Review: Ampeg Dan Armstrong Plexi bass (2008)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3303
Lid geworden op: 14 jan 2012, 13:19

Review: Ampeg Dan Armstrong Plexi bass (2008)

Bericht door tieleman » 23 nov 2015, 12:11

Ampeg Dan Armstrong bass ('08 Reissue)

Vooropgesteld: deze bas is geen allemansvriend. Hij heeft wat quirks waar je wel of niet mee om kunt gaan die inherent aan het instrument zijn. Kort gezegd: short scale, gewicht, ingewikkelde toonregeling, lastige intonatie, geen "toonhout". Betekent dat dat ik het een slechte bas vind? Nee, integendeel, maar het is goed om dit soort dingen in je achterhoofd te houden. Ikzelf ben er super tevreden mee, en vind het de meest veelzijdige (passieve) bas die ik tot nu toe heb gehad.

Afbeelding

Hals

De hals is een short scale (30" mensuur), gemaakt van esdoorn (maple). De hals bestaat uit 3 delen die in de lengte verlijmd zitten, dit om kromtrekken tegen te gaan. Oorspronkelijk was dit kwartiersgezaagd uit één stuk, maar op de reissues niet meer en hebben ze dus gekozen voor de verlijmde oplossing om de hals te verstevigen. De toets is een fraaie plak Indian rosewood (vroegah uiteraard Brasilian) met in mijn geval een subtiele vlam. De headstock heeft een fineertje uit hetzelfde materiaal als de slagplaat, namelijk formica. Nu denk je wellicht: "Formica? Is dat een zeer exotische houtsoort waar ik nog nooit van gehoord heb?", maar nee. Formica ken je denk ik beter van de kampeertafeltjes van je ouders uit de jaren '70 (of van je eigen kampeertafeltje naar gelang leeftijd ;) ). Kortom, een fraai stukje plastic. Een klein schroefplaatje (van hetzelfde formica) verbergt de opening van de truss rod. Niet te hard vast schroeven, want formica kan nogal snel afbreken/scheuren.
De frets zijn van messing en erg dun. In totaal zijn er 24 frets beschikbaar (een volle 2 octaven per snaar dus). Door de cutaways kun je hier ook makkelijk bij.
De hals zit bevestigd aan de body d.m.v. 4 schroeven die door de body gaan en vastgrijpen in metalen inserts in de hals. Ook dit is een aanpassing t.o.v. de originelen, waarbij een bout met verzonken moer werd gebruikt en je de hals los moest draaien onder de slagplaat i.p.v. via de achterkant.

Afbeelding

Body

De body is (zoals welbekend) gemaakt van acryl (Plexi, Lucite, etc., allemaal namen voor hetzelfde). Dit ziet er natuurlijk uniek uit, en het idee was dat het materiaal zo stijf is dat er zo veel mogelijk sustain is omdat alle energie in de trillende snaar blijft zitten en niet verdwijnt in de body. Dit zorgt natuurlijk voor eindeloze discussies over het begrip "toonhout" waar ik hier niet op in zal gaan. ;) Opvallend is natuurlijk de sleuf waar het element zich bevindt. Dit staat het toe om makkelijk een element te verwijderen en een andere te plaatsen. Voor de verbinding tussen element en electronica in de bas worden 3 bananenplugjes gebruikt. Hierover later meer (bij de electronica). Ook dit is een aanpassing t.o.v. het origineel. De originele bas had geen verwisselbare pickups, alleen de gitaar had dit. Standaard worden er twee pickups meegeleverd (deep bass en bright bass). De body zelf is uiteraard stevig, alleen is net als normale bodies gevoelig voor krassen en chips die kunnen afbreken. Alle schroefgaten zijn netjes voorgeboord (moet ook wel, anders breekt het acryl) en voorzien van correct passende schroeven. Je hebt hier niet de "knutselfactor" die je bij houten bodies wel hebt. Even vullen met houtlijm en sate-prikkers is hier dan ook niet aan de orde en zelf gaten boren is ook niet aan te raden.

