Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Bericht door Sanders »

Afbeelding
SCHAT?!? Ik heb je Precision Bass (perongeluk) iets te warm gewassen... kun je het me vergeven?

Wat?
De Fender "Mustang Bass", het laatste model dat ome Leo nog zelf ontworpen had in de nadagen van 1964, en werd geïntroduceerd in 1966 als de basversie van de Mustang gitaar. Het zoals de zessnarige evenknie betreft het hier een shortscale (30") instrument zonder al te veel franjes, maar toch met behoorlijk wat unieke onderdelen, zeker dus niet in elkaar gelepeld met wat overschotjes uit het magazijn. De USA versie is gemaakt tot 1981, en toen was het over & uit. Tot Fender Japan in 2002 de productie hervatte met dit model uit hun "Classic"-series: gebaseerd op het origineel uit de jaren '60, met specificaties uit de jaren '60. Het reviewexemplaar komt uit 2017, en is een van de laatste, zo niet de laatste, die in de BeNeLux nog te verkrijgen viel voor het moment. Ze zijn overal uitverkocht/uit het gamma genomen.

Specs:
- Offset non-contoured body gemaakt van elzenhout (alder), afgewerkt in een dunne polyurethaan lak
- Maple bolt-on hals met slab palissander toets, slanke C-shape, 19 "vintage style" frets (smal & laag) en een 7.25" radius, clay dots.
- Topkam van synthetisch been, met een breedte van 38.1mm
- 4-in-lijn headstock met de Mustang Bass vorm, 4 Gotoh GB-1 stemsleutels, Made in Japan.
- 1x passieve splitcoil pickup, 1x Volume, 1x tone (Alpha potmeters, standaard plasti-coated keramische condensator
- grote string-through-body brug met 4 individuteel instelbare zadels, en met voorzieningen voor springmutes (mutes niet bijgeleverd, mutes ook schier onvindbaar wegens niet meer gemaakt sinds '81)
- Standaard besnaard met Fender USA Bass 5250XL Short-Scale NPS (.040-.095) snaren
- afhankelijk van de versie krijg je er een kartonnen doos & imbussleuteltje voor de zadelhoogte bij, oftewel zit er nog een eenvoudige nylon niet-gevoerde gigbag bij.

Bouw:
Het is Fender Japan, en die mensen daar hebben een behoorlijke reputatie hoog te houden, maar vanaf het moment dat je de doos openmaakt, is de eerste indruk duidelijk een van "dit is overduidelijk een kwaliteitsinstrument". Geheel het instrument zit strak in de lak, en is tot een spiegelglans gepolijst. Het fretwerk is om door een ringetje te halen, nergens een scherp randje te bespeuren, of een vierkante mm die niet afgewerkt is, of wat aan het alziend oog van de QC is ontsnapt. De stemsleutels komen van Gotoh, en zijn zonder enige vorm van overdrijving de beste stemsleutels die ik ooit al op een bas ben tegengekomen: solide, nauwkeurig & vlot instelbaar, zonder fragiel aan te voelen. De benen (synthetisch) topkam is perfect geschuurd & ingesneden, zodat de snaren mooi uitgelijnd zijn, en vlak boven de toets zweven... er zijn merken die 3x zo veel vragen voor hun instrumenten die hieraan verzaken. De hals heeft een aangenaam smal & dun C-profiel zonder echt fijn te zijn. Denk aan een Jazz-Bass, maar dan korter. De body zet de trend verder: wederom alleen maar bewondering voor de nauwkeurigheid van de bouw & assemblage. Nergens een kiertje te bekennen, de hals die naadloos in de pocket aansluit, de slagplaat die hier perfect over past, een brug die precies uitgelijnd staat zodat de snaren mooi over het midden van de hals lopen (de brug is instelbaar in hoogte & intonatie, maar niet zijdelings, dus een juiste plaatsing is kritiek). Het slagplaatje is wel een typisch Fender Japan product: Iemand die de avond daarvoor tomatensoep gegeten heeft, en dan daarna net een fles teveel saké gedronken heeft. Overgeven op de badkamervloer is het resultaat, waarna de persoon in kwestie er niets beter op vond om daar een foto van te nemen, en dat motief dan af te drukken op een plastieken plaat, en dat als slagplaatmateriaal te verkopen. Om maar te zeggen: "schoon van ver, maar ver van schoon". Maar goed, dat heeft geen enkele invloed op de bouwkwaliteit, want de plaat zelf past perfect, en smaken verschillen nu eenmaal. Het kleine splitcoil elementje zit trots in de slagplaat, en laat zich erg vlot instellen. De potmeters & de jackinput zijn op een aparte, stevig verchroomde, plaat aangebracht. Potmeters zijn van de standaard Alpha-kwaliteit, met een goedkope condensator, iets wat altijd al het zwakke punt van Japanse Fenders is geweest (sublieme afwerking & bouw, maar toch besparen op de elektronica). Ze doen echter hun werk geruisloos & zonder storing, dus "het zal zijn tijd wel meegaan", een upgrade naar meer kwaliteitsvolle CTS potmeters kan ter zijner tijd altijd eens uitgevoerd worden. De brug is de typische grote brug, met voorzieningen voor spring-mutes, en net zoals het plaatje voor de potmeters wederom stevig verchroomd. Aan de achterzijde zitten de 4 through-body gaten voor de snaren, voorzien van stevige bushings om de snaaruiteindes op te vangen. De body is echter non-contoured (dus geen uitsparingen voor buik & voorarm), wat zeker bij zittend spelen een vreemd gevoel kan geven, echt ergonomisch is de body niet, vergeleken met een P of J.

Klank
"Verrassend Volwassen" is misschien het gemakkelijkst om de klank te benoemen. De Mustang Bass ziet er een beetje uit zoals een Precision Bass, en in deze familie zit ook de klank. Het kleine splitcoil elementje ziet er misschien fragiel en niet-indrukwekkend uit, maar de klank die het voortbrengt spreekt voor zichzelf: dit is een kamervullend instrument met een erg aanwezige & volwassen midrange "ronk", zoals de Precision Bass het ook heeft. Doordat het een shortscale instrument is, is de fysica achter de trillende snaar iets anders dan bij een longscale instrument, waardoor de harmonischen niet zo fel doorkomen. Het resultaat is een vrij donkere fundamentele klank, zonder modderig te zijn. En net zoals de Precision: ook al is er maar 1 element: er is veelzijdigheid troef. Van dikke plukklanken tot een erg stuwende plectrumklank. Zelfs voor slap & tap draait de Mustang Bass z'n hand niet om, met een bijna piano-achtige rijkheid in de nagalm. En doordat de snaren door de body gaan, is er erg veel sustain, dus een goede demptechniek is wel een vereiste. Ook valt er geen enkele dead-spot te ontdekken, geen enkele noot slaat dood. De fabriekssnaren zijn wat dun naar mijn smaak, waardoor ze wat slap aanvoelen, maar het vervult zijn taak zoals het hoort.

Besluit
Zoek je een klein basje met een grootse klank, en wil je daarbij kwaliteit, dan is de Japanse Fender zeker een van de betere kandidaten die momenteel op de markt zijn. De Mexicaanse PJ versie die recent is uitgebracht komt met een beetje geluk tot aan de enkels van de Japanse wat betreft afwerking, bouw & klank. De feel van beide instrumenten is vergelijkbaar, met de PJ die een iets modernere hals heeft, met iets meer "pak" aan vergeleken met de Japanse.

+ belachelijk hoge graad van afwerking, zowel qua bouw als qua hardware, zeker voor deze prijs (sub 650€)
+ erg volwassen P-achtige klank, met een lange sustain, en zonder dead-spots. En bovendien erg veelzijdig, zonder in generiek te vervallen: het karakter blijft altijd overeind.
+ erg vlot bespeelbaar, zeker voor mensen met kleinere handen & armen. Maar zelfs als je 196cm bent, lukt het perfect. Het is als spelen in easy-mode.
- moeilijk (niet?) te verkrijgen in Europa voor dit moment, dus men is al bijna verplicht om op Ebay of Ishibashi te kijken. En dat kan een invloed hebben op de prijs. En testen voor aankoop is ook niet mogelijk.
- potmeters & condensator zijn inferieur tegenover de rest van het instrument. Niet dat ze falen, want ze doen hun job, maar voor die 20€ dat het meer zou kosten, had ik graag gehad dat de elektronica van een hogere standaard was. Als Fender Mexico zijn instrumenten standaard met CTS de fabriek uit laat gaan, waarom Fender Japan dan niet?

rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Bericht door padawatje »

Hele leuke basjes die Mustangs, maar zo goed als onbruikbaar voorbij de 15de fret en dat vind ik een afknapper.
Verder vraag ik mij af wat de toegevoegde waarde is van deze tov. je Precision ?
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Bericht door Sanders »

Het is ook niet voor mij ;)

Over de "toegevoegde waarde tegenover een P", de Mustang kan toch een paar dingen die mijn P niet zo goed kan, deze vult bvb veel beter in het laag-mid, echt een stuwende klank.
De bereikbaarheid vanaf de 15e fret is nu niet echt storend(er) dan op een P of J. Je zit natuurlijk met de neckpocket, en de hals zit iets dieper in de body, maar het is niet iets dat storend is.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Bericht door Hans58 »

Over de bereikbaarheid in de hogere regionen heeft William al eens de algemene quote geplaatst (als ik me goed herinner) "There's no money above the 12th fret", dus waarom zou je je daarom bekommeren. :D
Verder een prachtige review en het is dat ik al 8 prachtige bassen heb en volstrekt GASloos ben, anders zou ik er terstond last van krijgen en als verstokt Wyman-fan natuurlijk meteen achter een Mustang aan gaan.
Hoofdprijs voor deze zin over de slagplaat: "Het slagplaatje is wel een typisch Fender Japan product: Iemand die de avond daarvoor tomatensoep gegeten heeft, en dan daarna net een fles teveel saké gedronken heeft. Overgeven op de badkamervloer is het resultaat, waarna de persoon in kwestie er niets beter op vond om daar een foto van te nemen, en dat motief dan af te drukken op een plastieken plaat, en dat als slagplaatmateriaal te verkopen." :rofl:

Dank voor deze fijne bijdrage, Wiljum!

Ding klinkt lekker trouwens! Dat stuwende karakter in het midlaag is goed te horen en dat heeft mijn Höfner vioolbas ook. Prettig is dat!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5287
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Re: Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Bericht door 4snaarinstrument »

Gaaf!!

En fraai geschreven. :)
Fender
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Bericht door Herman »

ik willum!
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Re: Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Bericht door DFA 79 »

Ik wil ze in :kwijl: het rood
Sabbracadabra
Berichten: 606
Lid geworden op: 30 jan 2009, 16:41

Re: Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Bericht door Sabbracadabra »

Even een oud topic uit de dood opgraven. Wat is een redelijke 2e hands prijs voor deze bas?
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Bericht door Erelid »

Beetje wat de gek er voor geeft. Ze zijn er nauwelijks en die er zijn gaan tussen de € 600 en € 750. Ongeveer nieuwprijs dus. Ben wel benieuwd wat ze in de toekomst gaan doen..
Ragabhava
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2018, 13:10

Re: Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Bericht door Ragabhava »

Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Bericht door Brinkmeister »

Wow, en maar net boven de nieuwprijs...
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Ragabhava
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2018, 13:10

Re: Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Bericht door Ragabhava »

"Wow, en maar net boven de nieuwprijs..."

en waar is die nieuw te koop ?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Bericht door BassAgent »

Dat doet toch niet terzake? Uit productie wil niet zeggen "megaduur". De ouwe Mexicaanse Fender-series worden ook niet meer gemaakt. Zijn ook niet duur.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Ragabhava
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2018, 13:10

Re: Fender "Classic Series" Mustang Bass (Japan)

Bericht door Ragabhava »

@ Bassagent:

natuurlijk niet, maar japanse Mustangs zijn nu eenmal niet zo makkelijk te vinden (itgoverstelling met mexicanse fenders, hoest, hoest). In die prijscategorie gewoon en fantastisch shortscalebasje.

en trouwens...t'is een tweede hands site, geen online winkel met vaste prijzen, he :=)
Plaats reactie