Review: Ibanez SRMS805 DTW

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door Joreeeen »

[voorbeschouwingsmodus aan]
Lees verder als je wil weten waarom ik deze kocht!
Ik was dolgelukkig toen ik op men 15e verjaardag mijn eerste bas mocht gaan halen: een Squier Affinity Precision starterspack! Ik beleefde er ontzettend veel plezier aan en maakte een mooie progressie. Na enkele maanden oefenen begon ik men eerste band, we speelden pop, rock en punkrock covers, de Squier Affinity ging weg, een ‘echte’ Fender Jazz Bass kwam in de plaats. De liefde voor de Fender was geboren. Vier jaar geleden, ik was toen 18, begon ik samen met 3 andere muzikanten mijn eerste échte échte band: IF I MAY. Het ging van de rustige pop rock punk covers uit mijn vorige bands, naar als maar hardere post- en melodic hardcore. Ondertussen zijn we al 2 EP’s verder, komt onze full length eraan, maar het belangrijkste, die muzikanten werden mijn beste vrienden. Ik kocht voor deze band mijn eerste actieve bas, een G&L, hier op dit forum. We spelen in drop A#. Ik heb heel graag een lage strakke A#, een daarvoor moest ik een .145 leggen (op een 34” scale), dat kon mijn Fender Modern Player niet aan, plooide toe als een boek. Na 4 G&L bassen (waarvan ik enkel de 2 vijfsnarigen nog heb) vond ik het tijd voor een nieuwe bas. Na het overwegen van Spector Legend, Sire Marcus Miller en een tweedehands Dingwall en MM Stingray, kwam ik uit op de Ibanez SRMS en SRFF serie. Ik bestelde de Ibanez SRMS805 in de kleur Deep Twilight, een wilde gok eigenlijk, want Ibanez kende ik enkel van de gitaren…
[/voorbeschouwingsmodus uit]

De Ibanez SRMS (Sound Gear Multi Scale) is de opvolger van de SRFF reeks (Sound Gear Fanned Fret), verschil zit hem in de kleuren, houtsoorten (SRFF gebruikt nog rosewood -> CITES) en pick-ups. Het is een bas dat uit de ‘Bass Workshop’ lijn komt, die lijn heeft alleen maar ‘speciale’ modellen, van semi-akoestisch met piezo tot multiscale en Bass VI toestanden, doet me wat denken aan de Iron Label serie voor gitaar. De bas werd zonder koffer of gig bag geleverd, iets wat ze bij bijvoorbeeld de Premium-lijn wel doen. Ergens wel jammer, maar niet onoverkomelijk.

Bouw & afwerking

Vanaf het eerste moment wist ik dat dit een zeer solide gebouwd instrument is, dat is iets wat je voelt of niet. Er zijn nergens onregelmatigheden aan te treffen. Fretwerk is uitstekend gedaan, er zijn geen krakende pots, neckpocket past perfect, geen afwerkingsfoutjes (wat ik helaas op de Ibanez gitaren wel al gemerkt heb). De bas is gebouwd in Indonesië, maar dat is voor mee al lang geen issue meer, ze leveren gewoon hele goeie gitaren en bassen af. Ik heb de indruk dat Indonesië aan het worden is wat Korea nu is. Korea staat eveneens bekend voor goede OEM gitaren te maken.

De body bestaat uit een mahogany body, met daarop een laag walnut, afgewerkt met de poplar burl top er op, en dat laatste is zo mooi! Elke top is uniek, maar heb wel het gevoel dat op mijn top de burl er extra mooi uit komt. De neck bestaat uit Jatoba en Walnut (vijfdelig). Het fretboard is gemaakt van Panga Panga. Allemaal vrij nieuwe houtsoorten, en dat heeft alles te maken met de nieuwe CITES normen. Op de SRFF reeks werd er onder andere gebruik gemaakt van Rosewood en Bubinga, en dat mag nu niet meer.