Afbeelding

Hardware

Qua hardware is het allemaal in orde. De niervormige Grover-tuners zijn niet erg groot, maar draaien soepel en verlopen niet (huidige set: .050 - .107 GHS Bass Boomers). Puntje van aandacht is wel dat de snaren door de tuner heen moeten en het gat niet al te groot is. Simpelweg een setje long scale snaren afknippen en gebruiken is daarom ook geen optie, je zult echt short scale snaren moeten gebruiken met een dun uiteinde. De brug is een apart verhaal. De originele bruggen waren simpelweg een stuk pallisander waar de snaren overheen lagen. Hierdoor was er ook bijna geen intonatie mogelijk. Je kreeg een aantal verschillende bruggen meegeleverd voor hoge, danwel lage actie, maar afstellen was geen optie. De reissues hebben een vergelijkbare brug, maar in het pallisander zijn nu een soort messing inlays geplaatst die al in de gebruikelijke positie zijn geplaatst. Daarnaast is het mogelijk als je de snaren losdraait om de brug een fractie naar voren of achteren te schuiven (d.m.v. een boutje dat erin zit aan de onderkant in het midden) en om de brug te roteren om zo te compenseren voor verschillende snaardiktes. Je kunt dus nog steeds niet per snaar individueel de intonatie regelen, maar op deze manier kun je eigenlijk best aardig intoneren, het is alleen even gepruts. Let dus wel op dat als je de snaren gaat vervangen dat je dit één voor één doet en niet eerst alles eraf, want dan is de kans groot dat je de intonatie weer van voren af aan moet doen.

Electronica

De electronica is redelijk bijzonder te noemen (en dan met name de pickups en toonregeling). Zoals bekend zitten er twee verwisselbare pickups bij: deep bass (DB) en bright bass (BB). Van buiten zien ze er hetzelfde uit, maar ze hebben elk wel echt hun eigen sound. De DB is wat dieper (tsja) en meer vintage klinkend en de BB is wat moderner. De opbouw van de pickups is opmerkelijk: het zijn feitelijk twee single coils in één verpakking, vandaar ook de aansluiting met 3 bananenplugjes, hierdoor zijn de coils dus onafhankelijk van elkaar te gebruiken/blenden. De toonpot doet dit dus ook, over het bereik van de tonepot maak je een soort blend van de individuele coils waarbij in de meest extreme standen feitelijk maar één van de coils actief lijkt te zijn. Één van de coils is verantwoordelijk voor een meer bassig geluid, de ander voor meer mids. Hiermee kun je dus alles creeeren van een heel diep geluid zonder hoog, tot een meer mid-georienteerd geluid. Niet alle standen van de toonpot zijn even bruikbaar, in de praktijk gebruik ik 'em niet helemaal open, maar een tikje terug, om zo beide coils te gebruiken. In de extreme standen (vol open, vol dicht) is het volume ook een stukje minder, omdat maar één coil dan actief is.
Verder is er nog een volumeknop (waar niks speciaals aan is) en een 2-standen schakelaar. Deze schakelaar is niet zoals je verwacht een coil tap o.i.d., maar schakelt tussen twee verschillende filter caps waardoor je een meer bassig geluid krijgt, of weer meer full range. De perfecte combinatie van dit alles vinden (welke pickup, welke stand tone knop, welke stand switch) is niet eenvoudig, je zult daar wat tijd aan moeten besteden.

