De Basslet – De draagbare Subwoofer

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door Digidesign »

Wat is de Basslet?

Afbeelding

Een draagbare (wearable) subwoofer om de arm welke een haptische ervaring belooft.
De Basslet geeft lage frequenties (<250 Hz) door aan het lichaam.
De hersenen interpreteren dit als een subwoofer gevoel alsof je de muziek ervaart als in een club waar de lage frequenties voelbaar zijn.
De Basslet produceert geen geluid zoals een luidspreker waardoor deze voor de omgeving stil is.
Alleen de drager ervaart het geluid.

Hoe werkt de Basslet?
De Basslet wordt aangesloten via een normale 3,5mm plug op ieder apparaat welke een 3,5mm uitgang heeft voor een koptelefoon of oordopjes.
Dit kan dus een audiospeler zijn maar ook een smartphone.

Afbeelding
Afbeelding

De Basslet bestaan uit een bandje (de ontvanger) en een zender welke wordt aangesloten op de koptelefoonuitgang. De koptelefoon of oordopjes worden aangesloten op de zender waarbij het geluid ongestoord en ongewijzigd wordt doorgegeven. (passthrough).
Zowel de Basslet band als de zender zijn voorzien van een oplaadbare accu welke via USB opgeladen kan worden. De zender wordt magnetisch gekoppeld met het bandje om deze gelijktijdig op te laden.

Er zijn verder geen instellingen nodig, de overdracht tussen zender en bandje gebeurt met Bluetooth.
Op het bandje is het volume (de mate van trillingen) via twee knopjes te regelen.

Let op!
De Basslet werkt niet met Bluetooth koptelefoons!
Alleen met koptelefoons/oordopjes welke bedraad worden aangesloten.

Wat krijg je?
Het is een klein doosje met daarin keurig verpakt de Basslet, een extra klein polsbandje, een USB kabeltje om op te kunnen laden en uiteraard de Basslet zender.
Alles ziet er keurig afgewerkt uit, wat erop duidt dat hierover goed is nagedacht.
De oplaadbare accu's in de Basslet band en zender waren niet opgeladen.
Eerst dus opgeladen door het USB kabeltje op de zender aan te sluiten en de andere kant op een USB poort of een losse USB lader.
De Basslet en zender moeten magnetisch aan elkaar geklikt worden zodat beiden tegelijkertijd worden opgeladen. Het laden duurt ongeveer een uur en LEDs op de Basslet en zender laten zien wanneer de accu's vol zijn. De kleur wordt dan wit ipv rood.
De LEDs worden ook gebruikt als indicator en om instellingen aan te duiden.
(zie ook de video's met uitleg in het start topic)

Na het opladen even snel wat muziek afgespeeld en het bandje om de pols gedaan.
Dit werkt allemaal eenvoudig, er valt weinig in te stellen.
In feite alleen de intensiteit van de geluidstrillingen. Dus harder of zachter.
De volume instelling van het apparaat waar je de muziek mee afspeelt bepaalt ook de mate van trilling.

De trillingen lijken erg nauwkeurig te zijn waarbij de bron van de muziek uiteraard mee telt.
Geen bass of weinig lage tonen in de bron betekent ook weinig trillingen.

Ik gebruik dit apparaat in combinatie met In Ear Monitoring en de Basslet voegt juist dat toe wat je bij het spelen zonder speakers mist, de trilling.
De eerste ervaring is geweldig en bezorgt de meesten een dikke grijns, maar eerlijk toegegeven kost het je wel wat tijd om eraan te wennen. In het begin focus je erg op de pols maar na een tijdje wen je eraan en zodra je het uitzet of afdoet voelt het erg kaal zonder deze trilling.

The Basslet is een Kickstarter campaigne welke door het Duitse bedrijf Lofelt is opgezet.
Het doel was 50.000 euro, uiteindelijk is dit op een haar na 12 keer zoveel geworden 600.000 euro.
Een zeer succesvol project dus voor wat betreft de funding.

Ohja, en voor de slimmeriken die moete hebben met de naam Basslet, deze is afgeleid van bracelet wat in het engels armband betekend. En verder heb ik geen band met dit bedrijf :mrgreen:
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door aap »

Klinkt goed en een goeie review! Maar wat is de prijs? En zou je hem ook gebruiken met bv sporten, hardlopen of muziek beluisteren?
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door AmericanIdiot »

Interessant ding!

