EBS MultiDrive vs. Fulltone Bass-Drive

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Phyrexian
Berichten: 761
Lid geworden op: 17 dec 2004, 17:12

EBS MultiDrive vs. Fulltone Bass-Drive

Bericht door Phyrexian »

Omdat ik beide pedalen had (heb nog steeds de Fulltone), en ze beide erg uitvoerig getest heb (twee jaar lang intensief gebruikt), schrijf'k maar eens een gedetailleerde review. Emielow PMde me net ook met een aantal vragen... hier is een kopie van m'n review voor hem.
Phyrexian schreef: Hey Emiel,

ik heb inderdaad de Fulltone Bassdrive. De EBS MultiDrive had ik tot zes maanden geleden ook, maar die heb ik uiteindelijk verkocht. Beide pedalen behoren tot de absolute top op de overdrive markt als je't mij vraagt. Ik heb massa's overdrives gehad en geprobeerd maar deze twee blijven op een eenzame hoogte boven alles uitsteken vind'k.

Waarom zul je je afvragen? Om verschillende redenen:
1. ze veranderen niets aan het karakter en de toon van je bass. ze "creëren" alleen maar overdrive.
2. absoluut laag-behoud (wat bij sommige pedalen wel anders is).
3. beide pedalen hebben een enorm muzikale klank. ze benaderen héél dicht een buizenversterker (ik heb er zelf één, ik wéét waarover ik het heb) én ze werken NOG beter samen met buizenamps dan met hybrids of solid-state amps.

Drie jaar geleden heb'k ongeveer gelijktijdig zowel de EBS als de Fulltone gekocht.

Mijn bevindigen over de EBS:
• erg goed klinkende overdrive.
• werkt perfect met passieve én passieve bassen dankzij die -15db switch op de zijkant
• redelijk veelzijdig dankzij die drie-standen schakelaar.
• de stand 'tube' klonk het vetst. van lichte drive tot erg veel overdrive (massa's). géén distortion!
• 'Standard' klonk wat flatter. Ook goed van sound, maar wat minder diep en zwaar dan 'tube'. Deze stand had wat meer attack (minder hi-cut).
• 'Flat' klinkt niet echt flat. De sound op hoge 'gain' standjes klinkt een beetje als een fuzz... leuk extraatje.
• Al bij al dus een veelzijdige overdrive met niets dan supersounds. Voor elk wat wils... MAAR nu komt het enige NEGATIEVE kantje wat mij betreft aan de EBS MultiDrive te vinden is: ik vind 'm wat hoog van je klank afnijpen. Voor thuisgebruik vond'k dit allesbehalve erg, maar in een band situatie werd het lastig. Door die lichte hi-cut, prikte ik minder goed door de mix. Je kan de EBS wat luider zetten, maar dat was het toch niet helemaal.
Daarom heb'k uiteindelijk die EBS verkocht want ik kon in m'n band niet met die hi-cut leven. Maar bon, ik speel in een luide en harde stoner band met erg overstuurde gitaren waardoor het minder makkelijk door de mix prikken is.

