Epiphone Thunderbird IV Gothic

Plaats hier reviews van bassen, versterkers, snaren, effecten etc.
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Epiphone Thunderbird IV Gothic

Bericht door Jerry »

OK, ik kon het uiteindelijk toch niet laten, hij stond voor E 450 bij Staffhorst in Utrecht en heb hem toch maar meegenomen. Na het uitpakken meteen om m'n nek gehangen en dan...

Op het moment dat je het ding loslaat om je sigaret aan te steken ligt je headstock op de grond, nou wist ik dat wel dat het ding de neiging had om een neck-dive te maken maar dat het zo erg zou zijn had ik niet durven denken. Dus gelijk maar de boormachine erbij gepakt en het ding uit elkaar gehaald (ding is nog geen dag oud). Als je de neckplate er af haalt en hem omdraait zit er precies een mooi punt om een gat in te boren op de plek waar de strapbutton bij z'n Gibson broertje zit... waarom ook niet. Nog geen 10 minuten later doet ie wat ie doen moet en hangt ie goed, nu eerst eens een beetje spelen, goh dat is toch heel wat anders dan een Fender. Je kunt nergens echt lekker je pols kwijt maar dat geeft niet want het ding is echt te gaaf en het went vanzelf wel... denk ik, en als het niet went dan blijft het alsnog een onwijs cool ding.

Zo, nu eens inprikken, sorry buren. Poeh, ding dreunt als een dolle als je alle pots open laat staan, dit belooft wat als we wat tone af rollen… lekker :D in elk opzicht. Hij bromt en gromt als een hondsdolle hond met schuim in zijn bek, schijnbaar zitten er andere (zwaardere?) elementen in dan in de reissue. Hij klinkt in ieder geval een stuk donkerder dan de reissues waar ik op gespeeld heb. Ondanks het zware geluid klinkt ie ook lekker fel en moet ie volgens mij makkelijk door de rest van mijn band heen kunnen komen, dat weet ik zondag a.s. pas, laat ik in ieder geval even weten.

De actie staat me wat hoog afgesteld en zodra ik door heb hoe die brug precies in elkaar zit ga ik hem eens goed afstellen. De hals speelt over het algemeen lekker, hij is wat breder aan de top dan een Jazz, wat smaller dan een P en een hele hoop smaller dan de RI. Jammer alleen dat de toets zo vlak is, ik ben over het algemeen erg gelukkig met de 7,25” radius van mijn Fender. Ik kan nergens vinden wat de radius bij deze is maar het is meer dan de 9,5” bij de nieuwe Fenders, ik denk zo rond de 12 zelfs.

Nu eens goed kijken… het ding mist iets, hij is toch wel erg zwart. De XII inleg kan ik mee leven net als met de mat zwarte finish maar de slagplaat, de truss cover en die zwarte knopjes gaan er af. Weer de schroevendraaier er bij gepakt en alles er af geschroefd, naar de gitaarboer… mooi, de RI platen hebben exact dezelfde afmetingen en schroefgaten dus dat wordt internet op. De bestelling voor een truss cover, slagplaat en tophat zwart/zilver knobs staat al, als ie klaar is post ik de plaatjes.

Specs:
Body: mahonie
Hals: esdoorn, geschroefd
Toets: pallisander, waarschijnlijk 12” radius
Elementen: 2x Epi TB Plus humbuckers
Toneregeling: 2x volume, 1x tone
Lak: Pewter Black mat
Topkam: 1,5”


+ Het is een T-Bird
+ Lekker zwaar
+ Elementen dubbelen als duimsteun
+ Klinkt (imho) GE-WEL-DIG

+/- Nekzwaar, is goed op te lossen
+/- Speelt wat onhandig, waarschijnlijk gewenning

- Geen offset-waist body
- 13 graden kop… blijf ze niet vertrouwen
- Toetsradius
- Het is geen Gibson
realeigo
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:25

Bericht door realeigo »

Mooie aankoop! Maar weet je zeker dat dw body van mahonie is en niet van elzen? Want de normale TB wordt gemaakt met een elzen body
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Vrij zeker, toen ik hem uitelkaar haalde had het hout in de neck pocket een hele rode kleur. Bij elzen of andere houtsoorten zoals linden heb ik dat nog nooit gezien.
Gebruikersavatar
Vaze
Berichten: 1287
Lid geworden op: 01 mar 2006, 23:11

Bericht door Vaze »

Waarom vertrouw je die 13° kop niet?
Gear:
Dean Metalman V
Richwood P-bass (met Fender Prodigy '91 element van FC in)
Harley Benton jazz kopie

LAB series L4
Ashdown MAG 410T
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Hehe, teveel horror plaatjes gekeken op internet denk ik. Overal kom je plaatjes tegen van afgebroken Gibson koppen :D
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Je kunt nergens echt lekker je pols kwijt maar dat geeft niet want het ding is echt te gaaf en het went vanzelf wel... denk ik,
heb wel eens op de TBird van een leerling gespeeld, en toen pas snapte ik waarom hij zo'n probleem had met het uitvoeren van bepaalde technieken en het aannemen van een goede houding met z'n rechterarm en hand..... :roll:

het is een coole bas qua uiterlijk en sound, maar net zoals andere coole dingen zoals je bas extreem laag hangen moet je er ook een prijs voor betalen....en mn als je net begint met spelen of hard aan je goede speeltechnieken wilt gaan werken lijkt mij die prijs te hoog. imho.

vind trouwens wel dat deze Gothic versie in het zwart heel aantrekkelijk uitziet....alleen dat kruis idd.... 8)
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Ghehe, ben inderdaad meer een basgitarist dan een bassist (ja er is een verschil). Op die Fender model bodies kun je lekker lui je pols laten hangen (speel van de 10 nummers 6 à 7 met pick) en met je hele arm op die snaren meppen.

Laag hangen maak ik me ook erg schuldig aan :oops:
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7422
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Jerry schreef:Vrij zeker, toen ik hem uitelkaar haalde had het hout in de neck pocket een hele rode kleur. Bij elzen of andere houtsoorten zoals linden heb ik dat nog nooit gezien.

Klopt inderdaad; het is de enige "reguliere" Epiphone met een mahonie body. Vandaar ook de andere klank. De neckdive kun je ook nog ietsje verhelpen door een zwaardere controlplate aan de achterkant te plaatsen. Als je een half uurtje met een figuurzaag en een stuk messing in de weer gaat is het gepiept. Alle kleine beetjes helpen. En langere strap helpt ook als je de bas lager hangt komt het zwaarte punt net effe anders te liggen. (en het ziet er beter uit, haha)

Over de kop hoef je geen zorgen te maken. De Epi's zijn bij de topnut een stuk dikker dan de fragiele Gibsons. Bovendien zijn de meeste afgebroken koppen veroorzaakt door de ontzettend slechte koffers waarin de oude Gibsons zaten. Die werden namelijk niet ondersteund op de belangrijke plekken. Epiphone (en Gibson ook) hebben tegenwoordig veel betere koffers.
Als je geen gekke dingen gaat doen zal de kop nooit breken.

Persoonlijk zou ik alle zwarte hardware vervangen door nikkel of chroom. Bij Allparts kun je dat allemaal gewoon bestellen. De slagplaat zou ik dan in parelmoer doen. Dan heb je een heel kekke T-bird...


Veel plezier met je Goth bird.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Ik ben voor deze gegaan Afbeelding, de bedoeling is om hem zo vintage mogelijk te krijgen... nu dus nog op zoek naar chrome hardware. Jammer dat die oude stijl elementen er niet in passen (of de standaard Gibson TB elementen)
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Bericht door Sjaan »

Hebben de Gibson TBirds deze problemen ook (moeilijk bespeelbaar, naar voor vallen, .. )

Achja, je hebt hem evengoedkoop gekocht als in duitsland en hij ziet er best wel vet uit :D (maar toch zie ik liever de Gibson IV).

Speelde de bassist van soad niet op zo gibsons?
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

De bespeelbaarheid is niet zo heel erg anders, de body vorm is hetzelfde. De Gibson duiken ook voorover maar minder, in eerste instantie omdat de body groter is maar ook omdat de voorste strapbutton op de hiel van de hals zit. Ik heb een extra strapbutton op de neckplate van mijn Epi geschroefd zodat het zwaartepunt verder naar voren ligt.

Zwaardere controlplate is trouwens ook een goeie... heb alleen geen messing in huis en de gamma oid. is zeker 5 minuten fietsen

Die kerel van soad speeld of speelde idd ook op die dingen
Laatst gewijzigd door Jerry op 04 jan 2007, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7422
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Sjaan schreef:Hebben de Gibson TBirds deze problemen ook (moeilijk bespeelbaar, naar voor vallen, .. )
Moeilijk bespeelbaar? Nee.

Neckdive? Ja, allemaal.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7422
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Jerry schreef:heb alleen geen messing in huis en de gamma oid. is zeker 5 minuten fietsen
Tsja 5 minuten is ook wel heel erg lang. Je kan ook proberen wat lood in de control cavity te plaatsen (zoek maar eens in de viskoffer van je vader 8) )
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2769
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Basvarken schreef:Moeilijk bespeelbaar? Nee.
Ik zou niet zozeer moeilijk zeggen, eerder "anders" de hele balans en feel zijn heel anders dan bij de Fender modellen waar ik nu vijf jaar op speel.
realeigo
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:25

Bericht door realeigo »

een leren strap schijnt ook te helpen..
Plaats reactie