NS Design NXT5 & CR5M

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

NS Design NXT5 & CR5M

Bericht door Slashhead »

Ik ben een jaar geleden begonnen met het spelen op een EUB. (Elektrische Contra Bas) Speel al heel wat jaar op een Basgitaar en was opzoek naar een andere sound.
Om te bepalen of het iets voor mij was ben ik begonnen met een Stagg. De vibe had ik er wel mee maar had heel veel (teveel..) moeite met 4 snaren. Daarnaast was ik niet erg gecharmeerd van de kwaliteit van de Stagg en vond ik die beugels aan de zijkant maar vervelend en schoten ze constant los. Ook rammelde er her en der wat.. dus gauw weg gedaan dat ding en toen maar zoeken naar iets beters.

Een tweede hands (925 euro) NXT 5 https://thinkns.com/instrument/ns-desig ... bass-nxta/ met contemporary snaren. (stock snaren)

Hiermee had ik meteen een klik. Een waanzinnig instrument met wel een paar snacks erin. De actie van deze bas stond veel en veel te laag. Deze heb ik een flink eind de lucht in gedaan zodat ik met mijn (pluk)vinger goed grip kreeg op de snaren zonder de hele tijd over het fretboard te glijden. Dit doet heel veel met de toon van de bas, die wordt een stuk dieper en krijgt meer body. Het statief dat meegeleverd wordt heeft speling waardoor je bas een beetje wiebelt tijdens het spelen. Erg vervelend! Dus maar bij The Bass Centre een nieuwe CR type statief gekocht. Deze was met 230 euro een stuk duurder dan de NXT statief maar is dat geld dubbel en dwars waard. Ter info: NXT statief is 140 euro.


Dan de Tuners van de NXT 5. Elk moment had ik het gevoel dat de boel onder mijn vingers zou afbreken, dus ook maar een setje Hipshot Ultra Light USA gekocht bij Gollihur Music in de USA. Ik dacht dat dit ongeveer 150 euro had gekost met transport + import&belasting. Waarom koop ik die in de US? Ik had geen idee welk type ik moest bestellen en deze webshop had de juiste op voorraad en getest op een NXT5.

Dus al met al had ik er al zo'n 1300,- euro in gestopt en was ik zeer tevreden met het eind resultaat. Ik heb hier een aantal maanden mee gespeeld en veel optredens gedaan.
De fretboard markeringen hebben mij enorm geholpen om te starten met het spelen. Ik heb ze nu alleen nog nodig om op de juiste positie te beginnen. Eenmaal aan het spelen dan gaat het op de automatische piloot en heb ik alleen voor grote sprongen nog de hulp van de markeringen nodig.
De NXT 5 die ik heb is een passieve, dus moet ik rekening houden met een ingangsimpedantie van 10Mohm op mijn DI (Avalon V5) Dit zorg ervoor dat de Piezo mooi vol klinkt en een hoop body heeft. Een mismatch resulteert in een waardeloos en middy geluid. De nieuwe versies heten; NXTa en zijn actief.

Inmidels wat moed verzameld om afscheid te nemen van de Contemporary snaren. They have served me well ;-) maar nu tijd voor wat anders. Omdat snaren voor EUB's een vermogen kosten ben ik maar eens begonnen met GHS crossovers (100 euro). Deze snaren vond ik erg tegenvallen. De klank was naar mijn smaak veel te bombastisch en hadden veel te veel sustain. De D en de G snaar waren ook nog eens een keer extreem mwhaaa om maar zo te zeggen waardoor ik me al heel snel begon te ergeren aan deze set. Ik was wat huiverig om naar de NS Traditionals te gaan vanwege de hoge string tension. Dit was ik niet gewend en vreesde er niet op weg te kunnen. Doordat de G snaar na drie dagen knapte van de GHS set :? was ik helemaal genezen van GHS en heb de hele handel in de vuilnisbak gedonderd (had ze al een paar maand in huis voordat ik ze erop had gezet). Ik zag op internet ook al dat het een technisch probleem van de GHS set was. Die zooi moet ik natuurlijk niet, want moet er niet aan denken dat dit tijdens een optreden gebeurd. Het is belachelijk dat een snaar breekt maar ik wilde er ook geen werk van maken omdat ik ze niet meer op mijn bas wilde hebben. Dus toen maar de NS Design Traditionals besteld. Man man, wat een verschil. Met deze set kan je echt plukken aan je bas en de sound!! so sweet.... Het heeft me in totaal ongeveer 3 weken gekost om te wennen aan de zware tension. Elke dag speelde ik ca. 2 uur met wat interval om op te bouwen. In het begin best wel pijn gehad (wel gecontroleerd) maar dat ging na twee weken over en in week 3 was ik helemaal gewend en speel ik nu uren achtereen zonder problemen en zijn de contemporary snaren net spaghetti geworden voor mij en snap ik niet waarom ik zolang gewacht heb met vervangen....

En toen kruiste een CR5M mijn pad. Voor de nietkenners, dit is de grote broer van de NXT5, die voor bijna het dubbele over de toonbank gaat. Beiden zijn van Czechische makelij maar de CR5M is zeg maar; Custom Shop t.o.v. USA STD om in Fender termen te spreken. De grootste verschillen met mijn passieve NXT5 is dat er een Pre-amp zit in de CR5M. De CR5M heeft als extra EMG elementen, 2 Band EQ, Piezo Balance (pizz/arco) en EMG balance.
Wat speelbaarheid betreft maakt het me eigenlijk niet zo heel veel uit, na de nodige aanpassingen zoals actie (omhoog) en snaren (Traditionals) vervangen. Ik voel niet echt een verschil met de NXT5 die een identieke setup heeft. Wat klank betreft is het een ander verhaal. Hier veegt de CR5M de vloer aan met de NXT5. Het geluid is dieper en minder hard dan de NXT5 en geeft daardoor veel meer akoestische vibe. In de NXT5 hoor je nog een spoortje hardheid (metaalachtig) doorkomen. Ik denk dat dit komt door de basbrug en de wijze waarop die verbonden (of eigenlijk ligt op) de Piezo's. De Piezo's van de CR5M zijn anders en kan je blenden tussen Pizzicato en Arco stand dit levert hele functionele instellingen op. (heeft te maken met de richting waarop de snaren bewegen door de wijze waarop je ze bespeelt en de orientatie waarin de Piezo geoptimaliseerd is om die trilling op te pakken) Afgelopen weekend mijn eerste gigs gehad met de nieuwe CR5M en dat is een blijvertje. De EMG pick-ups klinken helemaal nergens naar en op geen enkele manier is het voor mij een nuttige toevoeging op de Piezo's. Ik denk dat dit komt doordat ik voor een mooie Pizz klank de actie flink heb moeten verhogen. Dan komen de snaren te ver van de elementen af te liggen.
Ook op de CR5M vind ik de tuners maar weer zwaar kloten... ik weet niet wat het is. Ze zijn wel beter dan de NXT5 maar dan nog... Dus nog maar een setje Hipshot Ultra's laten overkomen (liggen al een kleine week bij custom clearance :( )

Ik ben dus erg tevreden met beide NS Designs en op dit moment heeft de CR5M de NXT5 de tas in verdreven. Voorlopig is die dus mijn backup. Verkopen heeft weinig zin; ik heb er in totaal met aanschaf, aanpassingen en snaren zo'n slordige 1600 euro in gestoken...
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: NS Design NXT5 & CR5M

Bericht door basloze fret »

Goede review! heb je ze ook vergeleken met strijken? en werkt die standaard zittend ook fijn?

Ik zou zelf eerder een elektrische upright zoeken die meer aansluit bij een contrabas qua speelwijze en feel (steunen bij duimpositie, zodat je ook echt het gevoel hebt van duimpositie, en een 'buik' steun etc.). Ook vind ik de positiemarkering stippen op de toets niet zo mooi. Hadden beter gewoon stippen of streepjes op de zijkant kunnen zijn, of geen/minder markeringen. Maar ik hou het even bij mijn contrabas en zie er nu de noodzaak nog niet zo van in. Maar het blijft leuk zo'n NS.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: NS Design NXT5 & CR5M

Bericht door Slashhead »

Ik ben vanaf een basgitaar de Electrical Upright Bass ingeklommen dus ben niet "belast" met de feel van 3/4. Ik had voordat ik de CR5M kocht ook al eens gedacht aan een Eminence EUB 5 snaar https://www.eminence-bass.de/index.html Maar ben deze tweede hands niet tegengekomen als vijf snaar met vaste nek. Ik denk wel dat die er voor mij nog gaat komen.
Strijken doe ik nog niet.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: NS Design NXT5 & CR5M

Bericht door basloze fret »

Qua feel als een contrabas is de Yamaha silent bass (SLB200) nog een van de betere opties denk ik. Maar gaat ook richting de 3000 euro. Een echt goede electric upright vind je ook niet snel onder de 1000 euro. Meestal begint het bij 2000 of zo.
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: NS Design NXT5 & CR5M

Bericht door Slashhead »

Die CR5M (4 jr oud) heeft mij straks na mijn aanpassingen ongeveer 2600 euro gekost. Nieuw is nog veel duurder...
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: NS Design NXT5 & CR5M

Bericht door evertalbers »

In dit soort threads is het goed om te vermelden dat EUB's in de praktijk hele andere dingen zijn dan BabyBassen (wat ik niet goed besefte toen ik ooit een EUB kocht).
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: NS Design NXT5 & CR5M

Bericht door Slashhead »