Electronica

Bij deze bas maakt Ibanez gebruik van de Bartolini BH2 pick-ups, aangevuld met eigen actieve electronica. Deze bestaat uit een 3 bands EQ, zowel boost als cut, aangevuld met een mid-frequency schakelaar (schakelt tussen 750, 450 en 250 Hz) en een EQ bypass switch. Dat maakt van je actieve bas ook meteen een passieve. Op andere fora heb ik al gelezen dat deze bas ook zonder batterij kan werken indien de batterij bijvoorbeeld leeg is. Zelf gebruik ik hem het liefste actief.

De pick-ups zijn humbuckers met ballen! Ze zijn door Bartolini en Ibanez grotendeels samen ontworpen, speciaal voor de SR lijn. Ik had een bevriende bassist die zijn Premium SR mee had, deze had Nordstrand Singlecoils zitten. Klinken heel anders, warmer, voller, iets minder attack maar wel veel meer balls en een ‘in-your-face’ gevoel.

Fanned fret en bespeelbaarheid

Misschien wel het belangrijkste aan deze bas. Voor mij althans de rede om deze bas aan te schaffen. De scale length gaat van 34” op de G-snaar naar 35,5” op de B snaar, en dat voel je gewoon aan de definitie die uit die B snaar komt. De gitaar staat veel strakker. Waar ik vroeger een strakke lage B wou (die dan bij mij in A# staat) kwam ik uit op een .145” snaar, op een 34” neck. Op deze bas ligt momenteel een .130” en dat is al redelijk strak, het is een ander gevoel dan die .145 en twijfel om een .135” in de plaats te leggen, om het nog iets strakker te maken. De fanned fret is niet zo extreem als bijvoorbeeld een Dingwall, die gaan van 34” tot zelfs 37”. Ik heb zelf geen enkele moeite gehad met het aanpassen aan de fanned frets, dat gaat ergens gewoon vanzelf, omdat het hele idee achter fanned frets is om een natuurlijkere manier van spelen aan te nemen. Wat wel wennen was is de lengte van de lage B snaar, dat is 1,5” langer en dat voel je wel, alles ligt net een tikkeltje verder weg… Verder kan ik het alleen maar aanraden, het is een hele verademing. Voordeel aan deze bas ten opzichte van een Dingwall, met een groter verschil in scale is dat je geen speciale snaren moet kopen, gewone snaren passen nog steeds op deze bas, en dat heb je bij pakweg een Dingwall niet.

Conclusie

Ik kan deze bas heel hard aanraden aan iedereen die niet vies is van iets nieuws en die fannend fret eens wil proberen! Zelf heb ik bij mijn plaatselijke dealer een hele mooie deal gekregen voor deze bas ten opzichte van de grote Duitse jongens. Ik ben er zelfs zo ontzettend gelukkig mee dat ik hoogstwaarschijnlijk de 4 snarige SRFF bestel, omdat deze binnenkort uit het gamma volledig weg is.

Fotos

Afbeelding

Afbeelding
Dingwall / Sandberg / Quad Cortex
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door AmericanIdiot »

Goede review! Ik ben benieuwd naar de stringspacing, kun je daar nog wat over zeggen?
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door Sjtevel 1984 »

En misschien wel het belangrijkste: hoe klinkt ie?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door BassAgent »

Nou:
De pick-ups zijn humbuckers met ballen! Ze zijn door Bartolini en Ibanez grotendeels samen ontworpen, speciaal voor de SR lijn. Ik had een bevriende bassist die zijn Premium SR mee had, deze had Nordstrand Singlecoils zitten. Klinken heel anders, warmer, voller, iets minder attack maar wel veel meer balls en een ‘in-your-face’ gevoel.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door Sjtevel 1984 »

Tsja, ik wist niet precies hij bedoelde....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Re: Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door Joreeeen »

AmericanIdiot schreef: 23 mei 2018, 20:30 Goede review! Ik ben benieuwd naar de stringspacing, kun je daar nog wat over zeggen?
Stringspacing is 16,5mm. Ik heb altijd op G&L L2500s gespeeld, en daar was de stringspacing 17mm, niet zo'n groot verschil dus. Bovendien is op de Monorail brug de stringspacing nog wat aan te passen, dat kan je hier zien.

