Effecten-GAS

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Tja, tis een apart pedaal wat vooral focussed rond wat "aparte" noten.

Wat doet het:
The Prunes&Custard is a two stage circuit. There is a preamp stage , the gain of which is adjusted with the Drive control. This stage followed by a special waveshaping distortion circuit. There is some treble roll-off between the preamp and the special distortion circuit. The frequency at which this treble roll-off happens can be changed with the Guitar/Bass switch.

The special distortion stage produces strong harmonic overtones, mostly odd harmonic.Higher harmonics are progressively introduced with increased Drive settings and signal level, so a decaying bass guitar note can sound like a mean swept filter.

Playing double notes, like 4ths or 5ths can produce some strong intermodulation effects, rather like a ring modulator, but more musical, albeit more distorted!

The Mix control is a balance between the preamp stage output, (CCW) and the special distortion stage output (CW). For bass guitar, the Mix control would usually be set at around 10 to 12 o'clock. For guitar, a high Mix setting, along with reduced Drive can give some rather pleasant overdrive effects.

Where the Drive and Mix controls are set are set to higher settings, the sound can become all harmonics, with very little fundamental signal, and in some situations may sound a bit thin, especially for bass guitar, but setting the Lo Freq. contour switch to the right takes some low frequency from the Preamp side of the Mix control and mixes it back with the special distortion side.

When used as an effect in a live mixing or recording situation, the P&C can be driven from from a spare aux send or channel direct out and returned to a spare input channel. In this situation the Mix control would be set to maximum, and there is the added flexibilty of being able to apply EQ to the distortion effect, and to use it dynamically within a mix. This is quite useful for (yet another) overdriven snare sound, and for toms. To avoid things getting too out of hand, inserting a noise gate on the return, and maybe keying it from the send signal can be a useful idea.


Het werkt erg lekker als een cleane boost maar de harmonic generator is de clue; het geeft aparte boventonen die je niet vaak hoort in een pedaal. Het snijdt daardoor lekker door de mix heen. Doordat er een soort van envelope in zit zorgt het pedaal ook voor een soort van sweep.......

Youtube video, helaas alleen met gitaar maar de essentie komt er wel uit. Op talkbass stonden een tijdje geleden een hoop samples ervan met bas die het vooral deden om een soort van Muse achtige geluiden te krijgen.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

viersnaar schreef: Die EBS Octabass is echt niet zo strak hoor... de tracking valt eigenlijk gewoon tegen.
Als ik jou was zou ik meteen voor de EHX Micro POG gaan; kost net zo veel en trackt veel beter.
.
je hebt helemaal gelijk. Ik heb mij EBS ook veruild voor een MicroPog. Die trackt inderdaad stukken beter. MAAR ik merk bij de MicroPog wel enig signaal verlies en daarom gebruik ik hem nu heel weinig, wat ik wel jammer vind want het is eigenlijk een te gek ding.

Hij is wel een stuk cleaner (of klinischer) dan de EBS. De EBS heeft een dof overstuurt-achtig randje, wat wel iets had.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

basloze fret schreef: Hij is wel een stuk cleaner (of klinischer) dan de EBS. De EBS heeft een dof overstuurt-achtig randje, wat wel iets had.
Ook wel mee eens... maar dat neem ik graag op de koop toe, belangrijkste aan een octaver is toch dat ie lekker trackt....
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Zat dat randje op het clean of de octave?

Dat tweede kan namelijk omdat analoog een octaaf geluid wordt gemaakt met een zogeheten flip flop wat een vierkante golf oplevert; dit klinkt al snel overstuurd!
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Misschien is de nieuwe MXR Bass Octave Deluxe wat. Volgens Talkbass is hij erg goed en niet bizar duur. Ik ga er vanuit dat je alleen een laag octaaf wilt omdat je ook een EBS gebruikt.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Erg goed vond ik em nu ook weer niet; enige is de mid boost + de girth knop die hem wat veelzijdiger maken dan de anderen op de markt, maar geen clean octave en geen betere tracking...........

Wel gaaf pedaal hoor!
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Raar, juist over de tracking zijn ze bij talkbass wel te spreken. Het lijkt voor mij wel de juiste kandidaat om mijn DOD35FX te vervangen. Die klinkt opzich wel lekkern beetje ranzig, maar de tracking is mmmmwwwwwaaaa.
Heb vandaag trouwens de müller kit helemaal afgemaakt en morgen gaat hij de test ruimte in. Eens kijken of hij op m'n board blijft voor 7 maart Kabaal Regionaal.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
The Fourth Horsemen
Berichten: 1985
Lid geworden op: 27 apr 2006, 17:43

Bericht door The Fourth Horsemen »

Wat bedoel je met geen clean octaaf Rogier?

Trouwens een octaver dient voor mij vooral voor het dikker maken voor hoger gespeelde baslijnen, niet om lage stukken nog lager te maken.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

The Fourth Horsemen schreef:Wat bedoel je met geen clean octaaf Rogier?

Trouwens een octaver dient voor mij vooral voor het dikker maken voor hoger gespeelde baslijnen, niet om lage stukken nog lager te maken.

Luister eens naar het verschil tussen een analoge octaver (als de OC-2, MXR, etc) en een digitale (POG) en je hoort t verschil. De analoge klinkt modderig, bassig, vies........ Je kan hem ahw niet met alleen het octaaf gebruiken (je moet er altijd wat clean bij mengen) om hem te laten klinken.
Gebruikersavatar
Gerb
Berichten: 2328
Lid geworden op: 12 jun 2008, 17:55

Bericht door Gerb »

Enigste effectengas hier is nog de EHX Russian Bassballs(weet eigenlijk niet waarom..) en een phaser oid..

Afbeelding Afbeelding

Gerbens' Topic
wombatboter schreef:Maar effecten openen zeker je geest (én ledigen je portefeuille)
Sanders over m'n baard schreef:Een beetje de Chriet Titulaer van BGF, minus de zachte G.
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Bericht door Djay »

@Cloff: [spam] Heb zo'n Bassballs te koop [spam]
Gebruikersavatar
Gerb
Berichten: 2328
Lid geworden op: 12 jun 2008, 17:55

Bericht door Gerb »

How Much? :mrgreen:

Gerbens' Topic
wombatboter schreef:Maar effecten openen zeker je geest (én ledigen je portefeuille)
Sanders over m'n baard schreef:Een beetje de Chriet Titulaer van BGF, minus de zachte G.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Cloff schreef:Enigste effectengas hier is nog de EHX Russian Bassballs(weet eigenlijk niet waarom..) en een phaser oid..
waarom perse een Rus? is die beter dan een USA?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Wat is beter he............

Er zit wel verschil in qua toon maar erg veel...... nee
Gebruikersavatar
Dniel
Berichten: 125
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:37

Bericht door Dniel »

Hmm, heb die bassballs ook nog ergens liggen. Gebruik `m nooit eigenlijk...
member of the Zissou society
Plaats reactie