Acoustic Alignment B-112

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Jan-ArendBlok
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 mei 2009, 21:36

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Jan-ArendBlok »

nangyala schreef: 16 okt 2018, 19:29 Wat gaaf dat de foto’s zoveel bekeken worden.
Zijn er onder de lezers nog geïnteresseerden om Acoustic Alignment producten te testen? Als er genoeg geïnteresseerden zijn dan kunnen we i.p.v. een minimeet een AA testdag organiseren?
Lijkt mij een goed idee!
Mijn basleraar heeft ook interesse, dat maakt dus twee.
Ibanez Musicians, Ibanez Studio's.
Journey Instruments en Ohana akoestische bassen
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door phoerd »

Mocht er daarbij nog behoefte zijn aan een vergelijk met andere 1x12 cabs, ik heb wel twee Eden D112XLT's beschikbaar.
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door nangyala »

De B-112 staat voor het aantal dB’s waarop de lage B onvervormd weergegeven wordt en niet voor de afmeting van de driver.
De B-112 is bedoeld voor diegene die een sound willen hebben van een 4x10” met een 15” daaronder.
Niet qua volume maar wel qua sound. En dat is gelukt ondanks dat het maar een enkele 10” driver met tweeter bevat.
Laatst gewijzigd door nangyala op 18 okt 2018, 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door phoerd »

nangyala schreef: 18 okt 2018, 20:35 De B-112 staat voor het aantal dB’s waarop de lage B weergegeven wordt en niet voor de afmeting van de driver.
De B-112 is bedoeld voor diegene die een sound willen hebben van een 4x10” met een 15” daaronder.
Niet qua volume maar wel qua sound. En dat is gelukt ondanks dat het maar een enkele 10” driver met tweeter bevat.
Oké, dat had ik effe gemist
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Rdatema »

Geeft niet phoerd, we doen expres een beetje eigenwijs. De huidige markt heeft een beeld neergezet van wat er zoals verwacht mag worden van een bepaalde driver(diameter)combi. Deze verwachting klopt volgens ons niet bij onze modellen, we werken geheel anders. Dus we spelen een beetje met de namen.

B-serie = speciaal ontwikkeld voor diepe laagweergave, lage B goed weergeven is een ontwerpkeuze/-concessie
E-serie = meer op hogere gevoelig afgestemd, niet zo zeer op diepgang tot de lage B (wel geschikt, maar niet alles voor diepgang)

B-112 is onvervormd de lage B, eigenlijk is het 113 dB, @ 175 Watt input. Bij de Eich T900 is dat standje 1 uur bij Rodi. Omdat we deze 10" zeker willen laten vergelijken (verwachting) met een 12" qua diepgang hebben we geen B-113 gekozen maar B-112. Wordt globaal gedacht aan iets Aguilar 12" achtigs bijvoorbeeld.

We hebben ook nog B-108 (108dB), B-118 (ja, 118dB) en B-128. B-128 is dus een relatief compacte (53x53x40cm) kast die de lage B onvervormd op 128dB moet kunnen weergeven (ca. 18 kg) en daarmee een compacte 4x10" maar dan met meer laag dan een 2x15", maar slechts een fractie groter dan een Vanderkley 210MNT.

In het commerciele topic van Acoustic Alignment leggen we e.e.a. uit. Ik zal toevoegen dat er verder gewerkt wordt aan een 4 Ohm B-128 3-weg, ca 23kg, 53x53x40 kg

En als antwoord op de Edens van Nangyala testen we binnenkort een nieuwe 2x10 cab.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Haico

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Haico »

Rdatema schreef: 18 okt 2018, 23:47 Geeft niet phoerd, we doen expres een beetje eigenwijs. De huidige markt heeft een beeld neergezet van wat er zoals verwacht mag worden van een bepaalde driver(diameter)combi. Deze verwachting klopt volgens ons niet bij onze modellen, we werken geheel anders. Dus we spelen een beetje met de namen.
Ik snap het wel. Het zegt wat meer over de performance. En dat zou voor de eindgebruiker het belangrijkste moeten zijn. Niet hoe deze performance tot stand is gekomen. Nadeel van deze wijze van benaming is dat men niet direct kan herleiden wat de mate van draagbaarheid is van het cabinet. (Hifi ) Luidspreker-fabrikanten gebruiken ook wel eens inhoud in liters van cabinet voor benamingen. En gewicht zou ook geen gekke keuze zijn.

Ander nadeel is dat sommigen (zoals ik) zich dan gaan afvragen hoe die geclaimde "lage B onvervormd" tot stand komt. Hoe moet ik het zien? 30.86 Hz uit een toongenerator? Cab in een anechoïsche ruimte. Afstand tot microfoon? A, B of C-weging? Gecalibreerde SPL-meter? Class I meetmicrofoon? Tertsbandmetingen? Hoeveel procent vervorming?
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door JohnBoy »

Tertsbandmetingen zijn wel héél erg 1972.
C'est la retorique qui fait la musique
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Rdatema »

Ach, de gehele luidsprekertechniek is wat jaren 60/70. Er is weinig nieuws onder de zon ;-)
Haico schreef: 19 okt 2018, 09:46(...)
Ander nadeel is dat sommigen (zoals ik) zich dan gaan afvragen hoe die geclaimde "lage B onvervormd" tot stand komt. Hoe moet ik het zien? 30.86 Hz uit een toongenerator? Cab in een anechoïsche ruimte. Afstand tot microfoon? A, B of C-weging? Gecalibreerde SPL-meter? Class I meetmicrofoon? Tertsbandmetingen? Hoeveel procent vervorming?

In ons AA topic in de commerciele hoek heb ik de vraag van Haico beantwoord, zodat het hier toch meer gaat over de test van de B-112.

Samenvattend wat ik daar geschreven heb als antwoord:

Wij houden voor de lage B de afstemfrequentie aan wanneer een lage B goed en vol klinkt, zonder verlies in geluidsdruk wanneer je de noten omlaag naar de lage B loopt. Die afstemfrequentie verschilt per constructie/box/type luidspreker&kastinhoud!
(...)
Wij gebruiken dan als maatstaf voor de max SPL onvervormd het bereiken van de Xmax (lineaire* conusuitslag one way) van een luidspreker (* dit is globaal waar 70% van de aandrijfkracht nog werkzaam is - er zijn ook andere methodes voor Xmax verwarrend genoeg, het idee blijft hetzelfde, de vervormingsdrempel).
(...)
Met een 600Watt belastbare woofer geven wij maar op hoe luid deze kan bij 200 Watt, omdat bij dat vermogen de vervorming merkbaar wordt. Wel zo eerlijk vinden wij. En een vermogen opgeven is zinloos, die hangt samen met de gevoeligheid van de luidspreker en het frequentiebereik. Dus, Lage B, 112dB
(...)
Ergo, de klankmatige kwalitatieve (subjectieve) beleving van de lage B.
Dit met een luidspreker die in z'n ideale afstemming en behuizing functioneert (simulatie wordt met impedantiemeting geijkt)
Dit met de datasheet gegevens over Xmax en Pmax van de luidspreker, en dit met luidsprekers van gerenommeerde merken.
Het gewicht van onze luidsprekers is zeer concurrerend te noemen, dus ik denk dat een ieder pas in het echt ziet hoe compact, klein, licht en draagbaar de modellen zijn.

De B-112 is voortgekomen uit een custom design, de wens was een fullrange en stackwaardige sound, maar zonder de enorme maximale geluidsdruk die zo'n systeem kan, een portable kastje was wel wenselijk. Zo is de B-112 ontwikkeld, luid is niet zijn ding. Luid genoeg wel, moet je wel wat sap beschikbaar hebben (een Eich T900 kan VOL open).
Bijlagen
meting lage b en lage e.png
meting lage b en lage e.png (28.78 KiB) 8904 keer bekeken
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Haico

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Haico »

Check!
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Rdatema »

phoerd schreef: 18 okt 2018, 20:10 Mocht er daarbij nog behoefte zijn aan een vergelijk met andere 1x12 cabs, ik heb wel twee Eden D112XLT's beschikbaar.
Super gaaf! En mocht je op het verkeerde been gezet zijn, dat is dan mooi gelukt. Maar de B-112 is een 10" ;-) En in ca 30 liter is dat ongeveer de helft van een D112XLT qua inhoud.
Nangyala heeft wel 2x Eden D210 maar een D112 is natuurlijk ook erg gaaf om er naast te zetten. Zeker als stack vergelijk, 2x D112 vs 2x B-112