Sjtevel 1984 schreef: 23 mei 2018, 21:55 Tsja, ik wist niet precies hij bedoelde....
Qua klank klinkt hij in de basis al met heel veel ballen. Stevige klank, mede door de humbuckers, is toch wel een echt verschil ten opzichte van single coils. Moet je wel van houden. Anderzijds, door de vele klankmogelijkheden is deze sowieso veel breder inzetbaar dan alleen voor metal. Slap, fingerstyle, plectrum, ik heb het gevoel dat deze bas héél veel stijlen de baas kan. Ik krijg er een mooie diepe grom in, wat mij wat doet denken aan de bass sound van Periphery. :)
Dingwall / Sandberg / Quad Cortex
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Re: Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door Joreeeen »

Na de Ibanez SRMS805 en SRFF800 heb ik ook een SRFF805 aangekocht, in de kleur Walnut Flat (limited edition kleur). Elke G&L die ik ooit in bezit had is inmiddels de deur uit, en maakt plaats voor een Ibanez. Deze dingen zijn zo ontzettend goed! Elke keer opnieuw sta ik versteld van hun inzetbaarheid. Ik kom hier zeker nog op terug. Me happy! :D
Dingwall / Sandberg / Quad Cortex
Gebruikersavatar
Nergal
Berichten: 1476
Lid geworden op: 31 okt 2007, 21:59

Re: Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door Nergal »

Ik heb dezelfde bas inmiddels ook gekocht, o.a. gebaseerd op je verhaal hier. Ik was aan het overwegen om een Dingwall NG3-5 of Combustion 5 te kopen, maar aangezien dat nogal een bak geld is voor iemand die puur studio-dingen doet was dit voor mij een fijne instap in het hele Fanned Fret-verhaal.
De bas waar ik hem het beste mee kan vergelijken is mijn Ibanez SR705 en hij klinkt op veel vlakken ook erg hetzelfde, behalve dat de lagere snaren dus idd strakker lijken te klinken met meer definitie. Daarnaast is het geluid nog beter uit te werken.

In ieder geval: bedankt voor je verhaal!
Sing because you never laughed.
Laugh for words were never good enough.
Speak to me of lives to come.
Why have you gone?


- Ibanez SRMS805
- Ibanez SR 705
- Pedalboard
- Misc. Versterkers

Persoonlijk
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Re: Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door Joreeeen »

Hey Nergal,

Wat fijn te horen dat je ook tevreden bent over jouw nieuwe aanwinst!
Het is een bas die niet snel mijn collectie zal verlaten. Omdat ik in mijn groep geen nood heb aan de hoogste snaar heb ik een 4 snaar Dingwall Combustion gekocht, heeft een nog iets langere mensuur, en voor mij ideaal.
Is een totaal andere bas, zowel qua sound als feel, maar kwalitatief hoeft mijn Ibanez totaal niet onder te doen voor de Dingwall!

Groeten,
Joren
Dingwall / Sandberg / Quad Cortex
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Re: Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door ThaRoadWarrior »

Hallo Joreeeen,

Goede review !
Even opgediept na ongeveer een jaartje na dato, uit nieuwsgierigheid naar jouw verdere ervaringen met de diverse Ibanezzen en Dingwall Bas.

Ik heb jouw diverse posts en review met interesse gelezen, aangezien ik zo ongeveer op eenzelfde pad aan denken en rondkijken ben.
Zoekende naar 4 of 5 snaar (nog niet over uit... :roll: ), liefst iets met fanned frets vanwege de sound en snaarspanning bij downtunen...
Ibanez biedt een paar opties, maar dingwall trekt ook. Vind ik eigenlijk mooier, maar is wel meteen 2x zo duur !

