Overdrive, fase 1: Welke?

Plaats hier berichten over alles wat met effectapparatuur te maken heeft
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Overdrive, fase 1: Welke?

Bericht door Sjaan »

Vriendjes,

ik ben op dit moment zwaar opzoek naar een goede overdrive. Het geluid dat ik voor ogen heb kan ik moeilijk omschrijven, ik ga er straks, adhv. youtube eens naar opzoek want geluid zegt altijd meer dan woorden. In elk geval, het mag bruut zijn maar geen totale (muse?) vervorming (ik denk dat ik dat eerder distortion noem, en dat zoek ik niet). Iets op basis van de 'presence'-knop van mijn sansamp maar dan zonder de totale geluidsdominatie (= 2 100% verschillende setups met alle twee een sansamp kan je hetzelfde laten klinken door die pedaal) die sansamp heeft.

Prijsklasse maakt niet direct uit. Mijn clean geluid klinkt geweldig dus om mijn overdrive geluid in orde te hebben wil ik best wel wat dukaten neerleggen.

Ohja, sansamp ben ik dus niet tevreden mee wegens bovenstaande uitleg. Ik wil graag dat mijn overdrive klinkt als mijn clean maar dan vervormder.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23318
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

ik gebruik voor overdrive een gitaren-buizen pre amp van Kitty Hawk. Overdrive zonder dat de klank wezenlijk verandert. Het enige nadeel is dat je een knopje moet omdraaien..
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Fulltone bass-drive Mosfet vind ik erg oke.
En, sinds vorige week heb ik een TC-electronic Vintage Bass Distortion, deze is ook erg, erg lekker; hij heeft ook een 'blend' functie waarmee je dus je cleane signaal kunt mixen met het overstuurde signaal. Instelbaar van zeer minimaal [niet alleen kun je de 'gain' heel laag zetten, maar je kan ook je geluid heel minimaal mixen met je droge signaal, dus zeer, zeer breed instelbaar] tot zeer vet; met de gain vol open heb je een super-overstuurd geluid, en als klap op de vuurpijl heeft hij dan ook nog een [met voetknop bedienbare] Boost-functie; deze boost-knop is niet instelbaar [dat is wel zo bij de fulltone] maar hij geeft standaard net dat beetje extra.
Qua bediening en "instelbaarheid" vind ik de tc electronic perfect, qua geluid ben ik er nog niet helemaal uit... ik moet ze nog eens direct naast elkaar zetten en op hoger volume testen....
[dit tc-pedaal schijnt trouwens exact hetzelfde te zijn als de T-Rex Bass Juice]

NB; wat ook zeker een fijn pedaal is, en niet duur; de Boss SD-2 met bass-mod; heel fijn pedaal!! Deze is ook middels een footswitch van Boss te switchen tussen 2 kanalen die je afzonderlijk in kunt stellen.
Haico

Bericht door Haico »

Zo hey... je hebt een behoorlijk lastige uitleg gegeven met die Sansamps, maar na 3 keer lezen begrijp ik het. Je zoekt een "transparante" overdrive.

Er zijn veel overdrives op de markt die gebaseerd zijn op de Tubescreamer, die over het algemeen redelijk transparant zijn. Redelijk transparant, want je krijgt er wel wat extra mids bij kado. De Fulltone Bassdrive is een bekende Tubescreamer kloon die gemod is voor gebruik met basgitaar.

De DOD 250 is een hele goedkope optie. Het ligt eraan hoe bruut je hem wil hebben, want bij bruter (meer gain) snoept hij wat laag weg. Dat is een vaak voorkomend probleem bij overdrives.

Wat ik vooral goed vind werken om overdrives lekker te laten klinken is om het te blenden met clean signaal. Met een blend pedaal kan je zelfs distortions gebruiken om een bruikbaar zaag-geluid te krijgen. Bij de Ashdown LoMenzo HyperDrive zit zo'n cleane blend ingebouwd.
Haico

Bericht door Haico »

viersnaar schreef:[dit tc-pedaal schijnt trouwens exact hetzelfde te zijn als de T-Rex Bass Juice]
En dat zijn weer *kuch* gemodde tubescreamers *kuch*...
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Bijna alles wat ik hier lees is een Tubescreamer kloon :D

Nadeel van de TS is dat ze erg nadruk geven op t mid; geen transparantie. Daarvoor zou ik dan eerder kijken naar bv een OCD (houdt je laag wel OK in stand). Een cleane blend is altijd een optie en zorgt voor JOU sound met een vleugje OD....... maar voor sommige mensen is dit te weinig qua overname signaal.
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Bericht door Sjaan »

Welja, ik heb een LS-2, daarmee kan ik in theorie een goede blend maken toch?
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

Sjaan schreef:Welja, ik heb een LS-2, daarmee kan ik in theorie een goede blend maken toch?
Yes!
Gebruikersavatar
rensdus
Berichten: 1570
Lid geworden op: 14 okt 2006, 12:53

Bericht door rensdus »

Probeer de Tubefactor eens. Hij geeft een lekkere grom over je bestaande sound heen, geen vergruizende distortion ofzo.
Die van mij zit al sinds jaar en dag op mijn board, en het is ook een van de weinige die het al zo lang volhoudt.
Bestial Devastation - Sepultura Coverband.
Facebook Myspace
Gebruikersavatar
Djay
Berichten: 263
Lid geworden op: 09 jul 2008, 12:41

Bericht door Djay »

Voor mijn overdrive heb ik al verschillende pedalen gehad. Eerst had ik een tc electronic vintage bass distortion. Heel veel mogelijkheden door de blend knop. van lichte drive tot vette scheur. Daarna een Flipster maar vond die met actieve bassen niet zo goed.

Sinds kort heb ik een English Muff'n en gebruik ik de vintage bass distortion niet meer. Vind de drive veel warmer en voller door de lampen.

Spam: zowel de vintage bass distortion als de flipster zijn te koop.
dejohan

Bericht door dejohan »

Excar Tabassco is ook een erg goeie tubescreamer kloon vind ik, heel transparant, mét cleane blend, en een erg efficient actief EQ gedeelte, low-mid-high, en er aan draaien heeft echt veel impact. Vb Low bijdraaien en je veroorzaakt aardbevingen.
Jazzor
Berichten: 606
Lid geworden op: 20 mar 2006, 16:55

Bericht door Jazzor »

Basscreamer met blend van Rogier?
Ik vind het nog steeds een zeer bruikbaar en lekker effect.
https://www.myspace.com/coyotebutts" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
altari
Berichten: 306
Lid geworden op: 10 mei 2007, 14:19

Bericht door altari »

Hughes & ketner: tube factor
Ajetooohhh!!!!!!!!

Fender precision
Clover slapper 5
trace elliot vr350
trace 1084
Gebruikersavatar
bass.player
Berichten: 1484
Lid geworden op: 15 jan 2006, 09:50

Bericht door bass.player »

Ik heb gehad: Een Fulltone Bassdrive, EBS MultiDrive, Xotic BB basspre-amp, T-rex Bass Juice en wat heb ik nu... een ODB-3! :shock:
(niet dat ik ze veel gebruik)
Basses by Fender, MusicMan and Höfner
Amplifiers and cabinets by Ampeg
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Bericht door tjoepatjoep »

Ik gebruik een Boss ODB-3, maar ik merk wel echt dat het laag toch echt enigszins wegvalt. Ik compenseer het door de EQ op mijn Hartke Bass Attack aan te zetten, waardoor ik nog meer laag bij kan draaien.

Wat je ook zou kunnen doen is een EQ van boss of Behringer erachter zetten om op deze manier de frequenties die je mist er ook bij hebt! Als je dan een Boss ODB-3 hebt en een Behringerpedaal (heb er geen ervaring mee, maar ze zijn wel goedkoop) zit je denk ik op een eurotje of 120?
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Plaats reactie