Bass Distortion

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Bart1973
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 aug 2018, 15:35

Bass Distortion

Bericht door Bart1973 »

Hallo collega-bassisten :wink:

Een vraagje : Ik speel in een 4-koppige rockband, nl drums, bass, gitaar en zang.
Nu, bij de zwaardere nummers en wanneer de gitarist soleert, is de algehele sound wat dunnetjes. Het mag best wat heavy-er :jam:
Ik, als bassist, probeer dit gemis wat op te vangen met distortion of overdrive pedals. Ik luk daar aardig in, maar de sound blijft te dun in sommige (eerder genoemde situaties).
Uit ervaring weet ik dat sommige ditortion pedals wel vervormen en een vettige sound geven, maar die nemen dan wel je "low end" als bassist weg.
Ik speel momenteel met een Mxr overdrive en een Darkglass B7k. Mijn sound valt goed mee. :dance:
En dan nu komt de vraag :) : Bestaat er een pedal of een manier om met mijn bas een sound te genereren waarbij ik tegelijk mijn eigen sound (mét low end) en tegelijk een soort van 2e gitaar (distortion) sound bekom ? Dit zou een mooie aanvulling zijn op de huidige sound, waarbij er toch ietwat een gemis is van een 2e (heavy) gitaar.
En NEEN, we gaan er geen extra gitarist bijnemen. Met 4 is genoeg ! :wink: :jam:
Alvast bedankt voor eventuele helpende reacties ! :worship:
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Bass Distortion

Bericht door rensbass »

In principe alles met een clean blend. Dan mix je het overstuurde geluid met het cleane geluid.
Bijv. TC electronic bassjuice maar er zijn er tig.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Bass Distortion

Bericht door Unlord »

Met de B7K Kan je laag ook prima aanwezig blijven hoor. Maar als je echt je gewone basgeluid wilt behouden, moet je denken aan het splitsen van je signaal naar twee amps. Of net als ik een amp gebruiken waar je twee ingangen op hebt die je tegelijk kunt gebruiken. De één voed je dan met je cleane signaal terwijl je de andere vol pompt met grid. Heb je ook maar één cab nodig.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Bass Distortion

Bericht door JohnBoy »

Octavers kunnen wel wat doen voor je denk ik.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Bass Distortion

Bericht door CaptainSlow »

Ben je op zoek naar zoiets als het geluid van Royal Blood ? Die bassist haalt echt een hele gitaarmuur uit zijn Gretsch - basje :)
Helemaal geen gitarist meer nodig :D

Over het Royal Blood geluid zijn wel wat youtube videos over te vinden, geluid splitsen en dan een hele rimbam aan effecten in de afzonderlijke paden. Misschien kan een Helix het in 1 keer.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4824
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Bass Distortion

Bericht door Green Goblin »

Line switcher er tussen (Boss ls-2 gebruikte ik), één kanaal clean en op het andere kanaal de distortion. En dan mengen naar smaak.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Nieltse
Berichten: 540
Lid geworden op: 14 apr 2010, 10:39

Re: Bass Distortion

Bericht door Nieltse »

Met de B7k moet dat geen probleem zijn toch?
De 7k heeft ook een clean lineout !
:facepalm:
Gebruikersavatar
samuel
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 aug 2005, 13:02

Re: Bass Distortion

Bericht door samuel »

misschien kan je iets met de aftershock pedaal.
Kan je zelf ook aardig je eigen geluid mee creëren.
je hang je pedaal aan de pc of via de app op je telefoon.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Re: Bass Distortion

Bericht door Bolobass »

De Boss LS2 geeft je twee loops die je kan gebruiken om extra effecten te mengen met je basis signaal. De LS2 kan ook je signaal splitten om naar verschillende versterkers te sturen bijvoorbeeld.

Met een octaver plak je ook een extra dikke laag in je sound, daar hoeft misschien maar een dun laagje distortion over.
Sowieso geldt dat een beetje effect net zoveel doet als een hoop!
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Plaats reactie