Fender Flea signature Jazzbass

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door Mach1 »

Ook even hier neergezet; geen uitgebreide test maar een korte impressie:

Gisteren bij Rockpalace de Flea bass geprobeerd. In het kort: erg plakkerige body en hals! (Gek, want ik heb 3 nitro-bassen en die plakken niet). Sound vond ik typisch mex Jazzbass; prima maar niks bijzonders. Geen grommende E-snaar, geen mooie zang hoger op de hals. Totaal niet te vergelijken met de sound en feel van mijn 71 Jazz. Wat me ook opviel was de erge hum als 1 vd elementen zachter werd gezet. Dat heeft mijne ook maar veel minder.
Hij zag er wel erg fraai uit maar dat is persoonlijk.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door wombatboter »

Heeft het er ook niet iets mee te maken dat een instrument nog moet warm gespeeld worden en enkele honderden uren zweet en vuile kroegen heeft moeten verdragen ? Dat speelt toch ook mee imo..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door Unlord »

Ik kan me een artikel uit Bassplayer herinneren waarin Jason Newsted vertelt hoe hij bassen uittest om te zien of ze road worthy zijn. Hij laat ze eerst een uur weken in een bad en zet er dan een paar hete lampen op. Om tourzweet en hete stagelampen te simuleren. De enige bassen die dat kennelijk overleefden waren zijn Sadowskys.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door Mach1 »

wombatboter schreef:Heeft het er ook niet iets mee te maken dat een instrument nog moet warm gespeeld worden en enkele honderden uren zweet en vuile kroegen heeft moeten verdragen ? Dat speelt toch ook mee imo..

Ik denk voor een deel; mijn Jazz is vers gerestaureerd en dus als nieuw. Elementen en hout (minstens 45 jaar ouder) zijn dus de enige echt grote verschillen. Toch klinkt mijne warmer, dikker en constanter over de hals. Ik geloof dan ook wel in: oud kan beter zijn mits je de juiste vondst hebt.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door Muziekschuur »

Het 'verouderen' van hout zoals Musicman dat doet (roosteren van hout)... Denk je dat dat een verschil maakt?

En ik zie nu vaak dat ze linde hout als body gaan gebruiken. Is dat positief of negatief voor het geluid? Als het jazz of precision pickups zijn?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door blablas »

Roosteren van hout wordt gedaan om het stabieler te maken, doet niets voor de klank.
Als men zegt dat het wat aan de klank zou doen is dat alleen maar mooie verkooppraat.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door Muziekschuur »

Nu ja. Ik speelde op een jazz bas van 1962 en die klonk echt bijzonder. Mach1 geeft aan dat het wat doet als hij een oud instrument koopt en juist daar op speelt. Dus dan zou je verwachten dat die techniek iets toevoegt...

Ik zelf ben verliefd op de 50's Precision omdat dat precies een goeie ouwe Fender is die nagebouwd wordt met de modernste productie methoden dus altijd (meestal) bingo. De nieuwe Professional series lijkt me met verbeterde hardware helemaal tegek. Maar... oud hout zou zomaar een verschil kunnen maken.

Daarentegen. Ik speelde op een 1965 Gibson Les Paul black beauty (3 humbuckers). Ik irriteerde me aan de binding die nagenoeg los was.... klonk geweldig.. Daar niet van. Maar de frets waren nagenoeg weg... Mijn Stagg Les Paul (eerste generatie) de luxe klinkt met de goedkope pickups echt lekker... Niks mis mee...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door PMJ »

Ik zit ook al een poos met die Flea signature in m'n hoofd, met de verwachting dat hij lekker houterig en ingespeeld klinkt... In ieder geval verwacht ik zeker dat hij kwalitatief in lijn ligt met de bassen uit de mexicaanse classic lijn; deze vond ik zeker beter en karaktervoller dan standaard mex bassen. Met name de classic 70's beviel me prima en had ik eigenlijk niet moeten verruilen. Ik vond hem stukken beter klinken dan een 78 jazz die ik laatst over de vloer had. Die klonk erg onevenwichtig.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door Mach1 »

Houtig en ingespeeld klinkt hij zeker niet. Hij zit wel netjes in elkaar en ziet er knap uit.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door Mach1 »

Ik vond de Relic er wel gaaf uitzien. Alleen het deel waar je rechterarm langs schaaft vond ik teveel gesleten.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door SpcMnk »

Unlord schreef:Ik kan me een artikel uit Bassplayer herinneren waarin Jason Newsted vertelt hoe hij bassen uittest om te zien of ze road worthy zijn. Hij laat ze eerst een uur weken in een bad en zet er dan een paar hete lampen op. Om tourzweet en hete stagelampen te simuleren. De enige bassen die dat kennelijk overleefden waren zijn Sadowskys.
:lol: mooi verhaal! en wellicht precies wat die flea sig nodig heeft om een beejte een geleefde feel en klank te krijgen. Vind het toch een van de mooiere fenders.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door wombatboter »

Ik heb het alleen niet zo voor van die stacked knobs...vind ik zo'n gepiel (je draait aan de ene maar hebt de andere ook mee)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door blablas »

Dan zijn de knoppen niet goed gemonteerd, ze moeten gewoon zonder problemen onafhankelijk van elkaar kunnen draaien.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door SpcMnk »

goede montage van die knoppen scheelt maar, in het heetst van de strijd is het wel heel erg snel mis grijpen..

Zelf speelt hij blijkbaar op deze uitvoering:
Afbeelding

Volgens TB met Lane Poor pickup! (waarschijnlijk uit zijn eigen stock. worden al 17 jaar niet meer gemaakt die dingen). Stock zou er een Aguilar AG 4M in hebben gezeten. Dezelfde pup die hij ook in de zilvere uitvoering van die bas heeft zitten.

Afbeelding
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Fender Flea signature Jazzbass

Bericht door PMJ »

Die versie met humbucker, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden....

Eerdaags wil ik zelf wel eens ergens die Flea jazz gaan testen. Ik wil al mijn ''extra'' bassen verkopen om dan van de opbrengst 1 praaltje te kopen. Kanshebbers zijn vooralsnog een nieuwe Flea signature (dat zou mijn eerste nieuwe bas zijn, en dan nog ziet hij er afgekloven uit :lol: ) of een nette gebruikte AVRI 62 (of 64).... Iemand toevallig de Flea al met een AVRI 62 vergeleken?
Plaats reactie