getest en gekocht: Ibanez SB7 effectpedaaltje

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mattie
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2003, 21:20

getest en gekocht: Ibanez SB7 effectpedaaltje

Bericht door Mattie »

Een verrassend goed pedaaltje voor geen geld!

Eergisteren kreeg ik mailtje binnen van geliefde gitaarwinkel , "The Guitarshop" in Gent, had ze de dag voorheen gevraagd welke baseffecten ze op voorraad hadden en wat die magische schakeldoosjes dan wel mochten kosten , en er waren wel enkele leuke effectjes beschikbaar :P .
De winkel is klein, gezellig, zoals muziekwinkels moeten zijn ( vroeger ging ik naar Keymusic in Sint-Niklaas, waar ze weliswaar wel meer basspul hebben, maar hun klantvriendelijkheid veel minder is, bovendien zijn hun prijzen op sommige dingen flink wat duurder dan in dit winkeltje (!)).
De Cry Baby BasWah die ik wou testen was er niet meer, wel enkele EBS effecten en wat Boss spul en één ibanez Tonelok. EBS spul is dus zoals ik al dacht dik okee (maar veel te duur voor een arme student als mij), dan maar de Boss SYB3 bass Synth getest (kost ruim 200euro), best wel goede geluidjes maar heus geen 200euro waard! Volgend pedaaltje was die Ibanez SB7, wat een pedaal!


prijs:

Heb er 90 euro voor opgehoest, wat echt geen geld is voor zo een veelzijdig pedaal!

geluid:

Dit bakje is niet alleen meer dan de helft goedkoper dan de Boss Synth, hij lijkt me ook veel veelzijdiger, het heeft vier knopen: Sens, Frequency, Resconance en Level, een Decayswitch voor de snelheid (slow...fast) , en dan nog een Switchknop om te kiezen tussen AutoWah, Synth1 en Synth3.
Eigenlijk heb je gewoon drie effecten in één, na wat tweaken met de knoppen kan je uit elk effect een hoop bruikbare geluiden krijgen, uit de autowah kreeg ik algauw een funky flea achtig geluid, de eerste synth is leuk voor jaren 80 muziekjes en de tweede synth is veel dieper, en kan zelf als soort van oversturende wah distortion gebruikt worden.
Het pedaal is speciaal voor Bass gemaakt, en je houdt dus ook mooi laag over wanneer je het aantrapt.
Na een halfuurtje geexperimenteerd te hebben, kikkergekwaak, geronk, wahs , sprinkhaan muziek en nog meer gekke geluidjes eruit gekregen te hebben wist ik gewoon dat ik met dit pedaaltje naar huis moest gaan!

Gebruiksvriendelijkheid:


Het pedaaltje is redelijk simpel te bedienen, het duurt een tijdje eer je zelf het geschikte geluid gevonden hebt, maar dan heb je ook wel een prachtig synth geluid! In het bijgeleverd boekje staat netjes uitgelegt wat elke knop precies doet (met illustrerende frequenciegolf grafiekje erbij) en ook enkele , door de fabrikant aangeraden ,settings zoals "Funk", "Heavy Resonant Synth", "Dance and Techno" en "wah".
Heel handig is vooral het ToneLok systeem, je kan de knopjes indrukken, zodanig dat de knopen niet verdraaien wanneer iemand er met zijn voet per ongeluk tegen loopt.

Betrouwbaarheid:

Het pedaaltje ziet er erg stevig uit, wel is het aangeraden een adaptor te gebruiken ipv batterijtjes, het ding vreet namelijk batterijen!

Bruikbaarheid:


Voor Funkmuziek, experimentele muziek, jaren 80 synth geluiden, ... als je wat creatief bent kan je het best voor veel dingen gebruiken :)

Besluit:

Voor het geld (90euro) een supergoed pedaaltje, verwacht echter geen EBS toestanden, maar voor de prijs ga je niet gauw iets beters vinden. Ter vergelijking, die boss syntprul kost meer dan het dubbel, en het geluid is veel slechter als je het mij vraagt, en het ding is veel onhandiger in te stellen!

:D Dit ding blijft mooi in mijn rig staan komende maanden![/b]
Het valt niet mee om te bassen in een groep met twee gitaristen die beiden denken dat ze jimi hendrix zijn ;)
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Klinkt goed, kun je niet iets opnemen ter demonstratie? Ben nieuwsgierig hoe zoiets klinkt dan!
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Mattie
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2003, 21:20

Bericht door Mattie »

:( Heb nog steeds geen opname spul, maar op de site van ibanez moeten wel enkele luisterfragmentjes staan geloof ik. 't is natuurlijk geen EBS kwaliteit ofzo, maar voor dat prijsje kan je dat ook niet verwachten eh 8) .
Maakt het trouwens uit in welke volgorde je effecten schakelt? Heb nog een Overdrive pedaal ( die ruk is en hopelijk snel door een EBS multidrive vervangen wordt) en een Boss baschorus maar hoor wel eens van gitaristen dat de volgorde toch bepalend kan zijn voor je geluid ofzo...
Het valt niet mee om te bassen in een groep met twee gitaristen die beiden denken dat ze jimi hendrix zijn ;)
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Ja, het maakt wel uit ja. De eigenlijke gouden regel is dat je opgewekte ruis niet moet doorversterken. Dat hangt van het pedaal af. Meestal doet men de overdrive voor de bassamp en de chorus/delay gebaseerde effecten in de effectsloop. Door het niet inmengen van de voorversterker, blijf je je originele sound houden en wordt het gecreeerde geluid bewerkt. En niet voor de versterker, zodat je preamp ook nog eens de effecten van de chorus gaat uitversterken. Voor de overdrive wil je juist oversturing krijgen, dus dat is dan niet zozeer aan de orde. Die EBS ben ik zeer nieuwsgierig naar ook, al heb ik een versterker die een maximaal overstuurbaar preampje heeft... :mrgreen:
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Mattie
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2003, 21:20

Bericht door Mattie »

Ik speel nu over een 100 watt Ampeg combo, maar heb laatst nog een Ampeg buizenversterker met Groove Tubes in uitgeprobeerd, dan heb je al geen overdrivepedaaltje meer nodig :P !
Jammer dat het meeste spul veel te duur is, wil nog zoveel... (een Jazz, een vijfsnarige Fretless...) Tijd dat ik eens wat erf van een ouwe tante ofzo!:lol:
Het valt niet mee om te bassen in een groep met twee gitaristen die beiden denken dat ze jimi hendrix zijn ;)
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Idd, maar heb wel een rijke tante, maar das wel heel ver weg in de familie. En die wil ik niet dood hebben... dus wordt het nog fftjes sparen voor me. ;)

(heb ook zo'n verlanglijstje nog thuis liggen)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ik heb de SB7 ook gehad,
ik vond het leuk, voor effe, want die distorsion is echt onbruikbaar, en die decay is vaak te scherp.

nah, t was gewoon niet echt funktioneel in mn band, maar kwa synth sound prefereer ik em ook boven de boss,
ik wil toch nog eens die synth van digitech checken,..

naja... niets voor mij al die effecten, zoek alleen nog een voerdrive, en ik denk dat het die EBS gaat worden. :shock:
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 sep 2004, 09:18

Bericht door Marijn »

Pd7 heb ik... Voor mijn stijl muziek is het wel okee... ben er niet ondersteboven van maar toch...
Abathur
Berichten: 339
Lid geworden op: 26 mei 2004, 18:23

Bericht door Abathur »

Ik heb onlangs ook de sb7 gekocht! hip ding!... k zal binnenkort ook ff mijn review plaatsen :)
Plaats reactie