Review: Bugera BVP5500

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hajvb
Van onderen!
Berichten: 5655
Lid geworden op: 20 jan 2008, 07:01

Review: Bugera BVP5500

Bericht door Hajvb »

Het verbaasde me dat er nog zo weinig informatie te vinden was over de Bugera BVP5500. Een versterker met buizen voortrap, 550 Watt en toch maar een nieuwprijs van 229,- Je zou denken dat het een hardloper zou zijn.
Ik was er al een tijdje nieuwsgierig naar en heb er eentje tweedehands op de kop kunnen tikken voor maar 150,-. Eerst maar eens de olifant in de kamer (of olifanten). Ja het is een Behringer product en ook al is Behringer bashen erg populair heb ik me daar niet door tegen laten houden. En ja, hij lijkt bijzonder veel op een Ampeg SVT-3PRO. Dit in het kader van beter goed gejat dan slecht bedacht denk ik :wink: Mijn doel is niet om hem te vergelijken met de SVT-3PRO maar het moest even gezegd worden.

Goed, waar hebben we mee te maken. Een versterker met een vermogen van 550 Watt bij 4Ohm en 300 Watt bij 8Ohm met wel 4 buizen in de voorversterker. Aan de voorkant vinden we de input, met een bright switch en daaronder een -15dB knop voor actieve bassen die ook dienst doet als clip waarschuwing. Dan komt de gain knop voor het ingangssignaal met daarnaast de knoppen voor ultra low en ultra high. Dan komen we aan bij de eerste EQ sectie met een bass/mid/treble knop en een switch om de mid frequenties te selecteren die je kan boosten of cutten. Dan een master volume en een valve drive, een mute knop en de knop om de 9-bands EQ in en uit te schakelen. Deze twee kunnen ook in en uit geschakeld worden met de bijgeleverde footswitch.

Aan de achterkant bevinden zich de footswitch input, tuner output (voor bv een racktuner), de effectsloop en een mogelijkheid om de preamp uit te sturen naar bv een andere amp of de poweramp als slave te gebruiken. Daaronder twee jackoutputs en één speakon output voor de speakers en daarnaast de DI out voorzien van pre/post mogelijkheid een level knop(!) en ground lift knop.

De eerste impressie is goed. De versterker ziet er goed uit en is netjes afgewerkt. De knoppen voelen stevig aan en draaien lekker. Ze zijn niet voorzien van een voelbare middenstand wat ik persoonlijk wel fijn vind maar ze zijn dermate goed afleesbaar dat dat niet erg is. De knop om de mid frequenties te switchen voelt wat kwetsbaarder aan. De versterker doet met een flinke 12,4 Kg niet mee met de kleiner en lichter trend en is goed op te tillen met de hendels aan de voorkant. Doordat de behuizing open is gewerkt boven de buizen is het wel aan te raden de versterker in een rackcase of bag te vervoeren.
Van binnen is de versterker extreem netjes. Alles heeft zijn eigen plek en alle snoeren zijn netjes weggewerkt. Geen grote soldeer klodders oid en de buizen worden op hun plek gehouden door een stalen plaatje met celrubber erop. Als ik toch nog even de vergelijking mag maken met Ampeg, dit ziet er beduidend netter uit dan een Ampeg binnenkant...
Aan de onderkant zitten 4 stevige rubberen voetjes waar de versterker goed op staat. Aan de achterkant zijn ook nog 4 rubberen voetjes geplaatst zodat je hem netjes neet kan zetten zonder de achterkant te beschadigen.

Nu waar het allemaal eigenlijk om gaat, hoe klinkt hij!! Ik heb de versterker geprobeerd op een SWR Workingman's 410t thuis en bij een optreden en in de oefenruimte op een Dynacord 4x10" cab. Het eerste wat mij opviel was de warmte van de buisjes, natuurlijke compressie en een heerlijke randje als ik daarom vroeg. De Valve Drive knop werkt goed en ook al krijg je er geen echte overdrive uit, het geeft nét even dat extra randje wat het geluid zo lekker kan maken. De geluiden die ik eruit kreeg zijn allemaal erg bruikbaar. Zowel voor fingerstyle, plectrum als slappen komt hij goed uit de verf. De mid frequentie knop is erg bruikbaar, zo had ik hem in combinatie met de SWR cab staan op 800Hz en dat sneed perfect door de mix. Met de Dynacord cab was dit weer net iets scherp dus de knop op 450 Hz gezet en voila, meteen weer een bruikbaar geluid.
Ik weet niet waarom Bugera er voor heeft gekozen om er 4 buizen in te zetten maar ik vind dat het werk! Er zitten twee merkloze buizen in en twee waar de Bugera naam op staat. Wellicht ga ik in de toekomst nog experimenteren met andere buisjes om te kijken of er een ander geluid uit komt. Beter hoeft wat mij betreft niet want dat zit wel goed.

Conclusie, ik denk dat het moeilijk gaat worden een betere "bang for your buck" te gaan vinden. Met een nieuwprijs die zelfs onder de populaire Hartke LH-500 en HA3500 zit (beide ook gebouwd in China) is dit wat mij betreft een regelrechte knaller. Kwalitatief heb ik er ook alle vertrouwen in dat de versterker lang dienst zal blijven doen als ik zie hoe netjes alles er binnenin uit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Review: Bugera BVP5500

Bericht door blablas »

Leuk om eens een positieve review te lezen over een Bugera.

Mijn ervaring met een Bugera Infinium V22 gitaar combo (waar ik voornamelijk mijn bassen in prik) is vergelijkbaar met die van jou.
Dijk van een buizen geluid en werkt intussen al bijna 2 jaar zonder enig probleem. Gaat uiteraard niet kneiterhard met zijn 'maar' 22 Watt, echter, hij kan bij thuisgebruik veel harder met die 22 Watt dan de buren leuk vinden.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door blablas op 19 aug 2017, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Review: Bugera BVP5500

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ook hier goede ervaringen met Bugera. In mijn gitaarprojectje gebruik ik een infinium 333XL. 120W geweld voor een appel en een ei.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
BassEnders
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 feb 2014, 18:36

Review: Bugera BVP5500

Bericht door BassEnders »

blablas schreef: Mijn ervaring met een Bugera Infinium V22 gitaar combo (waar ik voornamelijk mijn bassen in prik) is vergelijkbaar met die van jou.
Hmm volgens het internet moet je nooit een bas in een gitaar versterker steken want dan blaas je hem op.
Of is het internet toch fout ? Zelf nooit geprobeerd en ik waag me er ook niet aan
Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Review: Bugera BVP5500

Bericht door blablas »

Internet is niet fout, wel erg overdreven. Bij lagere volumes kan het helemaal geen kwaad, pas als je hard wilt kun je potentieel de boel slopen.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Review: Bugera BVP5500

Bericht door A-lex »

een gitaarspeaker kan meer aan dan je denkt, vroeger was ik hier ook nogal voorzichtig mee door het internet enzo maar in de praktijk valt dit met een beetje gezond verstand allemaal wel mee :wink: en een bass in een gitaarversterker alleen steken kan zeker geen kwaad !! enkel de speakers kunnen slachtoffer worden van het (mis)bruik :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
coruth
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 okt 2013, 13:56

Re: Review: Bugera BVP5500

Bericht door coruth »

Ik speel nu haast 2 jaar over de bugera bvp en ben super tevreden

Ik heb al van een aantal geluidsmensen gehoord dat de DI uitgang een hele goede is.
Plaats reactie