Stemapparaat / Tuner

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Krommenek
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:13

Stemapparaat / Tuner

Bericht door Krommenek »

Hallo,

Zijn er nog mensen die in het bezit zijn van een elektronisch schema van een Stemapparaat voor Bass / guitar?

Liefst van ee Korg zoals de DTR serie, maar mag ook van een andere producent zijn.

Ik hoor het wel.

Groeten

Eric
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Ik ben benieuwd waarom je dit wilt doen. Er zitten dan misschien wel weinig componenten in een tuner, maar het luistert nogal nauw om te zorgen dat je er ook feitelijk mee kunt stemmen. Ik denk niet het te doen is een zelfgemaakt analoogstemkastje te bouwen. Ik raad je dan ook aan om het digitaal te doen als je het per sé wil. Bouw een echte bypass en lus je andere uitgang naar een A/D-converter waarna je er een fourieranalyse overheen haalt. Je laagste piek is nu de frequentie van je signaal. Maar is dit wat je wilt, of is het gewoon een experiment?
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Wilbert schreef:Bouw een echte bypass en lus je andere uitgang naar een A/D-converter waarna je er een fourieranalyse overheen haalt. Je laagste piek is nu de frequentie van je signaal.
sounds like school... :?
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

tis eigenlijk ook meer jouw straatje... ben je het ermee eens eigenlijk? Ik heb nog nooit feitelijk geprobeerd een analoge tuner te maken, maar t lijkt me niet te doen...
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

ja ik ben 't er zeker mee eens.

heb eigenlijk geen id van het concept van een analoge tuner, misschien dat ze een rij (band-pass)filters maken met een puntvormige(driehoekige) karakteristiek en daar iets mee doen ofzo.. zou ik's uit moeten zoeken. Maar een digitale tuner lijkt me inderdaad makkelijker te maken, hoewel me dat evengoed geen makkelijke opgave lijkt.
Een softwarematige is nog altijd 't makkelijkst denk ik. :wink:

PS: Nabouwen is natuurlijk zoiezo geen kunst, daar hoef je alleen voor te kunnen solderen. Maar ik weet niet of de tijd die je erin steekt de moeite waard is. Want uiteindelijk hou je dan een printplaatje over zonder behuizing, zonder mooie knoppen, zonder mooi "actherkantje" voor je wijzer, etc etc.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Wilbert schreef:Bouw een echte bypass en lus je andere uitgang naar een A/D-converter
een geschikte A/D converter maken is ook nog een lastige taak, want zelfs bass frequenties zijn al te hoog voor een (makkelijk te maken) "slope-converter".
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

RobertoEDB605 schreef:PS: Nabouwen is natuurlijk zoiezo geen kunst
Dat valt dus volgens mij nog vies tegen. Als je een serie filters maakt, zoals je al zei, dan komt de keuze van de onderdelen heel nauw voor de frequentie-eigenschappen van die dingen. En die frequentie-eigenschappen zijn nou juist waar je het voor doet. Dus als je dom het schema overneemt, maar de gebruikte elementen wijken ook maar 1 promille af, dan is t ding zo vals als een kater met testikelklemmen.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Daarom moet iedere tuner waarschijnlijk ook nog afgestelt worden voordat 'ie de fabriek uit gaat.
Een punt waar je me nu ook mee "opzadelt" is dat de schakelingen zo gebouwd moeten worden dat de afwijkingen in de elementen door de temperatuur (MAKKELIJK meer dan 1 promille), elkaar allemaal zo ongeveer op moeten heffen zodat de tuner binnen een redelijk temperatuur bereik nog nauwkeurig blijft.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Gebruikersavatar
Krommenek
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 dec 2004, 13:13

Tunerschema !!

Bericht door Krommenek »

heren, heren,

Ik was opzoek naar een schema, dan hoef je maar na te bouwen en NIET te ontwerpen!!! Ik zit nou niet helemaal op een temperatuur diskussie te wachten, jullie wel!!

Trouwens bouwen jullie zelf wels een wat?

Greetz
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Stank voor dank zeg...
Yamaha RBX JM2.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Re: Tunerschema !!

Bericht door RobertoEDB605 »

Krommenek schreef:heren, heren,

Ik was opzoek naar een schema, dan hoef je maar na te bouwen en NIET te ontwerpen!!! Ik zit nou niet helemaal op een temperatuur diskussie te wachten, jullie wel!!

Trouwens bouwen jullie zelf wels een wat?

Greetz
ja ik bouw/ontwerp regelmatig zelf wat maar tot nog toe geen effecten, heb wel een keer een audioversterker gebouwt en een audio-preamp, en buiten het audiogebied om nog dingen zoals een MIPS-processor (alleen ontworpen), allerlei A/D en D/A converters, thermostaat-regelingen, etc. etc.

Maar daar zit je vast niet op te wachten.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
Silent G
Berichten: 150
Lid geworden op: 31 mei 2004, 10:32

Bericht door Silent G »

ik heb zelf nog nooit iets gebouwd, heb er ook niet echt interesse in, maar een kwam toevallig op deze site, misschien staat er iets nuttigs op voor iemand
https://www.generalguitargadgets.com/

geen stemapparaat helaas
**BTB 405 & RockMaster Full Tube Amp**
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Re: Tunerschema !!

Bericht door Wilbert »

Krommenek schreef:heren, heren,

Ik was opzoek naar een schema, dan hoef je maar na te bouwen en NIET te ontwerpen!!! Ik zit nou niet helemaal op een temperatuur diskussie te wachten, jullie wel!!

Trouwens bouwen jullie zelf wels een wat?

Greetz
Ik bouw niet regelmatig, maar wel zo af en toe. Vandaar ook de ervaring met fouten die er in kunnen sluipen, en de vraag: wat wil je hiermee?
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Phyrexian
Berichten: 761
Lid geworden op: 17 dec 2004, 17:12

Bericht door Phyrexian »

I don't see the point in building a tuner.
Volgens mij kost je dat zo veel tijd en energie dat je er beter zelf ééntje koopt.

Ooit heb'k op talkbass eens iemand gezien die z'n TU-2 had ingebouwd in een rack... zeer nice!
Kroost [Graphic and Web Design] | Last.fm

G&L LB-100 | versterkerloos | Trace Elliot 1084
Boss TU-2 | Fulltone Bassdrive
Peavey Microbass
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Hoe staat het eigenlijk met dit plan?
Pas op, achter je!!
Plaats reactie