Squier Classic Vibe '60-ies P

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Squier Classic Vibe '60-ies P

Bericht door Mach1 »

Vandaag ontvangen middels een ruil en ik ben heel enthousiast. Dus hierbij een korte review op basis van vergelijk met mijn 1965 P en korte speeltijd thuis. Hij moet de vuurdoop in de band nog doorstaan.

Eerst heb ik de CV even goed afgesteld en schoongemaakt. Je ziet dat hij flink is gebruikt, dat is een goed teken. Hij ziet er verder wel bijna nieuw uit maar de frets en de slagplaat hebben wat slijtage. Niks ergs hoor maar hij heeft niet stilgezeten.

Ik kan er bijna niet over uit; hier kan menig Fender een puntje aan zuigen! Nu is hij flink gemod dus het is geen stock CV meer maar het klopt gewoon aan alle kanten. Modificaties:


-Handgewonden Pickups uit Engeland (Wizard Thumper).

-Fender potmeterers (CTS) met Fender knoppen.

-Switchcraft jack input.

-Orange drop capacitor.


Afwerking is subliem:


-De lak is prachtig Fiësta Red.

-Fender brug zoals ook op de Modern Player bassen van Fender wordt gebruikt.

-Neckpocket past als een handschoen.

-De hals is even breed als mijn oude maar is ietsje platter en onbeschadigd. Heeft een donkere laklaag wat hem heel vintage maakt. Speelt als boter!

-Dunne frets als mijn oude. Heerlijk!

-Tuners zijn top, net zo soepel en solide als mijn oude.


De klank: Donker en constant over de hele hals! Motown is het juiste woord! Minder hoog dan mijn oude en iets minder zang maar dat kan ook aan het feit liggen dat er (nog) geen Elixirs op liggen. Hij draagt enorm en is ook dik op de dunne snaren, uniek voor een P! Hij heeft, net als de pre-CBS bassen, een slabboard toets (dikke laag rosewood) i.t.t. mijn oude P en dat draagt ook toe aan het donkere geluid. Als je je ogen dicht doet zou het net zo goed een oude P kunnen zijn minus de zang zeg maar. Dat ligt m.i. dus aan oud hout en dat wordt deze vanzelf...


Minpunten:


-De tort slagplaat is nep-tort (net als die witte Jazz die we ooit probeerden bij Feedback).

-Hij is ietsje zwaarder dan mijn P's.

-Het feit dat er Squier op staat...


Conclusie:
Wat een zalige bas, kan niet wachten hem in bandverband te testen hoewel ik wel vermoed wat hij gaat doen; dragen en de bandsound aan elkaar lijmen.
Als ik hem houd, en die kans is groot, zou ik een mint groene of een crème slagplaat monteren. Dat maakt het rood/roze heel dik en opvallend.

Tot zover, binnenkort meer.
Laatst gewijzigd door Mach1 op 20 feb 2015, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Ik heb ook een CV gehad (een oudere in Sonic Blue uit de eerste series) en dat zijn gewoon hele goeie dingen. Die van mij was gewoon standaard maar hij beviel me uitstekend. Daarvóór had ik een VM Precision wat ook een goede bas was voor het geld maar de CV vond ik toch net wat lekkerder. De wat dikkere gelakte hals vond ik prettig en ook was het geluid voor mijn gevoel beter uitgebalanceerd.
Ik had er flatwounds op gelegd en daarmee klonk-ie echt super. Ik had 'm o.a. gebruikt tijdens een buiten-optreden onder niet bepaald ideale omstandigheden maar ik had een geweldig dik en gedefinieerd geluid met die bas.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22171
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Mach1 schreef:
Minpunten:

--
-Het feit dat er Squier op staat...
Dat is een fase waar je effe overheen moet. 't Is onderhand mijn favoriete merk geworden, Squier. Mooi dat de bas zo goed bevalt!
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Mooi jullie positieve ervaringen te lezen! Mijne is ook een vroege (2009). Het feit dat er Squier op staat interesseert me totaal niet; ik heb ook een heel goede AVRI P gehad en deze doet daar zeker niet voor onder durf ik te stellen. Sterker nog, ik vind de hals nog lekkerder spelen omdat hij ietsje smaller en platter is. Afwerking is ook top!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets negatiefs over Classic vibe bassen heb gehoord. Die 60's jazz bass lijkt me leuk, als de hals redelijk overeenkomt met de Fender classic 60's. De dikke laklaag mag van mij dan trouwens wel achterwege blijven.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Lang leve computer gestuurde productie.... Met PLEK, auto frezen, spuiten met lakdikte controle en een goede kwaliteitscontrole.

