Elixir ervaringen ....

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Elixir ervaringen ....

Bericht door nangyala »

Ik heb bij een grote beurt van de hals op aanraden van Vox Humana gekozen voor Elixer snaren. Ik ben normaal een nickel adept. Dit type snaar weliswaar minder scherp is in het begin, maar een beter gradueel verloop kent m.b.t. het doodgaan van de snaar. RVS snaren gaan bij mij twee maanden goed en dan is het ineens over met de pret. Elixer zou de oplossing zijn.

Eerste indrukken na een 5 uur spelen:
Lekker helder geluid, maar ook weer die irritante 'click' bij het terugvallen op de lager liggende snaar. Hier had ik 15 jaar geleden ook al een hekel aan. Element op hoogte afstellen helpt hierbij niet
Veel minder mids waardoor ik met eq moet bij regelen om een vettere knor te krijgen.
Goede string to string balans, maar door het achterwege blijven van de mids, minder power op de B en E snaar in vergelijking tot nickel snaren. Wel goed voor slap
En dan die coating :facepalm:
Mijn vinger toppen worden na een tweetal minuten al 'vettig'. Het voelt een beetje tweeledig; aan de ene kant speelt het stroever met staccato spelen, maar tegelijk voelt het alsof ik een snaar mis bij een snel 'descending' toonladderloopje zo glad is het.

Conclusie
De Elixer gaan er zo snel mogelijk af en ik ga weer terug naar nickel EB of lo-riders.
Iemand die wil ruilen? :mrgreen:
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Elixir ervaringen ....

Bericht door RaySting »

je slaat precies de spijker op zijn kop waar ik me wat zorgen over maak....
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Elixir ervaringen ....

Bericht door nangyala »

De snaren zijn er nog niet af, want ik begin wel gewend te raken aan het geluid. De speel ervaring is echter hetzelfde gebleven. Ik speel ze wel op voor het geld wat ik ervoor betaald heb.
Ik zit nu niet in een bandje en heb ook geen opnames gepland staan. Haast is er dus niet bij.


Wat ik nog niet gemeld heb is, sinds de snaren erop liggen, er een vrij hoog ruisgehalte is. Een soort 50 cycle, maar de aarde is goed. Het wordt ook niet opgelost door de brug of snaren aan te raken. Als je speelt valt het niet op, maar wel het melden waard.
Iemand hier ervaringen mee?
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Elixir ervaringen ....

Bericht door HaveBlue »

nangyala schreef:Wat ik nog niet gemeld heb is, sinds de snaren erop liggen, er een vrij hoog ruisgehalte is. Een soort 50 cycle, maar de aarde is goed. Het wordt ook niet opgelost door de brug of snaren aan te raken. Als je speelt valt het niet op, maar wel het melden waard.
Iemand hier ervaringen mee?
Is dit stomtoevallig met je Bongo? Ik heb een Bongo 5HS met Elixirs en heb een onverklaarbaar ruisje bij open gedraaid volume (overigens alleen in de oefenruimte en alleen met de Bongo). Alle andere bassen waarop ik Elixir rounds heb (Stingray 5 Classic, Streamer Stage 1, Epiphone Jack Casady, Alembic Epic) hebben er geen last van. Benieuwd of het iets is wat te herleiden is naar de 18V preamp van de Bongo i.c.m. Elixirs :?:

Ontopic: mijn ervaring met Elixirs: het zijn mijn go-to snaren en heb altijd een setje op voorraad voor het geval de collectie bassen onverhoopt groeit. Uit de verpakking klinken ze zoals ik wil: als 'broken-in rounds'. En dat doen ze in mijn geval ongeveer tussen een jaar en anderhalf jaar per set. Ik vind de snaarspanning prettig, net als de balans over de snaren en het geluid is zoals ik dat van nikkelwound snaren wil. Zoals door nangyala al opgemerkt lijken ze als je net van andere snaren komt net een fractie top-mid te missen. Ik mis het niet meer en ga omwille van gemak en de prima ervaring vooralsnog niet meer terug naar een ander merk.
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Elixir ervaringen ....

