Supro

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Supro

Bericht door Mach1 »

Ik ben vandaag naar Muziekservice Schijndel geweest want daar was de Supro Thunderbolt gearriveerd. Een klein bedrijf uit de VS dat de legendarische amps uit de jaren '60 weer maakt zoals dat toen ook werd gedaan. De eigenaar was benieuwd naar mijn '65 P en ik heb de Supro goed geprobeerd. Wat een geweldige versterker!! Klasse A fulltube 35 watt met 2 knoppen (volume en tone) en meer heb je niet nodig, wat een muziek! 15 Inch Eminence speaker, klinkt en draagt zalig! Zelfs de noten hoog op de hals op de D en G snaar klinken dik. Het ziet er ook nog eens geweldig uit, mooier kan bijna niet en top in elkaar gezet!

35 Watt zal voor de repetitie net te weinig zijn hoewel hij erg hard leek te gaan. Heerlijk buizenrandje bij keihard. Maar...ze maken in New York ook eenzelfde combo met een schakelaar 35/45/60 watt. En 65 is zeker genoeg. Maar ja...1300 euro! Maar dan heb je een combo voor het leven die naar elke repetitie en kleine gig mee kan. Wat dacht je van in de studio?

Ik ging eigenlijk ook om een Kustom top als backup te bestellen. Dat heb ik maar even niet gedaan...
Laatst gewijzigd door Mach1 op 15 feb 2015, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik heb ze gezien en geprobeerd.

Jammer dat de behuizing niet is gemaakt zoals de oude Supro's maar dat ze meer de Fender kant op zijn gegaan! De originele Supro had de amp onderin de versterker liggen wat het wat anders deed aansluiten ivm bv de Fenders..... maar deze amps zijn ook gemaakt om voor je neer te zetten en te spelen, niet achter je!

Het geluid is verder wel OK! Dichtbij het origineel, alleen miste ik een bepaald onderdeel van het geluid. Een originele Supro had wat meer haar op het geluid, deze nieuweren zijn te lief..........

Oh, en het is absoluut GEEN klasse A versterker maar gewoon een klasse A/B
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Met wat voor bas heb je hem geprobeerd? Met mijn P was het een match maar met de J uit de winkel vond ik het niet bijzonder.

Hoe zie je dat het klasse a/b betreft?
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Met een J, een EB en een gitaar...... hij stond gewoon lekker hier op mn werkkamer met ernaast een amp die erg lijkt op de oude Supro.

Ik verwacht dat het iets te maken heeft met de condensator over de cathode weerstand van de eindbuizen, want het schema leek er wel erg op. Wel wat kleine aanpassingen........ Ook zal de speaker meewerken..... in de oude zat een mooie Jensen, de nieuwe kon ik zo snel niet thuisbrengen.

Voor de klassen: https://en.wikipedia.org/wiki/Amplifier#Class_A" onclick="window.open(this.href);return false;

Een Single ended amp, zoals een Epiphone Valve Jr zal het langst klasse A blijven vanwege het single ended karakter. Iedere andere amp is klasse A op de lagere volume standen maar zal snel overgaan op een klasse A/B. De Supro heeft een cathode bias (weerstand naar aarde aan de cathode van de eindbuizen). Deze opzet geeft gewoon een klasse A/B karakter!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Rechtstreeks contact met de eigenaar van het merk en in 35 watt modus "Pure class A all the way", in 45/60 watt A/B.

Ik ga sparen.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Mach1 schreef:Rechtstreeks contact met de eigenaar van het merk en in 35 watt modus "Pure class A all the way", in 45/60 watt A/B.

Ik ga sparen.
Tja, marketing! Ik zie het vaker terugkomen en het is absoluut niet waar!

Veel versterkerbouwers gebruiken de term voor cathode bias versterkers. Het slaat gewoon nergens op!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Ik kreeg dit als antwoord:

The TboltPLUS in 35 watts mode is EXACTLY the same as Tbolt




Pure class A all the way. anybody who says otherwise doesn't know shit about electronics.




In 45 & 60 watts the Tbolt plus is AB




TO MY KNOWLEDGE THIS IS THE ONLY AMPLIFIER THAT CAN SWITCH BETWEEN GRID BIAS AND CATHODE BIAS ON THE FLY
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Haha, ik mocht op mijn werk mijn relaas niet schrijven omdat er het woord 'shit' in de tekst staat :)

- Pure class A all the way is theoretisch niet juist. Zeker als de buizen op hoog volume werken lukt het ze niet meer om klasse A te blijven
- De 35W versie zou theoretisch het langst klasse A kunnen blijven vanwege de lage plate voltages en hoge plate currents (door de weerstand naar aarde aan de cathode). Klasse A kan maximaal 50% van de power geven; 50% van de 6L6 (een goeie dan) is ongeveer 15W dus 30W zou theoretisch de max moeten zijn. Zeker een push pull design (zoals deze amp is) zal overgaan op klasse A/B als hij meer gepusht wordt (hogere volumes).
- De 45 / 60W zijn dan zeker een klasse A/B (zoals ze claimen); ik verwacht dat 45W een identieke cathode BIAS gebruikt maar dan hogere voltages; de 60W zal een grid BIAS hebben
- Er zijn veel meer amps die kunnen schakelen tussen een cathode bias en een grid bias. Matchless versterkers, Marshall, Evil Robot en Brunetti amps lukt dat ook!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8242
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Hihi! Da's een duidelijk verhaal, dank!

Enfin, uiteindelijk gaat het erom hoe hij klinkt (en zich houdt op hogere volumes). Binnenkort ga ik voor een tweede testsessie.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Plaats reactie