Maar een chinees levert altijd waar naar budget. Dus de kwaliteit kan zomaar kantelen.... Maar tot op heden is Squier een sterk merk.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Bericht door Chino »

Ik heb sinds een paar maanden net zo'n bas en zij bevalt me erg goed. Klinkt heerlijk 'motown' met flatwounds en ook heerlijk met roundwounds.
Heerlijke hals en prachtige kleur. Warme rond toon, typische p plank. Heb deze van Monkey overgenomen. Hij had ongeveer alles wat je los kon schroeven vervangen voor betere onderdelen.
Moet zeggen dat ik weinig (fender) p bassen tegen ben gekomen en/of gehoord/bespeeld heb die zo fijn klinken als deze squier. Top serie!
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

[quote=
Moet zeggen dat ik weinig (fender) p bassen tegen ben gekomen en/of gehoord/bespeeld heb die zo fijn klinken als deze squier. Top serie![/quote]

Ik heb veel P's gehad/bespeeld/gehoord die minder klonken dan deze! Morgen mee repeteren en dan neem ik de '65 P mee ter vergelijk. Ik kan al een hoop zeggen nu ik ze naast elkaar thuis heb getest over 2 verschillende amps maar je weet pas echt wat een bas doet en hoe hij zich houdt als je binnen bandverband speelt.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Gisteren gerepeteerd met de CV en de '65 P. De CV komt heeeel dicht in de buurt, ongelooflijk! Geen enkele P die ik heb gehad of geprobeerd kreeg dat voor elkaar. Hij is warm en dik in het midlaag, klinkt heel piano-achtig en speelt heel comfortabel. Je hebt het idee een oude in je handen te hebben zo direct klinkt hij. De echt oude is ietsje constanter over de hele hals en wat agressiever in het midhoog en heeft ietsje meer sublaag. Maar het prijsverschil is in elk geval groter dan het verschil in geluid.

Onvoorstelbaar voor een budget bas hoewel hij natuurlijk flink is gemod maar ik heb het idee dat een originele ook lekker zal klinken. Vandaag een mintgroene slagplaat en kappen bestellen, dan is hij helemaal naar mijn zin.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Ik heb er ook 1 gehad prima ding. De knoppen voelen wel wat cheap. Over 30 jaar de opvolger van de CV serie?
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Ja, dat zou kunnen. Mijne zijn vervangen door CTS pots en platte knoppen.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

...En over 30 jaar zeuren mensen daar weer over. "origeneel moet ie zijn!!!". :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Hahaha! Inderdaad! L'histoire se repete of zoiets...
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
sanderRD6
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 okt 2010, 15:34

Bericht door sanderRD6 »

PMJ schreef:Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets negatiefs over Classic vibe bassen heb gehoord. Die 60's jazz bass lijkt me leuk,
nou hier komt het negatieve over de classic vibe, ik heb er zelf 1 uit 2008, helemaal te gek dat ding, maar een vriendin van mij heeft er 1 uit 2013, laten we zeggen niet helemaal te gek. De brug is vervangen door goedkoper spul volgens mij is zelfs de hals van ander hout, in ieder geval een minder goede hals.
Ik heb ook nog een cv P gehad uit 2011, ook niet mega fijn, wel een flinke P sound maar ze voelde gewoon net niet lekker ofzo. Nou die heb ik weg gedaan, de jazz heb ik nog en gaat nooit meer weg. Conclusie (mijn conclusie dan) cv serie is goed tot en met 2009 dus check het serienummer voor je er 1 koopt:)
Squier SQ P
Boston P
Hondo P
Frusti P
Custom Jazz
Squier Classic Vibe 60's Jazz
EKO Cobra II
Ibanez gio FL
OLP MM3
Üral bass TE KOOP
Tc electronic RH750 + RS212 + RS410
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Laat de serienummer hype beginnen! :D
Plaats reactie