De Fulltone dan:
Net zoals de EBS MultiDrive is dit een veelzijdige overdrive pedaal.
• Ook zo'n driestanden schakelaar als bij de EBS MultiDrive. Twee overdrive modussen: FM & Vintage. Ze klinken beide een beetje anders. FM staat voor "Full Midds" dacht'k. Meer mids dan die Vintage keuze dus.
• De derde keuze 'CompCut' gebruik ik altijd. In deze mode is er géén compressie. Bij de andere (FM & Vintage) krijg je meer compressie naargelang je meer drive/gain gebruikt (iets dat bij veel overdrive/distortion pedalen zo is). De 'CompCut' mode heeft erg weinig gain. Ik gebruik'm als lichte boost voor m'n buizenamp én hierin blinkt deze pedaal erg uit! Alles klinkt dikker en vetter en het werkt goed samen met de preamp overdrive van m'n versterker.
• Het grote pluspunt tov de MultiDrive is onder andere de Tone knop. Dit werkt eigenlijk als een hi-cut/boost. 12 uur is ongeveer flat. Meer naar rechts geeft je meer attack; meer naar links minder. Dit is ideaal om je overdrive klank wat aggressiever te laten klinken (of net weer minder naargelang je smaak). Overdrive op bass is vaak moeilijk te horen in een luide bandmix en hiermee kan je die makkelijk beïnvloeden.
• Deze pedaal heeft twee kanalen. Je stelt je gewenste overdrive in via de volume, overdrive en tone knop en natuurlijk die drie-mode knop. Daarna kan je de hoeveelheid gain voor het boost-kanaal instellen. Je begint met kanaal 1 aan te zetten, daarna kan je nog het boost-kanaal extra aanzetten voor meer gain [beide kanalen zijn actief, te zien als de groene (linkse) & de rode (rechtse) leds die aanstaan]. Als je dan opnieuw op de boost-knop drukt, is kanaal 1 terug uit. Als beide kanalen actief zijn en je trapt de linker-knop terug aan, de deactiveer je tegelijkertijd de twee kanalen... de rode led blijft wel branden want als je dan terug de linker-knop aantrapt zit je meteen in het boost-kanaal.
• nog een leuke extra is dat je deze pedaal op 18V kan aansluiten. ik vind'm zo ietsje beter klinken, zuiverder, meer headroom zeg maar. Het proberen waard!
• Nog iets. Ik moest ooit eens over een vaste backline spelen tijdens een rockrally. De bas-stack die er stond was van Ampeg. Nee hoor, geen buizen SVT, maar een eenvoudige solid state head die niet zo behoorlijk klonk. Dankzij de Fulltone Bassdrive kon'k een vrij ideale benadering creëren van mijn overstuurde buizen Trace Elliot. (De Fulltone stond hiervoor in FM of Vintage mode).

Beide pedalen zijn goed, maar ik vind het extra kanaal van de Bass-Drive een belangrijke en leuke extra en de tone knop is ook mooi meegenomen om je sound verder te perfectioneren.
Laatst gewijzigd door Phyrexian op 21 apr 2006, 09:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Kroost [Graphic and Web Design] | Last.fm

G&L LB-100 | versterkerloos | Trace Elliot 1084
Boss TU-2 | Fulltone Bassdrive
Peavey Microbass
Gebruikersavatar
Phyrexian
Berichten: 761
Lid geworden op: 17 dec 2004, 17:12

Bericht door Phyrexian »

Andere pedalen (in het overdrive/distortion/fuzz-gamma) die ik uitvoerig getest en gehad heb:

Boss ODB-3. Slechte sound, erg onmuzikaal. Krasserige klank. Niet mooi qua sound. Onnatuurlijke klank.
DOD Bass Overdrive FX91. Complete rommel. Weinig laagbehoud.
ProCo Rat. Distortion, geen overdrive! Vette sound maar jammer genoeg veel laag-verlies. Je kan ze wel laten modden door Robert Keeley bijvoorbeeld.
Big Muff Pi Russian Reissue. Vette fuzz pedaal. Dikke klank. Erg vet en vol van klank... soms zo vol dat je sound compleet onhoorbaar wordt naast twee luide gitaarstacks.
Zvex Woolly Mammoth. Monsterlijk klinkende fuzz pedaal. Erg extraam qua klank. Klinkt als een Muff op steroïden. Beperkt qua klankpalet, maar héél goed in z'n berperktheid. Werkt niet goed samen met actieve bassen jammer genoeg. Leuke synth/fuzz klanken mogelijk. Leuk speelgoed, maar ietsje te duur voor wat het is, vond'k.
Fulltone Fat-Boost. Vette booster. Super in wat ie doet; boosten dus. Dit is geen overdrive!


Aanraders voor mensen met een beperkter budget: (tov EBS & Fulltone)
Digitech Bass Driver (X-series). Veelzijdig en allemaal erg goede klanken. Soms klinkt ie wat minder 'echt'. Maar al bij al voor de prijs een goeie pedaal.
Kroost [Graphic and Web Design] | Last.fm

G&L LB-100 | versterkerloos | Trace Elliot 1084
Boss TU-2 | Fulltone Bassdrive
Peavey Microbass
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

ik wil even toevoegen dat die Hi Cut (kut?) komt door de tubesim, dat staat als het goed is ook in de manual.

de tubesim voegt een 2e simulator toe en er komt meer compressie, een lichte hi cut bij. tevens neemt je attack iets af.
maar ik vind de sound juist wel lekker vintage 8)
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3276
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Niets aan toe te voegen!, perfecte review van beide pedalen, ik heb ook biede gehad en uiteindelijk om exact de zelfde redenen de EBS weg gedaan en de Fulltone gehouden. 8)
MrEverlong
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 dec 2005, 01:59

