Elixir ervaringen ....

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.

Elixir ervaringen ....

Berichtdoor nangyala op 30 jul 2016, 12:59

Ik heb bij een grote beurt van de hals op aanraden van Vox Humana gekozen voor Elixer snaren. Ik ben normaal een nickel adept. Dit type snaar weliswaar minder scherp is in het begin, maar een beter gradueel verloop kent m.b.t. het doodgaan van de snaar. RVS snaren gaan bij mij twee maanden goed en dan is het ineens over met de pret. Elixer zou de oplossing zijn.

Eerste indrukken na een 5 uur spelen:
Lekker helder geluid, maar ook weer die irritante 'click' bij het terugvallen op de lager liggende snaar. Hier had ik 15 jaar geleden ook al een hekel aan. Element op hoogte afstellen helpt hierbij niet
Veel minder mids waardoor ik met eq moet bij regelen om een vettere knor te krijgen.
Goede string to string balans, maar door het achterwege blijven van de mids, minder power op de B en E snaar in vergelijking tot nickel snaren. Wel goed voor slap
En dan die coating :facepalm:
Mijn vinger toppen worden na een tweetal minuten al 'vettig'. Het voelt een beetje tweeledig; aan de ene kant speelt het stroever met staccato spelen, maar tegelijk voelt het alsof ik een snaar mis bij een snel 'descending' toonladderloopje zo glad is het.

Conclusie
De Elixer gaan er zo snel mogelijk af en ik ga weer terug naar nickel EB of lo-riders.
Iemand die wil ruilen? :mrgreen:
MM Stingray 5 (Blue Dawn)
MM Bongo 5 (Pearl Blue)
Glockenklang Preamp
Sennheiser iem G2
Shure se 535 in-ear buds

Interessante band gezocht....
nangyala

Elixir ervaringen ....

Berichtdoor RaySting op 31 jul 2016, 23:04

je slaat precies de spijker op zijn kop waar ik me wat zorgen over maak....
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
RaySting

Elixir ervaringen ....

Berichtdoor nangyala op 03 sep 2016, 09:45

De snaren zijn er nog niet af, want ik begin wel gewend te raken aan het geluid. De speel ervaring is echter hetzelfde gebleven. Ik speel ze wel op voor het geld wat ik ervoor betaald heb.
Ik zit nu niet in een bandje en heb ook geen opnames gepland staan. Haast is er dus niet bij.

Wat ik nog niet gemeld heb is, sinds de snaren erop liggen, er een vrij hoog ruisgehalte is. Een soort 50 cycle, maar de aarde is goed. Het wordt ook niet opgelost door de brug of snaren aan te raken. Als je speelt valt het niet op, maar wel het melden waard.
Iemand hier ervaringen mee?
MM Bongo 5 (Pearl Blue)
Glockenklang Preamp
Sennheiser iem G2
Shure se 535 in-ear buds

nangyala

Elixir ervaringen ....

Berichtdoor HaveBlue op 21 okt 2016, 13:04

nangyala schreef:Wat ik nog niet gemeld heb is, sinds de snaren erop liggen, er een vrij hoog ruisgehalte is. Een soort 50 cycle, maar de aarde is goed. Het wordt ook niet opgelost door de brug of snaren aan te raken. Als je speelt valt het niet op, maar wel het melden waard.

Is dit stomtoevallig met je Bongo? Ik heb een Bongo 5HS met Elixirs en heb een onverklaarbaar ruisje bij open gedraaid volume (overigens alleen in de oefenruimte en alleen met de Bongo). Alle andere bassen waarop ik Elixir rounds heb (Stingray 5 Classic, Streamer Stage 1, Epiphone Jack Casady, Alembic Epic) hebben er geen last van. Benieuwd of het iets is wat te herleiden is naar de 18V preamp van de Bongo i.c.m. Elixirs :?:

Ontopic: mijn ervaring met Elixirs: het zijn mijn go-to snaren en heb altijd een setje op voorraad voor het geval de collectie bassen onverhoopt groeit. Uit de verpakking klinken ze zoals ik wil: als 'broken-in rounds'. En dat doen ze in mijn geval ongeveer tussen een jaar en anderhalf jaar per set. Ik vind de snaarspanning prettig, net als de balans over de snaren en het geluid is zoals ik dat van nikkelwound snaren wil. Zoals door nangyala al opgemerkt lijken ze als je net van andere snaren komt net een fractie top-mid te missen. Ik mis het niet meer en ga omwille van gemak en de prima ervaring vooralsnog niet meer terug naar een ander merk.
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
HaveBlue

Elixir ervaringen ....

Berichtdoor nangyala op 28 okt 2016, 18:35

HaveBlue schreef:
nangyala schreef:Wat ik nog niet gemeld heb is, sinds de snaren erop liggen, er een vrij hoog ruisgehalte is. Een soort 50 cycle, maar de aarde is goed. Het wordt ook niet opgelost door de brug of snaren aan te raken. Als je speelt valt het niet op, maar wel het melden waard.

Is dit stomtoevallig met je Bongo? Ik heb een Bongo 5HS met Elixirs en heb een onverklaarbaar ruisje bij open gedraaid volume (overigens alleen in de oefenruimte en alleen met de Bongo). Alle andere bassen waarop ik Elixir rounds heb (Stingray 5 Classic, Streamer Stage 1, Epiphone Jack Casady, Alembic Epic) hebben er geen last van. Benieuwd of het iets is wat te herleiden is naar de 18V preamp van de Bongo i.c.m. Elixirs :?:

Ontopic: mijn ervaring met Elixirs: het zijn mijn go-to snaren en heb altijd een setje op voorraad voor het geval de collectie bassen onverhoopt groeit. Uit de verpakking klinken ze zoals ik wil: als 'broken-in rounds'. En dat doen ze in mijn geval ongeveer tussen een jaar en anderhalf jaar per set. Ik vind de snaarspanning prettig, net als de balans over de snaren en het geluid is zoals ik dat van nikkelwound snaren wil. Zoals door nangyala al opgemerkt lijken ze als je net van andere snaren komt net een fractie top-mid te missen. Ik mis het niet meer en ga omwille van gemak en de prima ervaring vooralsnog niet meer terug naar een ander merk.

Ze zitten inderdaad op de Bongo, maar de klacht is wel veelgehoord op andere modellen dan alleen de Bongo
MM Bongo 5 (Pearl Blue)
Glockenklang Preamp
Sennheiser iem G2
Shure se 535 in-ear buds

nangyala

Elixir ervaringen ....

Berichtdoor Mach1 op 26 nov 2016, 09:41

Iemand het verschil al gehoord tussen de nickel en stainless steel versies? Ik lees zeer tegenstrijdige verhalen; de ss zou meer mid geven maar ik lees ook dat deze meer wollig laag geven. En dat de nickel weer meer mid geven...
1961 Fender Precisionbass Shell Pink
1955 Fender Precisionbass CS Vintage White

2011 FAD Four 100 top
2011 FAD 4x10 cab
Mach1

Vorige pagina
Vorig onderwerp Volgend onderwerp

Keer terug naar Testhoek