Review: Sire Marcus Miller V7 5 en VV7 5

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Review: Sire Marcus Miller V7 5 en VV7 5

Bericht door blablas »

Afbeelding
De eerste indruk - na een avondje spelen, controleren, afstellen en doedelen:
- het fretwerk is goed, een paar scherperige freteinden (vind ik als bouwer, de meesten zullen het niet merken), ze zijn mooi vlak en netjes gekroond (waarschijnlijk door een plek machine gedaan), frets zien er niet mooi gepolijst uit maar voelen wel glad genoeg aan onder de snaren.

- De toets heeft een behoorlijk grote bolling voor een vijf snaar, hindert mij verder niet maar ik hou meer van een vlakkere tot echt vlakke toets bij bredere halzen.

- De topkam sleuven voor de snaren mogen wat mij betreft iets dieper, op de eerste fret vind ik de snaren te hoog aanvoelen, dat is een verschijnsel dat ik tot nu toe met al mijn gekochte bassen heb ondervonden dus waarschijnlijk geen serieuze kritiek en meer een persoonlijk gevoel.

- De hals heeft een prettig profiel, is niet te dik of dun, is afgewerkt met een hoogglans lak, dit hindert mij verder niet, maar voor de mensen die daar een plakkerig gevoel bij krijgen kan het een kritisch puntje zijn. Is simpel op te lossen door er even een paar maal met een Scotch-Brite lap overheen te gaan!

- De tuners zijn prima en doen hun werk goed, niet zo vreemd want een worm-wormwiel overbrenging kan bijna niets mis mee gaan - die doet het of doet het niet, deze constructie kan mechanisch niet terug lopen!!. De mensen die hier problemen mee hebben doen meestal iets verkeerd met hun snaren opzetten of stem techniek.

- De brug is simpel en goed af te stellen, keuze uit snaren door de body of op de brug.

- De body is strak en foutloos gemaakt, zit netjes in de lak en is goed gepoetst. heb even onder de slagplaat gekeken, en helaas, daar zit een badkuip, niet zo groot als je vaak ziet maar te groot om niet mooi te zijn zonder slagplaat, het lakwerk onder de slagplaat is wel strak en foutloos dus met een kleine pickup ring zou het kunnen.

- De preamp en pickups zijn goed, preamp is ontzettend veelzijdig in te stellen (totaal 7 potmeters en een switch!) en is redelijk ruisvrij, de pickups zijn single coils en hebben dus hum oppik neigingen, de boel is behoorlijk goed afgeschermd, kan beter maar dat is weer de bouwer in mij.
Wat ik zou willen veranderen.... maar niet aan ga beginnen - de draairichting van de potmeters, natuurlijk de fabrikanten stupide linkshandig verkeerd om benadering (ik ben linkshandig, niet een wierdo die daardoor alles omgekeerd doet). Gaat niet gebeuren omdat de potmeters allemaal op één printplaat zitten gesoldeerd en dat verander ik niet zomaar even.

Voor de prijs die je betaald voor deze basjes is er niets vergelijkbaars op de markt! Aan onderdelen en materiaal zou ik voor dit geld geen bas van deze kwaliteit kunnen bouwen!

-----------------------
Edit & disclaimer:
Dit is een review gedaan met een linkse versie, maar de rechtse versie zal zo goed als hetzelfde zijn.
Alleen draaien daarop de knoppen waarschijnlijk de goede kant op. :lol:
Laatst gewijzigd door blablas op 30 aug 2018, 21:44, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Sire Marcus Miller V7 Alder-5 tobacco sunburst (lefty)

Bericht door dr. Bassvibes »

Hoe kunnen ze het maken!

Rechtshandige viersnaar voor €389, de vijfsnaar kost maar €444. Blocks & binding, al die elektronica, blijkbaar goed in elkaar gezet en gewoon super klinkend en veelzijdig. Hoe krijgen ze het voor elkaar? Zou zomaar eens een hit kunnen worden deze bassen, te gek! :D

Ik vind ze er ook meer dan prima uit zien, zeker de witte variant met rosewood toets.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Als je TalkBass (waar ze vaak pas over een aardige beginnersbas praten rond de $1000 :shock: ) en BassChat moet geloven zijn het al behoorlijke hits, en terecht want je krijgt een goed instrument voor dit geld.

