Stroomvoorziening en andere zaken

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Stroomvoorziening en andere zaken

Bericht door Bernardduur »

Na een paar maal dezelfde vraag te moeten beantwoorden even een post gemaakt; ik hoop dat het terug te vinden is na een tijdje :)

POWER!

Ieder pedaal heeft power nodig; dit halen veel mensen uit de batterijen die erbij komen. Sommige pedalen werken hier lang op, sommige apparaten helaas wat minder. En om nu niet iedere zoveel tijd een nieuw setje batterijen te kopen, die daarnaast ook nog midden in een set op kunnen raken (en hiermee ook de bypass mode kunnen beinvloeden zoals in BOSS pedalen) kiezen al snel mensen voor de gemakkelijke manier van een adapter, een vaste hoeveelheid power wordt aan het pedaal gegeven zoals een batterij dit zou doen, nu alleen continu. Een uitkomst!

Een batterij heeft een plus en een min. Het verschil hiertussen is de spanning van de batterij. Dit verschil bepaald de hoeveelheid arbeid die moet worden verricht om electrische lading van punt A naar punt B te moeten gaan, uitgedruk in volt (V).

Spanning wordt in de wereld aangeboden in 2 vormen: AC (wisselspanning) en DC (gelijkspanning). Bij AC wisselt de plus en de min van met een gelijke frequentie van plaats. In Nederland is dit 50 x per seconde (50 Hz), in de USA bv is dit 60 Hz. Een aantal apparaten zal kunnen werken op wisselspanning maar een overmaat aan electronische apparatuur wil alleen maar werken met een vaste + en een vaste - en hebben dus DC nodig, gelijkspanning. Van AC DC maken is vrij simpel (minimaal 1 diode), van DC AC maken is heel wat minder makkelijk.


Onder invloed van dit verschil zal er stroom gaan lopen, het verplaatsen van ladingdragers (electronen); de sterkte van deze stroom wordt uitgedruk in Ampere (A)

Een apparaat verwacht spanning (moet er dus altijd zijn wil iets werken) en vraagt om ampere (de mate van ampere wordt dus gereguleerd door het apparaat; het vraagt om wat het nodig heeft)



Dus, wat hebben we minimaal nodig om een pedaal te laten draaien via een adapter:
- 9V spanning
- een bepaalde hoeveelheid mA
- DC

Sommige pedalen kunnen op minder en op meer dan 9V draaien. Minder dan 9V levert meestal een slechtere kwaliteit van geluid op; meer dan 9V kan slecht zijn voor het pedaal zelf. In het pedaal zitten een aantal onderdelen die gemaakt zijn voor een maximale voltage. Als je die overschrijdt gaat dit onderdeel kapot. Een bekend voorbeeld is de condensator; deze heeft op de body ervan geschreven hoeveel spanning hij aankan. Ga je daar overheen dan ontploft de condensator (jaja, al vaker meegemaakt).
De hoeveelheid mA die een pedaal nodig heeft staat meestal in de gebruikshandleiding of achterop het pedaal. De adapter moet dus MINIMAAL deze waarde zijn

En dan DC; ga geen AC adapters aansluiten op een pedaal omdat je hierdoor een kleine stroomkring maakt die vuur uit kan lokken; brand in je pedaal. Wees zeker van de polariteit van de DC. Voor pedalen in de wereld gelden 2 standaarden, maar er zijn ook uitzonderingen(!!!!). Wees dus zeker dat je weet welke polariteit je pedaal heeft!!!!!!

1. De Japanse standaard:hiermee bedoel ik de 2.1 mm barrel jacks die Boss, Ibanez en meerdere makers gebruiken. Tegenstaande aan de normale polariteit die deze barrels voor andere huishoudelijke apparaten gebruiken, hebben pedalenbouwers (denk ik) de polariteit omgedraaid om zo apart adapters te kunnen verkopen. De polariteit is:
Buiten = +
Binnen = -
Omdat de behuizing van je pedaal geaard is (-) kun je dus geen niet-geisoleerde jacks geruiken voor deze standaard.
Voordeel: Je sluit niet kort als je hem aansluit (met de power aan)
Nadeel: Je aardt je voedingsbron niet direct

2. De Amerikaanse standaard: hiermee bedoel ik de kleine miniplugs die je ook aan je koptelefoon kan hebben (3.5 mm miniplug). Deze standaard wordt minder gebruikt maar is in de meestal gevallen aanwezig in EHX en ProCo pedalen. De polariteit is:
Tip (punt) = +
Sleeve (rest) = -

Voordeel: Je aardt de voedingsbron doordat de - van de plug contact maakt met de behuizing (met een niet-geisoleerde jack)
Nadeel: je maakt even kortsluiting als je de plug erindrukt (als de tip tegen de behuizing aankomt).

Er zijn omzetstukjes waarmee je van een Japanse naar een Amerikaanse kan gaan (het is maar een stekker natuurlijk)

EDIT: Sticky gemaakt - Hans58
Laatst gewijzigd door Bernardduur op 14 dec 2007, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Dan de adapters zelf;

Een perfecte adapter heeft dus een 9V uitgang (perfect 9V), een minimale mA die hoger is dan wat het pedaal nodig heeft en de juiste polariteit. Hierin zijn nog aardig wat verschillen:

1 De huis - tuin en keuken adapters. Simpel, niet goed gereguleerd, kunnen meerdere voltages geven en meerdere polariteiten gebruiken. Geven meestal een aantal volts boven de aangegeven stand aan maar door het neerladen van een pedaal (het voelen tussen pedaal en adapter) wordt die intern snel 9V.
2 De simpele pedaaladapter (Boss, Ibanez, etc); betere regulatie met alleen 9V (of 24V voor bepaalde EHX pedalen) en maar 1 polariteit
3 Een wat meer uitgebreidde pedaaladapter (One spot); betere regulatie met wat meer mA "under-the-hood"
4 Een adapter met meer uitgangen die semi geisoleerd van elkaar zijn (delen wel de spanningsbron, niet de uitlopers) zoals de MXR DC brick of de CIOKS adapters
5 Een adapter met meer uitgangen die van elkaar geisoleerd zijn (zowel spanningsbron als uitlopers) zoals de Voodoo Labs Pedal Power II

5 is beter dan 1; 5 zal hierdoor ook veel duurder zijn dan 1.
1 kan bij weinig pedalen een goede toon geven maar kan door zijn slechte filtering ruis opwekken. Verder kan het door zijn niet isolatie een bron zijn van groundloops (zie later).
2 en 3 zijn al wat beter en de negatieve dingen bij 1 zullen minder plaatsvinden. De kans erop is er nog wel.
Bij 4 en 5 zullen de kans op ruis en groundloops weg zijn door de isolatie.

Je kan 1 adapter per pedaal aansluiten. Dit is te doen en zorgt voor een goede spanning / mA per pedaal waardoor hij optimaal werkt. Je kan ook gebruik maken van daisy chains; hierbij wordt de basisbeginselen van de electronica gebruikt:

- Voltages parallel zijn overal gelijk, dus ook aan de bronspanning; voltages in serie zijn cumulatief de bronspanning

- Stroomsterktes parallel zijn cumulatief de bronstroomsterkte; Stroomsterktes in serie zijn overal gelijk, dus ook aan de bronstroomsterkte (wat niet kan natuurlijk want de bron geeft zonder vraag niets uit :))

Bij daisy chains worden de lijnen parallel gezet (Voltages overal gelijk, 9V) en de stroomsterktes tellen op. Als je dus wilt weten welke stroomsterkte je minimaal moet hebben op je adapter moet je alle waardes vab je pedalen optellen.

Nadeel van daisychains is dat alle gronden aan elkaar zitten met een vrij korte afstand. De kans op groundloops wordt hierdoor groter. Verder kan een pedaal door het neerladen meer of minder dan 9V krijgen; omdat ze parallel staan krijgen alle pedalen deze voltage. Tenslotte kan het voorkomen dat de adapter de totale aantal mA niet aankan (slecht werken de pedalen, storing, ruis, etc). Er zijn omzetstukjes te koop / te maken om van een Japanse naar een Amerikaanse standaard te gaan (of andersom).