Sound

En dan: de sound. Zoals hierboven beschreven heeft alles invloed op elkaar, dus dat is even flink puzzelen. De bas heeft flink wat sustain (waar de acryl body ook voor bedoeld was). Dat zorgt er ook voor dat je redelijk netjes moet spelen, om bijgeluiden van andere snaren te voorkomen. De BB pickup heeft flink meer output dan de DB pickup. De toonschakelaar hou ik voor nu op de full range sound, de andere stand heeft toch wel erg veel laag. Als je dan ook nog de toonknop toe draait hou je echt alleen maar heel veel laag over. Uiteindelijk kom ik dan op een punt waar ik een fijn geluid eruit haal, met een focus op de mids (waar ik wel van hou). De bas is stil (voor zover singlecoils echt stil kunnen zijn) en ligt prettig in de mix, iets waar ik met andere passieve bassen nog wel eens moeite mee heb. De kortere mensuur is uiteraard even wennen (oeps, verkeerde positie), maar dat went snel genoeg. Je merkt de verschillende karakteristieken van de elementen goed, maar omdat ze nogal verschillen in output is het niet echt iets wat je tijdens een optreden even snel verwisselt. In de praktijk zul je er voor live optredens eentje uitkiezen en daar je sound op baseren.

De pickups zijn nogal apart en zodoende is het ook niet makkelijk om even een willekeurige ander pickupje erin te hengelen. Het goede nieuws is wel dat er verschillende partijen (o.a. Kent Armstrong) pickups maken voor deze bijzondere instrumenten. Dit zorgt ervoor dat je relatief makkelijk bijvoorbeeld nog een humbucker kunt krijgen mocht dat meer je stijl zijn. Recentelijk heeft een derde partij de naam Dan Armstrong aangekocht en is bezig met nieuwe pickups hiervoor via eBay aan te bieden.

Afbeelding

Algemeen

Dan nog wat algemene opmerkingen: het gewicht is aanzienlijk. Mijn exemplaar weegt 4.2kg, en dat is dus voor een short scale basje(!). Ter vergelijking: mijn Sandberg weegt 4.5kg. In het algemeen is de afwerking erg netjes, mijn exemplaar heeft alleen in één positie op de A-snaar (8e fret) wat string buzz. Echt erg is dit niet, aangezien de buzz plaatsvindt tussen topkam en vinger en dus geen invloed heeft op het geluid wat uit je versterker komt. Maar toch, dat zou iets kunnen zijn om nog eens naar te laten kijken. Dit exemplaar ziet er nog erg netjes uit, is volgens mij ook nauwelijks bespeeld. Aangezien de toets, duimsteun en brug allemaal van pallisander zijn is het dus wel zaak om dit te onderhouden (olie). Er is dus geen mogelijkheid om de actie in te stellen, dan zul je een vervangende brug moeten laten maken die wat hoger/lager is, maar voor mij is dat nu geen issue. Hoger zou eventueel natuurlijk kunnen door onder de brug een shimmetje te plaatsen.

Voor wie nog een schat aan informatie zoekt over Dan Armstrong en de verschillende instrumenten/pickups raad ik de volgende site aan: http://www.danarmstrong.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door tieleman op 24 nov 2015, 11:11, 3 keer totaal gewijzigd.

Britsie
Panta Rhei
Berichten: 2536
Lid geworden op: 27 jan 2006, 13:23

Bericht door Britsie » 23 nov 2015, 12:37

Goeie, duidelijke en eerlijke review. Mijn complimenten. :jaaaaa:
Veel plezier met de bas. :yes:
Butterfly Empire ook op Feestboek, rockband - eigen werk mbv de Beatbuddy
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver.

Gebruikersavatar
VdP
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:56

Bericht door VdP » 23 nov 2015, 17:22

Wow

:kwijl:

Zoals Britsie zegt (h)eerlijke review.

Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3303
Lid geworden op: 14 jan 2012, 13:19

Bericht door tieleman » 23 nov 2015, 21:15

Dank! :) Ik vond het wel het soort bas wat een iets uitgebreidere beschrijving verdient dan "heuy, deze bas is van PLASTIC!".

Gebruikersavatar
Mach1
Berichten: 2679
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 » 23 nov 2015, 21:31

Keurig geschreven en leerzame review! Heb ervan genoten.
Gear:

1961 Fender Precisionbass Sunburst
1994 Fender Precisionbass 51ri

1965 Ampeg Portaflex B15n
Ampeg SVT-VR
Ampeg SVT-810AV

Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 5563
Lid geworden op: 01 dec 2005, 23:49

Bericht door Basvarken » 24 nov 2015, 01:00

Mooi man! Gefeliciteerd. Veel plezier met deze ultracoole bas.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
http://www.thegibsonbassbook.com

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 1917
Lid geworden op: 31 jan 2010, 16:54

Bericht door we tigers » 24 nov 2015, 08:33

Goede review van een zeer gave bas! Veel plezier ermee!
bandje: Motorboat ukuleleduo: We Tigers
| Rickenbacker 4003 Midnight Blue | Peterbuilt Precision Burgundy Mist | Squier BassVI Burgundy Mist | Kala UBass | Genz Benz Streamliner 900 | Fender PA135 | Aguilar DB 410 | Eden D215XL

Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5281
Lid geworden op: 20 jan 2008, 08:01

Bericht door Hajvb » 24 nov 2015, 08:46

Goeie review zeg! Copy/paste in een blad als de Bassist zuo niet misstaan :wink: Veel plezier ermee!!

Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3303
Lid geworden op: 14 jan 2012, 13:19

Bericht door tieleman » 24 nov 2015, 12:14

:oops: Bedankt Henk, maar dan mag er nog wel even een slag overheen. Als ik sommige van die zinnen teruglees... :facepalm:

Nog vergeten te vermelden in de inleiding trouwens: je moet je er wel goed van bewust zijn dat een doorzichtige bas op je buik weinig aan de verbeelding meer overlaat. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Haico
Invictus
Berichten: 11077
Lid geworden op: 08 nov 2005, 11:05

Bericht door Haico » 25 nov 2015, 17:01

Goeie bas voor Nick Oliveri. :D
Adequaat, ik lust dat!!!

Transgeneratistische misbruiker van: Lactacyd Wasemulsie Θ Always Ultra™ maandverband Θ Tefal Ultragliss 80 strijkijzers Θ Mandoline-frets uit Mantsoerije

Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3303
Lid geworden op: 14 jan 2012, 13:19

Bericht door tieleman » 25 nov 2015, 19:49

U zei? :D (de NSFW plaatjes mogen achterwege blijven wat mij betreft...)

http://equipboard.com/pros/nick-oliveri ... ucite-bass" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 19850
Lid geworden op: 01 jan 2005, 21:30

Bericht door Hans58 » 30 nov 2015, 18:51

Mooie complete review!
En nog een icoon van vroegâh met een plexi Dan Armstrong bas:
Afbeelding
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Bassman 135 is zeker the bomb... samen met je P kan het niet stoerder" - Dr Teng

Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1928
Lid geworden op: 17 nov 2006, 14:45

Bericht door Len » 30 nov 2015, 19:09

Met maple neck is 'ie ook wel cool :mrgreen:

Afbeelding
And the silence that followed was louder than a cannon.

Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3303
Lid geworden op: 14 jan 2012, 13:19

Bericht door tieleman » 30 nov 2015, 23:34

Zo zijn ze alleen nooit van de fabriekslijn komen rollen. ;) De headstock ziet er ook verdacht Fender uit (4-in-lijn). Neck conversion speciaal voor de videoclip? Nile Rodgers heeft inderdaad een plexi strat ("The guitarman") die hij vaak gebruikt.

Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3303
Lid geworden op: 14 jan 2012, 13:19

Bericht door tieleman » 13 dec 2015, 10:21

En omdat het kan. Gisteren eerste videoshoot gedaan voor een nieuwe Lightwires videoclip (volgende week deel 2 schieten). Fotogeniek basje in het juiste licht. ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten