compressor testresultaten

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

compressor testresultaten

Bericht door Bloody D »

Vandaag ben ik even in Hasselt bij Claes Jacky compressors gaan testen.

Assistentie van de zoon van de baas gekregen, die kerel was gelijk geobsedeerd door compressors, dus dat heeft heel goed geholpen. Bijvoorbeeld volgende tip: draai de compressie volledig open, zodat je je geluid volledig kapot compreseert. Een goede compresser nijpt het frequentiebereik van je geluid niet dicht, elke frequentie blijft doorklinken alleen dus gecompresseert...

Wat heb ik kunnen testen:
Keeley compressor, vind je niet echt veel. Vind je eigenlijk bijna niet... maar is wel zowat de rollsroyce onder de compressors. Deze heeft of twee of vier knoppen, maar je moet echt een muggezifter zijn als je vindt dat je nog meer moet kunnen tweaken dan met de two-knob versie. Veruit de beste die er was, steekt echt met kop en schouders boven alles uit. Tast je geluid helemaal niet aan. Ik heb hem uiteindelijk niet gekozen omwille van de prijs (246€) en het feit dat je er niets anders mee kan doen dan compressen (wordt straks wel duidelijk), maar dat doet ie dus wel als de beste...

T-rex compressor, klinkt goed maar als je hem volledig opendraait (en zelfs maar half open) hoor je bijna geen laag meer. Volgende...

EHX Soul Preacher, zelfde als hierboven, maar nu werd ook het hoog weggehaald, alleen valt het minder op als je hem maar half opendraait, maar toch... volgende dus...

EHX White Finger, tof ding, heel tof ding (ik heb hem uiteindelijk meegenomen.) Naast een goeie compressor kan je deze ook gebruiken als een drivepedaal door je pre en postgainknoppen, je hebt de mogelijk om hem lamp (trage reactietijd) of LED te schakelen (snelle reactietijd). Vergeet vooral die LED functie, die klinkt voor geen meter. Dan is er nog een squashfunctie waardoor je extra kan compressen. Er staat nog een sensitivity-knop op die ik ook vooral niet gebruik. Je geluid verandert zo goed als niet (zoals het hoort) maar je krijgt bij elke aanslag een extra boost waardoor je wat percussiver klinkt. Je geluid wordt ietsje vetter, iets luider zonder echt luider te zijn... betaalbaar ook: 119€

EHX Black Finger, nog toffer ding, zowat gelijkaardig aan de white finger, maar deze klinkt warmer, ronder, smooth-er... Het "buizen"verschil, ook hier de post en pregain, de squashfunctie alleen de sensitivityknop is hier niet. De ledfunctie klinkt hier wel goed. De black finger comprest je geluid niet alleen, hij maakt je geluid echt rijker. Moest budget (189€) geen punt geweest zijn, dan had ik deze gekozen, maar ja... ezels die geld schijten bestaan nog steeds niet...


[/u]
Gebruikersavatar
Mario
Berichten: 471
Lid geworden op: 04 jan 2008, 15:53

Bericht door Mario »

ik ben argwanend tov compressors. ik zie er ten eerste het nut niet meteen van in en ten tweede houdt het mijn geluid zo in waardoor het sterieler gaat klinken. wellicht heb ik gewoon nog nooit door een goede compressor gespeeld. Maar kan iemand me overtuigen van het nut van een goede compressor?
I want something good to die for, to make it beautiful to live
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik heb niets met compressors; teveel gebouwd, geprobeerd en verwacht maar nooit iets lekkers gevonden. Ik hou er niet van als mn dynamiek weg is, en ja, compressors halen dat weg.

De Keeley is een pure kopie van de Ross compressor wat weer een kopie was van de MXR Dynacomp. Ross voegde wat kleine aanpassingen door en voila, de Keeley.

De white finger is wel tof; de black finger is eigenlijk bijna gelijk maar dan met buizen; de buizen in de black finger voegen trouwens niets toe aan de compressie. Ze zijn gewoon een simpele buizen preamp.
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

Wel, tot voor kort had ik zowat dezelfde mening... compressors waren voor lozers die geen basgitaar konden spelen en het maakte je geluid alleen maar steriel, je nam de dynamiek weg,...