De adapters met meer uitgangen zijn hierbij dus een uitkomst omdat deze geisoleerd aan elkaar zijn en dus minder storing zullen geven met een stabielere stroomvoorziening.


De One-Spot is een aparte versie van de 2e en komt door zijn goede filtering, kleine body en goede kwaliteit hoog bij mensen. Weet wel dat het een simpele adapter blijft en dat de kans op bijwerkingen hoog zijn met deze soort adapters. Daarnaast geeft de One Spot een piek van >10V per 2 seconde (wat bepaalde chips kan frituren)
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Groundloops is het verschijnsel dat er een spannigsverschil ontstaat tussen 2 punten in de aarde. Hierdoor onstaat er eigenlijk een stroom die gaat lopen tussen de 2 aardepunten, een stroom die DC is en die bestaat uit een square wave van 50 of 60 Hz (zoals boven besproken bij de AC). Deze toon is extreem luid en zit altijd door de tonen heen die je speelt.
Om dit te verwijderen moet je eerst bepalen hoe het komt dat het plaatsvindt. Isoleer daarom de pedalen per pedaal om te zien of het 1 pedaal is dat het opwekt. Probeer vervolgens andere kabels om te zien of het minder wordt. Ook het laten lopen op een batterij kan de groundloop compleet verwijderen (je hebt dan wel 1 pedaal op een batterij lopen). Als het maar aanblijt kan het raadzaam zijn de adapter te vervangen door een betere.

Wat te doen als je per ongeluk een verkeerde polariteit op een pedaal zet. Bidden en hopen dat het goedkomt. Als hij met de juiste polariteit het niet doet even openmaken en binnen kijken of er niets zwart geworden is of zo. Als dat wel het geval is, dit onderdeel vervangen en opnieuw proberen. Sommige onderdelen kunnen kortdurend wel tegen een omgedraaide polariteit maar gaan compleet kapot als dit te lang aanhoudt. Dit is idem met AC adapters. Een hoop pedalen hebben een bepaalde protectie in het pedaal zitten (een simpele diode) die kortsluiting maakt als de polariteit verkeerd is; deze diode zal dan versmelten en de stroomkring onderbreken. Door deze diode te vervangen kan het pedaal weer goed werken.




Als je kiest voor een adapter om je pedaal(en) te poweren kan het raadzaam zijn een pedalenbord te maken (voor overzicht, tijd van opzetten, gemak, etc). Tussen pedalen kun je veelerlijk kabels gebruiken. Zelf adviseer ik altijd George L kabels (kleine coax kabel achtige kabels met een lage weerstand een een extreem lage condensatiewaarde) die je op maat kan snijden en soldeerloos aan pluggen kan bevestigen. In mijn ogen is de kabel ideaal, de pluggen alleen wat duur (en ze kunnen naar verloop van tijd los gaan zitten) maar wel ideaal. De laatste tijd soldeer ik simpele pluggen aan de kabel met goed resultaat!

Andere kabels die ik gebruikt heb zijn de regenboogkabels (allerlei kleuren); op zich wel goede kabels maar als je er teveel gebruikt hoor je een verlies van treble optreden die niet met een buffer op te vangen is (condensatiewaarde van de kabels is te hoog; icm de weerstand van de kabel krijg je een high pass filter).

True bypass is een manier van schakelen in pedalen waarbij het signaal OF door het effect gaat OF door de andere kant naar buiten zonder tussenkomst van buffers, etc. Dit is op zich ideaal maar heeft 1 nadeel: je kabel wordt erg lang (als alles op bypass staat krijg je in principe een lange kabel). Door deze lengte wordt de weerstand van de kabel zo groot dat een high pass filter duidelijk hoorbaar wordt door een verlies van treble. Mijn favoriet is dan ook een buffer (of een gebufferd pedaal) aan het begin van de chain (en een aan het end). Gebufferde signalen zijn minder onderhevig aan deze high pass filter en zal hierdoor niet optreden. Zo kun je lange kabels gebruiken zonder problemen. Boss, Ibanez en meerdere pedalenbouwers voegen buffers aan hun pedalen toe die ook werken in de bypass stand, een goed idee dus voor het eerste pedaal.

De beste manier om te zoeken of je pedalen(keten) een bron is van noise, ruis, etc) is om eens in te pluggen zonder en met de keten. Hoor je een verschil tussen de 2?? Dan moet je daar aan gaan werken

Hopelijk is dit allemaal handig om te gebruiken. Als er onwaarheden in staan, opmerkingen zijn of er moet nog wat bij, meld het dan en ik zet het erbij!
Gebruikersavatar
AceyDeucey
Berichten: 413
Lid geworden op: 09 apr 2007, 20:19

Bericht door AceyDeucey »

Mijn dank is groot! Zelfs voor mijn nog prima te begrijpen. Sticky-waardig lijkt me.
Yamaha BB 414
Music Man StingRay ltd. '06
Music Man Bongo HH black sparkle
Modulus Flea-Bass

Markbass CMD121
Gebruikersavatar
VDBROEK81
Berichten: 544
Lid geworden op: 06 nov 2007, 10:45

Bericht door VDBROEK81 »

Goed verhaal, zelfs ik kon er weinig fouts aan ontdekken :)

bij "Condensatiewaarde" stel ik me iets anders voor..

Wel één vraag wat bedoel je met:
Bernardduur schreef:Daarnaast geeft de One Spot een piek van >10V per 2 seconde (wat bepaalde chips kan frituren)
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

VDBROEK81 schreef:Goed verhaal, zelfs ik kon er weinig fouts aan ontdekken :)

bij "Condensatiewaarde" stel ik me iets anders voor..

Wel één vraag wat bedoel je met:
Bernardduur schreef:Daarnaast geeft de One Spot een piek van >10V per 2 seconde (wat bepaalde chips kan frituren)
Er zit in de One Spot een zener diode die als hij te warm wordt voor een korte tijd (<0.3s) een piekwaarde geeft (de zener is er om een stabiele uitgangswaarde te maken) van meer dan 10V; dit gebeurd dus elke 2 seconde. Nadat hij zijn waarde kwijt kan wordt ie weer koud en begint het weer van voren af aan. 99,9% van de pedalen kan hiertegen, maar een aantal pedalen (bv alle pedalen van de Maxon lijn) gaat hierdoor nogal kapot (heb er al teveel gezien).
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

Hmm interesting, zeker omdat ik graag onespot adapters gebruik, is er ergens een lijst van pedalen die niet met onespot adapters compatible zijn?
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Bazz Lightyear schreef:Hmm interesting, zeker omdat ik graag onespot adapters gebruik, is er ergens een lijst van pedalen die niet met onespot adapters compatible zijn?
Ik ken ze niet allemaal, maar:
- Alle Maxon pedalen
- Alle Snarling Dogs pedalen

en alle pedalen die MAX1044 chips gebruiken
Gebruikersavatar
VDBROEK81
Berichten: 544
Lid geworden op: 06 nov 2007, 10:45

Bericht door VDBROEK81 »

Bernardduur schreef:Er zit in de One Spot een zener diode die als hij te warm wordt voor een korte tijd (<0.3s) een piekwaarde geeft (de zener is er om een stabiele uitgangswaarde te maken) van meer dan 10V; dit gebeurd dus elke 2 seconde. Nadat hij zijn waarde kwijt kan wordt ie weer koud en begint het weer van voren af aan. 99,9% van de pedalen kan hiertegen, maar een aantal pedalen (bv alle pedalen van de Maxon lijn) gaat hierdoor nogal kapot (heb er al teveel gezien).
Het gaat over een nominale belasting. Ik durf deze bewering heel sterk in twijfel te trekken, de beschrijving van het thermische effect kan ik ook niet plaatsen. Hoe kom je aan deze "wijsheid"?
Die Onespots worden overal gebruikt dus dat betekent nogal wat als het waar is wat je zegt. Ik kan me voorstellen dat er dus meer over geschreven is. Heb je daar een artikel over?
Gebruikersavatar
BarryII
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jul 2007, 23:17

Bericht door BarryII »

Ik zweer bij mijn pedalpowerII !!

