geluidskaart doet ofzo, dan zou je inderdaad twee kanalen kunnen krijgen waarbij links in tegenfase kan staan van rechts.
Dat is het inderdaad. Hoe los ik dat (eenvoudig) op?
(Ik kijk vanavond sowieso nog wel even naar de andere poorten op mijn geluidskaart.)
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Ik neem aan dat het dan de ingebouwde geluidskaart van je PC is? De meeste externe geluidskaarten hebben gewoon een XLR microfoon-ingang, of gebalanceerde line-ingang waarmee het automatisch goed gaat.
Je kunt proberen de kabel een half klikje uit je geluidskaart te trekken, dan zou je maar op 1 kanaal geluid moeten krijgen, maar is het in ieder geval niet in tegenfase. In je audio-software kun je dan dat kanaal weer "in het midden" zetten zodat het niet op 1 oor zit, maar het handigste is wel om een betere geluidskaart te hebben, ook als je ooit wilt gaan opnemen ofzo. Die heb je trouwens al voor weinig hoor. Gewoon een simpel 2-kanaals USB-geluidskaartje a la:

https://www.thomann.de/nl/focusrite_scarlett_solo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

(en voor nog minder vind je nog goedkopere)

Je Hartke sluit je dan gewoon aan via een XLR-XLR kabel op de microfooningang (de DI maakt er een mic. signaal van) en je bent klaar.
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Bericht door WahWow »

tieleman schreef:Ik neem aan dat het dan de ingebouwde geluidskaart van je PC is? De meeste externe geluidskaarten hebben gewoon een XLR microfoon-ingang, of gebalanceerde line-ingang waarmee het automatisch goed gaat.
Je kunt proberen de kabel een half klikje uit je geluidskaart te trekken, dan zou je maar op 1 kanaal geluid moeten krijgen, maar is het in ieder geval niet in tegenfase. In je audio-software kun je dan dat kanaal weer "in het midden" zetten zodat het niet op 1 oor zit.
Bedankt voor je reactie.
Volgens mij heeft mijn ingebouwde geluidskaart een blauwe poort wat het probleem volgens wikipedia een lijningang is (https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidskaart). Dat zou het probleem moeten oplossen.
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

AANVULLING

Bericht door WahWow »

Ik heb dit ding nu een tijdje en de volgende dingen vallen me op:

- Overall valt de output van de DI me tegen. Ik knal hem de line input van mijn computer in en moet flink wat schuiven om het op niveau van Spotify te komen. De output van de DI van mijn Eden Nemesis NC210 is véél hoger (op zich ook logisch).

- Met mijn Fender P Nate Mendel klinkt hij geweldig! Beide knoppen hebben veel effect en klinken samen als een trein! De buizenemulatie maakt het geluid veel breder en de Shape maakt het dikker als ik hem op 11u - 12u zet. Samen heb je zo'n dik en diep geluid! :kwijl:

- Met mijn Yamaha TRB5-II heeft de buizenemulatie heel weinig buizeneffect. Vanaf 11 uur begint het te oversturen. Niet het geluid wat ik mooi vind. De Shape doet zijn werk wel en klinkt fijn. Ik denk dat de invloed van het pedaal op het geluid beperkter is door de zwaardere actieve humbuckers.

- Qua constructie heb ik niks aan te merken; het is een stevig pedaal met een fijn gewicht. De hoek van de drukknoppen is prima (iets naar je toe). Ze zitten op zo'n afstand tot elkaar dat je ze met een druk tegelijk kunt indrukken. Het is fijn dat de stelknoppen iets lager liggen. De knoppen die erop zitten vind ik niet mooi (iets bredere knoppen zouden mooier geweest zijn) en de enigszins verschillende weerstand waarmee ze draaien is ook jammer maar beide punten zijn niet storend. Wat even wennen is is de ordening van deze knoppen. Ik had een andere indeling gekozen maar ik begreep van een techneut dat de indeling voor technici wel logisch is.
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
Plaats reactie