Bass Limiter Enhancer

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bass Limiter Enhancer

Bericht door Lazy B. »

Wie kan mij iets vertellen over deze pedaal en zijn functies en mogelijkheden?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Geen ervaring mee, maar kan je niet beter een compressortje kopen?
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Q. schreef:Geen ervaring mee, maar kan je niet beter een compressortje kopen?
Kan ik uit je reactie afleiden dat deze pedaal een zelfde effect heeft als een compressor?
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Een limiter kapt de volumepieken in je signaal af. Een compressor ook, maar die boost ook de zachtere noten. Tenminste da's het verschil volgens mij.
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Equalizer schreef:Een limiter kapt de volumepieken in je signaal af. Een compressor ook, maar die boost ook de zachtere noten. Tenminste da's het verschil volgens mij.
Langzaam kom ik tot de kern geloof ik...

Dus met dit pedaaltje kun je je geluid - bij voorbeeld tijdens een optreden - zelf wat evenwichtiger maken?
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Equalizer schreef:Een limiter kapt de volumepieken in je signaal af. Een compressor ook, maar die boost ook de zachtere noten. Tenminste da's het verschil volgens mij.
Jep, en ik zou persoonlijk niet weten waarom ik dus een limiter nodig zou hebben. Een compresoor daarentegen kan je sound (in mijn oren) wat evenwichtiger maken (maar sommige compressors slaan de dynamiek wat te veel dood). Je harmonics kunnen bijvoorbeeld zo net een tandje beter uit komen, je pops klinken wat evenwichtiger etc. Maar ik heb gemerkt dat met de ebs multicomp ook mijn fingerstyle (wat ik voor 99,9% speel in de band) gewoon wat beter, evenwichtiger en vetter klinkt (zonder dynamiek weg te halen). Maar geluidsmannen gooien toch meestal ook wel wat compressie op het zaalgeluid.
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Q. schreef:
Equalizer schreef:Een limiter kapt de volumepieken in je signaal af. Een compressor ook, maar die boost ook de zachtere noten. Tenminste da's het verschil volgens mij.
Jep, en ik zou persoonlijk niet weten waarom ik dus een limiter nodig zou hebben. Een compresoor daarentegen kan je sound (in mijn oren) wat evenwichtiger maken (maar sommige compressors slaan de dynamiek wat te veel dood). Je harmonics kunnen bijvoorbeeld zo net een tandje beter uit komen, je pops klinken wat evenwichtiger etc. Maar ik heb gemerkt dat met de ebs multicomp ook mijn fingerstyle (wat ik voor 99,9% speel in de band) gewoon wat beter, evenwichtiger en vetter klinkt (zonder dynamiek weg te halen). Maar geluidsmannen gooien toch meestal ook wel wat compressie op het zaalgeluid.
Ik sluit me er helemaal bij aan.
Alleen die compressie op het zaalgeluid, is bedoeld voor zang en het drumstel (met name de snare).
Ik neem aan dat je voor het optreden een gebalanceerde output gebruikt (DI of op je Amp) want dan heb je nauwelijks compressie nodig.

Ikzelf gruwel ook van limiters, die maken je geluid "dood", een compressor daarintegen geven je net dat "vieze" randje.
En daar houd ik van !!!
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
funkalot
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:32

Bericht door funkalot »

Lazy B. schreef:
Equalizer schreef:Een limiter kapt de volumepieken in je signaal af. Een compressor ook, maar die boost ook de zachtere noten. Tenminste da's het verschil volgens mij.
Langzaam kom ik tot de kern geloof ik...

Dus met dit pedaaltje kun je je geluid - bij voorbeeld tijdens een optreden - zelf wat evenwichtiger maken?
Ik heb het pedaal net gekocht en op zich klopt het wel wat je zegt. Met de enhance functie maakt ie je hoge tonen scherper zeg maar. Je krijgt een duidelijker geluid, je knalt ook beter door het geluid van de band heen (de brij van gitaren, drums etc). Handig voor solo's en slappen. De limiter functie gebruik ik eigenlijk alleen om ervoor te zorgen dat ik mn versterker niet overstuur als ik een snaar een lel verkoop, is wel ideaal eigenlijk. Ik vind het een handig dingetje eigenlijk.
funky see, funky do...
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

funkalot schreef:
Lazy B. schreef: Langzaam kom ik tot de kern geloof ik...

Dus met dit pedaaltje kun je je geluid - bij voorbeeld tijdens een optreden - zelf wat evenwichtiger maken?
Ik heb het pedaal net gekocht en op zich klopt het wel wat je zegt. Met de enhance functie maakt ie je hoge tonen scherper zeg maar. Je krijgt een duidelijker geluid, je knalt ook beter door het geluid van de band heen (de brij van gitaren, drums etc). Handig voor solo's en slappen. De limiter functie gebruik ik eigenlijk alleen om ervoor te zorgen dat ik mn versterker niet overstuur als ik een snaar een lel verkoop, is wel ideaal eigenlijk. Ik vind het een handig dingetje eigenlijk.
Hey, als jij zo'n ding hebt kun je me misschien even de werking van de verschillende knoppen uitleggen?
Gebruikersavatar
funkalot
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 apr 2004, 23:32

Bericht door funkalot »

level = output level
enhance = hoeveelheid enhance (min = uit max = heleboel - wel logisch op zich ;))
ratio = limiter level
treshold = finetuning limiten (ben zelf ook nog niet helemaal uit deze functie, maar ja ik heb het pedaal dan ook nog maar pas ;))
funky see, funky do...
Gebruikersavatar
Lazy B.
Berichten: 1277
Lid geworden op: 28 jun 2004, 16:13

Bericht door Lazy B. »

Ok thanks!
Gebruikersavatar
urje
Berichten: 1062
Lid geworden op: 26 jan 2005, 00:24

Bericht door urje »

funkalot schreef: ratio = limiter level
treshold = finetuning limiten (ben zelf ook nog niet helemaal uit deze functie, maar ja ik heb het pedaal dan ook nog maar pas ;))
dat zou wel raar zijn. bij een compressor (wat dit apparaat misschien stiekem een beetje is), geef je met de treshold (engels voor drempel, of drempelwaarde) aan vanaf welk niveau hij begint te werken, en met de ratio hoeveel hij vanaf dat niveau doet. dus treshold op max betekent dat ie ongeveer alles doorlaat, treshold op min betekent dat ie alles aanpakt. voor de ratio geldt 1:1 = niets doen en oneindig:1 = het signaal boven de treshold afkappen. daartussen heb je bijvoorbeeld 4:1, wat betekent dat het signaal boven de treshold 4 keer zachter wordt.
correct me if i'm wrong.
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Ik had de ouwe versie van boss en die zoog wel aardig wat van je laag weg vond ik, ik zou eerder wat meer uitgeven voor een wat meer heldere compressor/limiter. Ik heb bijv. een Carl Martin en die is erg transparant, maar ook wat duurder. Als je het gebuikt voor een slapsolootje kun je best voior die boss gaan maar constant aan zou ik iets anders kopen.
Plaats reactie