Bericht door MrEverlong »

Goeie review.
Ik zit te denken om zo'n Fulltone ding te kopen (als er geld is natuurlijk ;))

Ik heb zelf al een jaar of 4 een Phathed Bassoverdrive (PD7) van ibanez en ben er nog steeds erg tevreden over: de prijs is erg schappelijk en t geluid is erg ok. Ik ben alleen benieuwd hoe zo'n pedaal zich verhoudt tot de absolute tot van het segment.
Knorren Maar!
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Dank u voor de info, mooi uitgebreid.

Waar ik me wel ietsje over verbaas is het feit dat je cut-through moet halen uit het hoog van je basgeluid. Naar mijn mening is dit altijd goed voor de middenrange en daarom heeft de EBS een minpuntje. Idd elk zijn eigen mening, zoals je al aangeeft... ik zou behoorlijk zwaar er aan tillen als ik mijn laag en mijn midden kwijtraak, maar als er iets van het hoog afgaat, terwijl het toch al ook in de 'shaping' van het karakter zit... mowah.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
jellepercentoff
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 sep 2006, 16:37

Bericht door jellepercentoff »

Ik heb de EBS en hij klinkt best lekker. hij boost men mesa bass 400+ nog net iets harder dan normaal dus krijg meer distortion zondat dat ik de amp loeihard hoef te zetten
Gebruikersavatar
jbassist
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 apr 2005, 16:10

Bericht door jbassist »

Ik vond de ODB 3 samen met een Sansamp nog best ok klinken.
Check de song Mördfall op de myspace : www.myspace.com/drdoomgrind

Tyfus.. valt me net op dat die er niet meer opstaat, doe dan teenage nogwat maar, daar zit halverwege wel een stukje in wat je het geluid wel redelijk hoort.
Bass Collection 5 String - Coron 15 - Boss ODB3- Tech 21 Sansamp -
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

Ow, mag ik aan de lijst met goed bruikbare overdrives de (eigenlijk voor gitaar bedoelde) Ibanez TS-9 toevoegen? :)

Na een complete middag testen kwam die ooit als winnaar uit de bus boven o.a. de Boss, Digitech en nog een lading andere. Alleen de Fulltone en de EBS heb ik toen niet vergeleken... :roll: Die hadden ze helaas niet.

Ook ik kan vergelijken met de echte overdrive van een full-tube top en de Ibanez komt ook verrassend dichtbij! Het is dan misschien een gitaarpedaal, maar hij verliest zeer weinig laag! Naar mijn mening is het natuurlijk dat een overdrive iets laag verliest, omdat de overdrive ook de sub-laag overhoop haalt. Als ik overschakel tussen clean en drive op mn buizentop verlies ik ook datzelfde sub-laag. Let wel, ik heb het over zulk sub-laag dat ik het alleen op bandvolume en met mn 15" speaker eraan merk!

Het zou dus mooi zijn om een blend-knop te hebben om het laag strak te houden, maar dat hebben de full-tone en EBS ook niet.

De Ibanez heeft wel een tone-knop (naast Drive en Level natuurlijk) waarmee het hoog kan worden aangepast. Ik vind 'em het beste klinken met de tone-knop helemaal dicht, dan is het geluid t meest 'bassig'. Met de tone-knop helemaal open kan ik heel goed een gitaar nadoen! :wink:

Wat ik ook een grappig effect vind is de drive-knop helemaal dichtdraaien. Het geluid is dan nét niet clean, maar krijgt een soort vintage-randje! Net alsof ik de gain op mn buizentop net iets verder opendraai!

Oh, en voor ik het vergeet, ook als boost staat dit ding zn mannetje, alhoewel het niet mogelijk is om er dus een volledig cleane boost uit te krijgen.