Is er nog iets wat jij vanuit jouw persoonlijke ervaring met deze verschillende bassen en setups hierover kwijt kan ?
(Tsja, ik weet het, het blijft uiteindelijk persoonlijke voorkeur, dus zelf uitproberen, maar als we hier toch komen om over bassen te OH-en ;-) )
Laatst gewijzigd door ThaRoadWarrior op 04 feb 2020, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Re: Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door Joreeeen »

Hey! Leuk dat je positief bent over de review, doet altijd plezier!
In de review kon je lezen dat ik ooit 3 Ibanez bassen had, de SRMS805, SRFF805 en SRFF800. De laatste twee zijn ondertussen al weer de deur uit. De SRMS805 is na de SRFF reeks gekomen, en dat voel je wel, voelt degelijker aan, het hout voelt niet zo fragiel (had na 1 optreden met de SRFF805 al putten in de body van men plectrum) en de pickups zijn veel levendiger.

Momenteel heb ik 5 bassen in mijn collectie: 1 Fender Jazz Bass (allereerste 'echte' bas, mag nooit weg), 1 Ibanez SRMS805 en 3 Dingwalls (2 4string Combustions en 1 4string NG2). Laat me dit even toelichten.
Sinds ik me meer ben beginnen verdiepen in het downtunen en hoe de snaarspanning verbeteren kwam ik al snel uit bij fanned fret bassen. Omdat dit voor mij ook compleet nieuw was, wou ik dit ook graag eens 'proberen', zonder er bakken geld voor neer te tellen. Dat is de reden dat ik voor de Ibanez ben gegaan. Laat ons eerlijk zijn, een mooi oogend en (naar mijn mening) goed spelend instrument. Toch bleef een 'echte' Dingwall aan mijn been knagen en groeide de liefde voor dit merk.
Ik was er van overtuigd dat er ooit een Dingwall ging komen, alleen niet zo snel, aangezien het hoge prijskaartje, tot ik een mooie deal aangeboden kreeg die ik niet kon laten liggen. Daar was de eerste Dingwall Combustion. Qua feel zijn deze bassen totaal verschillend. De Dingwall voelt als een moderne Fender/MM, terwijl een Ibanez de smalle stringspacing en slim neck heeft. Een Dingwall heeft ook een heel eigen sound. Je kan ze, buiten de fanned frets, niet met elkaar vergelijken.

Tot op de dag van vandaag staat de Ibanez nog mooi in het rek en gaat ze helaas niet mee naar optredens, omdat ik volledig op Dingwall speel momenteel. Toch wil ik deze bas absoluut niet wegdoen, aangezien de kwaliteit van deze bas. Het is een alleskunner en voor mij de ideale 5 string allrounder.

Mijn advies: als je nu al uitkijkt naar een Dingwall, ga dan ook meteen voor de Dingwall. Had ik geweten wat voor geweldige bassen de Dingwalls zijn, had ik de Ibanez wellicht nooit gekocht (wel totaal geen spijt van mijn aankoop, los daarvan). Ze zijn hun geld dubbel en dik waard.
Enkele tips: zoek tweedehands, soms kan je er vinden aan 1200-1400 euro. Heb de mijne kunnen kopen voor 850 euro (was wel in ultimate road worn style). Als je liever nieuw koopt kan je Bass Direct in de gaten houden. Zij hebben soms B stock modellen, waarvan 1 of 2 minuscule finishfoutjes zijn, die je aan een mooie korting nieuw kan kopen.

Als je de bassen graag eens aan de tand voelt, altijd welkom!
Dingwall / Sandberg / Quad Cortex
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Re: Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door ThaRoadWarrior »

Top man, jouw uitgebreide (en snelle) antwoord ! Thanks !

Geeft me zeker wat extra info, en ik ga er nog eens lekker over nadenken.

Ik zal zeker de 2ehands markt in de gaten houden ! Stel je voor dat er eentje voorbij komt met de door jou genoemde prijs 😀😀
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
Joreeeen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21 jun 2011, 16:35

Re: Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door Joreeeen »

ThaRoadWarrior schreef: 04 feb 2020, 13:57 Top man, jouw uitgebreide (en snelle) antwoord ! Thanks !

Geeft me zeker wat extra info, en ik ga er nog eens lekker over nadenken.

Ik zal zeker de 2ehands markt in de gaten houden ! Stel je voor dat er eentje voorbij komt met de door jou genoemde prijs 😀😀
Als je nog info nodig hebt, laat maar weten! Qua 2dehands moet je echt geluk hebben. Ik wou eerst de NG2 en de Combustion zelf eens testen vooraleer ik mijn beslissing maakte. Een vriend van mij heeft de NG2 en ken via via iemand die een Combustion had. Na de test had ik echt spijt dat ik de Combustion terug moest afgeven, die persoon zei me dat ie wel weg mocht aangezien hij er zelf niet meer op speelde, en gezien de 'roadworn' staat heb ik hem heel goedkoop kunnen overnemen. Heb geen seconde getwijfeld en meteen de knoop doorgehakt en gekocht, want als hij online zou komen was hij sowieso binnen de 10 minuten weg.

Enkele maanden geleden stond er wel een 5 snarige Combustion op het forum voor 1150 dacht ik. dat zijn vrij goedkope prijzen, nieuwere modellen gaan vaak rond 1500 euro ongeveer. Zeker ook Reverb in het oog houden, stond enkele weken terug een zo goed als nieuwe 5 string NG2 in het paars (wel nog een mooie kleur), voor 1050 pond. Koopjes zoals die zijn echt binnen het uur weg.

Ik zie trouwens dat jij een Alpha Omega 900 amp hebt, hoe bevalt die? Zelf volledig overgestapt op Helix en power amp, maar zo'n head kriebelt wel :D
Dingwall / Sandberg / Quad Cortex
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Re: Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door ThaRoadWarrior »

Tsja, keuzes keuzes keuzes.... :D :D
Ben nog steeds een beetje aan het prakizeren wat ik nu precies wil, bv 4 of 5 snaar, budget, etc.
Ach dat zijn altijd fijne dingen om een beetje over te mijmeren...


Die Darkglass top is te gek ! (vind ik) Absolute aanrader !
Met 900 watt lekker voldoende vermogen. Heeft alle benodigde opties zoals DI out, headphone out, aux in...
Dus ook standalone thuis te gebruiken bijvoorbeeld.
En is toch niet te complex qua bediening (hou ik niet van).
En natuurlijk de Alpha-Omega distortion on board ! Tevens best compact en draagbaar!

Nou moet ik bekennen dat ik niet exact weet wat een "power amp" is... :lol:
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
ach
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2022, 10:12

Re: Review: Ibanez SRMS805 DTW

Bericht door ach »

Necrobump
(sorry voor het engels)

I believe I am the owner of this bass now. What a wonderful bass, purchased it over 2dehands quite a while ago. I have taken a good care of it:
1. Made a full shielding (just in case, it was already good from the factory),
2. Installed Japan Gotoh tuners (same as the ones used in Premium and Prestige series),
3. Installed real US Bartolini humbuckers,
4. Installed 4 band EMG preamp (2 variable mids!),
5. Wired a switch which allows altering the balance pot functionality between the classic pan between two humbuckers, and the mix between inner in outer coils (all coils in parallel in the middle position).
6. Put a set of extra long Elixir strings (I just love them!)

I really love how light it is and how easy it was to mod.

Fun thing: The stock BH2 pickups are very nice if wired in parallel. I would say they are almost as good as the real US Bartolini pickups if wired this way.

Photos:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie