Ampeg PF20-t en PF50-t en meer...

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8240
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Ampeg PF20-t en PF50-t en meer...

Bericht door Mach1 »

Vandaag met vriend en Ampeg fanboy Alex (Highcamp) naar Keymusic in Eindhoven gegaan om beide topjes te testen. Na een warm welkom waarbij de verkoper direct klaarstond met een American Standard Precision (met custom shop elementen), werd een en ander aangesloten en konden we zo lang als we wilden ons gang gaan, waarvoor hulde! Allereerst de grootste van de twee geprobeerd over een 1x15 Classic. Meteen viel de buizen growl op en een zingende definitie. Wat overstemde was echter de doffe, wollige laagboost die dit cabinet kenmerkt zodat de eerste indruk wat tegenviel; het laag eruit draaien hielp maar wat er overbleef was geen lekker geluid. Gelukkig stond er een SVT210AV naast die veel lekkerder klonk! Veel meer bite en definitie. Met de sound zat het wel snor; dik, warm en punchy maar vooral ademend en organisch! Het viel echt mee omdat ik uit de Youtube-filmpjes een heel andere sound afleidde; dunner, meer hangend in het cabinet en minder helder. Zo zie je...zelf proberen is dus weer het devies! Snel de kleine telg aansluiten...Alex, speel jij ondertussen door om geen tijd of sound te verliezen? Wordt vervolgd...
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8240
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

De PF20-t ging stukken zachter! Echt alleen geschikt voor thuis of studio. Maar dan nog; de grote klonk ook lekkerder, opener en droeg (op hetzelfde volume) verder bleek als je er wat verder vanaf stond. Wat me opviel was dat hij 1 grotere en 1 kleine trafobehuizing had. Misschien verklaart dit het verschil in kwaliteit van de sound. Toch klonk het best lekker. Toch maar even de Micro VR aangesloten op het zelfde cab en dat vonden we beiden lekkerder, vooral als je er niet heel dichtbij stond. Terug naar de grote en aaaahhhh....dat ging toch wel weer met sprongen vooruit qua geluid! De midschakelaar doet veel maar het basisgeluid dat de buizen veroorzaken overheerst en bepaalt hoe lekker je in de bandmix zit of hoe je sound, als je op een podium wat dichterbij je setup gaat staan, meer overheersend wordt in de goede zin van het woord.
Natuurlijk hebben we hem op zijn staart getrapt want we waren benieuwd of hij zou voldoen in een harde rockband. Ook al klinkt het in de winkel als oorverdovend, dit zal net niet genoeg zijn naast een flink meppende drummer. Misschien net wel met een 2de cabinet maar we twijfelden en dan concluderen we maar dat hij weinig over zal hebben. Dus zeer geschikt voor thuis, kleine podia met een niet heel harde band en in de studio! Er is namelijk veel mogelijk met de toonregeling en hij klinkt echt duidelijk en helder met veel boventonen zodat het heerlijk zal blenden in een opname-mix. Ik vond hem zelfs nog opener en frisser klinken dan de originele fliptops uit midden jaren '60. Ook minder de Ampeg scoop die ik bij veel Ampeg amps hoor (en minder fraai vind persoonlijk), heel eerlijk dus.
Ook hebben we nog wat amps en Fender bassen geprobeerd maar daarover straks meer. Wordt vervolgd...
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8240
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