Fender/Squier konden wel eens serieus pijn gaan krijgen van Sire, zeker ook door de (marketing?) link met Marcus Miller.
Laatst gewijzigd door blablas op 09 apr 2016, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Eerste mini-mod :D, zwarte schroefjes voor de slagplaat.
Afbeelding
Geeft wat meer visuele rust.
Laatst gewijzigd door blablas op 11 mei 2018, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Review: Sire Marcus Miller V7 Alder-5

Bericht door aap »

6 weken wachten dan komt de mijne binnen zal dan ook mijn bevindingen oppennen.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Review: Sire Marcus Miller V7 Alder-5

Bericht door blablas »

Ja graag! Meer ervaringen zijn allen maar goed voor een duidelijkere indruk.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Review: Sire Marcus Miller V7 Alder-5

Bericht door blablas »

Dit weekend weer een mini-mod gedaan, elektronica en knoppen netter gemonteerd, extra ringetje en moertje tussen de potmeters en de controls plaat en de knoppen zitten een stuk strakker op de bas.

Origineel (geleende foto):
Afbeelding
De knoppen zweefden 3,5 a 4 millimeter boven de controls plaat.

En na mijn vul werk (eigen foto):
Afbeelding
Nu nog maar 1 a 1,5 millimeter. Ook gelijk de knoppen in een oriëntatie positie geplaatst die ik prettig vind.

Vermoedelijk zijn dit (en de zwarte schroefjes) alle mods die ik voorlopig nodig vind, erg goede bas voor het geld dus, waar weinig aan gedaan hoeft te worden.
Intussen een paar avonden op gespeeld en hij doet alles prima, klinkt goed en is zeer veelzijdig qua klank mogelijkheden, de preamp is vrij van ruis bij normaal gebruik, hij speelt lekker.
Laatst gewijzigd door blablas op 14 jul 2017, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Review: Sire Marcus Miller V7 Alder-5

Bericht door blablas »

Net even het gewicht gewogen. Geen echt lichtgewicht, maar ook geen bootanker - 5,2 kilogram.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Review: Sire Marcus Miller V7 Alder-5

Bericht door aap »

Dat hoor je toch veelvuldig dat de Sire te zwaar zijn. Naar eigen zeggen moet de alder rond de 4,6 kg liggen(dacht ik). Laatst stond ook op de website dat ze nu de bassen inspecteren op gewicht.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Review: Sire Marcus Miller V7 Alder-5

Bericht door Hagen »

5,2 kg vind ik behoorlijk zwaar voor een bas. Mijn ATK is een beste plank en al 4,7 kg. Maar ik snap het: alles is relatief.
Laatst gewijzigd door Hagen op 19 apr 2016, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Review: Sire Marcus Miller V7 Alder-5

Bericht door blablas »

Je hoort mij ook niet zeggen dat het een lichtgewicht is, ik ben 'm niet voor niets gaan wegen. :)
Ook niet vergeten dat het een vijf snaar is, die zijn over het algemeen wat zwaarder dan een vier. Voor mij begint een bootanker rond de zes kilo (en ja, die heb ik ook :wink: ).
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Review: Sire Marcus Miller V7 Alder-5

Bericht door PMJ »

Als de balans goed is, doet het gewicht naar mijn mening wat minder ter zake dan bij een bas met bv neckdive. Ik heb 2 bassen gehad van 5+ KG. Met degene die prima in balans hing kon ik prima een langere tijd spelen, terwijl dat bij degene met een mindere balans toch anders was. Die trok meer aan mijn schouder.

Een basje van 6 kilo, pff :P
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Review: Sire Marcus Miller V7 Alder-5

Bericht door blablas »

Ik ben voornamelijk een schoot speler, gewicht is daardoor minder kritiek.
Balans is trouwens prima met deze Sire, geen neck-dive.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Review: Sire Marcus Miller V7 Alder-5

Bericht door Muziekschuur »

Kan een bas nog lichter worden door uitdroging? Of is dat niet mogelijk? (Vanwege sealing door lak).
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Minimaal, als het hout zo vochtig zou zijn bij de bouw zal hij na verloop van tijd krom trekken als een gek en waarschijnlijk ook gaan scheuren, lijmen van vochtig hout zal ook niet zomaar betrouwbaar gaan.
Plaats reactie