Tot ik eens een goed gesprek had met onze vaste geluidsman (studeerde aan het SAE in Rotterdam - ik geloof dus ook wat hij te vertellen heeft). Weg vooroordeel...

Compressoren kunnen in het slechtste geval je geluid helemaal om zeep helpen of in het beste geval je geluid juist een boost geven. Een goede compressor zorgt ervoor dat je duidelijker door de mix kan komen, je aanslagen worden er een stuk gedefinieerder door. Ook kan een compressor andere effecten beïnvloeden, een distortion klinkt er iets minder modderig door, een synth klinkt zuiverder,...
Een goede compressor tast je geluid ook niet aan zoals ik hierboven al vertelde: elke frequentie komt nog steeds evenveel door, je behoudt dus de warmte van je klank en als je de attacktijd laat genoeg neemt dan verlies je ook niets van je dynamiek. Het maakt zoals gezegd iets luider zonder echt luider te zijn, stil blijft dus stil, maar alleen dus "luider"...

Het hangt natuurlijk ook af van wat voor stijl je speelt, met m'n band FunQ zijn we nu bijvoorbeeld een nummer aan het maken dat een baslijntje heeft dat wel wat weg heeft van die van "what is hip" van "Tower of Power" en het helpt wel om dan nog gedefinieerd door te komen in al de drukte die de drum, 2 gitaren, keyboard en vier blazers maken. Zonder compressor hoor je de bas ook wel, maar kan je niet echt duidelijk zeggen wat hij eigenlijk aan het doen is...

Als je een compressor wil gebruiken, zorg er dan voor dat je ineens een hele goeie hebt, anders verkloot je je geluid en wil je van je leven het woord compressie niet meer horen...
Als je nog eens in een of andere winkel bent en ze hebben er een white finger of een black finger, neem even de tijd om ze te testen, dan kan je zelf horen wat ik bedoel, want het is nogal moeilijk om dit uit te leggen

Wat mijn ogen heeft geopend was het volgende: Elke goede geluidsman haalt je sound ook nog even door een compressor vooraleer hij het door z'n front stuurt. Als zij het gebruiken, moet het toch ergens goed voor zijn...
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

Ik vind compressie ook erg belangrijk. Mijn ervaring is dat mensen die niet van compressors houden vaak door rigs spelen die uit zichzelf nogal compressen zoals ampegs of buizenbakken. Als je daar een compressor voor zet dan wordt het inderdaad snel te veel van het goede..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

LinkWray schreef:Ik vind compressie ook erg belangrijk. Mijn ervaring is dat mensen die niet van compressors houden vaak door rigs spelen die uit zichzelf nogal compressen zoals ampegs of buizenbakken. Als je daar een compressor voor zet dan wordt het inderdaad snel te veel van het goede..
Das wel waar; ik speel vaak op het randje en dan compresst mn amp ook wel, maar de dynamiek blijft. Dat vind ik het grootste nadeel van compressors; zelf op de meest lage settings blijf je die squish hebben. En zelfs met een lekker snelle attack is het nog niet natuur...........

Wat een geluidsman met mn signaal doet maakt me niets uit; ik speel op het podium op wat ik hoor :)
Gebruikersavatar
The Liszt
Berichten: 354
Lid geworden op: 06 aug 2006, 12:51

Re: compressor testresultaten

Bericht door The Liszt »

Bloody D schreef:Vandaag ben ik even in Hasselt bij Claes Jacky compressors gaan testen.
Bedankt voor je nuttige post!
The Liszt
19-12 @ Groene Engel, Oss
06-02 @ W2, Den Bosch
14-03 @ 't Beest, Goes
11-04 @ De Klos, Emmeloord
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik heb laatst de 2e lesvideo van Billy Sheehan gekeken en daarin legt hij heel mooi en duidelijk uit wat compressie precies voor hem doet.
was wel een eyeopener moet ik zeggen.

dat gezegd hebbende blijf ik persoonlijk ook liever af van live compressie: ik laat m'n FoH mixer of een studioengineer die er tenminste verstand van hebben evt wat compressie toevoegen voor het benodigde eindresultaat.
Haico

Bericht door Haico »

[wise-ass modus]

Pssst... het is "comprimeren", niet "compressen".