De eerder genoemde Precision klonk meteen lekker helder en ronkend. Hij had een maple toets die wel wat extra sprankel gaf. Hij stond niet perfect afgesteld en ook de afwerking viel me wat tegen; de ruimte tussen neckpocket en hals vond ik te ruim en ook de freteindes waren scherp en staken wat uit. En dat voor een ruim 1800 euro kostende bas! De neck was dik en dat vond ik minder fijn. De afwerking satijn en hij leek wat smaller dan mijn 61 P, wat best comfi was. Omdat Alex een echte Jazzbass man is gingen we daarna snel naar een J op zoek en kwamen bedrogen uit; geen USA in de winkel. Dan een Mexicaan gepakt want zoveel kan dat niet schelen...hoopten we. Nou, dat was dus wel het geval: De MIM klonk echt doods in vergelijking tot de ademende P en speelde ook niet soepel. Dan een ander exemplaar (misschien was het gewoon toeval) gepakt. Deze had een maple toets en was ietsje helderder maar klonk ook echt slecht! Geen karakter of knor...niks. Dan een Squier geprobeerd en die was weer ietsje beter maar leek in de verste verte niet op de begin jaren '90 Jazz van mijn maat. Snel terug naar de P en ter vergelijk nog 2 combo's bepoteld, een Ampeg BA112 en de Fender Rumble 200. De Ampeg was echt een tegenvaller; geen laag en als je het erbij draaide ging hij lelijk over zijn nek! Ook de ingebouwde Scramble was onbruikbaar; een schel en schreeuwerige overdrive die het beetje laag dat de 12 inch speaker weergaf deed verdwijnen. Hij kon ook echt niet hard en zat snel aan zijn max.
Dan de Fender: Die klonk overtuigender en had veel meer dik laag. Romig en punchy en veel mooie sounds te krijgen uit de presets. Natuurlijk een heel andere versterker dan de Ampeg met zijn 15 incher en 200 watt maar toch...Zelfs de overdrive was mooi en overtuigend en het dikke laag bleef overeind.
Nog even snel terug naar de PF50-t, wellicht dat die na de Fender toch tegen zou vallen. Maar niets was minder waar; de buizenbak ademt en klinkt eerlijk en authentiek! De Fender viel gewoon in het niet ernaast, wat een verschil kan een buizenontwerp dus maken!

Tot zover ons avontuur. Heb je vragen of zijn we wat vergeten, noem het gerust!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Bericht door High Camp »

Helemaal eens! Het was zowiezo leuk om uit te proberen.
Ampeg fan dat ik ben wil ik nu graag de PF50T hebben (ook al heb ik de V4B).
Ik heb namelijk thuis twee portaflex cabinetjes en ik wil die een keer live uitproberen met de PF50T.
Ik verwacht/denk/geloof namelijk dat die combi goud waard is als gig-rig.
Gebruikersavatar
VdP
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 20:56

Bericht door VdP »

Heren thanks duidelijk verhaal.

Die € 300 extra voor de PF-50T t.o.v. de PF-20T zijn het dus blijkbaar meer dan waard, zelfs voor thuisgebruik.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8240
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Wat mij betreft wel ja; de kleinste klonk gewoon minder als een buizen amp.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Heldere review waarin ook de cabs en de bassen werden meegenomen. Ik zelf zou bij zo'n test met zoveel variabelen door de bomen het bos niet meer zien, ook omdat ik nog moeite heb met wat ik horen wil goed uit zo'n bakkie te krijgen. Overdrive, scramble, zelfs gain is niet altijd mijn vriend. Door jullie kennis, volgorde en analyse is het een duidelijk verhaal geworden.

Ouderwets goed dat die zaak het zo met jullie mogelijk maakt. Wat zegt zo'n verkoper over de matige afwerking van die P? Of zit er een rijklaarmaken beurtje bij de evt. aankoop?
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Bericht door High Camp »

VdP schreef:Heren thanks duidelijk verhaal.

Die € 300 extra voor de PF-50T t.o.v. de PF-20T zijn het dus blijkbaar meer dan waard, zelfs voor thuisgebruik.
Het kan zijn dat de PF-20T op een Portaflex cabinet veel beter uit uit de verf komt, maar die waren helaas niet beschikbaar in de winkel op dat moment.
Los daarvan is de PF20T echt beperkt tot laag volume-dingetjes.
Wel handig als je op laag volume met buizen-overdrive wil spelen (voor studio-opname ofzo).