Gebruik je die nu met bas spelen en heeft dat geen (nadelige) invloed op je pols?
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door Digidesign »

Het apparaat is overal voor te gebruiken waar je een hoofdtelefoon in kan pluggen. Dus niet specifiek voor bassisten maar voor iedereen.

Ik weet niet wat de actuele prijs is omdat ik heb meegedaan aan een crowdfund aktie waardoor ik em tegen een gereduceerd tarief heb ontvangen. En ik heb em natuurlijk als eerste.

Kijk anders even op de website https://www.lofelt.com
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door tjoepatjoep »

Moet er persé een hoofdtelefoon worden aangesloten, om de passthrough plaats te laten vinden of werkt dit ook met een gewone line-out, waar verder geen kabel op aangesloten wordt...?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door Digidesign »

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Heb je een voorbeeld?
Het hele audio spectrum gaat door naar je hoofdtelefoon, en alle frequenties tussen de 10 en 250Hz kan de armband omzetten in een trilling.
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door Digidesign »

Er moet wel een mini-jack in zitten zodat de Basslet inschakelt, net als een actieve bas zeg maar.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door tjoepatjoep »

Digidesign schreef: De Basslet bestaan uit een bandje (de ontvanger) en een zender welke wordt aangesloten op de koptelefoonuitgang. De koptelefoon of oordopjes worden aangesloten op de zender waarbij het geluid ongestoord en ongewijzigd wordt doorgegeven. (passthrough).
Zowel de Basslet band als de zender zijn voorzien van een oplaadbare accu welke via USB opgeladen kan worden. De zender wordt magnetisch gekoppeld met het bandje om deze gelijktijdig op te laden.
Je suggereert dat de zender alleen op een koptelefoonuitgang kan, waarna de koptelefoon moet worden aangesloten op de zender, zgn passthrough.

Mijn vraag is of de zender ook op een gewone line uitgang zou werken. (Ik denk dan aan mijn Sansamp vt deluxe, waarbij ik de XLR voor de FOH gebruik en de line out voor de zender zou kunnen gebruiken....

Helderder? :wink:
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door Digidesign »

Ik denk dat het wel zal werken, zal ik morgen even proberen. Je wil dus de line out van je preamp gebruiken en dus alleen de frequenties van jouw bas voelen?

De volume instelling van het apparaat waar je de muziek mee afspeelt bepaalt ook de mate van trilling.
Vandaar dat ik em in een headphone uitgang zou prikken voor meer controle.

Hmm, ik vraag me toch af waarom. Zitten er andere instrumenten in de weg voor je? Die kick op je pols is erg lekker.
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door tjoepatjoep »

Ja, hoe anders? Ik speel live zonder amp, dus met IEM.
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door Hagen »

Als ik het goed begrijp:
Voor bassisten is dit dus een prima vervanger voor die trilplaat?

Ik speel niet met in ear en oefen thuis op laag volume met een minicube.Maar anders:
Hij ziet er best fors uit. Ik zou m denk ik als enkelbandje dragen.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door Basvarken »

Ik zou er twee kopen en om de enkels doen. Dan voel je je kuiten wapperen. :mrgreen:
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door Stinky »

oei, de kleine viezerik in mij is nu toch wel érg benieuwd of dat effect ook op elk ander lichaamsdeel werkt.... :D
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door Digidesign »

tjoepatjoep schreef:Ja, hoe anders? Ik speel live zonder amp, dus met IEM.
Ja, je kunt de (mono) line out gebruiken. In tegenstelling tot wat ik eerder schreef werkt het ook zonder plug in de zender. Je kunt op de Basslet de intensiteit regelen.
Hoe anders? Je hebt toch een hoofdtelefoon versterker? Je prikt toch niet een hoofdtelefoon in je pre-amp uitgang?
Hagen schreef:Als ik het goed begrijp:
Voor bassisten is dit dus een prima vervanger voor die trilplaat?

Ik speel niet met in ear en oefen thuis op laag volume met een minicube.Maar anders:
Hij ziet er best fors uit. Ik zou m denk ik als enkelbandje dragen.
Een trilplaat heeft veel meer vermogen. De afmetingen zijn als een horloge. Er zijn geen regels voor het dragen, je kunt em in je sok stoppen of met een band rond je middel. Wees creatief!
Stinky schreef:oei, de kleine viezerik in mij is nu toch wel érg benieuwd of dat effect ook op elk ander lichaamsdeel werkt.... :D
Speciaal voor jou zit er ook een klein (pols)bandje bij :wink:
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6726
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

De Basslet – De draagbare Subwoofer

Bericht door Stinky »

klein? :?
Plaats reactie