GK plex preamp

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

GK plex preamp

Bericht door Sjtevel 1984 »

IMG_8215.JPG
GK adverteerd dit apparaatje als 'een Zwitsers zakmes voor bassisten'. Is het dat ook? Ja, maar ik gebruik hem als 'gewone' preamp.

Wat als eerste opvalt is de verpakking. Deze is een van de meer luxe soorten en het pedaal zit er 'snug' in. Geen kans op beschadigingen tijdens transport.

Als je hem eruit haalt valt op dat dit een zeer degelijk pedaal is. Wat vast zit, zit vast. Wat kan bewegen, beweegt. Ik ben zelf alleen niet zo te spreken over de 8 grote draai/drukknoppen. Deze voelen naar mijn mening wat 'flimsy' aan.

De eq:
De eq doet wat hij moet doen en dat doet hij goed! Ook de verschillende modellen komen (naar mijn mening) overtuigend over. De diverse opties zijn in meer of mindere mate nuttig. Bump geeft een basboost. Contour geeft een midscoop. Presence geeft een trebleboost.
Zelf wilde ik dit pedaal graag hebben vanwege zijn cabinetsimulatie. Deze hebben ze er uit gehaald en vervangen door een hicut. Deze is goed genoeg om je overdrives wat te temmen als je direct naar FOH gaat.

De overdrive:

Er zit een overdrive in met 5 verschillende intensiteitniveaus. Van een lichte boost tot volle bak clippen, het zit er in. Niets is zo persoonlijk als een od en jammergenoeg heb ík niet zo veel met deze.

De compressor:

Er zit een fijne en redelijk intiutieve compressor in. Lijkt me door iedereen wel makkelijk in te stellen. Heeft net zoals de MXR M87 een indicatie met behulp van ledjes voor de mate van compressie, wat het instellen stukken makkelijk maakt. Helaas (voor mij dan) ben ik meer tevreden met mijn MXR. Die blijft dus mooi op mijn plankje.

De tuner:

Doet wat hij moet doen. Niet zo snel als mijn polytune, dus die blijft ook op mijn plankje. Qua snelheid zit hij in de buurt van een boss tuner. Het aan en uitzetten is alleen wat ongewennig. Twee keer snel trappen voor aan of uit. Ik raak er niet aan gewend.

De di:

Degelijk. Zeker in combinatie met de hicut maakt deze 'ampless gigs' mogelijk.

Headphone out:

Een zeer welkome toevoeging voor thuis in de late uurtjes te kunnen spelen.

Aux in:

Leuk om mee te kunnen spelen met nummertjes. Zeer bruikbaar met een koptelefoon.

Digital out en fx loop:

Niet getest :wink:

Preamp:

Voor mij misschien wel het belangrijkste van dit apparaat. Als je dit apparaat inplugd op een eindtrap, heb je altijd je 'eigen sound' mee. Dit pedaal is zeker in staat om een eindtrap aan te drijven. Een powered cabinet heb ik niet, dus dat heb ik niet kunnen testen.

Conclusie:

Dit pedaal had misschien 3 andere pedaaltjes van plank kunnen laten verdwijnen, maar dit is niet het geval. Ik vind dat ik betere alternatieven heb. Maar andere dingen doet hij zeer goed! Als je je hele pedalboard de deur uit wilt doen, is dt zeker een degelijk alternatief. Dit mag best een 'Zwitsers zakmes' genoemd worden, mits je met zijn beperkingen kan leven. Ik ben er in ieder geval heel blij mee. :jaaaaa:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

GK plex preamp

Bericht door SpcMnk »

Goeie review! Thanks!

Ik ben u wel een beetje confuus.. moet ik het nu zien als een uitgebreide DI? of als een mager mutli effect pedaal?

Ik hou het nog even bij mijn 3leaf audio Enabler..
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

GK plex preamp

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik zie het als een uitgebreide preamp. Sowieso een van de weinige met een 4 band eq. Ik kan niet overweg met een enkele midcontrol, ook al is hij sweepable. De toevoegingen (comp, tuner en od) kunnen zeer nuttig zijn en zelfs 3 pedalen vervangen míts ze naar je gading zijn.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: GK plex preamp

Bericht door Sjtevel 1984 »

Goed nieuws van GK! Een update is onderweg. De issue met de tuner wordt verholpen, cabinet simulaties komen erin en de compressor wordt breder inzetbaar. Ook kunnen er meerdere presets worden opgeslagen. Met en met wordt dit pedaaltje steeds beter. :D

IMG_0674.PNG
IMG_0674.PNG (138.57 KiB) 7336 keer bekeken
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
T.Verhoeven
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2023, 20:15

Re: GK plex preamp

Bericht door T.Verhoeven »

Flinke bump, maar ik krijg maar geen 800rb gevonden. Hoe zijn de van simulaties (en langere termijn ervaring) van dit pedaal bevallen?
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: GK plex preamp

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik heb hem al een hele poos niet meer. De afwezigheid van een cabinetsimulatie (nu nog steeds!), heeft mij doen besluiten om hem weg te doen.

Misschien iemand anders? Een line 6 helix/LT/stomp/native of pod go heeft een zeer overtuigende simulatie aan boord. Misschien is dat iets?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
T.Verhoeven
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mar 2023, 20:15

Re: GK plex preamp

Bericht door T.Verhoeven »

Oh wat jammer, ik dacht dat deze er ondertussen wel in zaten. Dan gaat mijn zoektocht weer verder, bedankt!
Plaats reactie