Goed verhaal man :jam:
Hey, ik ben niet meer zo nieuw hier! O-jee
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

VDBROEK81 schreef:
Bernardduur schreef:Er zit in de One Spot een zener diode die als hij te warm wordt voor een korte tijd (<0.3s) een piekwaarde geeft (de zener is er om een stabiele uitgangswaarde te maken) van meer dan 10V; dit gebeurd dus elke 2 seconde. Nadat hij zijn waarde kwijt kan wordt ie weer koud en begint het weer van voren af aan. 99,9% van de pedalen kan hiertegen, maar een aantal pedalen (bv alle pedalen van de Maxon lijn) gaat hierdoor nogal kapot (heb er al teveel gezien).
Het gaat over een nominale belasting. Ik durf deze bewering heel sterk in twijfel te trekken, de beschrijving van het thermische effect kan ik ook niet plaatsen. Hoe kom je aan deze "wijsheid"?
Die Onespots worden overal gebruikt dus dat betekent nogal wat als het waar is wat je zegt. Ik kan me voorstellen dat er dus meer over geschreven is. Heb je daar een artikel over?
Ik ken het symptoom (heb al teveel MAX1044 chip equiped pedalen moeten repareren) en dit was continu te wijden aan een factor, de one spot. Het verhaal hierboven werd gebruikt als verduidelijking waarom dit effect optrad en dit kwam van iemand anders. Ik weet zelf niet of dit waar is; heb je anders zelf nog ideeen waarom dit gebeurd?
Laatst gewijzigd door Bernardduur op 15 dec 2007, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
snarie
Berichten: 1399
Lid geworden op: 17 mei 2007, 10:01

Bericht door snarie »

voor een leek (zoals ik zelve) een zeer goed en begrijpelijk verhaal. Mijn dank is groot

@ Rogier

:worship: :worship: :worship:
inderdaad joep :-)
Gebruikersavatar
VDBROEK81
Berichten: 544
Lid geworden op: 06 nov 2007, 10:45

Bericht door VDBROEK81 »

Bernardduur schreef: Ik ken het symptoom (heb al teveel MAX1044 chip equiped pedalen moeten repareren) en dit was continu te wijden aan een factor, de one spot. Het verhaal hierboven werd gebruikt als verduidelijking waarom dit effect optrad en dit kwam van iemand anders. Ik weet zelf niet of dit waar is; heb je anders zelf nog ideeen waarom dit gebeurd?
Geen idee, ik zou de oorzaak eerder in het effect zoeken. Reden zou goedkope/slechte componenten kunnen zijn. Zo'n chargepump chip wordt door veel fabrikanten gemaakt en er zit nog wel wat prijsverschil in.

Hoe dan ook de One Spot is een erg goede voeding dus wat mij betreft even geen reden tot paniek. Maar als iemand op dit forum dit probleem ook tegen komt dan hoor ik het natuurlijk graag.

Anyway, je verhaal is verder prima dus laten we de aandacht daar niet te veel van afleiden.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

In het kader daarvan: ik gebruik eigenlijk alleen een Boss Chorus, maar trek m er meestal tussen uit vanwege een brom.
Nu had ik zo'n universele voeding, dus ik dacht dat het misschien daaraan lag, maar met een originele Roland voeding bromt ie nog steeds. Enig idee hoe ik dat wegkrijg? Zou het schelen als ik m in de effectsloop op de amp aansluit ipv tussen bas en amp? Of gewoon maar een batterij er in dan?
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
WouterN
Berichten: 1959
Lid geworden op: 13 jun 2005, 10:43

Bericht door WouterN »

Een batterij zal sowieso moeten werken als ik het verhaal van Rogier goed begrijp, omdat een batterij geen 50Hz voortbrengt. Toch? :)

Wat ik me nog wel afvroeg, de Ibanez TS-9 lijkt verrekte veel op die Maxon 9-series. Heeft die vintage Ibanez-lijn dit zelfde probleem met de One-spot of niet?

Aangezien ik inmiddels aardig wat pedalen aan 1 boss-adapter heb hangen gaat het mss ook tijd worden voor een onespot. :)
Paper Motion
Pian0maN schreef:Ik zat te twijfelen of ik voor of tegen zou zijn, maar WouterN heeft me toch wel overtuigd :wink: ...
Plaats reactie