Going Berserk?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Scheurijzer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36

Going Berserk?

Bericht door Scheurijzer »

Hai,

Ik speel in een drum'nbass band en ben zeer tevreden over mijn geluid. (een EHX Bass Micro Synth (veel sub, veel square wave), via een boss line selector geblend met mijn clean signaal en dat geheel door een gemodde Boss CS-3. Dan de versterker in waar de EQ z'n werk doet om het diep te krijgen).
Als we spelen kan ik van clean naar effect switchen en eigenlijk gooi ik er dan een effectlaag overheen (het principe van Timmy C, maar dan in het klein dus :)).

Nu merk ik dat ik soms, op het hoogtepunt van een nummer NOG een beetje meer wil geven, zodat het echt waanzinnig wordt.
ik weet niet of een boost of iets dergelijks iets oplevert, aangezien ik luid genoeg sta en niet zonodig nóg luider moet.
Ben eerder op zoek naar nog een extra laag om over het geheel te gooien, zodat ik naar 110% kan gaan.

Heb echter geen idee hoe dit te bereiken, enige suggesties?

Dank bij voorbaat.

Scheurijzer
Gebruikersavatar
rensdus
Berichten: 1570
Lid geworden op: 14 okt 2006, 12:53

Bericht door rensdus »

overdrive er op?

Of als je echt wil freaken een flanger. :jam:
Bestial Devastation - Sepultura Coverband.
Facebook Myspace
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Kijk ook eens naar deze:
EHX Micro POG... kun je wel zo subtiel instellen dat ie net je geluid wat "dikker" maakt.
Gebruikersavatar
Bazz Lightyear
Berichten: 5354
Lid geworden op: 27 okt 2007, 17:44

Bericht door Bazz Lightyear »

een big muff met een feedback loop :mrgreen:
Everyones a pilot in the night sky
Moonlight that cures loneliness
Todays meal is Nissin Cup Noodle Cup Noodle Cup Noodle
Scheurijzer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36

Bericht door Scheurijzer »

Hoe klinkt een flanger op bas? En wat zijn goede pedaaltjes daarvoor (die liefst niet teveel bass wegzuigen en die een goed bypass-signaal hebben)?

DIe Pog is niet echt iets voor mij vrees ik (heb al een suboctaaf en een octaaf hoger in mijn geluid zitten)

En wat doet die Big Muff met feedback loop (of: verklaar die feedbackloop eens?)

Dank
Gebruikersavatar
rensdus
Berichten: 1570
Lid geworden op: 14 okt 2006, 12:53

Bericht door rensdus »

Flanger geeft er, vooral met synth of overdrive een "straaljager-schreeuw" over. Is vooral geschikt voor lange noten.

Ik kan daar de BF2 van boss voor aanbevelen. Erg prettig ding!
Bestial Devastation - Sepultura Coverband.
Facebook Myspace
Gebruikersavatar
pompompom
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 nov 2003, 10:35

Bericht door pompompom »

deze zal ook leuk werken in jou geval:

Afbeelding
"If the words "life, liberty and the pursuit of happiness" don't include the right to experiment with your own consciousness, then the Declaration of Independence isn't worth the hemp it was written on."
- Terence McKenna
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Ik merk dat je met vrij weinig pedalen speelt; een Micro Synth, een LS-2 voor de cleane blend en een CS-3 voor compressie.

Ik zou het mss niet teveel in de gain zoeken want je hebt aardig wat in de MS. De Square wave noem je zelf al is al aardig een fuzz.

Een OD kan ik wel aanraden dit dan meer om de bestaande MS te pushen en de mids wat meer te benadrukken. Dit komt erg goed uit in de mix omdat door de mids je ineens door de mix heensnijdt waardoor je dus net wat extra kan geven. Een tubescreamer derivant voor bas is dus een goede keus.

De flanger werd al genoemd en zal een bepaalde laag aan je geluid meegeven; een bewegende laag daar een flanger in beweging is. Kan zeker leuk zijn op luid volume en zal je geluid wat minder vast maken maar bewegend en lekker om naar te luisteren. Een phaser zou ik dan ook aan kunnen raden; beetje zelfde effect als een flanger maar dan wat warmer en wat dikker.

Voor mn DnB bandje WeAre#718 gebruik ik een flinke pedalenbak alleen maar voor "laagjes" :D
Scheurijzer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36

Bericht door Scheurijzer »

Bernardduur schreef:Ik merk dat je met vrij weinig pedalen speelt; een Micro Synth, een LS-2 voor de cleane blend en een CS-3 voor compressie.

