Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

JohnBoy schreef: 20 aug 2018, 14:17 We veronderstellen dat de TS begrijpt wat hij beweert maar als we echt goed lezen (luisteren) ontdekken we dat het slechts galm is. Mijn oma zei het al: Holle vaten klinken het luidst.
Wat zullen de mensen bij jou dan een geluidsoverlast ervaren.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door JohnBoy »

Strabel schreef: 20 aug 2018, 14:18 Betere bassist dan gitarist.
Einde topic.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Goose »

Ik weet niet in hoe verre ik je serieus moet nemen als bassist. Een beetje bassist is toch wel erg bezig met zijn geluid en zijn eigen sound. Menig bassist kiest dan ook voor een bepaalde bas vanwege het geluid en evenzo ook zijn versterker en speaker.
Rede bv voor mij om na mijn Hartke 5000 met 410 en 115 te kiezen voor een Orange Ad200b met ampeg 610. Maar nog niet goed genoeg. Ik wilde het laag nog strakker en ben nu dus op een buizen voorversterker met een mosfet eindtrap bezig.
Ik neem aan dat je als gitarist het liefst op een buizenbak speelt vanwegen het geluid? Waarom dan zo willekeurig in je basgeluid?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door RonC »

Dus eigenlijk hoeven we als bassist dus ook niet meer te zoeken naar een bepaalde bas vanwege de sound??
Zelfde geldt voor versterking. Enkel de looks doen er nog toe! Damn, als ik dat geweten had!.
Mijn Wals gaan nu op marktplaats (incl mijn effecten en versterker) en ik schaf me een Stagg van 6 tientjes aan! Enkel de kleur en model zijn van belang. De sound van een bassist doet er niet toe! Thanks voor dit inzicht Kale Kip! je hebt mijn ogen geopend! :)
Kale kip
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 aug 2018, 09:29

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Kale kip »

Het basisgeluid van de bas is zeker belangrijk. Als je effecten met een sausje vergelijkt dan kun je zeggen dat je bij bas het sausje net zo goed weg kunt laten omdat je het nauwelijks proeft.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Goose »

En toch krijg ik bij al jouw schrijven bij elkaar het tegendeel te proeven. Het liefst neem je geen versterker mee. Een PA monitor is genoeg of inear. Maar plug je dan gelijk in of heb je dan nog een eigen preamp voor je eigen geluid? En bij kleine optredens in een Roland cube goed genoeg zeg je..... die zal voor sommige dingen wel goed genoeg zijn, maar......
Neem je als gitarist ook genoegen met monitors, inear of een roland cube? Of wil je dan wel een buizen versterker?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Strabel »

Kale kip schreef: 20 aug 2018, 14:34 Het basisgeluid van de bas is zeker belangrijk. Als je effecten met een sausje vergelijkt dan kun je zeggen dat je bij bas het sausje net zo goed weg kunt laten omdat je het nauwelijks proeft.
Je hebt gelijk,alleen creative muzikanten/bassisten zien het nut van een sausje.
Feeling the groove is everything.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Erelid »

Ik vind vee niet te vreten zonder sausje.
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Strabel »

aah, prachtig nummer ook.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Goose »

Ik zie de versterker, cabinet en effecten juist alles bij elkaar als een marinade. En zonder die marinade heb je opeens een heel ander stukje vlees.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Unlord »

Mensen, van een kale kip valt niks te plukken. Dit hele topic heeft geen enkel effect!
Haico

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Haico »

Kale kip schreef: 19 aug 2018, 09:36 Dag mensen,

Ik vraag me af of de doorsnee luisteraar ook maar iets hoort van enig verschil wanneer een bassist effecten gebruikt. Ik ben van mening dat je net zo goed geen effecten kunt gebruiken, dat scheelt ook een hoop sjouwwerk.
Ja. Als je het zelf kan horen, dan kan een doorsnee luisteraar het ook horen. Of ze het kunnen identificeren als een bas-effect, tjsa, dat is wat anders. Maar dat maakt mijn inziens ook niet uit. Het gaat om de boodschap van de muziek en hoe je deze tot de luisteraar brengt. Als je daarvoor een effect op de basgitaar nodig hebt, dan is dat zo.

Maar als jij het niet wil gebruiken. Dan doe je het toch niet? :lol:

Afbeelding
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Erelid »

Wat een beetje reverb en delay alleen al niet doet! (ok, en backtrackje)

Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door Strabel »

Unlord schreef: 20 aug 2018, 16:24 Mensen, van een kale kip valt niks te plukken. Dit hele topic heeft geen enkel effect!
Haha,ja mooi gesproken,maar we proberen alleen te achterhalen of Kale kip doof is omdat hij bij Pino P vind dat het niks uitmaakt,met of zonder effect.
Ach,best wel vermakelijk. :wink:
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Re: Merkt een doorsnee luisteraar überhaupt wat van fx?

Bericht door phoerd »

Kale kip schreef: 20 aug 2018, 14:34 Het basisgeluid van de bas is zeker belangrijk.
Wat dan weer anders is bij een gitaar, daar maakt het basisgeluid geen ruk uit .... je gooit er toch effecten overheen.
Plaats reactie