Stroomvoorziening en andere zaken

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
TimG
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2009, 15:33

Bericht door TimG »

Gisteren iets vreemds meegemaakt. Ik heb mijn totalen pedalboard draaien op een Harley Benton blok. Thuis werkte dat prima (alle pedalen aan, kon ook tegelijk) maar gisteren in de oefenruimte bleek de Line 6 DL4 er ineens mee op te houden, de rest van de pedals werkten wel. Het probleem was snel opgelost. Een 9v-adapter van mijn gitarist bood uitkomst. Kortom: het lijkt erop dat de Line6 zijn eigen voeding moet hebben omdat 'ie anders te weinig krijgt.

Toch ben ik benieuwd waar dat dan aan ligt, aangezien 't thuis wel gewoon werkt, en ik kan me niet voorstellen dat er in Rotterdam minder stroom uit de muur komt dan in Den Haag. Enfin, ik ben verder een complete n00b op dit gebied, maar tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

Als leek zijnde snap ik iets nog niet.
Mijn korg pitchblack heeft een dc 9v in maar heeft een ac adapter nodig (wat die van mijn bcb-60 ook is)

Hoe zit dat?
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

DL4 heeft aardig wat nodig ja....... en is vrij picky qua stroomtoevoer

Oefenruimtes staan bekend om hun niet altijd stabiele stroomtoevoer. Dus het kan best dat er net wat minder uit de muur kwam en daarmee dus net wat minder in je pedaal.......
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Matt_Heis schreef:Als leek zijnde snap ik iets nog niet.
Mijn korg pitchblack heeft een dc 9v in maar heeft een ac adapter nodig (wat die van mijn bcb-60 ook is)

Hoe zit dat?
De korg heeft GEEN AC nodig! Gewoon DC werkt prima...... maar een AC adapter kan goed zijn dat het een adapter is die AC omzet in DC (en AC komt gewoon uit de muur)
Gebruikersavatar
Matt_Heis
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 mei 2007, 16:24

Bericht door Matt_Heis »

De adapter van het pedalboard is een 1000ma ac adapter maar de daisy chain gaat via een dc out. Klopt het dan dus weer?
Conquer your mind, conquer the world.

Schatz 61'Jazz
Ibanez SR600


MarkBass Little Mark II
SWR Goliath II
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Jup :) Die adapter zet de wisselstroom (AC) uit je wandcontactdoos om in gelijkstroom (DC) naar je BCB-60. Die DC kun je dan weer aftappen met je pedalen, die dan dus keurig 9V DC op de ingang krijgen. Je noemt het natuurlijk een adapter, maar feitelijk is het een omvormer/gelijkrichter.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
TimG
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2009, 15:33

Bericht door TimG »

Bernardduur schreef:DL4 heeft aardig wat nodig ja....... en is vrij picky qua stroomtoevoer

Oefenruimtes staan bekend om hun niet altijd stabiele stroomtoevoer. Dus het kan best dat er net wat minder uit de muur kwam en daarmee dus net wat minder in je pedaal.......
Dank voor de reactie. Ik denk dat ik dan maar een extra adapter voor de DL4 aanschaf, loop ik in ieder geval geen risico meer op uitvallende delays of loopjes :)
Gebruikersavatar
Kaasknaap
Berichten: 1728
Lid geworden op: 24 jan 2010, 23:15

Bericht door Kaasknaap »

Heeft er hier iemand ervaring met https://www.thegigrig.com?
Gebruikersavatar
Laus
Berichten: 285
Lid geworden op: 02 mei 2005, 20:19

Bericht door Laus »

TimG schreef:Gisteren iets vreemds meegemaakt. Ik heb mijn totalen pedalboard draaien op een Harley Benton blok. Thuis werkte dat prima (alle pedalen aan, kon ook tegelijk) maar gisteren in de oefenruimte bleek de Line 6 DL4 er ineens mee op te houden, de rest van de pedals werkten wel. Het probleem was snel opgelost. Een 9v-adapter van mijn gitarist bood uitkomst. Kortom: het lijkt erop dat de Line6 zijn eigen voeding moet hebben omdat 'ie anders te weinig krijgt.

Toch ben ik benieuwd waar dat dan aan ligt, aangezien 't thuis wel gewoon werkt, en ik kan me niet voorstellen dat er in Rotterdam minder stroom uit de muur komt dan in Den Haag. Enfin, ik ben verder een complete n00b op dit gebied, maar tips zijn welkom.
Ik heb momenteel ook een DL4 staan...die adapter van Line 6 geeft 1200mah 9VAC(!). Zou er dus een aparte adapter voor pakken?
Jericho Alpha Black
Dean Edge Q6
QSC GX-5 poweramp + Two Notes LeBass
SWR Goliath III/Son of Bertha
Line 6 Studio Lowdown 110
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

De DL4 draait prima op zowel AC als DC, maar Line6 raadt zelf wel AC aan :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ja, en intern worden er veel rare voltage van gemaakt..... de power supply in de DL pedalen is erg moeilijk en ingewikkeld in elkaar gezet..... maar goed, ze zullen er een idee bij gehad hebben :)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Blijf het ook gek vinden dat je als fabrikant feitelijk puur voor de verkoop gaat door zo'n AC-adapter 'verplicht' te stellen. Als je eerste schakeling na de voedingsingang een gelijkrichter is, gaat het je alleen maar om het geld en niks anders, want dat spanningsverschil is daarachter dan verwaarloosbaar. Kun je ook gewoon een normale AC/DC adapter gebruiken.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

Mss is deze al gevraagd, maar ik hoop van niet!

Gisteren een Line 6 M9 gekocht!
Gelijk een Harley Benton Junior bijgekocht. Ik dacht lekker gezellig, dan kan ik mijn sansamp deluxe en mijn M9 voeden.
Nu blijkt dat de M9 niet eens aangesloten geraakt (prikker is groter dan het gaatje in de HBJr.)

Harley Benton voor niets gekocht?
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Gebruikersavatar
tieleman
Berichten: 3373
Lid geworden op: 14 jan 2012, 12:19

Bericht door tieleman »

Eeerrrr... Volgens mij is de voeding van de M9 een AC voeding, dus een DC brick (zoals de Harley Benton) gaat dan sowieso niet werken.
UP-B
Berichten: 1448
Lid geworden op: 11 okt 2004, 18:52

Bericht door UP-B »

tieleman schreef:Eeerrrr... Volgens mij is de voeding van de M9 een AC voeding, dus een DC brick (zoals de Harley Benton) gaat dan sowieso niet werken.
enige alternatieven? zodat ik wel enkele pedalen kan voeden met maar 1 powersource?
https://www.stereoworx.com - Live & Studio Productions
Plaats reactie