Bedoel je dat in de trant van vervanging van een akoestische contrabas?
Ik ben mij er volledig van bewust dat mijn NS Designs niet echt een vervanger zijn. Ik zie het meer als een andere elektrische basgitaar met ook een hele mooie bruikbare sound die tegen een uitversterkte akoestische upright bas aanschurkt. Maar naar mijn mening nooit de klank heeft die het volume van de kast weer geeft. Het komt ver maar een purist houd je niet voor de gek.
Bij mij speelde afmeting ook een rol voor transport en zou toch altijd uitversterkt spelen.
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: NS Design NXT5 & CR5M

Bericht door HaveBlue »

Ik heb ook de Crossovers op mijn NXT5 gehad (voor minder dan de helft van wat jij er voor betaalde overigens: 46€ inclusief verzendkosten via bassstringsonline.com voor een 5-snarige set) en hoewel ik het geluid wél prettig vond ben ik afgehaakt nadat de G snaar drie keer knapte - simpelweg géén volwassen product. Wel keurig geholpen door de customer service van GHS trouwens. Ik vind juist de NS Contemporary snaren te helder klinken, teveel sustain en te lage spanning hebben.

Ik heb vanuit mijn jeugd ervaring met de 3/4 contrabas en moet zeggen dat de NXT en CR's echte bastaardkinderen zijn van een behoorlijk goede fretloze bas en iets wat in de verte op een contrabas lijkt. Naast de NXT heb ik een Landscape Swing Bass Standard AVC wat een kei van een instrument is en qua bouw, buiksteun, snaarspanning en speelwijze/duimpositie veel meer een contrabas zonder klankkast is. Met de endpin is het naar mijn mening een stuk lekkerder spelen dan met het statief van de NXT en het geluid komt door de d'Addario snaren HP-610 snaren (identiek aan de NS Traditionals) in de buurt van een versterkte akoestische upright. De standaard Fishman BP-100 piezo pickup klinkt het best in de kliko en heb ik vervangen door een Fishman Full Circle: precies wat het instrument nodig heeft.

Afbeelding
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: NS Design NXT5 & CR5M

Bericht door Slashhead »

Heb mijn CR5M op het moment bij Jurgen Preyer liggen (contrabasbouw in Arnhem, hadden mijn NXT5 ook keurig gedaan) voor de aanpassing van de stemmechanieken naar hipshot UL USA en wat aanpassingen aan de nek van de CR5M. Daar zaten toch behoorlijk wat butsen in door het opbergsysteem van het statief! in de draagtas. Voor dit statief had ik inmiddels al een losse tas gekocht (K&M 15043), waar ik nu ook mijn andere statieven in kan doen. (tablet en BG)

Voor de aanpassing naar de HipShot UL USA mechanieken moet het gat, waardoor het mechaniek gaat conisch aangepast worden. Aangezien ik niet zo handig ben met de boormachine (vijlen heb ik zowiezo al niet) en meestal niet de juiste maten heb (meestal heb ik wel de maten; veel te groot en net te klein) en het timmermansoog moet ontberen kan ik dat beter laten doen...
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Re: NS Design NXT5 & CR5M

Bericht door evertalbers »

Slashhead schreef: 13 jun 2017, 10:03 Bedoel je dat in de trant van vervanging van een akoestische contrabas? (...)
Nee, EUB vs akoustisch is weer een aparte discussie. Ik schreef die "...dat EUB's in de praktijk hele andere dingen zijn dan BabyBassen" omdat sommige mensen (bv ikzelf tien jaar geleden :facepalm: ) niet beseffen dat een EUB niet heel geschikt is om in een salsaband te gebruiken en een babybass wel, terwijl ze uiterlijk heel erg op elkaar lijken. Bij salsa is een basgitaar misschien nog wel beter dan een EUB. Daar staat tegenover dat een EUB veelzijdiger is dan een babybass.
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: NS Design NXT5 & CR5M

Bericht door HaveBlue »

Slashhead schreef: 26 jun 2017, 13:51 Voor de aanpassing naar de HipShot UL USA mechanieken moet het gat, waardoor het mechaniek gaat conisch aangepast worden.
Van welk bouwjaar is jouw NXT5? Bij mijn 2012 was het een 'drop-in replacement'. De schroefgaten van de USA UL's waren nét niet precies uitgelijnd met de gaten die de OEM mechanieken achter lieten maar ik heb het (in mijn ogen minimale) risico genomen door onder een kleine hoek vast te schroeven. Het verschil was zo minimaal dat vullen en opnieuw voorboren geen optie was.
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: NS Design NXT5 & CR5M

Bericht door Slashhead »

Weet niet precies van welk jaar mijn nxt5 komt maar ik denk dat die zeker 10 jaar oud is. Ik heb zelf niet gekeken naar het oude mechanisme maar er moest wat geruimd worden bij mij. Tevens hebben ze de oude schroefgaten dicht gemaakt en nieuwe gemaakt zodat de tuners er recht opzitten en niet onder een hoek. Ik wilde dat graag omdat ik een clip tuner gebruik en dan past die er mooi naast. Wellicht past het ook wel als ze er scheef opstaan, dat weet ik niet. Ik moest daar een keuze maken en toen leek me dit het beste.
Plaats reactie