Test: de Fender Professional Jazz Bas

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Walk-the-Bass
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2017, 21:48

Test: de Fender Professional Jazz Bas

Bericht door Walk-the-Bass »

Hallo, ik ben nieuw hier, maar laat ik gelijk maar een nuttige post neerplempen: vorige week een aantal Fender Jazz bassen (allen nieuw) uitgetest. Daarbij ook de nieuwe USA Jazz bas genaamd de "American Professional Jazz Bass". Deze heeft een "slim C" nek profiel in plaats van de standaard C nek profiel. En dat verschil is te voelen! Naast een goede volle klank is de hals nét iets "dunner" (van toets tot achterkant) wat hem nog comfortabeler maakt. Ik ben verliefd... Maar ja EUR 1.800 tot EUR 2.000 is wel een fikse prijs....
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Test: de Fender Professional Jazz Bas

Bericht door eppie »

Een beetje beknopte review, maar goed laat ik er gisteren nou eentje aangeschaft hebben :-)
De prijs, tja dat is persoonlijk maar het gaat er uiteindelijk om dat je een goed instrument hebt waar je veel plezier aan kan beleven! Ik wist voor af al wat ik hebben wilde, maple toets en een zwaardere brug en zo kwam ik uit op de jazz pro Olympic White... Na tien minuutjes droog spelen zonder versterker voelde die toch wel heel erg lekker aan, dus op naar het versterker hok.... Zo en dat viel effe tegen zeg, de elementen stonden echt niet goed afgesteld dus ik ben even een schroevendraaier gaan lenen (waar ik wel moeite voor moest doen trouwens). Na het overtuigen van de X shop gitaar afsteller, omdat ik vind als je een gitaar in een bepaalde prijsklasse koopt, de gitaar ook naar je hand moet kunnen zetten kreeg ik het pas voor elkaar onder toeziend oog... Gelijk het halsje iets rechter gezet en de bass geintoneerd en toen de elementjes afgesteld en daarna nog even een fractie van de snaar hoogte bijgesteld. Het resultaat is een prima uitgeballanceerde werk bass die je heel goed naar je hand kan zetten en waarbij je ook daadwerkelijk hoort wat je aan het doen bent met afstellen.

Mijn conclusie na het afstellen = Klank van de elementen erg goed en veel mogelijkheden, alleen treble knopje vlakt niet mooi af. Afwerking top, alleen de neck pocket is iets te groot dat zou mooier kunnen! Tuners en hals prima voor nu, ik kan daar pas wat over zeggen na een paar weekjes intensief spelen. Uiteindelijk ook nog even een omhang riempje gevraagd en de bass hangt prima in balans om je nek (ook heel belangrijk).

Kom ik toch weer even op de prijs uit, je krijgt er ook wel een hele zware maar degelijke koffer bij die zo het vliegtuig in kan (zo durf ik mijn spullen wel te vervoeren)

Een prima bass met mooie eigenschappen :-)
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Test: de Fender Professional Jazz Bas

Bericht door rensbass »

Jeetje, dat ze n bas met die prijs zo slecht afgesteld weghangen......... k vind de prijs toch al erg hoog voor n fender usa standard, maar die horen zo uit de doos prima in orde te zijn vind ik.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Re: Test: de Fender Professional Jazz Bas

Bericht door VanderVeen »

rensbass schreef: 25 dec 2017, 12:51 Jeetje, dat ze n bas met die prijs zo slecht afgesteld weghangen......... k vind de prijs toch al erg hoog voor n fender usa standard, maar die horen zo uit de doos prima in orde te zijn vind ik.
Allemaal heel makkelijk om te roepen (riep het zelf ook altijd), maar in de praktijk is dat toch echt zo lastig dat het onhandelbaar is. Je hebt honderden gitaren in een winkel hangen, met een airco er recht boven, en al die gitaren moeten acclimatiseren uit de doos. Dus afstellen bij het ophangen is er ook niet bij.

Los daarvan zijn het meestal de klussen die door de werkgever niet belangrijk geacht worden, en die mag je doen nadat je de eerdere 14 uur werk in een 9 urige werkdag hebt gepropt.

Sorry, je haalt een pot wormen open bij me. :lol: Ben ik blij dat ik een switch heb gemaakt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Test: de Fender Professional Jazz Bas

Bericht door rensbass »

:D excuses voor de winkelbedienden "no offence"
Dat ze je de gelegenheid geven om de complete bas af te stellen incl. halspen vind ik wel bijzonder trouwens.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Test: de Fender Professional Jazz Bas

Bericht door Hagen »

rensbass schreef: 25 dec 2017, 16:36 Dat ze je de gelegenheid geven om de complete bas af te stellen incl. halspen vind ik wel bijzonder trouwens.
Als zij het zelf niet doen, wie moet het dan doen? Ik snap dat ze even meekijken, maar een onafgestelde bas van dit kaliber koop je niet op zicht. Ze hadden het anders zelf op dat moment moeten doen. Als je als winkel het verschil met online wil blijven maken, moet je wel service aanbieden, want op prijs kan je het niet winnen.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Test: de Fender Professional Jazz Bas

Bericht door Erelid »

Op service ook niet. Vraag maar es na bij speciaalwinkeltjes als Bassmatters. Komen ze daar spullen uitproberen om vervolgens bij Bax te bestellen. Stom trouwens van Bax dat ze een airco boven de bassen hangen... slechte smoes.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8233
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Re: Test: de Fender Professional Jazz Bas

Bericht door VanderVeen »

Kijk eens in de winkel in Amsterdam naar de akoestische gitaren onder de airco unit- zo krom als een hoepel. Ohja, en 3 meter verderop zit de voordeur. :lol:
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Re: Test: de Fender Professional Jazz Bas

Bericht door viersnaar »

Ik heb er ook eentje gekocht (bij BAX). De fretless in sonic grey.
Ontzettend mooi instrument om te zien, alles klopt, en bij de mijne geen sprake van ruime nek pocket; past precies. Afstelling zou absoluut beter kunnen, zeker voor een bas in deze prijs categorie. Ik heb zelf de hals en elementen bij moeten stellen. Nu speelt hij wel heerlijk. Die hals is super fijn trouwens. Ook de hardware is erg goed.
Wat ik een enorme tegenvaller vind is dat er een vaargeul is van brug element naar potmeter-cavity. Ik haal standaard de slagplaat van mijn jazz bassen af, maar dat gaat dus niet bij deze. Mega irritant. Zo irritant dat ik zelfs aan het twijfelen ben om de bas terug te sturen. Vandaag nog eens effe over nadenken....
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Test: de Fender Professional Jazz Bas

Bericht door eppie »

Ik heb hem nu al een tijdje en het blijkt een goede bass te zijn (prima hals). Ik heb er wel andere elementjes ingestoken (Aero's Type 3).
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Test: de Fender Professional Jazz Bas

Bericht door Tutu »

Erelid schreef: 26 dec 2017, 00:58 Op service ook niet. Vraag maar es na bij speciaalwinkeltjes als Bassmatters. Komen ze daar spullen uitproberen om vervolgens bij Bax te bestellen. Stom trouwens van Bax dat ze een airco boven de bassen hangen... slechte smoes.
Niet iedereen hoor! Ik koop “daar” liever een gebruikte super afgestelde occassion top bas voor de prijs van een nieuwe Elite bij Bax :dance:
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Test: de Fender Professional Jazz Bas

Bericht door Tutu »

Tutu schreef: 16 dec 2019, 23:43
Erelid schreef: 26 dec 2017, 00:58 Op service ook niet. Vraag maar es na bij speciaalwinkeltjes als Bassmatters. Komen ze daar spullen uitproberen om vervolgens bij Bax te bestellen. Stom trouwens van Bax dat ze een airco boven de bassen hangen... slechte smoes.
Niet iedereen hoor! Ik koop “daar” liever een gebruikte super afgestelde occassion top bas voor de prijs van een nieuwe Elite bij Bax :dance:
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Test: de Fender Professional Jazz Bas

Bericht door Erelid »

Ik sanp wat je bedoelt maar de Elite vind ik wel een Zwitsers zakmes in sounds
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Re: Test: de Fender Professional Jazz Bas

Bericht door butters »

Een bas afstellen hoort gewoon bij de service vind ik. En al zeker in die prijsklasse... Even de elementen wat hoger of lager draaien, een hals bijstellen of dat duurt max een paar minuutjes (zolang de hals er niet af moet :-) ). Ik heb er echt een hekel aan als je dure bassen gaat uitproberen en ze staan zo slecht afgesteld dat je er niets mee kan of dat je het fretwerk niet eens kan beoordelen omdat de actie veel te hoog staat of de hals te krom of te recht staat....

als je een nieuwe fiets koopt verwacht je toch ook dat de remmen en versnellingen enzo goed afgesteld zijn? :D
Plaats reactie