Ampeg PF50T/PF115HE VS Ampeg B15N

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Ampeg PF50T/PF115HE VS Ampeg B15N

Bericht door Mach1 »

20170916_215020.jpg
20170916_215020.jpg (431.75 KiB) 4419 keer bekeken
Gisteren met Highcamp (Alex) uitgebreid onze kleine amps getest en vergeleken.
Het betreft de Ampeg PF50T i.c.m. de PF115HE van Alex vs de Ampeg B15N uit 1965 van mij.

We hebben enkel Fender bassen gebruikt; 2 Jazzen en 2 Precisions: 1961, 1966, 1976 en 1992.

Vooraf dachten we dat de amps heel dicht bij elkaar in de buurt zouden komen en dat het verschil voornamelijk zou worden bepaald door de speaker en het cabinet.

Om deze factor uit te kunnen schakelen hebben we ze ook kruislings getest; mijn top over Alex' cab en andersom. Steeds met alle 4 de bassen.

Wat meteen opviel was dat de tonestack van de (ik noem ze even 'moderne' en 'vintage' voor de rest van het verhaal) moderne veelzijdiger is en heel anders reageert. De bas is veel dieper met soms wolftones hoger op de hals tot gevolg in de kleine ruimte (bas dus een eind teruggedraaid) en daarnaast helderder, zelfs met de tweeter uitgeschakeld. De vintage is vooral veel meer mid wat zorgt voor meer grom van de basgitaar. Smaak dus.

Simpel gezegd klinkt elke basgitaar over elke combinatie lekker. Ook weet ik van de moderne en de vintage dat ze qua volume ruimschoots voldoen op ieder podium zolang je geen harde metal maakt.
Sommige combinaties werkten beter dan andere:

De moderne top over de vintage cab klonk goed maar waren niet echt voor elkaar geschikt; de enorme hoeveelheid laag wordt mondjesmaat weergegeven door de CTS speaker. Pas helemaal open krijg je veel sublaag. 
Als je de bas opendraait van de vintage top over de vintage cab geeft dat meer bruikbaar laag hoewel het meer midlaag is i.p.v. sub. 
De vintage top over de moderne cab was de verrassing van de avond; de kwaliteit van de amp is verbluffend en dat werd gecomplementeerd door de kwaliteit van de moderne cab; een enorme tonale spreiding over een breed frequentiegebied dat zorgde voor een emotionele verbazing die mede veroorzaakt werd door de 1992 Jazz. Met de andere bassen was het ook prachtig maar dit was een toevalstreffer! Bas op neutraal en treble op 14.00 uur was de magic stand.

Wat nu geconcludeerd kan worden is dat alles enorm veel invloed op elkaar heeft. Dat sommige tonestacks minder passen of juist meer bij bepaalde speakers. Het blijkt dat de vintage top perfect is gematched met de vintage cab; deze cab geeft een romig sausje erbij terwijl de moderne cab zorgt voor meer hifi.

Het is dus net wat je mooi vindt en wat je kunt gebruiken op het podium. Alex is meer van een smooth, strak en dik organisch geluid (en een echte Jazz fanboy) dus past de moderne hem perfect. Ik houd meer van een grommend mid met zingende boventonen dus past de vintage mij meer. 

Het blijken apart erg verschillende amps; beide hebben ze hun voordelen: de moderne is heel all round, de vintage een one-tone wonder. Ze kunnen elkaar een beetje nadoen maar dat is niet hun kracht. De overeenkomst is dat ze beide zalig klinken, buizenglow hebben en hun eigenaren qua versterkers gas-loos achterlaten.
Laatst gewijzigd door Mach1 op 17 sep 2017, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
High Camp
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jan 2014, 19:31

Re: Ampeg PF50T/PF115HE VS Ampeg B15N

Bericht door High Camp »

Mooi verwoord, Erwin!
En geen woord overdreven.
Deze twee fliptops klinken gewoon zalig, iedere bassist zou tenminste een keer in hun leven over een fliptop moeten spelen.
Tenminste, dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Ampeg PF50T/PF115HE VS Ampeg B15N

Bericht door Mach1 »

Bijzonder dat we zo vreselijk veel hebben gehoord, gehad en getest en dat je uiteindelijk bij het oudste concept terecht komt wat nog draagbaar is ook en er über cool uitziet! De Fliptop staat met afstand bovenaan qua sound. Zeker live doet het iets speciaals voor je podiumgeluid!
Ik vind ook dat iedereen deze eens gehoord moet hebben. Hoewel ik wel denk dat het smaak is en velen het lage wattage als struikelblok zien.

Ik realiseer me nu dat ik nog niks geschreven heb over 2 cabs aansluiten. Komt 'ie:

Als laatste test wilde ik graag de PF115HE nog als extra cabinet koppelen aan mijn combo. Dit om te horen wat dat zou doen en vooral, mocht ik ooit meer volume/druk nodig hebben, zo'n cabinet een mooie uitkomst zou bieden. Conclusie is eenvoudig: het deed afbreuk aan de sound en het volume ging niet omhoog. Er leek wat laag verloren te gaan! Zodra ik (Alex al spelend) de plug eruit trok nam de warmte toe en gaf het meer punch.

Op TB kwam de vraag of dat te maken heeft met de interne schakeling in de vintage top die ervoor zorgt dat je, met een gewone speakerkabel, de cabs uit fase schakelt. Dat zou goed kunnen, ik ga me erin verdiepen.

Aan de andere kant, de ervaring wordt gedeeld door Alex met zijn moderne set; een extra PF210 cab zorgt voor een mildere sound (omdat een enkele speaker meer op zijn donder krijgt geeft hij meer punch, is onze theorie) en geen toename in volume. Of er ook minder laag is, dat weet ik niet.

Als we dit hadden geweten hadden we mijn cabinet nog extra kunnen aansluiten op Alex' set. Als dan het laag niet zou verminderen kan de theorie van die interne schakeling kloppen. To be continued...
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Ampeg PF50T/PF115HE VS Ampeg B15N

Bericht door MR. LEE »

Leuk geschreven artikel Erwin :thumbsup:
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8238
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Re: Ampeg PF50T/PF115HE VS Ampeg B15N

Bericht door Mach1 »

Dank je wel!
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Plaats reactie