And the winner is.... een Bass Collection SB325? (nu foto's)

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

And the winner is.... een Bass Collection SB325? (nu foto's)

Bericht door Enfantterrible »

Vanmiddag heb ik bij tropische temperaturen een nieuwe bas uitgezocht bij Muziekcentrum van Gorp te Roosendaal. Hieronder een verslag van mijn bevindingen.


Yamaha BB415
Toen ik deze bas vastpakte, dacht ik mijn zoektocht naar een nieuwe bas te kunnen beëindigen. De afwerking was zonder meer puik (alles even schitterend geschuurd en gelakt), en de hardware was vrij goed voor de prijs. De brug vond ik een beetje gewoontjes, tuners waren zeer degelijk, controls robuust, frets oogden ook degelijk, alleen de jack-input voelde nét een beetje te los aan naar mijn idee (ik zou er niet zonder zorgen mee op het podium stappen; ik stapte namelijk een keer per ongeluk op mijn snoer, en zonder dat het snoer strak stond schoot de jack al uit de bas).
Bespeelbaarheid was goed; de actie was alleen naar mijn smaak nog wat te hoog. Nadat ik mij vertrouwd had gemaakt met de hals die redelijk smal toeloopt, kon ik er vrij snel wat pittige fingerstyle loopjes en wat akkoordenwerk uit schudden (de actie was net te hoog voor wat slapwerk). De balans van de bas was prima: al doet het logge uiterlijk het tegendeel vermoeden, deze bas is niet half zo zwaar als hij eruit ziet, en heeft geen last van neckdiving. Overigens is 'log' hier niet negatief: ik vind het model echt karakterstiek, en de wine-red kleur was om je vingers bij af te likken.
De sound was overdonderend goed: deze bas had verreweg de hoogste output van alle geteste bassen (en dat voor een passieve bas!), en het brugelement knorde verrukkelijk. Het precisionelement was ook goed, ronkte lekker, en legde (in combinatie met het brugelement) een heerlijke bak met laag onder de sound. Op enige afstand van de versterker echter bleek het verlies aan met name hoog toch net teveel van het goede, en werd het geheel net te wollig, maar ook weer niet onoverkomelijk.
Afwerking en uiterlijk: 7,5
Bespeelbaarheid: 7
Sound: 8,5
Prijs: €412,-

Yamaha BB615
Het actieve broertje van de BB415 was qua afwerking en bespeelbaarheid méér dan alleen maar een broertje; correcter is het om te spreken van een kloon (zelfs de wat minder stabiele jack-input ontbrak niet!).
Over de sound was ik minder te spreken dan bij de BB415. Vreemd genoeg leek de output wat minder dan die van de BB415 (?! ook toen ik ze allebei achtereenvolgens in dezelfde actieve input had gestopt), en de actieve electronica deden deze bas geen goed. Het grommende, ronkende karakter van de BB415 werd daarmee mijns inziens ingeruild voor een (bescheiden) stukje veelzijdigheid. Na wat gepruts met de preamp kwam ik tot de conclusie dat de sound het beste was als zowel bass, mid als high alledrie neutraal stonden, en zelfs dan leek de sound nog niet op die van de BB415; het geluid was ziellozer, leger, kaler. Jammer.
Afwerking en uiterlijk: 7,5
Bespeelbaarheid: 7
Sound: 7
Prijs: €499,-

Squier Precision Special V
Deze bas heb ik reeds in mijn bezit, en ter referentie nam ik daarom ook deze bas nog maar eens uit de schappen. Afwerking was ook dik in orde, alles netjes geschuurd en gelakt, goede bevestiging van bolt-on neck. Hardware was gewoon ok; een simpele brug, simpele potmeters, een simpele (maar stevige!) jack input, en solide tuners. Kleur was schitterend (Walnut Satin, sommige zullen deze kleur ongetwijfels associëren met, eh, fecaliën, maar ik vond hem erg stijlvol).
Bespeelbaarheid was ronduit geweldig (deze was ook wat beter afgesteld dan de Yamaha's): als een trein vloog ik over het fretboard. Nu ben ik ook wel gewend aan deze stringspacing, feel, etcetera, maar los daarvan is het gewoon een heerlijk brede hals met een wat platte toets, zonder dode noten, zonder fretbuzz. Helaas heeft deze bas een klein beetje de neiging om te neckdiven, maar de kracht die je nodig hebt om te corrigeren is minimaal.
De sound was lekker scherp, alleen de output was het laagst van alle geteste bassen. Het brugelement levert een heerlijke knor (gedefinieerder dan de YamahaBB415, maar ook scherper, het is maar net waar je van houdt), en het nekelement vult mooi aan (maar klinkt op zichzelf minder rond dan het ronkende precisionelement van de YamahaBB415, maar ja, dit is ook een jazz-pickup, geen split-coil).
Afwerking en uiterlijk: 7
Bespeelbaarheid: 8,5
Sound: 7
Prijs: €349,-