1x10 AA B-112 meet 40 x 30 x 40 cm (ex 1,5mm coating rondom)
Eden D112XTS meet 53,3 x 38,7 x 36,8 cm (op site stond geen XLT maar kast lijkt me gelijk)
E-125 Prototype meet 53 x 40 x 40 cm (2x10") viewtopic.php?f=19&t=65045&p=1565465#p1565465
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Rdatema »

In overleg, en met trots, delen we 2 testmomenten met de B-112
en Adriaan schreef:09 mar 2019, 11:53 Hoi,

Gisteren de kast voor het eerst in groepsverband (Akoestische Heeren) gebruikt.
Allereerst bij binnenkomst verbazing op de gezichten van de gitaristen dat zo'n kleine kast een aanvaardbaar geluid c.q. volume zou kunnen produceren.
Nou, na twee minuten was men overtuigd.
Beide heren waren lyrisch over het geluid dat er uit dat kleine kastje kwam.
En ik zelf was ook zeer content ermee.
Het laag komt prachtig door en het geluid blijft over het gehele spectrum van laag tot hoog evenwichtig, waar ik bij mijn Markbass 4x10 merk dat bij de lage E het volume iets lijkt terug te vallen.
Aanstaande donderdag (hopelijk) de test in de andere band, waar veel meer herrie wordt geproduceerd.
Na gisteren heb ik weinig twijfel dat de B-112 daar ook fier overeind blijft.
&
en Adriaan schreef:15 mar 2019, 09:49 Hoi,

Gisteren de B-112 dus voor de eerste keer in de "luide" band gebruikt.
En ook deze keer weer verbaasde reacties. Onze zangeres had (omdat mijn 4x10 er ook nog stond) zelfs helemaal niet gemerkt dat ik over dat kleine ding had gespeeld.
En het kleine ding heeft zich kranig geweerd.
Ik merk wel dat ik minder geluidsdruk "voel" dan bij die 4x10 en dat ik mijn versterker iets verder open moest draaien om mee te kunnen met 2 luidruchtige gitaristen.
Maar zowel mijn voorversterker als de eindtrap hoefden maar tot de helft open, dus op dat gebied geen enkel probleem.
En ik blijf enthousiast over de evenwichtigheid van het geluid.
Wat mij betreft is de B-112 met vlag en wimpel door deze test gekomen.
Groet,
Erg leuk dat je open stond voor de B-112 (1x10") als vervanging van je 4x10, en dat omdat je versterker voldoende sap levert je positief bent over de potentie van de B-112.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Gebruikersavatar
Tutu
Berichten: 741
Lid geworden op: 19 jul 2004, 23:45

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Tutu »

Dus als ik maar een 100W fulltube Ampeg V4b heb gaat dit merk het niet worden, begrijp ik uit voorgaande reacties...?
:”We worden (red:zijn) erin geluisd”!!
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door arjan »

100 watt buizen blaast toch best aardig wat transistor watjes omver hoor, niet zo onzeker 🤣
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Rdatema »

Tutu schreef: 18 mar 2019, 00:39 Dus als ik maar een 100W fulltube Ampeg V4b heb gaat dit merk het niet worden, begrijp ik uit voorgaande reacties...?
Dit merk zou zeker wel mooi kunnen combineren maar dan moet je weten hoe luid je wilt spelen.

En je amp is zwaarder dan een groot deel van de AA kasten waarschijnlijk, maar alles is in zwaar berken multiplex leverbaar hoor :-)

Edit: voor bij die Ampeg V4B zou een custom behuizing van 61 breed trouwens tot de mogelijkheden behoren.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Acoustic Alignment B-112

Bericht door Rdatema »

viewtopic.php?f=5&t=73796

Hier een review van Kunk, die sinds maandag een Acoustic Alignment B-112 op proef heeft. Dit als vervanging van Eden 2x10, met als voornaamste reden het reduceren van gewicht en omvang van de speakerkast. Wij werden er natuurlijk erg blij van dat hij zijn verhaal op het forum gedeeld heeft. We zijn benieuwd of het een blijvertje is, de eerste kennismaking was in ieder geval zoals wij hem hoopten.
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Plaats reactie