Ashdown ABM 600 EVO IV Review

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Freggy
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:44

Ashdown ABM 600 EVO IV Review

Bericht door Freggy »

Na een jaar of 14 over een 200W 1 x 15"+tweeter combo te hebben gespeeld kreeg ik vanuit de band het commentaar dat mijn geluid te "bassig" en te wollig was. Dus een andere basgitaar aangeschaft. Meteen één met 5 snaren zodat ik voor sommige covers die ik speel de E niet meer naar D hoef te stemmen. Dit was al een verbetering in mijn geluid. Daarna, nu een jaar geleden een andere versterker...

Omdat buizenversterkers voor mij als hobbyist te veel geld kosten, voorzichtigheid gebieden en ook nog enig onderhoud nodig hebben heb ik gekozen voor een versterker met een buisje in de voorversterker. Van deze hybride versterkers zijn er vele op de markt maar er is geen winkel bij mij in de buurt waar je deze kunt uitproberen. Ik heb mijn versterker dus eigenlijk, na heel veel websurfen, op gevoel besteld via internet. Het viel mij hierbij op dat er bijna geen reviews te vinden zijn over deze amp.

Na het openmaken van de Ashdown doos kwam een plastic zak tevoorschijn die dichtgeplakt was met een Ashdown logo sticker met de tekst; Packed Fresh And Sealed To Keep The Goodness In. Grappig! Of waarheid? Er kwam ook een vreemde maar heel aangename geur uit, die dagen, misschien wel een paar weken rond de versterker bleef hangen. Nog geen toon gehoord maar de vonk was overgeslagen, ik was verliefd op mijn Ashdown ABM 600 EVO IV.

Alle bedieningsknoppen voelen solide aan. De draaiknoppen hebben allemaal dezelfde prettige mechanische weerstand net als de 6 schuifknoppen van de Equaliser. Het voelt gewoon lekker aan om ze te bedienen. Als leek hoor ik zelfs dat de verschillende frequentiebereiken van de Equaliser draai- en schuifknoppen zeer strak gescheiden zijn. De achterliggende elektronische schakeling is dus goed over nagedacht. Ook leuk bedacht vind ik de klassieke toonregeling met de drie knoppen bass middle en treble, aangevuld met 2 keer 3 schuifknoppen voor tussenliggende frequenties. Persoonlijk raak ik altijd een beetje de weg kwijt bij het bedienen van equalisers met alleen een hele rij schuifjes. Ik eindig dan altijd met alle schuifjes naar boven. Deze equaliser is heel prettig in te stellen en regelt het geluid van veel te laag naar veel te hoog en alles daar tussenin. Toen ik voor het eerst met de equaliserknoppen ging spelen hoorde ik meteen dat dit apparaat van hoogstaande kwaliteit is. Waarschijnlijk zijn alle eerder genoemde frequentiebereiken heel bewust gekozen.

Met de Valve Drive Plus kan je je geluid behoorlijk beïnvloeden. Ik weet niet of je het als overdrive kunt bestempelen maar het doet zeker een stuk meer dan "een extra randje" geven. Ik gebruik het momenteel dus eigenlijk meer als een effect. Beter is het waarschijnlijk om je "eigen" geluid te creëren met gebruikmaking van de Valve Drive. Waarom koop je anders een hybride versterker.

Met de Dynamic Compression heb ik eerlijk gezegd weinig geëxperimenteerd. Ondanks dat ik al meer dan 25 jaar een basgitaar in huis heb, heb ik geen enkele ervaring met compressoren. Ik kan hier dus ook mijn bevindingen niet over delen. Nu ik dit schrijf besef ik dat ik me toch eens meer moet gaan bezig houden met deze 1 knops compressor. Als het niets toe zou voegen aan de ABM denk ik dat Ashdown deze compressor niet in het ontwerp zou hebben meegenomen.

De Sub Harmonics reproduceert een toon een octaaf lager dan de gespeelde toon en mixt de twee. Dit klinkt echt vet doch tevens subtiel. Ik bedoel dat je met de Sub Harmonics knop niet je geluid kunt verkrachten. Het geeft je geluid heel veel "body" maar het blijft "natuurlijk" klinken. Deze extra optie gebruik ik graag.

Ik begon mijn verhaal dat ik een andere basgitaar had aangeschaft vanwege een slecht geluid. Over de ABM 600 EVO IV klinkt die oude bas ook vet. Hij heeft alleen een ander karakter dan mijn nieuwe bas. Ik hoor eindelijk dat ik een snaarinstrument bespeel. Alle snaarcontact is onderdeel van de toon. Het geluid uit de ABM is zeer gedefinieerd van clean tot vette overdrive. Het probleem dat ik niet door de mix kom is niet meer mijn probleem. En hiervoor hoef ik dus niet het vermogen van de ABM aan te spreken door het volume op te voeren.

