Fender Bronco 40 bascombo

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Berend
Berichten: 1220
Lid geworden op: 22 jun 2011, 21:07

Fender Bronco 40 bascombo

Bericht door Berend »

Het apparaat:

Afbeelding

De Fender Bronco 40 is een compact bascombo dat niet alleen beschikt over een groot geluids-spectrum, maar heeft ook een overvloed aan onboard effecten en versterker modellen. Je hebt ook de mogelijkheid om het combo te koppelen aan je computer met behulp van de Fender Fuse software om onbeperkt presets op te slaan. Ook kun je met dit programma presets van anderen downloaden en gebruiken. En heb je zelf een mooie preset gevonden ? Zet 'm online zodat anderen er van kunnen profiteren.
Op deze manier wil Fender een soort community organiseren rondom hun versterkers.

De Bronco heeft 40 watt aan boord; dat betekent dat het ideaal is om thuis te oefenen en zelfs kleine optredens, maar de Bronco helemaal geschikt om opnames mee te maken: je kunt namelijk digitaal uitsturen.

De Bronco heeft een metalen gaas grill, metalen hoekbeschermers en bovenop een handvat, is goed gebouwd en gemakkelijk te vervoeren. Het heeft een 10-inch bass speaker en dat maakt het hele ding compact en lichtgewicht dus absoluut ideaal voor thuis, repetities en kleinere optredens.
Hij weegt ongeveer 13 kilo, dus je rug zal je dankbaar zijn.

Uitgerust met een duidelijk omschreven bedieningspaneel, dat maakt het navigeren zowel eenvoudig en logisch. Het duurt niet lang voordat je te pakken hebt hoe alles werkt. De 24 amp modellen zitten in drie banken van acht en zijn kleur gecodeerd door gele, groene en rode LEDs, zodat oproepen gemakkelijk is.

Iedere instelling die je verandert kan worden opgeslagen en teruggehaald. Draaiknoppen zijn voor compressieverhouding en voor de keuze van effecten en met zo veel mogelijkheden binnen handbereik is het lastig om te kiezen...

Als je je hoofdtelefoon inplugt wordt de speaker automatisch uitgezet.
De Bronco heeft een aux-ingang (kleine jack), zodat je muziekspeler kan worden toegevoegd in de mix. Verwacht geen wonderen van deze geluidskwaliteit: het is puur bedoeld om mee te oefenen.
De geïntegreerde tuner is gemakkelijker te gebruiken.

Afbeelding

Het geluid:

Ondanks dat de Bonco maar één 10-inch speaker heeft, heeft de Bronco een diepe basweergave. Als een straight-ahead combo het heeft al veel te bieden, maar met het extra voordeel van de effecten en de acht amp modellen, is er keuze te over.

De Bronco 40 biedt de gebruiker acht verschillende amps:
- the Rumble (Fender combo),
- de '59 Bassman (een Fender vintage juweel),
- de Bassman TV Fifteen (andere retro legende),
- de KGB 800 (Gallien Krueger),
- de beroemde SWR Redhead,
- de Rocking Peg (Ampeg),
- de Bassman 300 (ook bekend als Sunn 300T),
- en een stack genaamd Monster. Voor de wat meer extreme bassist.

Elke amp bevat alle kenmerken van de originele versterkers. Om je geluid tot in de finesses te fine-tunen, moet je de versterker aansluiten op een computer om toegang te krijgen tot alle instellingen met behulp van de Fuse software.
And that's when the magic starts...

De effecten omvatten delay, een envelope filter en een goede klinkende chorus: maar de kwaliteit van elk effect is afhankelijk van het model dat je hebt geselecteerd. Wanneer je een combinatie die werkt hebt gevonden, is de geluiden opslag capaciteit een echte zegen.

Schakelen tussen de modellen en effecten is gemakkelijk en het stappen van de ene versterker naar de andere, de daaruit voortvloeiende veranderingen variëren van subtiel tot verrassend, dus er is genoeg om te experimenteren.

Conclusie:
ik heb mijn Bronco nu zo'n 2 maanden en ben nog lang niet uitgekeken op alle mogelijkheden. Natuurlijk gebruik ik niet alles. Ook ik heb een paar effecten (chorus, delay) die ik standaard wel gebruik en een aantal (flanger, distortion) die ik niet gebruik. Maar het is leuk en makkelijk om mee te spelen. Je draait aan een knop en je hebt een andere amp naast je staan.
Het vervoeren is heerlijk. Waar ik eerder moest zwoegen om mijn versterker(s) trappen op te zeulen, loop ik nu fluitend met één hand vrij naar binnen. En verkijk je niet op de 40 watt: dit ding kan knap hard !
Met kleinere optredens kan de Bronco prima mee. Maar door z'n XLR-uitsturing kun je 'm ook gebruiken als monitor bij grotere optredens.
Enige nadeel: je kunt 'm niet kantelen. Je hebt dus een standaard nodig om 'm scheef te zetten. Maar als dat alles is... :-)

Afbeelding
Fernandes "the Revival" Precision (1982)
Fremont BW-4CE (2016)
Samick Greg Bennette RLB-2 (2008)
Plaats reactie