Wat zou ik doen? De PF50T kopen.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Onthou dat je dat niet hoort op een opname. De kleine amp geeft alle frequenties maar brengt zijn omgeving niet (veel minder) in trilling. Dat is echt een heel groot verschil.

De PF50T met twee 12 of 15 inches met hoge gevoeligheid (neo speakers...) zouden nog wel eens een handzaam geheel op kunnen leveren. Zeker omdat hij direct doorgelinkt aan de P.A. datzelfde geluid op je monitor kan geven. Waardoor de band via de mengtafel makkelijk(er) tot een geheel te smeden is.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8240
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Wat hoor je niet op een opname precies? Ik volg je niet helemaal.

Hij zal met andere cabs wellicht harder gaan en vooral beter klinken maar we konden in de winkel voluit en nog verstonden we mekaar...

Via de PA zal helpen (ik ben geen fan van je geluid over de monitors; andere sound en indirect ook, maar dat is een andere discussie) maar met een rockband zul je wat missen tenzij iedereen bescheiden speelt. Zou anders echt voor een 100 watter gaan.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Toffe (semi-)live review. :) Wat me toch wel tegenstaat bij de PF50-t is dat 'ie relatief duur is t.o.v. de V4-B. Voor €300 meer heb je een 100W buizenbak, hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken of 'ie wel hard genoeg gaat.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bericht door anavrin »

Aangezien ik GAS heb voor een Micro VR vind ik het positief te horen dat die iig lekker klonk. Verder nog iets interessants te melden over de Micro VR?

Wat ik me verder afvraag is waarom je niet je eigen bas hebt meegenomen.
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Bericht door High Camp »

tieleman schreef:Toffe (semi-)live review. :) Wat me toch wel tegenstaat bij de PF50-t is dat 'ie relatief duur is t.o.v. de V4-B. Voor €300 meer heb je een 100W buizenbak, hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken of 'ie wel hard genoeg gaat.
De PF50T heeft wel 3 dingen die de V4B niet heeft:
- een dummyload, er hoeft niet perse een cabinet aangesloten zijn;
- een transformer out: je kan het signaal post master naar de p.a. sturen
- 5 standen midschakelaar t.o.v. de 3 standen midschakelaar van de V4B

Dus het is niet alleen 50 watt t.o.v. 100 watt
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Bericht door High Camp »

anavrin schreef:Aangezien ik GAS heb voor een Micro VR vind ik het positief te horen dat die iig lekker klonk. Verder nog iets interessants te melden over de Micro VR?

Wat ik me verder afvraag is waarom je niet je eigen bas hebt meegenomen.
Dat laatste vroegen we onszelf achteraf ook af, ach ja, volgende keer beter! :)

De Micro VR en de PF350 hebben dezelfde pre-amp.
Ikzelf heb tussen beiden getwijfeld en heb voor de PF350 gekozen omdat ie meer headroom heeft.
(ze passen allebei goed op een SVT210AV cabinet)
Maar de Micro VR klinkt lekker en is makkelijk bedienbaar, en de looks... :kwijl:
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

High Camp schreef:De PF50T heeft wel 3 dingen die de V4B niet heeft:
- een dummyload, er hoeft niet perse een cabinet aangesloten zijn;
- een transformer out: je kan het signaal post master naar de p.a. sturen
- 5 standen midschakelaar t.o.v. de 3 standen midschakelaar van de V4B

Dus het is niet alleen 50 watt t.o.v. 100 watt
Ja, en de V4B heeft een FX loop (preamp out, power amp in), een slave out en slikt ook nog 2 ohm. Dus er zijn wel meer verschillen (afgezien van het feit dat ze ongetwijfeld ook anders klinken), neemt niet weg dat ik 'em nog steeds relatief duur vind. ;) Alhoewel ik wel moet zeggen dat de mogelijkheid/beveiliging om 'em zonder speakers te gebruiken erg netjes is.
Plaats reactie