Packed Fresh And Sealed To Keep The Goodness In. Goodness zou een beetje braaf kunnen klinken. Deze versterker is echt niet braaf. De Valve Drive, Sub Harmonics en waarschijnlijk ook de Compression gaan ver genoeg om als effect te gebruiken maar ze gaan gewoon niet over de top. Het zijn hele toffe extra hulpmiddelen om je gewenste geluid te verkrijgen. Wil je je snaaraanslag bij finger-style, plectrum, pluk of slap meer naar voren laten komen of juist wat wegmoffelen? Dit kun je prima regelen met de Equaliser. Ik kan me niet voorstellen dat je "jou" geluid niet kunt vinden op de ABM 600 EVO IV.

De aanschaf van de FS-4 footswitch is een aanrader zodat je de Valve Drive, Equaliser, Compression en Sub Octave handsfree aan of uit kunt schakelen.

Ik heb mijn ABM 600 EVO IV aangesloten op een sealed 4 x 10" met regelbare tweeter, soms aangevuld met een ported 15" cabinet beide van een ander bekend met een A beginnend merk.

BLIJ!!..
2 zelfknutsel basgitaren
Washburn RB 4000
Ibanez SR755-NTF
Ashdown ABM 600 EVO IV
Ampeg SVT-410HE
Ampeg SVT-115NE
Zelf gebouwde: Fender Bassman 5F6A kloon / Champ 5F1 kloon / 5F8A kloon + 2x12 cabinet / Deluxe 5E3 kloon / AB763 Super Reverb kloon
Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 313
Lid geworden op: 28 jul 2007, 02:02

Ashdown ABM 600 EVO IV Review

Bericht door Ernst »

Een mooie review. Die ABM zijn alleraardigste bakken. Ashdown maakt heel behoorlijk spul. De speakers die ze gebruiken vind ik wat minder in combi met de amps, maar de mag300 top die ik nu heb gecombineerd met een neutraal klinkende 15incher klinkt iig prima.

Wat voor combo gebruikte je nu voor de aanschaf van de ABM? De ene 200watt 15incher is niet de andere namelijk ;)
"Every Beggar is Christ" - Stiltskin
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Ashdown ABM 600 EVO IV Review

Bericht door Muziekschuur »

Goeie amp en heeft het DNA van de oude Trace Elliot amps (de oprichter van Trace is de eigenaar/engineer van Ashdown (deze ABM is juist een level up van die oude trace amps). De compressor, als je in een band speelt en je stelt 'm in op limiting is erg fijn om de band te laten weten wat het limiet is. Dan gaat iedereen terug naar dat level en werkt dan erg lekker.

Deze versterker is gevoelig voor verschillende speakers. Dus een ander cabinet geeft een kleur verandering.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Freggy
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:44

Ashdown ABM 600 EVO IV Review

Bericht door Freggy »

De combo waar ik eerst over speelde was een Yorkville BM 200Watt 1 x 15" + tweeter. Een prima combo waar ik dus 14 jaar over gespeeld heb. Dat ding is nog in dezelfde staat, optisch en technisch, als toen ik hem nieuw kocht 15 jaar geleden. Geen krakende potmeters. Niets aan vervangen. Zeer betrouwbaar apparaat. Maar hij klinkt niet zo gedefinieerd als de ABM 600 EVO IV.
Ik weet niet of de Ampeg SVT-410HE en de Ampeg SVT-115NE neutraal klinkende cabinetten zijn maar de ABM klinkt echt super over beide apart of gelijktijdig. Ik heb bij de ABM dus geen Ashdown cabinetten aangeschaft omdat ik niet spreekwoordelijk mijn geld op één paard wilde inzetten. Ik kwam op internet geluidssamples tegen van verschillende cabinetten en daar klonk vooral de SVT-410HE erg lekker. Beter dan de SVT-410HLF. De Gallien-Krueger NEO 410 waar mijn interesse eigenlijk naar uitging klonk naar mijn smaak ook minder goed. Voor wat dat soort samples op internet waard zijn natuurlijk. Vele reviews gelezen ook. En daarnaast, hoewel ondergeschikt, het oog wil ook wat. Ashdown drivers zijn te blauw, Markbass te geel, Hartke te aluminium. Prijs bepaald ook, Aguilar vind ik te duur enzovoorts.

Dus ik kan de compressor gebruiken om de band te laten weten wat de limiet is? Okee, dat klinkt interessant. Ik hoop dat dat in mijn bandje gaat werken. Laat ik daar om mee te beginnen zelf eens werk van gaan maken.
2 zelfknutsel basgitaren
Washburn RB 4000
Ibanez SR755-NTF
Ashdown ABM 600 EVO IV
Ampeg SVT-410HE
Ampeg SVT-115NE
Zelf gebouwde: Fender Bassman 5F6A kloon / Champ 5F1 kloon / 5F8A kloon + 2x12 cabinet / Deluxe 5E3 kloon / AB763 Super Reverb kloon
Plaats reactie