Fender Mexico Deluxe Active Jazz Bass V
De deceptie van de middag (en nu word ik waarschijnlijk gelyncht door het Fenderkamp – of niet, en zijn ze het unaniem eens dat ik dan maar een Amerikaan had moeten testen :wink: ). De afwerking was niet superieur aan die van de Squier; de controls waren van plastic, de brug was nauwelijks anders dan die van de Squier, de tuners waren goed, en de jack-input was vergelijkbaar met die van de Squier. Het lak- en schuurwerk scoorde een dikke voldoende, alleen vond ik de kleuren behoorlijk vloeken (dit klinkt misschien truttig of vrouwelijk maar Candy Apple Red met een turtoise slagplaat: juk!). Overigens vind ik het uiterlijk ondergeschikt aan sound en bespeelbaarheid, maar dan moet zo'n bas wel wat te bieden hebben op die vlakken.
En daar komt de kritiek. Afgezien van de niet optimale afstelling speelde de hals vrij stroef, en was het werken en zwoegen geblazen op deze bas. Waar het aan lag kan ik niet goed duiden (misschien aan de iets smallere stringspacing? Misschien aan de C-shaped neck, die wat boller was dan bij de Squier en Yamaha's?), waarschijnlijk is het ook helemaal persoonlijk, maar deze bas lag mij gewoonweg niet. Punt uit.
Van tevoren was ik erg benieuwd naar de Noiseless-elementen, die op het wereldwijdeweb vrijwel unaniem de hemel in worden geprezen, maar deze elementen leverden niet de sound op waar ik op had gehoopt. Duidelijk meer output dan de Squierelementen, ook onmiskenbaar een Jazz-sound, maar verder vrij gewoontjes. Ook de driebandstoonregeling werkte niet als smaakversterker: de treble friste de sound aardig op, maar vol opengedraaid werd het schel. Een snufje extra bas maakte de sound lekker stevig, maar een kwartslag verder en je verzoop in een wollige mist van bassfrequenties. Tot slot kon ook de midregelaar mij niet bekoren; ieder beetje extra maakte de sound nasaal, en ieder beetje minder maakte de sound holler. Ook hier kwam ik tot de conclusie dat de neutrale stand voor alledrie de controls misschien nog wel het beste resultaat opleverde.
Afwerking en uiterlijk: 7
Bespeelbaarheid: 6
Sound: 6,5
Prijs: €799,-

Bass Collection SB 325
De verrassing van de middag. Ik had deze naam ooit eens op het forum horen vallen, maar ik weet (nog steeds) vrijwel niks van deze bassen; ik weet alleen dat ze niet meer gemaakt worden, dus ik was verbaasd dat er nog een nieuw exemplaar stond. Hierdoor pakte ik redelijk onbevangen deze bas op, en meteen viel het prettig lage gewicht mij al op. Afwerking was het meest degelijk van alles wat ik tot nu toe gezien had; de massieve brug, de zware metalen topkam, de fijne controls, en de lichte tuners leken van bovengemiddelde kwaliteit, hoewel ik de gouden kleur ronduit lelijk vind. De body had een honeyburst kleur (eufemistisch uitgedrukt niet bepaald de kleur van mijn droombas), en de neck liep verbazingwekkend ver in de body door. Twijfelend tussen bewondering en afgrijzen pakte ik de bas maar op en begon te spelen.
De balans was perfect, en de bas was ook al heel aardig afgesteld. De verbazingwekkend brede neck met behoorlijk platte toets van dit verder fijn gevormde basje speelde fantastich! Heerlijke stringspacing, geen fretbuzz, geen dode noten (ik heb alle noten, 5 snaren en 24 frets, allemaal eens goed aangeslagen), zowel tijdens het staand en zitten spelen heb je perfecte toegang tot de hoogste frets. Verrukkelijk!
De sound was om je vingers bij af te likken. Beide jazz-elementen (SGC? Nooit van gehoord) staan wat meer richting brug geplaatst dan bij een standaard jazzbass, waardoor de sound feller en penetranter is, maar op een zeer zangerige, muzikale manier. Geen enkel brugelement tovert zo'n knor uit je bas, en samen vullen de elementen elkaar op magistrale wijze aan. Je hoort donders goed dat het een jazz is, maar je kunt er een grommende toon uit persen die eerder neigt naar een Musicman Stingray! Kortom, ik was verkocht. De actieve toonregeling is vele malen subtieler dan die van de Fender (hij mist overigens een midregelaar), en met een beetje extra bas en treble is de sound echt helemaal af.
Afwerking en uiterlijk: 8
Bespeelbaarheid: 9
Sound: 9
Prijs: €796,-

Morgen ga ik de Bass Collection ophalen (hij wordt nog even verwend bij de muziekzaak, beter afgesteld, frets een beetje opgepoetst), ik heb al een aanbetaling gedaan, dus die loopt niet meer weg.
Overigens vond ik na de Bass Collection de Yamaha BB415 de beste.

EDIT: ik heb na het doorlezen van de richtlijnen voor dit forum de prijzen vermeld bij de bassen zoals ze te koop staan bij Muziekcentrum van Gorp; voor foto's van de betreffende bassen, zie ook: www.muziekcentrumvangorp.nl en natuurlijk mijn eigen foto's. Ook heb ik nog een tweetal spelfouten eruit gevist.
Laatst gewijzigd door Enfantterrible op 02 aug 2006, 13:27, 2 keer totaal gewijzigd.
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Goeie review! Alleen denk ik dat je een minder exemplaar te pakken had van de Mexico, want die ik bespeeld heb (bij Rockpalace) was echt een geweldige plank! Dikke sound, fijn bespeelbaar, goeie afwerking enz.

Veel plezier met je Bass Collection!
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

Dat plezier gaat wel lukken, dank je wel!

Tuurlijk kun je niet alle Mexicanen over één kam scheren (dit klinkt ongelooflijk politiek trouwens), en er staan zoveel goede reviews op het internet dat ik ook wat verbaasd was over de mindere kwaliteit van deze bas. Ach ja, rotte appels kom je overal tegen denk ik.
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26245
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Gefeliciteerd, je hebt een goed afgewogen keuze gemaakt. Have fun!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Vaze
Berichten: 1287
Lid geworden op: 01 mar 2006, 23:11

Bericht door Vaze »

Leuke review

maar wat gaat die Bass Collection je kosten
enneuh... pics
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Bass Collection heeft mooie en goede bassen gemaakt. Ooit een bezeten, maar het geluid was totaal niet mijn ding.
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

Foto's gaat niet op zeer korte termijn lukken... ik ben niet in het bezit van een digitale camera (nee mijn naam is geen Catweazle), dus ik moet na mijn korte vakantie een vriend eens vragen mijn aanwinst te vereeuwigen.

De bas kostte mij €796,- , misschien vinden jullie het wat teveel voor deze vijfsnaar, maar als je bedenkt dat het een vrij uniek ding is van zeer goede kwaliteit (oh ja, vergeten te vermelden in de review, tuners zijn bijvoorbeeld van Gotoh, en de straplocks die ik erbij cadeau heb gekregen zijn van Schaller), en dat ik er nog een gratis extra onderhoud- / afstelbeurt er voor het komende jaar bij heb gekregen, vind ik de prijs heel acceptabel. En niet onbelangrijk, het geluid en speelgemak vind ik grandioos...
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Het zijn goede bassen. Bovendien was de prijs toen zo'n 1300 Euro. Veel speelplezier! :yes:
Gebruikersavatar
Enfantterrible
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 jan 2005, 17:51

Bericht door Enfantterrible »

Update: ik heb twee foto's gemaakt van de Bass Collection. (Foto's zijn niet bijster goed, genomen met een wegwerpcamera, maar met name de eerste is goed genoeg om een indruk te krijgen van deze bas).

Kijk hier maar.
En hoe kun je zeker weten dat het koelkastlampje uitgaat als je de koelkastdeur dicht doet?

Bass Collection SB325, Squier Precision Special V
Trace Elliot GP7 Series 6
Boss ODB-3, Aphex 204 Aural Exciter / Big Bottom
benno329
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2015, 12:02

And the winner is.... een Bass Collection SB325? (nu foto's)

Bericht door benno329 »

Hallo allemaal. Mijn naam is Ben en ik ben nieuw op dit forum. Mijn bovengemiddelde interesse voor Bass Collection stamt uit mijn vorige leven als bassist.
Ik speelde vanaf mijn 14 tot 45e jaar al basgitaar. Ook in verschillende bandjes. In die periode heb ik zeker een jaar of 12 op een Bass Collection SB 325 gespeeld. Met heel veel plezier! Ik was er bijzonder tevreden over. Daarna ben ik een jaar of 10 gestopt met bassen, maar het bloed kruipt toch weer waar het niet gaan kan. (of hoe zeggen ze dat?)
Nu heb ik weer zo'n zelfde bas op de kop kunnen tikken. Zelfde kleurstelling en uitvoering. Eigenlijk een kopie van mijn oude basje. En weer supertevreden! Ik vind het super-basjes. Veel waar voor je geld. Ook erg licht door de body van Japans Sen-hout. Goede elektronica die niet overdreven reageerd en prima elementen. Hals uit drie delen is ook wel lekker, en Gotoh hardware het beste spul dat er is. (vind ik...)
Als er mensen meer info willen over Bass Collection kan ik misschien wel helpen. Heb ook nog wel een oude folder liggen.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Enfantterrible schreef: (nee mijn naam is geen Catweazle)...
Wat heeft die er nou weer mee te maken?! :finger:
Plaats reactie