Darkglass vintage ultra v2

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Darkglass vintage ultra v2

Bericht door Sjtevel 1984 »

662DD85E-7356-45AF-B996-EE5529A781C0.jpeg
Ik ben een tijd op zoek geweest naar een mogelijkheid om ‘versterkerloos’ te spelen. Bij de aankondiging van de GK plex zou een speaker simulatie komen, maar tot op vandaag zit deze er niet in.

Om dit toch mogelijk te maken ben ik verder gaan kijken. Ik was al verliefd op het geluid van mijn VMT (ik heb hem nog steeds!), dus toen de V2 versie van de ultra uitkwam, was de keus snel gemaakt.

EQ:

Zoals wel bekend zal zijn, beschikt dit pedaal over een zeer uitgebreide EQ. Dit pedaal heeft een 4 bands eq. De bass kun je boosten/cutten op 100Hz. De treble op 5kHz. Wat mij opvalt is dat vooral de bass frequentie goed gekozen is. Je hebt toch die duw in het laag, zonder definitie te verliezen.

De twee mids zijn schakelbaar. Bij de low mids kun je kiezen tussen 250, 500 of 1000Hz en bij de high mids tussen 750, 1500 en 3000Hz.

Drive:

Een drive kiezen is altijd heel persoonlijk. Mij beviel de VMT goed (altijd aan), dus de keuze was snel gemaakt. De drive is nogal middy, de B7K is dan weer wat gescooped. Ik heb de drive altijd vol open staan (soms ietsje terug) en de blend volledig wet, maar ik prik zo door een bandmix heen.
De grunt switch (aandeel laag in de drive) heb ik flat staan, maar deze kun je ook boosten/cutten. De attack (aandeel hoog in de drive) heb ik geboost, maar deze kan ook flat/gecut.

Impulse responses:

Voor mij het selling point. Met behulp van de software kan je ir’s (speaker sims) in het pedaal laden. Darkglass voorziet je van een aantal, maar je kan ook je eigen gebruiken. Enig nadeel vind ik dat je er maar een tegelijk in kan laden. De ir zit dan op de headphone uitgang en op de XLR uit, de laatste is schakelbaar.

Conclusie:

Een zeer veelzijdig pedaaltje. Zelf is het mij nog niet gelukt om hem slecht te laten klinken. Voor opnames zet ik niet eens meer mijn versterker aan en live is er ook de mogelijkheid om versterkerloos te spelen. Ook is stil oefenen door de headphone out mogelijk.

I’m a happy Sjtevel! :jaaaaa:
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Darkglass vintage ultra v2

Bericht door klaasvaak »

Wat heeft het pedaal aan voeding nodig, en waar voed jij hem mee op je board ?
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Darkglass vintage ultra v2

Bericht door Sjtevel 1984 »

Hij heeft 9V 110mA nodig. Onder dit plankje hangt een ciocks DC-5, die past mooi onder een pedaltrain metro (of nano) zonder dat deze de vloer raakt.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Darkglass vintage ultra v2

Bericht door klaasvaak »

Das een topvoeding!!! Ik dacht even dat het kleine kastje boven je Darkglass de voeding was.
Maar Ciosks is prima!
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Darkglass vintage ultra v2

Bericht door Sjtevel 1984 »

:lol: Nee, da’s een high pass filter.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Re: Darkglass vintage ultra v2

Bericht door klaasvaak »

Ik was gisteren in de Musicproductive en daar hadden ze alle modellen van Darkglass achter elkaar opgesteld. Wat blijft het laag, tijdens overdrive, daarvan overeind. Mijn mond viel ff open.
En die Duitser die ermee aan het klooien was verstond mijn combineerde Duits-nederlands niet goed. Maar dat ter zijde
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Darkglass vintage ultra v2

Bericht door Sjtevel 1984 »

Mooi man, ik heb hem ‘blind’ besteld bij Thomann.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Darkglass vintage ultra v2

Bericht door arjan »

Ik merkte laatst bij een opname sessie dat met de speakersimulatie aan ook een bak ruis wordt toegevoegd. Heb jij dit ook gemerkt?
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Darkglass vintage ultra v2

Bericht door Sjtevel 1984 »

Tijdens de opnames van onze laatste cd heb ik deze standaard gebruikt (inclusief cabsim/ir) en heb hier niks van gemerkt. Ik heb deze cd zelf gemixt, dus dat zou mij wel opgevallen zijn.
Is het toevallig niet ‘gain-ruis’? Wat voor voeding gebruik je? Misschien iets anders in je chain wat roet in het eten kan gooien? Of stond er phantom power op de xlr?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Darkglass vintage ultra v2

Bericht door arjan »

Zou kunnen dat er een ander pedaaltje iets veroorzaakt maar het was echt alleen wanneer ik de ss inschakelde. Phantoomvoeding weet ik niet zeker maar kan het me niet voorstellen eigenlijk.
Ik gebruik een Fame DC8 als voeding
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
arjan
Berichten: 1238
Lid geworden op: 13 apr 2004, 14:30

Re: Darkglass vintage ultra v2

Bericht door arjan »

Zou kunnen dat er een ander pedaaltje iets veroorzaakt maar het was echt alleen wanneer ik de ss inschakelde. Phantoomvoeding weet ik niet zeker maar kan het me niet voorstellen eigenlijk.
Ik gebruik een Fame DC8 als voeding
loves a big bASS

mijn insta
mijn facebook
Veel gear... lekker boeie
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2823
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Darkglass vintage ultra v2

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ik heb hier een aantal dingen geprobeerd, maar alleen het aanzetten van phantom power creëert ruis.
De voeding zou misschien ook nog kunnen. Vanaf het moment dat je de speakersim inschakelt maak je er een digitaal pedaal van. Digitale pedaaltjes zijn meestal wat kieskeuriger wat voeding betreft.
Als je alleen de ultra aan je voeding hangt en hij de enige in je keten is, doet het probleem zich dan ook voor? Ben je zelf in de gelegenheid om phantom power op de XLR te zetten om te testen?
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Plaats reactie