Phil Jones C4 "Lite"

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Phil Jones C4 "Lite"

Bericht door Slashhead »

Lang heb ik gespeeld op doorsnee cabinetten met 4x10 en daarna naar 2x10+1x15. Gewicht was meestal niet echt een issue, alleen bij inladen waar ik mijn cabs van boven naar beneden moest sjouwen in huis. Ik monteerde wielen onder de 15" en dan reed ik beide cabinetten van de auto naar hun plek. Deze auto werd op een gegeven moment een Fiat punto en dat was wel een dingetje met die twee lompe kasten. Dus tijd voor iets anders.

Glockenklang cabs verkocht en overgestapt naar 2x Phil Jones 4B Piranha (4x5"). Zeer compacte speakers maar met een slordige 18kg niet echt een lichtgewicht te noemen. Nu maakte dat niet zo uit want het ging alleen om de afmetingen. De PJB 4C was toen ook al uit maar slechts een 1,5kg lichter en in mijn ogen iets minder robust gebouwd. Ik heb voor de PJB 4B gekozen en daar nooit spijt van gehad. Ik heb ze nog en nog altijd verbazen mijn podium genoten over de sound die deze set weet te produceren (glock blue sky als amp). Ik heb geen enkel moment heimwee gehad naar mijn 2x10+1x15 stack. Speel een jaar of vijf over deze set en niet de behoefte gehad aan veranderingen. Overigens heb ik nog het model met kunstof hoeken met een profiel voor stapelen.

Afbeelding

Naast mijn main set wilde ik een tweede kleine set met name voor repetities en kleine gigs. Ik heb toen een Ampeg PF-50T gekocht (zie andere topic in testhoek). Als cabinet lagen opties open. In elk geval was mijn huidige PJB 4B geen optie, ik vond die 18kg te zwaar. Voor repeteren moet ik een eind sjouwen met mijn gear. Dus compact én lichtgewicht was een vereiste.
Ik stuitte op de PJB 4C lite van ca. 9kg. Dit is een nieuw type cabinet aangeboden door Bass-direct in de UK. Normaal shop ik in DE maar daar was/is deze nieuwe "lite" versie niet beschikbaar. Wel de gewone Compact 4 maar die is zwaarder.

Afbeelding

Speakers: 4×5″ “Neo Power”
Power: 400W
Impedance: 8 Ohm
Frequency: 35 Hz – 15KHz
Dimensions( W x D x H): 14″x12.5″x13.5″
Net Weight: 21 lbs
Connection: NL4
Slip on cover included

Je kan natuurlijk van een mug geen olifant maken maar de sound uit een enkel kastje is echt lekker en wat is dat ding klein! Ik vind het altijd lastig om geluid te beschrijven maar het is direct, rete snel en geeft een mooie diepte. Nergens een spoortje scherpte of dat je het idee hebt het cabinet te overbelasten. Speaker is erg mooi gebouwd en perfect afgewerkt en wordt geleverd met een hoes net als de 4B's. Deze hoes gaat bij mij al vijf jaar mee! Eindelijk kan ik repeteren met een mooi geluid voor mezelf zonder het volume te ver open te gooien en heb ik geen problemen met teveel laag in een kleine ruimte. Ik speel al heel veel jaren met een bagger geluid tijdens repetities omdat de ruimtes naatje zijn en de spullen die er liggen niet echt mijn ding zijn. En dat was ik meer dan zat geworden, daarom geinvesteerd in nieuwe spullen. Die 9kg voel ik amper in mijn armen en mijn Ampeg PF-50T heb ik in een koffer met trolley en bas op de rug. Zo kan ik wel de vierdaagse lopen bij wijze van spreken.

Uit nieuwsgierigheid heb ik ook de nieuwe PJB Cab 47 (4x7" en 18kg) besteld om eens te kijken of dat iets leuks is voor erbij. Met meer speaker oppervlak zou ik meer laag kunnen hebben en toch klein en compact blijven met mijn PF-50T. Zou interessant kunnen zijn voor kleine gigs. Zo niet gaat ie weer terug met UPS ;-)
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Re: Phil Jones C4 "Lite"

Bericht door Erikx »

Advertenties horen hier niet ;)
- Rieno
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Phil Jones C4 "Lite"

Bericht door Slashhead »

Ik heb de cab47 nog steeds niet anders had ik een mooie deel 2 van mijn PJB advert kunnen maken.:p
wakkert dit latente gear gevoelens op? Gelukkig zijn ze niet al te duur, af en toe even toegeven kan geen kwaad. Het is alleen nog steeds beperkte keuze om deze modellen te krijgen.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Phil Jones C4 "Lite"

Bericht door Rieno »

Die opmerking kwam doordat 'Erikx' een link naar een eigen advertentie plaatste :) Wat GAS betreft..ik heb ze jaren geleden gehoord en vond het toen niet zo indrukwekkend, maar dat waren m'n oren toen ook nog niet. Het blijven intrigerende kastjes!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Slashhead
Berichten: 440
Lid geworden op: 04 jan 2006, 08:31

Re: Phil Jones C4 "Lite"

Bericht door Slashhead »

Inmiddels heb ik er ook een "gewone" C8 bijgekocht.
De gewone series worden met Piranha aangeduid, de andere met LITE.

Ik ben al een aantal jaar aanhanger van het meervoudige 5" speaker concept. Ik speel op grote en kleine podia en deze speakers voldoen uitstekend en de compactheid biedt grote voordelen.

Nu dan het Neodymium verhaal in een tweetal zinnen; Ik ben bekend met de gedachte die er leeft; een flux (magneetveld) is een flux dus boeit het niet wat voor magneet er verwerkt is in de driver. Neodymium magneet in de LITE is duurder dan de Ferrite magneet in de Piranha, maar heeft als voordeel dat veel minder materiaal nodig is om dezelfde veldsterkte te creeeren wat resulteert in gewichtsbesparing.
Het kan zo zijn dat de magneet op zich geen invloed zou moeten hebben. Maar op het moment dat ik zie dat andere materialen zijn gebruikt om de driver te maken dan kom je toch in een gebied terecht dat zoveel factoren veranderen en dat je niet meer kan spreken van dezelfde speakerkast, ook al doet de uiterlijke verschijning anders voordoen. Daarbij neem ik aan dat de rode draad bij het ontwerp van de LITE gericht is op gewichtsbesparing en daardoor andere keuzes worden gemaakt dan bij de Piranha. Het resultaat is dan ook een andere speaker.

ik heb de C8 Piranha en de C8 LITE naast elkaar getest en heb een duidelijk verschil waargenomen. De C8 Piranha is naar mijn mening op alle vlakken beter. Meer focus, strakker in het laag, meer punch en goedkoper! Eigenlijk was ik helemaal niet zo enthousiast over de C8 LITE, terwijl ik dat wel ben over de C4 LITE. Waar zit hem dat nu in?
De C4 LITE had ik gekocht omdat ik soms ver moet lopen en dan is gewicht en compactheid erg belangrijk, dus ga ik niet lopen slepen met een C8 LITE ook al heeft die een trolly. De C4 LITE heeft iets van woody en zijdeachtig over zich. Dat is minder nadrukkelijk aanwezig bij de C8 LITE. De grotere kast van de C8 LITE t.o.v. de C4 LITE biedt meer laag en doordat dit minder strak is valt dat meer op en heb ik voorkeur voor de C4 LITE. Maar ook de C4 LITE t.o.v. de C4 Piranha laat min of meer hetzelfde beeld zien. De C4 gebruik ik thuis als oefen cabinet. De C4 LITE neem ik mee naar repetities.
Plaats reactie