Naja, conclusie: Ik moet 'em nog ns echt vergelijken met de Full-tone en de EBS, maar hij kan er niet ver vanaf zitten. Het is dan misschien een gitaarpedaaltje, maar de oversturing is zo natuurlijk dat 'ie ook voor bas prima werkt! Zie dit ding niet over het hoofd als je gaat testen, want hij is goedkoper (zo'n 130,-) dan de EBS (bijna 180,-) en de full-tone (zo'n 250,-??) en kan er niet veel voor onder doen. :)

Ow, heeft iemand al ns de EBS Valvedrive getest? Dat lijkt me ook echt een geniaal ding! :D
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
Gebruikersavatar
Jerome
Berichten: 479
Lid geworden op: 01 feb 2007, 15:25

Bericht door Jerome »

De Ibanez TS-9 heeft als standalone alleen wel het grote nadeel dat je 'twee' geluiden gaat horen, je cleane bas en de vervorming op de hogere frequenties. Als booster op een andere overdrive/distortion werkt ie naar mijn idee wel beter.

Verkijk je trouwens niet op het verschil tussen een winkelsetting en de oefenruimte/live, ik heb al eens eerder pedalen gekocht omdat in de winkel de wegzuiging van laag mee leek te vallen (Proco Rat), maar in een normale omstandigheid (op 'bandvolume' - iets dat in een winkel zonder testhokjes zelden getolereerd wordt) viel het zwaar tegen.

De Ibanez/Maxon SD-9 is wat mij betreft meer een aanrader (lekker veel 'grom' met de toneknop dicht), en ook de TC Electronic Vintage Distortion is een fijn bakje (transparant en lekker 'hard', gaat van bijna clean boost naar stoner fuzz)... Voor de meer extreme sounds is een Zoom1010 ook niet gek, totale waanzin qua drive (denk Mortician - voor de metal kenners) maar geen tonesuck in het laag.
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

Daar moet ik je gelijk in geven, de TS-9 geeft vooral drive op de hoge tonen, minder op de lage. Voordeel is dat het laag misschien ietsje beter behouden blijft, maar nadeel is inderdaad dat 'ie toch wat minder 'ruig' klinkt. Verschil tussen een grinttegel en schuurpapier zeg maar. :wink:

De TS-9 gaat nu als het goed is in een loop achter de EHX Bass Micro Synth, om de Synth vetter te maken.
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
NURZE
basflatulent
Berichten: 8644
Lid geworden op: 19 jul 2005, 16:11

Bericht door NURZE »

Een bump van 5 jaar:

- Maar ik heb eigenlijk wel interesse in de fulltone. Ik vond het ook een interessante review.
Met name het deel over de toon vond ik wel belangrijk. Ik heb vaak met overdrives gespeeld en het is nooit mijn ding geweest omdat er altijd een soort cut in het laag komt wanneer ik de pedalen intrapte.

Nu heb ik al vaak goede dingen gehoord over de fulltone, maar ik kan hem nergens vinden...

Kan je deze blindelings aanschaffen? Ik test eerlijk gezegd toch wat liever ...
2 black Musicman stingrays 3eq - 1 natural Musicman stingray 3eq - boss effects - Ampeg svt classic - Ampeg 810

www.instagram.com/xhakonx
Gebruikersavatar
Lonnystingray
Berichten: 2880
Lid geworden op: 18 nov 2006, 18:21

Bericht door Lonnystingray »

Volgens mij heb ik er nog eentje liggen, die mag je wel lenen om te proberen Kevin.. Ik zal vanavond even zoeken, ik heb een doos met pedalen en onderdelen, daar moet de Fulltone ook inzitten..
Ik krab waar het jeukt..

Maarten: Wat een ontzettende Stoere-Mannen Bas!

ikke!
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

NURZE schreef:E

Kan je deze blindelings aanschaffen?
JA. Ben nog geen beter tegengekomen.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 915
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

Als je de papieren bij de MultiDrive goed leest, snap je iets beter wat die 3 standen doen:

- Flat vervormt over het hele spectrum - en geeft daardoor al snel verlies in het laag.
(Wel bruikbaar met gitaar.)

- Bij Tube en Standard wordt het vervormde signaal gemixt met en clean signaal, zodat je genoeg laag overhoudt.
(Als je hem met een gitaar gebruikt komt dit vagelijk in de buurt van het SRV geluid: een cleane en een vervormde versterker.)

- Bij Tube wordt er een tweede vervormingslaag aan toegevoegd, die een randje aan het hoog geeft.
(Op bas is mijn favo setting Tube met heel weinig vervorming.)

Dit pedaal zou perfect zijn als je de balans tussen clean en vervormd zou kunnen regelen - het zou kunnen dat hiervoor een pot op de printplaat zit, maar dit heb ik nooit gecheckt. Maar voor mij is hij goed genoeg zo.
Plaats reactie