[/wise-ass modus]
Haico

Bericht door Haico »

Bloody D schreef:Wat mijn ogen heeft geopend was het volgende: Elke goede geluidsman haalt je sound ook nog even door een compressor vooraleer hij het door z'n front stuurt. Als zij het gebruiken, moet het toch ergens goed voor zijn...
Dat is een goed argument... alleen... als de geluidsman het al doet, waarom zou je dan zelf je geluid comprimeren? :wink:
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

Haico schreef:
Bloody D schreef:Wat mijn ogen heeft geopend was het volgende: Elke goede geluidsman haalt je sound ook nog even door een compressor vooraleer hij het door z'n front stuurt. Als zij het gebruiken, moet het toch ergens goed voor zijn...
Dat is een goed argument... alleen... als de geluidsman het al doet, waarom zou je dan zelf je geluid comprimeren? :wink:
Een paar voorbeeldjes:

- Alle compressorkanalen op de PA zijn bezet door vocalen e.d. Gebeurd best vaak in kleine zaaltjes. Of er blijkt zelfs helemaal geen compressor in het PA-rack te zitten.
- Elke compressor klinkt anders. De meeste PA-compressors zijn nogal vocal-georienteerd. Een bas-specifieke compressor kan sommige dingen echt beter. Neem bijvoorbeeld multiband compressie (EBS!), dat vind je niet snel in een PA-rack.
- Extra bescherming voor je speakers.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

LinkWray schreef: - Extra bescherming voor je speakers.
???? Waarom? De enige compressie die ik ken die beschermend werkt voor je speakers zit in de eindtrap van mn SVT200T ingebouwd;
Gebruikersavatar
LinkWray
Berichten: 689
Lid geworden op: 09 aug 2005, 09:55

Bericht door LinkWray »

Bernardduur schreef:
LinkWray schreef: - Extra bescherming voor je speakers.
???? Waarom? De enige compressie die ik ken die beschermend werkt voor je speakers zit in de eindtrap van mn SVT200T ingebouwd;
Voor de speakerbescherming maakt het in principe niet uit waar in de chain de compressie zit. Het is wel zo dat je door te EQ-en na de compressor weer nieuwe risico's voor de speakers kunt introduceren, maar die zouden zonder die compressie eerder in de chain alleen maar groter worden.
Overigens is het speakerbeschermende effect van compressors ook nogal relatief: je ruilt er in feite wat mechanische belasting mee in voor meer electrische belasting. De speaker loopt dus minder kans om te scheuren of uit de magneetspleet te schieten maar je belast hem er wel meer mee in electrische zin, dus meer kans op oververhitting. Maar gezien bij de meeste cabinetten de mechanische grenzen dichterbij liggen dan de electrische is het wel een goede ruil....
Laatst gewijzigd door LinkWray op 16 sep 2008, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Haico

Bericht door Haico »

LinkWray schreef:Een paar voorbeeldjes:
Noted... maar het was niet de bedoeling om daarop inhoudelijk te reageren. ;) Ik vond het geen sterk argument van Bloederige D. "Omdat een goede geluidsman het doet... dan moet je dat zelf ook op het podium doen."
Bloody D
Berichten: 252
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:41

Bericht door Bloody D »

Als je het zo schrijft Haico, klinkt het ongelukkiger gezegd dan ik het bedoelde. maar ik ben zowieso geen krak in mezelf uitdrukken als ik mijn handen en voeten niet mag gebruiken...


Enfin, na redelijk wat optredens zonder PA of met een eikel van een crappy geluidstechnicus hou ik liever zoveel mogelijk in eigen handen.

Plus voor mij is het handig op repetities... met vier blazers (zonder versterking spelen die), twee gitaren, een luide drummer en keyboard is klank afregeling niet echt simpel, die compressor doet voor mij op repetities wat de geluidsman doet op optredens... Zonder compressor klink ik rommelig en wazig hoe mooi ik ook tracht te spelen... en daarom compresseer (hoor ik liever comprimeer klinkt kut) ik zelf. of repeteer jij dan altijd over een perfect uitgeruste PA?
Plaats reactie