Review: SX Jazz bass sjb-75

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Review: SX Jazz bass sjb-75

Bericht door PMJ »

Ik heb vandaag per post een gebruikte SX Jazz bass sjb-75 binnen gekregen. Ik heb vanmiddag niet veel te doen, dus heb ik even een reviewtje gemaakt.

Deze SX betreft een interpretatie van een jaren 70 jazz bass. De bas heeft zo een 3-punts halsbevestiging, de brug pickup in de 70s positie, en de bekende block&binding hals. Qua 70s looks past sunburst ook wel mooi.

Het is dus een heuse budgetbas. Nieuw kostte het ding volgens mij rond de 180,00....ik heb hem voor een stukkie minder 2ehands gekocht. Desondanks had ik er toch nog wel bepaalde verwachtingen van gezien er redelijk wat positieve ervaringen te lezen zijn op het net. Het betreft de versie met de Fender-headstock

Zo op het oog:
Uitgepakt vallen 2 dingen me direct op: de mooie hals en de slecht gezaagde slagplaat. De hals is echt netjes en ziet er erg mooi uit, niets op aan te merken.
Als we bij de body aankomen is het duidelijk te zien dat we met een budgetexemplaar te maken hebben. Tsja, de hals is erg mooi...kennelijk blijft het geen feest. Het meest is het oog springend is de slagplaat die scheef langs de hals is gezaagd. Het halspickup heeft een zwembadrouting, en de brugpickup had ook netter gekund. Aber gut, het zwembad verdwijnt onder de slagplaat, en bij de brugpup is het ook eigenlijk niet zo schokkend. Bij een zekere grotere fabrikant kun je het ook wat minder treffen. Verder ziet het er allemaal in orde uit. Ik had nog een tortoise slagplaat liggen, welke na wat bijvijlen op de bas past. Het is niet helemaal mooi, maar vele malen beter dan het origineel. Ik heb hiervoor wel opnieuw moeten boren.

Afbeelding
Afbeelding

Even vasthouden:
Ik heb de bas na het uitpakken natuurlijk meteen op schoot gehad voor een eerste inspectie. Hieruit kon ik concluderen dat de fretjes in ieder geval aan de zijkant netjes waren afgewerkt, en dat het gewicht van de bas gemiddeld is. De hals voelt net zoals hij eruitziet; goed. Verder voelt de bas vertrouwd aan zoals een jazz bass. De knoppen lopen wat stroef, maar dat dan liever dan te los.

Bespeelbaarheid:
Zo uit de verpakking was de bas niet goed bespeelbaar. Ik heb direct nieuwe snaren erop gezet, de hals een slagje gegeven, en de brugzadels op hoogte gesteld. De hals kan op een later moment nog wel een tikje hebben, maar die laat ik nu even met rust. De bas is qua bespeelbaarheid bovendien al best in orde. Even vlug gepingeld speelt hij nu lekker weg, met een prettige actie.

Sound:
Onversterkt klinkt de bas beter dan ik had verwacht. De bas is prima resonant, en ook mooi in het hoog..
Versterkt klinkt de bas als een degelijke upper-low-budget jazz bass. Mijn Yamaha jazz bass uit '84 Met SD quarterpounders klinkt duidelijk wel lekkerder, wat voller en aggressiever. Maar dat wil niet zeggen dat de SX niet klinkt. Hij klinkt namelijk echt zeer ok over de hele hals. Ik heb zeg maar wel bassen gehad die minder klonken. Voor een goed oordeel moet ik er echter wel even wat langer op spelen, de snaren zijn nu namelijk nog echt hagelnieuw.

Afbeelding

Conclusie:
De SX sjb-75 is in het lage segment een heel aardige bas. Qua sound durf ik hem wel tussen de degelijke Squiers te plaatsen. Ik heb een VM 70s jazz gehad, en die klonk in de basis minder goed dan de SX....maar dat kan exemplarisch zijn geweest. Qua afwerking wordt de aard van het bassie blootgelegd en is het duidelijk een goedkoper instrument. Bij Squier is dat doorgaans beter in orde. Maar zoals ik eerder al noemde voelt de hals dan weer niet budget aan.

Voor starters is het echt een goed instrument, en met wat upgrades heeft hij ook de potentie een goede backup te zijn. Zo kan de hardware wat steviger, en kunnen de pots vervangen worden voor full-size materiaal. Natuurlijk kun je er ook andere pickups in meppen, maar mijn eerste indruk is dat de stock pickups eigenlijk al best ok zijn. Dit is dus niet het eerste waar ik aan zal gaan rommelen. Als ik deze bas te koop zou zien voor dezelfde prijs, met de wetenschap die ik nu heb, zou ik hem zonder blikken of blozen weer kopen.

+ Prijs/kwaliteit
+ Hals is erg fijn bespeelbaar
+ Degelijke klank
+ Pickups

+/- Hardware. Doet het wel...maar kan steviger allemaal
+/- Pots

- Afwerking slagplaat
- Pickup routing

Geplande upgrades/aanpassingen:

- Pots vervangen voor full size materiaal dat wat soepeler loopt
- String tree (vervangen voor een minder scherp exemplaar zonder gleuven)
- Elementkappen voor meer vintage look

- Op termijn mogelijk tuners en brug indien ze matig blijken te werken.
Laatst gewijzigd door PMJ op 29 jan 2015, 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Bericht door DFA 79 »

Eigenlijk dezelfde ervaring als ik met mijn mint groene sx jazz een paar jaartjes terug had :-)
De zwembadrouting klopt, de fijne hals idem. En die pickups zijn eigenlijk voldoende. Ik vond de toonpot ook goed, dat was in de mijne geen ordinaire aan/ uit knop. Hoe zit dat bij jou?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

PMJ schreef:- String tree (vervangen voor exemplaar zonder gleuven)
Mag ik weten wat de reden is hiervoor? (gewoon nieuwsgierig)
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

De toonpot doet wat hij moet doen, maar alle knoppen draaien niet soepel. Deze ga ik op termijn vervangen, en dan meteen maar voor grotere pots.

De string tree, ik vind dat deze tamelijk scherp is. Ik zet er zo'n standaardexemplaar op zonder gleuven zoals ik ook op m'n Yamaha heb.

** Overigens heb ik inmiddels de topkam wat verder ingevijld. Gedurende het om en om wisselen met de Yamaha bleek de SX in de eerste posities wat zwaarder te spelen. Nu Speelt hij weer even makkelijker.
Plaats reactie