Boss ME-8B

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Boss ME-8B

Bericht door Wilbert »

Hee piepels,

Ik ben van de week bij Conijn de ME-50B van Boss gaan testen. 't Is voor mij eigenlijk een ideaal bakkie, want ik wil gewoon eens op m'n gemak met effecten gaan klooien om te kijken of dat wat voor me is. Het expressiepedaal vind ik ook gaaf. De prijs staat me alleen tegen. 300 euro is niet te veel voor zo'n bak, maar wel zonde als je m nauwelijks gebuikt, en ik heb echt nog geen flauw idee of ik m ook echt ga gebruiken. Maar nou zag ik op marktplaats een ME-8B staan voor 140 euro met een optie op een Roland EV-5 (expressiepedaal). 140 euro lijkt me wel wat veel geld voor het totaal achterhaald kleine broertje van de ME-50B. Wat vinden jullie hiervan, en is dat ding überhaupt wel de moeite waard? Ik zat zelf te denken om te proberen die 8B samen met dat pedaal voor 100 euro te proberen te ritselen. Makkelijk komt die gozer toch niet van dat pedaal af, lijkt me.
Pas op, achter je!!
erikjrnk
Berichten: 458
Lid geworden op: 27 nov 2003, 18:32

Bericht door erikjrnk »

niet doen.

:nono:
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Heb je d'r zelf ervaring mee? Enne... ik zag ook een Zoom BFX-708 staan. Is dat wat beter? Die gitaarpedaaltjes van die serie klinken niet verkeerd vind ik (voor t beetje geld dat ze kosten).
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
RetepV
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:59

Bericht door RetepV »

Ik heb zelf een ME-8B. Tja, het is mijn eerste effect, dus veel ervaring kan ik niet bijdragen. Maar ik ben er wel heel tevreden over. Ik zou er wel een expressiepedaal bij kopen als ik jou was.

Ik heb er zelf geen expressiepedaal bij, maar die gaat er toch heel binnenkort wel zijn. Ik heb vroeger een Wah gehad, en zoiets is toch wel erg leuk. Die Wah was alleen voor gitaar (Dunlop Cry Baby geloof ik), en hij snoepte toch wel wat laag op. Ik neem aan dat dat met de ME-8B minder is.

Tjah, het ding is prima stevig, maar ik heb er alleen mee in oefenruimtes gespeeld.

Hij is makkelijk te programmeren, maar het is wel wat moeilijk om een leuk geluid te krijgen. Ik weet niet of dat komt omdat het gewoon zo moeilijk is om een leuk geluidje te krijgen of dat het komt omdat het ding te beperkt is. Ik denk dat het gewoon moeilijk is, want beperkt is het apparaat moeilijk te noemen :).

Mjah, wat verder? Ik hou niet zo van rek effecten, ik wil voor me neus kunnen zien welk effect ik hem op heb staan. *ALS* er iets mis gaat zie ik dat gelijk.

Ik speel een vrij 'moeilijke' bas, een Music Man Sabre uit 1979. Dat is een actieve bas met een nogal stevige output. Maar ik heb nog geen ongewenste distortion gehad uit het apparaat.

Tja, voor de rest zit er dus veel meer op dan wat ik nodig heb of gebruik. Ik had in feite ook 3 losse kastjes kunnen kopen. Maar dat is klote met opzetten, en je kunt niks vooraf inprogrammeren. Je klikt je dan dus een ongeluk en soms moet je nog dingetjes gaan verdraaien ook. Met de ME-8B geen enkel probleem.

Ik zie dus geen nadelen. Maar misschien dat andere effectapparaten nog meer voordelen hebben?

All said and done klinken analoge effecten toch nog steeds altijd stukken beter dan digitale effecten. Maar tijdens optredens of in de oefenruimte hoort daar toch niemand iets van hoor.

Edit:

Wij hebben vroeger wel eens een Zoom effect gehad voor de zanger, maar dat ding klonk klote. Ik zou geen Zoom kopen zonder hem gehoord te hebben.
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Ik ga deze bak al niet meer bekijken. Thanx voor de reacties verder, maar de Digitech BP 80 vond ik een veel vetter kastje. Da's m'n huidige optie. Maar eerst ga ik eens lekker zelf wat met effecten klussen. Zie daarvoor m'n Home-made distortion-topic.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

RetepV schreef:
Ik zie dus geen nadelen. Maar misschien dat andere effectapparaten nog meer voordelen hebben?

All said and done klinken analoge effecten toch nog steeds altijd stukken beter dan digitale effecten. Maar tijdens optredens of in de oefenruimte hoort daar toch niemand iets van hoor.
Ahum... hier wil ik toch even op inhaken. Heb je tegenover de chorus van bvb zo'n multi-effect pedaal al eens een echte analoge box gehad? Dat is live, in de studio en waar dan ook compleet andere koek. Ik heb de EBS Unichorus bijvoorbeeld en ik viel mijn stoel toen ik die voor het eerst hoorde. Met drie EBS pedaaltjes heb ik ontzettend veel sounds tot mijn beschikking, die supergoed klinken. Je hoort live het juist heel erg goed als iemand met een crapbak aan het spelen is tov iemand die echt kwaliteitseffecten heeft! T.a.v. multieffect bakken ben ik nog steeds van mening dat je hetzelfde geld beter kunt uitgeven aan twee of drie echt goede effecten dan overal half werk van accepteren. Na verloop van tijd ga je toch naar beter zoeken IMHO.

Overigens is dit volgende meer een algemene noot. De effecten op bas zie ik nog steeds als een 'toetje' ten opzichte van de standaardsound. Af en toe een octaver erbij, soms een autowah is heel lekker, maar niet teveel. Als je te verslaafd aan de effecten raakt is het onvermijdelijk dat je teveel 'in effectentaal' begint te denken. Standaard een compressor, beetje reverb, beetje EQ tweaken en oh ja... die chorus klinkt standaard ook goed. Prima... maar live is dat onzin. Pak af en toe een effectje mee voor het 'leuk' houden van je standaardsound, maar niet continue.

Enfin... dat meer als algemene opmerking, niet als een reactie op het voorgaande. Just in case... ;)
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Equalizer
Berichten: 967
Lid geworden op: 25 dec 2003, 17:27

Bericht door Equalizer »

Wilbert schreef:Zie daarvoor m'n Home-made distortion-topic.
Ah, het is ondertussen al 'jouw topic' geworden? :mrgreen:
Thijzema
Berichten: 581
Lid geworden op: 07 okt 2003, 19:59

Bericht door Thijzema »

Last time I checked was ik degene die een effect al daadwerkelijk had gebouwd :P
Gebruikersavatar
RetepV
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:59

Bericht door RetepV »

De Teng schreef:
RetepV schreef:
Ik zie dus geen nadelen. Maar misschien dat andere effectapparaten nog meer voordelen hebben?

All said and done klinken analoge effecten toch nog steeds altijd stukken beter dan digitale effecten. Maar tijdens optredens of in de oefenruimte hoort daar toch niemand iets van hoor.
Ahum... hier wil ik toch even op inhaken. Heb je tegenover de chorus van bvb zo'n multi-effect pedaal al eens een echte analoge box gehad? Dat is live, in de studio en waar dan ook compleet andere koek.
Ik was er ook niet 100% positief over hoor :). Misschien had ik duidelijker moeten zeggen dat analoge effecten toch altijd beter klinken.

Maar toch live, de meeste mensen vinden het toch al wel goed klinken. Als je live een foutje maakt is er ook niemand die zich dat herinnert na het optreden. Als je live niet rockt (in zin van dat je het naar je zin hebt en lekker speelt :)), merken ze dat veel meer.

Ik ben in feite dezelfde mening als jij toegedaan. Maar als je dan toch een digitaal effect wil kopen (omdat het makkelijk is al die apparaten in één), zou ik ook niet een al te dure kopen. Zelfs de dure kunnen niet tippen aan analoge effecten. Dan kun je imo beter een 2ehandse ME-8B kopen dan een 19" Digitech. De ME-8B heeft van alles aan boord en is 2ehands prima verkrijgbaar. 150 euro vind ik niet veel geld, daar koop je maar één goed analoog effect voor.

Zo beter? :)
Music Man Sabre ROCKS. They should bring it back.
Gebruikersavatar
RetepV
Berichten: 52
Lid geworden op: 31 jan 2005, 21:59

Bericht door RetepV »

Thijzema schreef:Last time I checked was ik degene die een effect al daadwerkelijk had gebouwd :P
Begint flink off-topic te raken, maar ik heb een keer een sonic enhancer uit de Elektuur nagebouwd. Deed het prima. Ik had toen niet zo'n goede bas (een ouwe Washburn B4), en ik kon het geluid er aardig mee opknappen. Sinds mijn Music Man gebruik ik hem niet meer, de enhancer maakt het geluid daarvan alleen maar lelijker in plaats van mooier.

Ik zal het artikel eens opzoeken en posten in het Effekten forum. Inmiddels heb ik het effekt een beetje gecannibaliseerd voor onderdelen, maar volgens mij moet ik hem zo weer aan de praat hebben. Kan ik misschien gelijk een MP3'tje maken.
Music Man Sabre ROCKS. They should bring it back.
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Indeed Watson, indeed. ;)


Ik begon het idee te krijgen door de post dat het je niet zoveel boeide of je nu digitaal of analoog had. En live maakte het toch niet uit... maar nu heb je je verdedigd hoor. Kranig geweerd zelfs. (blablabla...) :)

(was je me net voor... )
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Gebruikersavatar
Wilbert
de techneut
Berichten: 1266
Lid geworden op: 11 mei 2004, 00:21

Bericht door Wilbert »

Thijzema schreef:Last time I checked was ik degene die een effect al daadwerkelijk had gebouwd :P
Ow fuck, ik dacht dat ik een nieuw topic gestart was naar aanleiding van jouw verhaal over die distortion. I'm very sorry, man, the credit's all yours.
Pas op, achter je!!
Gebruikersavatar
lievenr
Berichten: 309
Lid geworden op: 08 dec 2004, 08:57

Bericht door lievenr »

K'heb ook zo een me-8b. Ik gebruik hem nooit op optredens en zelfs niet op repetities. Het is gewoon leuk om er thuis wat mee te klooien.
K'denk dat een bassist soms beter af is met één of twee kleine analoge bakjes.
Plaats reactie