Glockenklang Soul 2

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Glockenklang Soul 2

Bericht door evertalbers »

Ik heb een paar maanden terug een Soul 2 gescoord op Marktplaats, en dit is wel een goed moment voor een review. Omdat dit model niet meer in productie is, hou ik het relatief kort. Ik wil vooral mensen helpen die zo'n ding tegenkomen op MP en er meer over willen weten.

Afbeelding

Ik speel in een salsaband en in jazz-achtige bands. Ik ben het type speler dat vooral op zoek is naar een 'natuurgetrouwe weergave met veel dynamiek' voorzover dat bestaat. Als referenties noem ik de amps die ik zelf had of heb: Eden WT 300, Markbass LM 2, Hevos 400C en ik heb ook ooit een 400W 112 Schertler combo gehad.

Wat het geluid betreft: ja, van de genoemde amps vind ik het geluid van de Glock het mooist, vooral in het hoog. Ook preamp en de frequenties waarop hij eq't zijn voor mij perfect, vooral de hoogste (topsizzle) en de laagste (superlaag).

Ook kan hij ook een erg mooi en warm vintage vervormd geluid produceren met de gain knop.
(let op: de eerste versie van de Soul heeft deze optie niet, die doet alleen 'clean')
Maar je kunt niet makkelijk heen-en-weer switchen tussen vintage en modern, dus als je in een afwisselende coverband zit moet je hier alsnog een pedaal voor gebruiken.

Omdat ik vaak van bas wissel tijdens een optreden (babybass - basgitaar) was het simpele A/B knopje een belangrijke USP.
Ook de afwezigheid van ruis is thuis erg fijn. Bouwkwaliteit ziet er erg goed uit.

Ik gebruik hem met een Hevos 8 Ohm 112. Samen nét hard genoeg voor salsa-gebruik (we hebben een erg harde conguero waar ik naast sta). Ook met de Glock heb ik al wel eens de vraag van de geluidsman gehad of het wat zachter mocht, maar eerlijk is eerlijk: ik merk wel het verschil tussen de 250 W (8Ohm) van de Glockenklang en de 350W van de Little Mark. Met een 2e speaker erbij zou dit verder geen issue meer zijn.

Versterker voor de rest van mijn leven? Zou mooi zijn. Misschien dat het gewicht me gaat tegenstaan, dus de MarkBass houd ik nog reserve.

De Soul 2 wordt al jaren niet meer gemaakt, waarschijnlijk is de Blue Soul (zelfde preamp maar lichter en harder) alleen maar beter, en ik geloof dat de Blue Soul nu alweer opgevolgd wordt door een ander model, maar ik weet niet hoe die dan heet. Dus als mijn rug moeilijk gaat doen heb ik nog een mooie optie.
Plaats reactie