Ampeg PF20-t en PF50-t en meer...

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Het verschil tussen de pf20-t en de 50 hoor je niet over de d-i. Dus wil je zacht thuis of in de studio opnemen dan is de 20"watt versie top.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Bericht door High Camp »

Muziekschuur schreef:Het verschil tussen de pf20-t en de 50 hoor je niet over de d-i. Dus wil je zacht thuis of in de studio opnemen dan is de 20"watt versie top.
Lijkt mij ook.
(Ik heb ze niet over de D.I. gehoord, maar ik verwacht geen grote verschillen)
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Muziekschuur schreef:Het verschil tussen de pf20-t en de 50 hoor je niet over de d-i. Dus wil je zacht thuis of in de studio opnemen dan is de 20"watt versie top.
Aparte opmerking, aangezien de DI na de eindbuizen zit (en dit met enige regelmaat aangehaald wordt als een pluspunt door de tone-junkies :lol: ).

De PF20 heeft 2x een 6V6 en de PF50 2x een 6L6 met nog een extra 12AU7 in de eindtrap. Zal dus zeker een iets andere karakteristiek hebben, ook over de DI.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Tot hier kon ik het best goed volgen :facepalm: :oudezak:

Doei!
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Bericht door High Camp »

Hagen schreef:Tot hier kon ik het best goed volgen :facepalm: :oudezak:

Doei!
Verschillende soort buizen => verschillend soort geluid.
De vraag is:
1) is er geluidsverschil bij dezelfde eq-stand(en)? (en zo ja, hoe groot is het verschil)

2) kan je met knoppen draaien elkaars geluid opzoeken?

Het antwoord vind je slechts in uitproberen, denk ik.
Ik verwacht geen wereld van verschil, overigens.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Bekijk het dan zo. De REDDI van A-designs is een zeer bekende D.I. voor studio gebruik. De PF-20t biedt je dan D.I. , stil opnemen en een oefenamp voor thuis of voor tijdens zachte oefensessies thuis. In dat licht is de PF20-T een prachtige aanbieding. Met de naam AMPEG erop. Tevens biedt de PF20T een overdrive geluid zonder sound voor die middernachtelijke sessies van blauwe wolken en kleine glaasjes met sterk vocht.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Bericht door High Camp »

Muziekschuur schreef:Bekijk het dan zo. De REDDI van A-designs is een zeer bekende D.I. voor studio gebruik. De PF-20t biedt je dan D.I. , stil opnemen en een oefenamp voor thuis of voor tijdens zachte oefensessies thuis. In dat licht is de PF20-T een prachtige aanbieding. Met de naam AMPEG erop. Tevens biedt de PF20T een overdrive geluid zonder sound voor die middernachtelijke sessies van blauwe wolken en kleine glaasjes met sterk vocht.
Hier kan ik niet tegen op!
(minus de blauwe wolken, want ik ben gestopt met El Cigaretto)

Dat wordt flink doorsparen voor mij, want de SVT-112AV en PF-50T stonden al op mijn boodschappenlijst...
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Ampeg PF20-t en PF50-t en meer...

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik ben langzaam aan ook aan het kijken voor een buizentop. Mijn oog viel op deze topjes. Voor thuis lijkt me de 20 voldoende, maar de 50 is dan weer net wat veelzijdiger, alleen lijkt me deze voor thuis weer net wat overkill. Ik neem aan dat ik de di out van de poweramp gewoon kan inpluggen op de input of poweramp in van een andere versterker, om wat extra volume te creëeren? Zou ik hier ook een boostpedaaltje voor kunnen zetten om hem verder over zijn nek te kunnen laten gaan zoals een 'reguliere' buizentop?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Chino
Berichten: 539
Lid geworden op: 24 nov 2008, 13:19

Ampeg PF20-t en PF50-t en meer...

Bericht door Chino »

Met 20 watt red je het prima voor thuis. Ik kan mijn ashdown little bastard maar amper aan zetten. 30 watt is die en luid!