Bericht door nangyala »

HaveBlue schreef:
nangyala schreef:Wat ik nog niet gemeld heb is, sinds de snaren erop liggen, er een vrij hoog ruisgehalte is. Een soort 50 cycle, maar de aarde is goed. Het wordt ook niet opgelost door de brug of snaren aan te raken. Als je speelt valt het niet op, maar wel het melden waard.
Iemand hier ervaringen mee?
Is dit stomtoevallig met je Bongo? Ik heb een Bongo 5HS met Elixirs en heb een onverklaarbaar ruisje bij open gedraaid volume (overigens alleen in de oefenruimte en alleen met de Bongo). Alle andere bassen waarop ik Elixir rounds heb (Stingray 5 Classic, Streamer Stage 1, Epiphone Jack Casady, Alembic Epic) hebben er geen last van. Benieuwd of het iets is wat te herleiden is naar de 18V preamp van de Bongo i.c.m. Elixirs :?:

Ontopic: mijn ervaring met Elixirs: het zijn mijn go-to snaren en heb altijd een setje op voorraad voor het geval de collectie bassen onverhoopt groeit. Uit de verpakking klinken ze zoals ik wil: als 'broken-in rounds'. En dat doen ze in mijn geval ongeveer tussen een jaar en anderhalf jaar per set. Ik vind de snaarspanning prettig, net als de balans over de snaren en het geluid is zoals ik dat van nikkelwound snaren wil. Zoals door nangyala al opgemerkt lijken ze als je net van andere snaren komt net een fractie top-mid te missen. Ik mis het niet meer en ga omwille van gemak en de prima ervaring vooralsnog niet meer terug naar een ander merk.
Ze zitten inderdaad op de Bongo, maar de klacht is wel veelgehoord op andere modellen dan alleen de Bongo
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8205
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Elixir ervaringen ....

Bericht door Mach1 »

Iemand het verschil al gehoord tussen de nickel en stainless steel versies? Ik lees zeer tegenstrijdige verhalen; de ss zou meer mid geven maar ik lees ook dat deze meer wollig laag geven. En dat de nickel weer meer mid geven...
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Elixir ervaringen ....

Bericht door HaveBlue »

Mach1 schreef: 26 nov 2016, 08:41 Iemand het verschil al gehoord tussen de nickel en stainless steel versies? Ik lees zeer tegenstrijdige verhalen; de ss zou meer mid geven maar ik lees ook dat deze meer wollig laag geven. En dat de nickel weer meer mid geven...
Je schrijft hierboven dat zowel de ss's als de nickels meer mid geven :wink: Ik heb op alle bassen waarop ik rounds gebruik Elixir medium nickels en sinds kort stainless steel op mijn Alembic. De feel is zoals te verwachten identiek en in alle eerlijkheid merk ik behalve op nuance weinig verschil in toon, met dien verstande dat de ss's een fractie helderder zijn. Op een opname is het voor mijzelf verwaarloosbaar en voor anderen waarschijnlijk onhoorbaar. Het laag is zeker niet wollig; de E-snaar vanaf de vijfde fret omlaag heeft met de ss's wat meer 'piano-strakheid' dan de nickels dat hebben maar dat kan ook komen doordat het een kakelverse set is.

Nieuwe stainless steel snaren zijn voor mij altijd altijd synoniem geweest met "klaterende helderheid" en nieuwe nikkels met "helder en warm". Na een aantal weken/maanden gebruik is het onderscheid tussen reguliere ss's en nickels (althans voor mij) verwaarloosbaar. Hoewel zowel de ss als de nickel Elixirs de kwaliteiten van reguliere ss's en nickels hebben geldt voor beide dat ze primair klinken als Elixirs: "broken-in rounds".

Lang verhaal kort: nickels hadden mijn voorkeur en dat is nog steeds zo :jaaaaa: :D
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8205
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Elixir ervaringen ....

Bericht door Mach1 »

Klopt, daarom heb ik het ook over tegenstrijdige verhalen. Je moet in de laatste zin de nadruk op Nickel leggen. :-)

Ik ben het eens met je ervaringen. Heb nu op beide bassen de SS. Het gromt wat meer in het laag en heeft voor mij wat meer mid waardoor het wat levendiger klinkt. Maar erg veel verschilt het niet.
Toch kies is volgende keer, over een jaar dus, voor de SS.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Bassking T -->
Koch LB120 Loadbox -->
Sumo Baby poweramp -->
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Re: Elixir ervaringen ....

Bericht door frieteboer »

Ik ben een fervent gebruiker van Elixir snaren, en heb in lengte van jaren altijd de 14077 gebruikt. Ik speel ongeveer 20 a 25 gigs per jaar en gebruikt 95% van de tijd meestal mijn main bas (warwick streamer). Ik volstond altijd met zo'n 2 setjes per jaar, en als ik de snaren wisselde was er slechts een miniem verschil in klank te horen. Ik wisselde meer uit preventie dan noodzaak dus. Nu heb ik sinds half oktober er een nieuwe set opgelegd en ik stoorde me al een paar weken aan de doffe akoestische klank. Nu heb ik begrepen dat elixir de coating veranderd heeft? Klopt dit?

Ook irriteerde ik me aan de D en G snaar die maar weinig laag produceren. Ik was steeds met de EQ aan het pielen. Meer bas erin zorgde voor te wollige lage klanken maar een net aanvaardbare D en G snaar qua laag. De bas minder en bijv. meer volume zorgde wel voor een goed hoorbare D en G maar wel zonder ballen. Ik heb vanalles geprobeerd en zelfs met de element hoogte gespeeld maar kreeg geen goed compromis tussen E, A snaar en de D, G snaar.

Dus ik heb gezocht naar andere snaren, en heb DR-hibeams en Rotosound nexus (deze zijn ook gecoat) besteld. Ik heb vandaag de Hi-beams erop gelegd en het probleem met D en G snaar is gewoon weg. Wat een klank! Tijdens het typen van dit verhaal wil ik gewoon stoppen en mijn bas weer oppakken (maar ik beheers me). Over de levensduur kan ik dus nog niks zeggen maar qua klank winnen de Hi-beams wel heel erg!

Zijn er nog meer mensen die hebben gemerkt dat de Elixirs niet meer zo lang meegaan als eerst??

| Human Base basses | EBS amplification |
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Re: Elixir ervaringen ....

Bericht door Stinky »

die indruk heb ik idd ook: na een maandje of drie is mn E snaar aanmerkelijk doffer geworden en dat was eerst pas na een maand of 5 a 6.
dit heb ik gemerkt met tenminste de laatste twee sets die ik gebruikt heb.
tis dat je er nu over begint dat en ik er over nadenk maar zou dat idd aan een ander productie proces liggen?

een paar jaartjes geleden heb ik wel eens gehad dat het hele setje dood uit het pakje kwam en die heb ik geretourneerd bij Elixir zelf en een nieuw setje gekregen maar dit lijkt iets anders idd.

hou je ons op de hoogte hoe die andere gecoate snaren bevallen?
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Re: Elixir ervaringen ....

Bericht door frieteboer »

Stinky schreef: 09 feb 2017, 16:46 hou je ons op de hoogte hoe die andere gecoate snaren bevallen?
Zal ik doen. ik zet ze er wel pas op als de Hi-Beams echt merkbaar slechter worden, dus het kan even duren als ze lang meegaan.
:thumbsup:

| Human Base basses | EBS amplification |
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6725
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Re: Elixir ervaringen ....

Bericht door Stinky »

hopelijk wel ja... :)
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Re: Elixir ervaringen ....

Bericht door didi »

Peachabell schreef: 19 jun 2016, 16:11 Op m'n fretloze 4 snaar heb ik een tijd Elixers gehad.

Ik dacht dat ze niet zo geschikt waren voor fretless. Maar misschien heb ik dat ooit verkeerd begrepen.
Iemand anders nog ervaring met Elixers op een fretless ?
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8162
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Elixir ervaringen ....

Bericht door Peachabell »

didi schreef: 13 feb 2017, 12:06
Peachabell schreef: 19 jun 2016, 16:11 Op m'n fretloze 4 snaar heb ik een tijd Elixers gehad.

Ik dacht dat ze niet zo geschikt waren voor fretless. Maar misschien heb ik dat ooit verkeerd begrepen.
Iemand anders nog ervaring met Elixers op een fretless ?
Klopt, ze knetterden statisch wanneer de tonepot vol open stond.
Daarnaast was de coating na een maand verdwenen en rafelig op plekken waar je vibrato geeft of veel aanslaat.
Ze knalden wel lekker, maar dat doen Rotosounds ook, zonder geknetter.
De nylon flatwounds die ik er nu op heb geven minder bijverschijnselen.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Elixir ervaringen ....

Bericht door wombatboter »

Toch de laatste keer dat ik ze nog koop...geef je daar toch geen onaardig bedrag aan uit, zet je ze op je bas en dan krijg je zo'n vreselijk gecompresseerd en vooral dood geluid uit. Ben je beter met een paar D'Addario-setjes voor die prijs die tenminste sprankelen :nono:
Ik slaag er sinds de nieuwe look van BGF niet meer in netjes te embedden, wat doe ik eigenlijk fout ? (ik quote het en daarna maak ik de youtube link)
[Youtube]https://youtu.be/ZTJqj5qLoIQ[/Youtube]
what fools these mortals be
Plaats reactie