Ik zou het mss niet teveel in de gain zoeken want je hebt aardig wat in de MS. De Square wave noem je zelf al is al aardig een fuzz.

Een OD kan ik wel aanraden dit dan meer om de bestaande MS te pushen en de mids wat meer te benadrukken. Dit komt erg goed uit in de mix omdat door de mids je ineens door de mix heensnijdt waardoor je dus net wat extra kan geven. Een tubescreamer derivant voor bas is dus een goede keus.

De flanger werd al genoemd en zal een bepaalde laag aan je geluid meegeven; een bewegende laag daar een flanger in beweging is. Kan zeker leuk zijn op luid volume en zal je geluid wat minder vast maken maar bewegend en lekker om naar te luisteren. Een phaser zou ik dan ook aan kunnen raden; beetje zelfde effect als een flanger maar dan wat warmer en wat dikker.

Voor mn DnB bandje WeAre#718 gebruik ik een flinke pedalenbak alleen maar voor "laagjes" :D

Als ik er een OD bij zou doen, waar staat die dan in de chain? Voor of na de synth? Voor of na de compressie? (Neem aan compressie altijd als laatst?)

Vooral die phaser/flanger vind ik interessant, omdat ik het, zoals gezegd niet in volume wil zoeken, en ook niet noodzakelijk in meer fuzz/od/distortion/... . Hierbij dezelfde vraag, waar in de chain?
Wil wel mijn geluid houden => wil er iets aan toevoegen, niet het geheel veranderen. Gaat dat? (nóg een blend erbij?)

Bernardduur: heb je info, pics, ... van die pedalenbak?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Scheurijzer schreef:
Bernardduur schreef:Ik merk dat je met vrij weinig pedalen speelt; een Micro Synth, een LS-2 voor de cleane blend en een CS-3 voor compressie.

Ik zou het mss niet teveel in de gain zoeken want je hebt aardig wat in de MS. De Square wave noem je zelf al is al aardig een fuzz.

Een OD kan ik wel aanraden dit dan meer om de bestaande MS te pushen en de mids wat meer te benadrukken. Dit komt erg goed uit in de mix omdat door de mids je ineens door de mix heensnijdt waardoor je dus net wat extra kan geven. Een tubescreamer derivant voor bas is dus een goede keus.

De flanger werd al genoemd en zal een bepaalde laag aan je geluid meegeven; een bewegende laag daar een flanger in beweging is. Kan zeker leuk zijn op luid volume en zal je geluid wat minder vast maken maar bewegend en lekker om naar te luisteren. Een phaser zou ik dan ook aan kunnen raden; beetje zelfde effect als een flanger maar dan wat warmer en wat dikker.

Voor mn DnB bandje WeAre#718 gebruik ik een flinke pedalenbak alleen maar voor "laagjes" :D

Als ik er een OD bij zou doen, waar staat die dan in de chain? Voor of na de synth? Voor of na de compressie? (Neem aan compressie altijd als laatst?)

Vooral die phaser/flanger vind ik interessant, omdat ik het, zoals gezegd niet in volume wil zoeken, en ook niet noodzakelijk in meer fuzz/od/distortion/... . Hierbij dezelfde vraag, waar in de chain?
Wil wel mijn geluid houden => wil er iets aan toevoegen, niet het geheel veranderen. Gaat dat? (nóg een blend erbij?)

Bernardduur: heb je info, pics, ... van die pedalenbak?
Ik zou de OD zelf helemaal aan t begin zetten gewoon om een tandje meer te kunnen gaan. Het is dan niet meer od / fuzz / etc maar een wat duidelijkere toon die door de mix heen snijdt waardoor het harder / vetter / etc lijkt. Mids kunnen een hoop goed (en slecht) doen. Daarnaast doet het icm clean ook leuke dingen.

De phaser / flanger zou ik na de synth zetten of in de loop. Dan heeft de MS invloed erop zodat het wat makkelijker door de mix heenkomt. Een blend erbij kan, je kan er ook meerdere in je LS zetten!

Plaatje van mn bord (alweer outdated :D)
Gebruikersavatar
rensdus
Berichten: 1570
Lid geworden op: 14 okt 2006, 12:53

Bericht door rensdus »

Flanger zover mogelijk achteraan idd.
Bestial Devastation - Sepultura Coverband.
Facebook Myspace
Scheurijzer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36

Bericht door Scheurijzer »

Bernardduur schreef:
Ik zou de OD zelf helemaal aan t begin zetten gewoon om een tandje meer te kunnen gaan. Het is dan niet meer od / fuzz / etc maar een wat duidelijkere toon die door de mix heen snijdt waardoor het harder / vetter / etc lijkt. Mids kunnen een hoop goed (en slecht) doen. Daarnaast doet het icm clean ook leuke dingen.

De phaser / flanger zou ik na de synth zetten of in de loop. Dan heeft de MS invloed erop zodat het wat makkelijker door de mix heenkomt. Een blend erbij kan, je kan er ook meerdere in je LS zetten!

Plaatje van mn bord (alweer outdated :D)

Mooi bordje :)
Zeg eens paar OD's die voor mooie prijzen 2dehands te vinden zijn? Idem voor phaser/flanger?
Hoezo kan ik meerdere blends in mijn LS zetten? nu heb ik één kabeltje van A naar A (cleane blend) dan ééntje over mijn MS en de rest is in/out.
Waar zou je die phaser/flanger dan zetten?

@ pompompom: wat is dat voor een pedaaltje en wat doet het?
Gebruikersavatar
rensdus
Berichten: 1570
Lid geworden op: 14 okt 2006, 12:53

Bericht door rensdus »

Scheurijzer schreef: Mooi bordje :)
Zeg eens paar OD's die voor mooie prijzen 2dehands te vinden zijn? Idem voor phaser/flanger?
Hoezo kan ik meerdere blends in mijn LS zetten? nu heb ik één kabeltje van A naar A (cleane blend) dan ééntje over mijn MS en de rest is in/out.
Waar zou je die phaser/flanger dan zetten?

@ pompompom: wat is dat voor een pedaaltje en wat doet het?
At first: je hoeft om een cleane blend te maken geen kabel van A naar A te zetten bij de lineselectro. ALs je maar 1 loop aansluit en hem op "mix A+B" zet mixt ie ook je clean eronder. Zo gebruik ik hem om mn whammy wat meer ballen te geven.

Wat Rogier bedoeld is dat je verschillende effecten aan elkaar kan koppelen, en die hele rits in een loop kan zetten. LS Send -> effect 1 -> effect 2 -> effect 3 -> LS return.

Overdrives: de Boss ODB3 komt vaak voorbij voor weinig geld, een Muff eventueel (maar is geen overdrive)

Flangers / phasers: de Boss BF2, EHX electric misstress, de EHX small stone, of een Phase 90.
Bestial Devastation - Sepultura Coverband.
Facebook Myspace
Gebruikersavatar
pompompom
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 nov 2003, 10:35

Bericht door pompompom »

Scheurijzer schreef:
@ pompompom: wat is dat voor een pedaaltje en wat doet het?
Het is een rare fuzz met een soort van ouderwets computerspelletjes geluid, daarnaast is het ook nog een feedbacklooper. De feedbackloop kan je weer 'besturen' met de lichtgevoelige weerstand die er bovenop (tussen de voetschakelaars) zit.

:jam:
"If the words "life, liberty and the pursuit of happiness" don't include the right to experiment with your own consciousness, then the Declaration of Independence isn't worth the hemp it was written on."
- Terence McKenna
Scheurijzer
Berichten: 339
Lid geworden op: 16 dec 2004, 17:36

Bericht door Scheurijzer »

rensdus schreef:
At first: je hoeft om een cleane blend te maken geen kabel van A naar A te zetten bij de lineselectro. ALs je maar 1 loop aansluit en hem op "mix A+B" zet mixt ie ook je clean eronder. Zo gebruik ik hem om mn whammy wat meer ballen te geven.

Wat Rogier bedoeld is dat je verschillende effecten aan elkaar kan koppelen, en die hele rits in een loop kan zetten. LS Send -> effect 1 -> effect 2 -> effect 3 -> LS return.

Overdrives: de Boss ODB3 komt vaak voorbij voor weinig geld, een Muff eventueel (maar is geen overdrive)

Flangers / phasers: de Boss BF2, EHX electric misstress, de EHX small stone, of een Phase 90.
Zijn dat geen gitaarpedaaltjes? Hoe reageren die op bas? (drum 'n bass: een bak laag nodig :))
Plaats reactie