Maar... Mijn Ampeg (100 watt) kan ook prima thuis.
Gibson LP Junior Tribute DC bass - Epiphone Rivoli ‘97 - Contrabas - Orange AD200B - Ampeg Heritage 810E

Bands:
Them Dirty Dimes
Jonathan Rhodes
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Ampeg PF20-t en PF50-t en meer...

Bericht door Sjtevel 1984 »

Klopt, maar de 50t heeft dan weer de 5 midrange frequenties waardoor hij mij wat veelzijdiger lijkt. Het tekort aan wattage (op het podium) wil ik 'opvangen' door de di out van de power amp naar de power amp in op mijn andere versterker in te pluggen.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Ampeg PF20-t en PF50-t en meer...

Bericht door Muziekschuur »

Ze hebben toch de mogelijkheid om te werken zonder cabinet? Omdat ze een dummyload ingebouwd hebben? Bruut.

Het D.I. Geluid via de eindtrap van zowel de pf50 en pf20 zou in een opname ook een andere vergelijking kunnen geven.

In deze twee ontwerpen zitten revolutionaire ideeën.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Ampeg PF20-t en PF50-t en meer...

Bericht door Erelid »

In hoeverre kun je het geluid beïnvloeden van de pf20t door andere voor en/of eindbuizen er in te prikken?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Ampeg PF20-t en PF50-t en meer...

Bericht door Muziekschuur »

Andere voorbuizen kun je zo wisselen. Die geven..... Meer of minder gain. De ECC81 ECC82 en ECC83 zijn uitwisselbaar. De 81 heeft het minst gain en de ECC83 het meest. Dan kun je doormiddel van een boostpedaal weer meer gain eruit halen.... Maar die 20 watt clean geluid blijft 20 watt.... Dat zit em in de eindbuizen. Hier 6V6 buizen. De PF50T heeft 6L6 buizen.

Hier de handleiding:
https://www.ampeg.com/products/portaflex ... 50T_OM.pdf

Het best beinvloed je het geluid met extreme eq settings. De oude eq's waren helemaal niet zo drastisch. Dus extreme settings shapen mooi... En.... de mate van aanslag doet ook veel.... Laat de amp ook ff mooi warm worden.... Dan heb je daarna een mooie sound. Deze amps kunnen ook prima 2x15 of 1x18 aan. Dat geeft je een fijne geluidsdruk waarmee je wel of niet met je drummer mee kan komen... (afhankelijk of die zich inhoudt)

De leukste sounds vind je als je de eindbuizen heet biast..... Maar dat is misschien te rijk voor je.... Dus... persoonlijk: Uit je handleiding:

If neither led is lid the amp is overbiased (counterclockwize). This will result in some distortion and generally a thin sound. If green and red light are lit the amp is underbiased and too much current is flowing to the tubes resulting in a warmer sound but shorter tube life. To obtain the warmer tone set the bias to just as the red led is not lit. To bias cold to just as the green led is lit.

De amp zal koud zijn gebiast. Dus je kan met rebiassen het beste de amp anders laten klinken...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Ampeg PF20-t en PF50-t en meer...

Bericht door Erelid »

Dank. Hier ga ik ff lekker mee spelen. Genalex voor-buisjes zijn ook al besteld.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Ampeg PF20-t en PF50-t en meer...

Bericht door Muziekschuur »

ECC82 en 81 zijn minder heet. Dus je toon wordt cleaner. Wil je de toon dan weer luider/voller dan kan ik een Seymour duncan pickup booster aanraden. Die heeft ook nog een ohmage truck knopje. Dat werkt ook heel lekker. Klinkt een Precision pickup ineens wat voller... Dat zijn..... uit mijn bescheiden ervaring net eff die dingetjes die je kunnen helpen. Een hoogrendement 15 inch speaker of liefst een 18 inch zijn dingen die je kunnen helpen in bandverband. Maar doorlussen naar een class D ampje zal je dan ook zeker helpen.

Als dat laatste het idee zou zijn is 2 1x12 cabjes ook wel een erg mooie setup.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie